Media r4.docx

(18 KB) Pobierz

Media ,              Kubicka              Modele procesów perswazji komunikacji  masowej                                          str.63

 

Perswazja nadawanie komunikatów, które mają na celu i/lub prowadza do wytworzenia i/lub zmiany przekonań, postaw czy zachowań odbiorców tych komunikatów, a w rezultacie do podjęcia czynności uległych wobec tych przekazów.

              § Najczęściej występujące zjawisko psychospołeczne

              § Przeciętny Amerykanin dziennie otrzymuje 300-400 komunikatów perswazyjnych

              § Potoczna wiedza na ten temat: „ukryte teorie perswazji”

              § więcej trudności widzą w perswazji nauczyciele (dla nich przekonywanie oznacza głębsze zmiany w osobowości) niż dziennikarze, którzy dbają raczej o prezentację własnych poglądów i przywiązują mniejszą wagę do tego, jak wpływają one na zachowania odbiorców.

              § poglądy: lata 20,30 – przekonanie o bezpośrednim i bardzo silnym wpływie mediów (=propaganda)

                                 lata 40,50 – upośredniony wpływ mediów (bardziej prawdziwy pogląd)

              § siłę przekazu i zakres jego wpływu determinują nie tylko inf. ale też to co odbiorcy z nimi robią

              § o efekcie przekazów perswazyjnych bardziej niż treść decydują czynniki psychologiczne, jak dotychczasowa wiedza i jawne i ukryte postawy wobec prezentowanych treści.

 

Matrycowy model procesów perswazyjnych w komunikacji masowej W.McGuire’a

Podstawowe twierdzenie : przekonywanie zakłada całą sekwencję procesów perswazyjnych.

Procesy te mogą być wzbudzane i w pewnym stopniu kontrolowane przez nadawców, ale wywołują w odbiorcach bardzo zróżnicowany rezonans na każdym etapie tego oddziaływania.

Charakterystyki perswazji: instytucjonalne aspekty przekazu:

Źródło                                treść                                  kanał                                 kontekst przekazu                               właściwości odbiorcy

              § źródło (decydent/nadawca) – kategorie atrakcyjności, płci, kompetencje, wiarygodności

§ treść – analizowane pod kątem typu argumentacji (logiczny vs. Emocjonalny), stopnia organizacji, czasu trwania, formy prezentacji, aktualności, tematyki

§ kanał – druk, mowa słyszana, obrazy + ich kombinacje

§ kontekst – inne przekazy, inne media, opinie innych użytkowników

§ Reakcje odbiorców obejmują całą sekwencję różnych jakościowo procesów psychologicznych:

Ekspozycja, uwaga, zainteresowanie komunikatem, rozumienie, uczenie się, akceptacja przekazu (uleganie), utrwalenie w pamięci, odtwarzanie, podejmowanie decyzji, działanie zgodnie z przekazem, wzmacnianie związku między wiadomością a działaniem, konsolidacja tego związku.

§Tą sekwencję inicjuje kontakt z przekazem (ekspozycja), który wzbudza uwagę a nawet osobiste zainteresowanie

à rozumienie/analiza à kształt. postawy à uległość lub opór wobec przekazu à zachowanie przekazu w pamięci

 

Informacje ulegają transformacjom: zapominanie, zniekształcanie, dopasowywanie do syst.poznawczego osoby

Aby inf. uzyskała kontrolę nad zachowaniem osoby musi wzbudzić akceptację

Aby człowiek powtórzył raz ukształtowaną lub zmienioną postawę musi nastąpić wzmocnienie

Koncepcja ta niewiele mówi o tym, co sprawia że ludzie ulegają perswazji

Jeszcze jeden komentarz dotyczy tego, że wiedza nie zawsze jest niezbędna do zmiany postaw

 

« lata 70: zastąpienie pytania „Co media robią z ludźmi?” na „Co ludzie robią z mediami?” à teoria użytkowania i korzyści

 

Teoria odpowiedzi poznawczej A. Greenwalda

Uległość wobec informacji medialnych zależy od pobudzenia własnych idiosynkratycznych myśli związanych z docierającą z mediów wiadomością.

Zakres wpływu danego przekazu zależy od:

§ tego, co i jak ludzie myślą o tym, co przeczytali/usłyszeli/zobaczyli,

§ czy to pamiętają i akceptują

§ co i jak o tym mówią

Skuteczność perswazji zależy od jakości autoperswazji podjętej w wyniku otrzymania jakiegoś przekazu.

