media8.docx

(14 KB) Pobierz

Kubicka , Kołodziejczyk                                          R.8. Wpływ oglądania telewizji na rozwój umysłowy i osiągnięcia szkolne…

 

1.       Jakie rezultaty przynosi oglądanie różnych programów telewizyjnych?

• Bandura; Huesmann – uczenie się przez obserwację

Dzieci oglądające programy edukacyjne à lepsze wyniki

Nastolatki oglądające TV edukacyjną w dzieciństwie: wyższe oceny z angielskiego i matematyki, korzystanie z książek jako źródła wiedzy, przypisywanie wyższej wartości osiągnięciom szkolnym, wyższa samoocena w kwestii przewidywanych osiągnięć szkolnych

Koolstry, Voorta – niezależnie od rodzaju treści oglądanie TV wiąże się z niższymi umiejętnościami czytania

  Ale nie u osób, które już wcześniej opanowały tą czynność, czyli gorsze jest nabywanie umiejętności czytania

• Długoterminowy skutek wczesnych doświadczeń telewizyjnych – dobry start szkolny

• Huesmann: negatywny wpływ oglądania przemocy w TV na rozwój poznawczy dzieci à niskie osiągnięcia szkolne – niższa wydajność uczenia się, mniejsza motywacja

 

2.       Jakie skutki powoduje oglądanie telewizji bez względu na typ programów?

Hipoteza zastępowania – oglądanie TV zastępuje inne czynności (czytanie itd.) à niższe osiągnięcia szkolne

• Badania: najsilniejszy negatywny efekt u uczniów, którzy poświęcają TV dużo czasu + pochodzą z lepszych środowisk (wyższy status socjoekonomiczny)

• Oglądanie TV odbywa się kosztem zajęć funkcjonalnie podobnych (rozrywkowych)

 

3.       Wpływ oglądania TV na sprawność intelektualną widzów

• inne rezultaty częstych kontaktów z TV niezależnie od treści: zaburzenie procesów uwagi, opóźnienie rozwoju językowego, niechęć do podejmowania zadań wymagających aktywności umysłowej à obniżenie sprawności intelektualnej i porażki edukacyjne

• w dzieciach kształtuje się oczekiwanie by wszystkie inne sposoby zdobywania wiedzy były równie atrakcyjne i mało angażujące

• u młodych widzów zmienia się sposób przetwarzania inf (oparty na budowaniu przekazu TV – szybkie zmiany tempa, nagromadzenie efektów wizualnych i dźwiękowych); ciągłe angażowanie uwagi + ciągłe przetwarzanie inf. w najprostszej postaci, bez możliwości poddania ich refleksji à kosekwencje:

              • trudności w kontrolowaniu uwagi

              • problemy w utrzymywaniu uwagi w takich sytuacjach, jak nauka szkolna

• nie stwierdzono by szybkie lub wolne tempo przekazu wpływało na takie zjawiska jak perseweracja, impulsywność czy zaburzenia zachowania

• TV zakłóca rozwój językowy dzieci (język TV jest dostosowany do szybkich akcji, a programy edukacyjne swą barwnością odwracają uwagę od warstwy językowej) à zmiany w systemie językowym dziecka:

              • posługiwanie się sygnałami dźwiękowymi zamiast słów - jingles

              ograniczenie używania języka

              • unikanie nazywania

              • brak umiejętności wyrażania siebie za pomocą słów

• telewizyjni uczeni – dzieci używają słów zasłyszanych w TV nieadekwatnie do ich znaczenia

• w procesie przetwarzania inf. dzieci polegają na wizualnej stronie przekazu à najlepszy efekt: połączenie warstwy wizualnej z prostymi dialogami à uczenie się języka

• zasady konstrukcji przekazu skierowanego do dziecka

              • prosta konstrukcja wypowiedzi

              • połączenie z silnymi wyróżnikami formalnymi

              • powtarzalność

              • redundancja

              • przedstawianie znaczenia wprost

• hipoteza: częste kontakty z TV prowadzą młodych do wybierania działań mniej angażujących i wymagających możliwie niewiele wysiłku umysłowego

Zgłoś jeśli naruszono regulamin