Kubicka , Kołodziejczyk R.8. Wpływ oglądania telewizji na rozwój umysłowy i osiągnięcia szkolne…
1. Jakie rezultaty przynosi oglądanie różnych programów telewizyjnych?
• Bandura; Huesmann – uczenie się przez obserwację
• Dzieci oglądające programy edukacyjne à lepsze wyniki
• Nastolatki oglądające TV edukacyjną w dzieciństwie: wyższe oceny z angielskiego i matematyki, korzystanie z książek jako źródła wiedzy, przypisywanie wyższej wartości osiągnięciom szkolnym, wyższa samoocena w kwestii przewidywanych osiągnięć szkolnych
• Koolstry, Voorta – niezależnie od rodzaju treści oglądanie TV wiąże się z niższymi umiejętnościami czytania
Ale nie u osób, które już wcześniej opanowały tą czynność, czyli gorsze jest nabywanie umiejętności czytania
• Długoterminowy skutek wczesnych doświadczeń telewizyjnych – dobry start szkolny
• Huesmann: negatywny wpływ oglądania przemocy w TV na rozwój poznawczy dzieci à niskie osiągnięcia szkolne – niższa wydajność uczenia się, mniejsza motywacja
2. Jakie skutki powoduje oglądanie telewizji bez względu na typ programów?
• Hipoteza zastępowania – oglądanie TV zastępuje inne czynności (czytanie itd.) à niższe osiągnięcia szkolne
• Badania: najsilniejszy negatywny efekt u uczniów, którzy poświęcają TV dużo czasu + pochodzą z lepszych środowisk (wyższy status socjoekonomiczny)
• Oglądanie TV odbywa się kosztem zajęć funkcjonalnie podobnych (rozrywkowych)
3. Wpływ oglądania TV na sprawność intelektualną widzów
• inne rezultaty częstych kontaktów z TV niezależnie od treści: zaburzenie procesów uwagi, opóźnienie rozwoju językowego, niechęć do podejmowania zadań wymagających aktywności umysłowej à obniżenie sprawności intelektualnej i porażki edukacyjne
• w dzieciach kształtuje się oczekiwanie by wszystkie inne sposoby zdobywania wiedzy były równie atrakcyjne i mało angażujące
• u młodych widzów zmienia się sposób przetwarzania inf (oparty na budowaniu przekazu TV – szybkie zmiany tempa, nagromadzenie efektów wizualnych i dźwiękowych); ciągłe angażowanie uwagi + ciągłe przetwarzanie inf. w najprostszej postaci, bez możliwości poddania ich refleksji à kosekwencje:
• trudności w kontrolowaniu uwagi
• problemy w utrzymywaniu uwagi w takich sytuacjach, jak nauka szkolna
• nie stwierdzono by szybkie lub wolne tempo przekazu wpływało na takie zjawiska jak perseweracja, impulsywność czy zaburzenia zachowania
• TV zakłóca rozwój językowy dzieci (język TV jest dostosowany do szybkich akcji, a programy edukacyjne swą barwnością odwracają uwagę od warstwy językowej) à zmiany w systemie językowym dziecka:
• posługiwanie się sygnałami dźwiękowymi zamiast słów - jingles
• ograniczenie używania języka
• unikanie nazywania
• brak umiejętności wyrażania siebie za pomocą słów
• telewizyjni uczeni – dzieci używają słów zasłyszanych w TV nieadekwatnie do ich znaczenia
• w procesie przetwarzania inf. dzieci polegają na wizualnej stronie przekazu à najlepszy efekt: połączenie warstwy wizualnej z prostymi dialogami à uczenie się języka
• zasady konstrukcji przekazu skierowanego do dziecka
• prosta konstrukcja wypowiedzi
• połączenie z silnymi wyróżnikami formalnymi
• powtarzalność
• redundancja
• przedstawianie znaczenia wprost
• hipoteza: częste kontakty z TV prowadzą młodych do wybierania działań mniej angażujących i wymagających możliwie niewiele wysiłku umysłowego
dareness