 

« Myślenie o czymś nasila żywione wobec tego postawy pozytywne lub negatywne

« Szczególne znaczenie odgrywa zaufanie do własnej wiedzy na dany temat à osoby bardziej pewne swojej wiedzy łatwiej ulegają perswazji na ten temat à zwątpienie wobec wiadomości skutecznie przeciwdziała perswazji

 

Zmianę postaw ułatwić mają:

              § zwiększenie przychylności odbiorcy

§ unikanie wątpliwości i kontrargumentacji

Zmianę postaw utrudnić mają:

              § zabiegi uodparniające osobę na zmianę przez wcześniejszy, mało przekonywujący przekaz

              § dostarczenie gotowych kontrargumentów

 

Model prawdopodobieństwa rozpracowania przekazu perswazyjnego R.Petty’ego i J.Cacioppo

Koncepcja dwutorowego przebiegu procesów perswazyjnych

2 drogi oddziaływania przekazu perswazyjnego:

§ szlak centralny – zakłada wytężoną aktywność poznawczą w odpowiedzi na komunikat dla stwierdzenia, czy zajęte prze odbiorcę stanowisko w danej sprawie ma sens i wartość

à elaboracja przekazu, np. poszukiwanie innych informacji, sprawdzanie danych

à aktywność tą wywołują informacje ważne dla os. i te są najintensywniej badane

à efekt: włączenie nowej wiedzy do posiadanych struktur poznawczych à

tworzą się procesy trwałe, odporne na zmiany, łatwe do aktywizowania i przewidywalne

§ szlak peryferyczny uruchamiany przez prostsze procesy ewaluacji (nastrój, przekonania wobec nadawcy – eksperta, reakcje innych odbiorców – jeśli jest ich wiele tzn.że mają rację)

à mniej skuteczny, bo wpływ dodatkowych wskazówek słabnie z czasem à

podstawy mniej odporne na zmiany

à tworzenie się pozytywnych lub negatywnych postaw bez zastanawiania się nad daną sprawą

 

Najważniejszy wyznacznik skuteczności perswazji:

§ to, że komunikat zostanie opracowany poznawczo

              § subiektywne przekonania odbiorcy:

              Gdy są silne mogą wywoływać aktywne opracowanie treści w kategoriach akceptacji lub sprzeciwu

              Wywołanie postawy negatywnej: proces reaktancji – ludzie widzą intencję perswazji i czują się zagrożeni

             

Aktywność myślowa podejmowana w reakcji na przekaz medialny zależy od 2 czynników

              § motywacji aby myśleć o danej sprawie      

najważniejsza: spostrzegana osobista ważność wiadomości

wątpliwości co do intencji nadawcy (pobudzają gł.osoby o słabych potrzebach poznawczych)

argumentacja w postaci pytań                             (argument=wskazówka dot.meritum sprawy)

argumentacja przedstawiana przez kilku nadawców

nieoczekiwane aspekty przekazu

              § umiejętności przetwarzania treści symbolicznych

 

Model nawiązuje do modelu 3 podstawowych elementów procesu perswazji

Cechy nadawcy                                                        właściwości przekazu                                           cechy odbiorcy

ale przedstawia funkcje w kontekście

§ całego aktu perswazji                           

§ argumentów                            

§ wskazówek peryferycznych

« Nastrój jest raczej wskazówką peryferyczną

« Dostosowanie typu informacji do nastroju u osób skłonnych do elaboracji zwiększa pozytywne myślenie i pozytywne postawy, ale nie działa tak u osób o słabych potrzebach poznawczych.

 

Podsumowanie

Perswazję jak każdy dyskurs można rozpatrywać na 3 płaszczyznach: językowej, społecznej i poznawczej

§ językowa: badania językowych strukturperswazyjnych (podprogowych, werbalnych, niewerbalnych) oraz roli rozmaitych struktur (retoryki, metaforyzacji itd.) w komunikacji perswazyjnej

§ społeczna: bada się m.in.specyfikę perswazji w zależności od obszaru życia społecznego, w którycm się pojawia: w reklamie, polityce, edukacji, mediach itp.

 

W procesie formowania lub zmieniania postaw istotne znaczenie ma m.in. wiedza o przedmiocie postawy i zaufanie do siebie w tej kwestii oraz osobista ważność obiektu postawy dla podmiotu.

§ Aktywizacja już uformowanej postawy i przejęcie przez nią kontroli nad zachowaniem wymaga spełnienia innych warunków, np. przekonania o skuteczności własnych działań czy nabycia nowych umiejętności

 

Informacje i wiedza na dany temat nie gwarantują wytworzenia się trwałych ustosunkowań (postaw) ani ich zmiany – reprezentacje poznawcze obiektów niekoniecznie wchodzą w skład jakichś postaw i nie zawsze są trwale wartościowane, a czasami zmiana postaw ma miejsce całkowicie poza kontekstem wiedzy o danym obiekcie.

§ Ponadto nawet ukształtowane postawy nie wystarczają do podejmowania czy zmiany zachowań wobec jakichś przedmiotów, a czasami aktualna wiedza i zachowanie są powiązane w sposób wręcz automatyczny. Pod wpływem przekazów ludzie mogą robić rzeczy, co do których nie mają własnego zdania.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin