PSYCHOLOGIA MEDIÓW.doc

(89 KB) Pobierz

I.                   PSYCHOLOGIA MEDIÓW – TELEWIZJA I AFEKT – emocjonalne oddziaływania mediów.

- pytanie o oddziaływanie mediów  z perspektywy emocji.

Podział emocjonalnego przeżycia według jego intensywności na nastroje, uczucia i emocje.

Nastroje – uczucia dłużej brzmiące, słabsze, mniej urozmaicone, trwalsze, nie mają jasnego odniesienia do własnego źródła.

Uczucia – czasowo ograniczona, wyraźnie widoczne w reakcjach ciała, jasne odniesienie do przedmiotu np. miłość, nienawiść, radość, zazdrość, lęk.

Afekty = emocje – szczególnie intensywne poruszenia emocjonalne z wysokim stopniem pobudzenia np. wybuch złości, ataki paniki, szał radości.

Emocjonalne oddziaływanie TV ogranicza się do nastrojów i uczuć.

Mapa emocji odzwierciedlająca strukturę uczuć.  – W lit. psych. podział na : chęć i niechęć, oraz na bierność i aktywność .  W kulturach zach. – częściej podstawowe kat. Emocjonalne (złość, lęk, smutek, radość, odrzucenie/ obrzydzenie, niepokój, wstyd, sympatia, zaskoczenie.

Emocje specyficznie medialne.

Scherer – emocje jako reakcje na zdarzenia realne ale przekazywane przez media

              - emocje jako reakcje na fikcyjne obrazy medialne

Koemocje = uczucia wywołane u osób trzecich na podstawie ich obserwacji czyichś procesów emocjonalnych.

Podział pod kątem emocjonalnego przeżywania; z perspektywy widza / współuczestnictwa.

Koncepcja poczucia rzeczywistości, koncepcja psychologicznej bliskości.

Intensywność jakiś emocji zależy od tego jak często konkretna osoba przeżywa wywołujący emocje impuls i syt. jako realną i bliską sobie.

Frijda – prawdziwa / pozorna rzeczywistość w ramach prawa law and apparent reality -> emocje są wywoływane przez zdarzenie jawiące się jako realne, a ich intensywność odpowiada stopniowi ich realności.

Poprzez język, dźwięk, obraz media wywołują wrażenie bliskości/ realności u odbiorcy. ( w przypadku filmu kinowego może się to przenieść na codzienność.)

Badania prezencji filmowej też odnoszą się do obniżonej poznawczej możliwości przetwarzania bodźców niemedialnych.= to co oglądane przeżywane jako ↑ medialne.

Efekt zaangażowania – potwierdzony badaniami z psych. emocji, które wykorzystują film jako materiał stymulujący.

1.                 Zbrodnia i seks – media  w poszukiwaniu sensacji!

Literatura i teatr NAPIĘCIE ujmowane tradycyjnie = powoli budowany stan emocjonalny wynikający z udziału w jakimś procesie. -> dramaturgia tworzenia, szczytu i wyolbrzymiania

W telewizji – dramaturgia włączania i wyłączania (przełączanie kanałów, wybieranie kolejnych)

Estetyka napięcia jako stan ciągły (niecykliczny) – podstawowa zasada przyjemności w grach komputerowych i jeździe z maksymalną prędkością.

·         By takie napięcie było trwałe musi pojawiać się wciąż coś nowego.

Schulz – obecne podejście do życia obserwowane u młodych - > to tzw. schemat napięcia

Sensation-seeking (Poszukiwanie wrażeń) Zuckerman.

·         Tendencja w zachowaniu zmierzająca do poszukiwania wrażeń zmiennych, nowych, kompleksowych i gotowość ponoszenia związanego z tym psychicznego i społecznego ryzyka.

·         Człowiek ma potrzebę ciągłego utrzymywania określonego, indywidualnie zróżnicowanego poziomu wew. Aktywności.

·         Gdy aktywność ↓ poniżej  tego poziomu – pojawia się znudzenie i zaczyna się poszukiwanie nowych bodźców żeby osiągnąć poziom oczekiwanej wew. Aktywności.

·         Gdy aktywność przekracza określoną miarę (np. hałas) – człowiek zmienia / porzuca sytuacje by osiągnąć odpowiedni poziom.

 

Wymiary SS:

·         Poszukiwanie grozy i przygód – tendencja do poszukiwania zmian, urozmaiceń przez aktywność fizyczną (spadochroniarstwo/ nurkowanie)

·         Poszukiwanie przeżyć – poszukiwanie urozmaiceń przez niekonwencjonalny styl życia ( podróże, muzyka, sztuka, narkotyki, niekonwencjonalne przyjaźnie)

·         Odhamowanie – poszukiwanie urozmaiceń przez stymulację społeczną ( przyjęcia, wspólne picie, częsta zmiana partnera seksualnego)

·         Podatność na nudę – awersja wobec nudy i skłonności do odczuwania niepokoju, kiedy sprawy w otoczeniu przez dłuższy czas nie ulegają zmianie.

1/3 część tych tendencji jest wrodzona,  1/3 jest pochodzenia społecznego

Mężczyźni bardziej zainteresowani urozmaiceniem życia niż kobiety.

Młodsi bardziej niż starsi. (szczytowy pkt. 20 -25 lat)

Człowiek sięga po media w celu regulacji własnej skłonności do poszukiwania urozmaiceń.

Oddziaływanie słuchowisk radiowych  - DeBoer:

Krzywa napięcia u młodych radiosłuchaczy  przebiega w postaci U = natężona uwaga na początku audycji, wyraźne osłabienie w środku, na nowo mocna uwaga na koniec.

Film

- postreceptywne oceny filmów fabularnych wskazują że przeżycie napięcia w czasie oglądania filmu prowadzi do pozytywnej oceny filmu

- napięcie występuje gdy bohaterowie filmu wpadają w poważne niebezpieczeństwo, które następnie zwycięsko pokonują.

Hagfors, Chaney – popularnośc filmu wśród publiczności w dużym stopniu zależy od przeżytego pobudzenia, a to zaś zostaje wzmocnione przez efekty zawieszenia.

Huth – filmy obok specyficznych, werbalnie mierzalnych reakcji emocjonalnych, których rodzaj zależy od treści komunikacji wywołują także psychologiczne pobudzenie i trwające dłużej uaktywnienie emocjonalne, które nie odnosi się do treści filmu, choć jest przez nia spowodowane – jest więc prawie niespecyficzne ( nie rozbija się na emocje przyjemne i nieprzyjemne).

Zillmann – prace n/t.  ogólnego uaktywnienia przez programy telewizyjne

  1. - filmy przyrodnicze wywołują najmniejsze uaktywnienie
  2. - filmy akcji, komedie, teleturnieje - średnie
  3. - filmy grozy, horrory – większe
  4. - największe sport, filmy dokumentalne, filmy erotyczne

Mangold, Winterhoff –Spurk, Stoll, Hamann – badane osoby podcza oglądania fragmentów horrorów bądź filmów erotycznych mają podwyższone tętno = wskaźnik ogólnego pobudzenia emocjonalnego.

Wielkość ekranu – eksperyment Lombarda, Reicha, Grabe, Bracken, Ditton -  większe ekrany przyczyniają się do większego pobudzenia u widza i do większej przyjemności z oglądania niż mniejsze.

Donohew, Finn, Christ

Ø      Telewidzowie: High senastions seekers – mają niski poziom aktywności – potrzebują mocniejszych, bardziej ekscytujących i nowych info. by pobudzić i skupić ich uwagę.

o        Lubią oni: kompleksowe formy obrazu, częściej zmieniają kanały, chętniej oglądają filmy, szczególnie filmy akcji i pornograficzne.

Grimm – korelacje między oglądaniem filmów akcji i horrorów a poszukiwaniem wrażeń.

Widzowie z duża tendencją do odchamowania - chętniej oglądają horrory i wiadomości (w nich wydarzenia  o posmaku horrorów.)

Slater -  związek poszukiwania wrażeń a korzystaniem ze stron WWW zawierających przemoc.

Badanie Sparksa i Spirek – podczas recepcji wiadomości Tele. O katastrofie Chellengera  - poszukiwaczom wrażeń najwyraźniej zależało by zobaczyć twarze członków rodzin załogi podczas eksplozji rakiety,

2.                 Między lękiem a miłością – uczucia telewizyjne.

·         Lęk

W badaniach empirycznych zazwyczaj dominują doznania negatywne – lęk, stres, obawa

FILMY

Ø      Ankieta Blumlera (1933) – 1800os ze wszystkich grup wiekowych ; 93% ankietowanych 200 dzieci w wieku 10 -14 lat – przyznaje się do reakcji lękowej w kinie.

Ø      40% ankietowanych doznało choć 1 po obejrzeniu filmu – nerwowości, nastrojów depresyjnych, obaw albo przeżywa poruszające obrazy wew.

TELEWIZJA

Ø      Cantor –emocjonalny oddźwięk telewizji – między 25% a max. 92% w przypadku dla dzieci i młodzieży.

Ø      Groebla – uczniowie 11- 15 lat – wyższy poziom lęku przeżywają te dzieci, które potrafią się mocno utożsamiać z programami tele. ( poczucie rzeczywistości -> Frijda), które uznają sceny prezentowane w TV za odzwierciedlenia rzeczywistości.

Ø      Grimm – eksperyment; oglądanie brutalnych scen walki pochodzących z filmów fabularnych prowadzi di podwyższonej wartości odnoszącej się do lęku.

Ø      Dorr – cechy u dzieci prowadzące do lęku wywołanego przez TV:

§         Dzieci w wieku przedszkolnym – lęk oglądając lalki potwory, agresje, przemoc, zagrożenie zwierząt + widok długiej ostrej broyni.

§         Młodszy wiek szkolny – sceny śmierci ludzi, pogrzeby

§         Młodzież – realne tematy wywołujące lęk; problemy slumsów, nadużycia seksualne, problemy głodu w Trzecim Świecie, dyskryminacja mniejszości.

Dlaczego ludzie oglądają takie obrazy? Czy nadal bodźce wywołujące lęk należy traktować jako wyzwalacze reakcji ucieczki i unikania?

  1. Horrory

Dla wielu widzów sięgających po filmy wywołujące lęk – charakterystyczna jest motywacja  składająca się z lęku i przyjemności wynikającej z tego lęku ->” pragnienie przeżycia lęku” [Balint] = ochota na lęk rodzi się w wyniku uświadomienia sobie istnienia innego, realnego, zew. Zagrożenia, czemu os. dobrowolnie się poddaje w nadziei że będzie ona mogła przetrwać to niebezpieczeństwo i pokonać strach.

= pragnienie przeżycia lęku pojawia się w chwili utraty pewności i chęci zdobycia jej na nowo

Mieszanina strachu, rozkoszy i optymistycznej nadziei wobec zew. Niebezpieczeństwa jest zasadniczym elementem każdego pragnienia doznania grozy. ( Balint)

Mężczyźni przeżywają to jako ochotę, kobiety jako lęk.

Amerykańscy dorośli – 80% respondentów chętnie ogląda programy wzbudzające lęk.

Dzieci w wieku szkolnym – lęk lubi odczuwać od 33 do 75%

Anglia wśród 3000 ankietowanych – ponad ¼ przyznaje się do odczuwania lęku podczas oglądania programów telewizyjnych.

W grupach dyskusyjnych (193 uczestników) pojawiają się wyp. Typu:

·         Jak ja kocham horrory w TV, lubię się bać, czuć strach

·         Piątek trzynastego – jest oceniany jako jednocześnie przykry i zabawny.

GAZETY:

Badanie czytania gazet -> im częściej czasopisma donoszą o wybuchach w innych miastach/ krajach tym pewniej czują się ich czytelnicy we własnym domu.

Widzowie lubią odrobinę horroru przede wszystkim następujące potem odprężenie w postaci happy endu  = tracenie i zdobywanie na nowo poczucia pewności.

  1. Przemoc w wiadomościach telewizyjnych.

Winterhoff-Spurk- pokazanie uczniom w wieku 13-18lat nagranie video z wydaniem wiadomości z info. o przemocy i wydanie bez takich info. + notowanie bezpośrednich reakcji emocjonalnych odbiorców. (pomiar oporu skóry, puls, częstotliwość oddechu, za pomocą EMFACS mimika twarzy)

·         Wyniki: widzowie podczas prezentacji wiadomości z przemocą ujawniali więcej emocji niż podczas prezentacji bez przemocy ( najczęściej: pogarda, złość, obrzydzenie)

- pokazanie 135 gimnazjalistom i licealistom(8 i 9 klasa) nagranie video z przemocą intencjonalną i nieintencjonalną wobec przedmiotów i człowieka + video bez przemocy. Zaznaczanie uczuć na formularzu DAS.

·         Wyniki: po prezentacji przemocy ankietowani – zaznaczają mniej radości, więcej smutków, obrzydzenia i złości, pogardy, lęku ( przy przemocy intencjonalnej – większe zainteresowanie, ale jednocześnie pogarda, obrzydzenie, złość i większy lęk niż przy nieintencjonalnej.

·         Przemoc intencjonalna w programach info, ma większą moc aktywizującą, ale jednocześnie wywołuje pogardę, złość i obrzydzenie.

·         = reakcja społecznego odrzucenia – przez zdystansowanie widz stabilizuje własne JA zagrożone przez realne formy przemocy.

·         Empatia

Empatia = uczucie, które dzielą ze sobą obserwujący i obserwowany, jest to wspólne uczucie przedmiotu i podmiotu w pewnej interakcji / Feshbach/

W empatii istnieją wyraźne czynniki kognitywne.

Całościowy poznawczo- afektywny model empatii Feshbacha – komponenty:

    1. Poznawcza zdolność do odbierania i definiowania afektywnych bodźców u innych.
    2. Dojrzalsza poznawcza zdolność do wejścia w syt. i rolę innej osoby.
    3. Gotowość do reakcji emocjonalnej jako umiejętność przeżywania emocji.

Dzieci 3-5 lat –poziom empatii b. niski.

Dzieci 9/ 10 lat – pierwsze reakcje empatyczne.

Istnieje różnica czy bohater jest oceniany pozty. czy negat. -> chłopcy + dziewczynki przeżycia empatyczne wyłącznie wobec telewizyjnych przyjaciół.

Reakcje empatyczne mocniejsze gdy :

·         widz ma własne dośw. podobne do tych prezentowanych przez bohatera na ekranie .

·         emocjonalny wyraz twarzy bohatera pokazany jest w zbliżeniu.

Ogólne wysokie tempo prezentowania tele. treści wywołujących emocje ogranicza emocjonalna i empatyczną reakcję widza bo:

·         Nie pozostawia  odpowiedniej przestrzeni czasowej na  pełna reakcję poznawczo –emocjonalną.

·         Efekt zlewania się emocji.

·      Humor

- trywialny problem bo humor pojawia się we wszystkich programach telewizyjnych.

Dorr:

·         Dzieci w wieku przedszkolnym: wizualna komiczność, ciekawie brzmiące, nonsensowne gry słowne / krzyki, upadki na plecy, absurdalne i wizualnie nieprzystające do siebie kombinacje elem., oszustwa, pomyłki, niezręczności dorosłych, zwykła zmiana głosu.

·         5 -8 r. ż. – nastawienie na humor słowny

·         8 – 12 – dobrze rozwinięty humor słowny

·         Młodzież – za zabawne uważa się atakowanie os. obdarzonej autorytetem.

·         Podniecenie i uczucia seksualne

Po 6 tyg. Oglądania codziennie przez 1h erotyczny film os. były znacząco niezadowolone z własnego partnera seksualnego!

              - ten sam efekt występuje już po chwilowym oglądaniu filmów erotycznych.

Wpływ oglądania seksualnej przemocy na nastawienie widzów (mężczyzn) -↑ tolerancji na realną przemoc seksualną wobec kobiet i na zach. lekceważące seksualność kobiecą  <= MODEL SEXUAL CALLOUSNESS

U kobiet – pojawiają się efekty odwrotne.

Allen d’Alessio, Brezgel  - wyraźne ale słabe korelacje (0.22) między recepcja pornografii z przemocą w tekście / filmie a rzeczywistymi agresywnymi zachowaniami widzów.

·         Uczucia

- jakie uczucia wywołują w widzach prezenterzy telewizyjni?

USA – 240 widzów – 52% dziennikarze telewizyjni prowadzący wiadomości – codziennymi przyjaciółmi.

Relacja paraspołeczna – złudzenie bezpośredniej relacji z przedstawicielem mass mediów:

·         Pozorne spojrzenia

·         pozorne zwroty „do”

·         pozorna przestrzenna bliskość

- wywołują u widza wrażenia pewnego rodzaju realnej i trwałej relacji z os. widzianą w TV

Więzi z prezenterami zależą od ich atrakcyjności społecznej, ale także od postrzeganej atrakcyjności fizycznej, ubioru i  uczesania.

W osobistej hierarchii relacji byli oni umieszczani między „dobrym przyjacielem” a „ dobrym znajomym” albo wśród „dobrych sąsiadów” [ Gleicha i Burst ]

Takie same relacje występują w stosunku do Boh. Innych programów rozrywkowych np. oper mydlanych.

Po za os. starszymi powstawanie relacji paraspołeczne nie wiązało się z samotnością.

Paraspołeczne relacje uzupełnieniem realnych kontaktów społecznych.

Schroter : 73 słuchaczy rannych audycji – ASPEKTY RELACJI PARASPOŁECZNYCH Z PREZENTERAMI :

·         profesjonalizm ( wiarygodność, uprzejmość, kompetencja)

·         autentyczność ( w tym spontaniczność, naturalność, pewność siebie)

·         dynamikę (dowcipny, szybki styl prezentacji)

Bente i Otto – jaki wpływ będzie relacji paraspołecznych w tzw. rzeczywistości wirtualnej komunikacji stymulowanej komputerowo.

·         Osobowość medialna ->doskonałym przyjacielem, niezawodnym, dyskretnym, bezkrytycznym

Społeczeństwo chętnie szuka takich quasi –przyjaciół.

Określone treści telewizyjne w różnym stopniu wywołują u widzów ogólne uaktywnienie i przeróżne emocje. Gratyfikacje z tych oddziaływań – podstawą wyboru programów.

Zillmann –Teoria wpływania na nastroje. (mood management)

·         Podczas percepcji programów telewizyjnych widzowie zdobywają doświadczenie że można osiągnąć określony poziom ogólnej stymulacji + specyficznych uczuć ( przynajmniej na jakiś czas) przez wybór odp. programu  dzięki czemu będą mieli oni poczucie dobrego nastroju.

·         Na bazie tego dośw. także w przyszłości będą dokonywać wyboru i w ten sposób będą aktywnymi zarządcami własnych nastrojów.

·         Zły nastrój i irytacja można niwelować poprzez pobudzającą, rozweselającą albo erotyczną rozrywkę lub przyjemną muzykę – związaną ze sprawami które mają mało wspólnego ze stresorami.

Zillman i Bryant – dobór programów TV przez kobiety zmienia się wraz z cyklem menstruacyjnym. – na początku i na końcu preferowane są programy humorystyczne, w środku dramaty. (powód: hormonalne zmiany nastroju)

Gniew/ Frustracja nie zostaną zniwelowane przez sceny złości, agresji seksualnej – ale bardziej się nasili.

Ø      Chłopcy 4-5 lat –potrafią posługiwać się wpływem TV na nastrój.

Masters/ Ford /Arenda – 4/5 letnie dzieci, chwalone albo frustrowane albo traktowane neutralnie podczas badania. Dzieci wybierały potem i oglądały wspierające bądź neutralne...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin