rozdział 4.doc

(27 KB) Pobierz

„Modele procesów perswazji w komunikacji masowej”

  1. Kubicka

 

-        potoczne teorie na temat perswazji – „ukryte teorie perswazji”

-        trzy czwarte badanych uważa, że przekonywanie jest trudne i zależy głównie od cech osobowości przekonywanego i przekonywującego

-        lata 20. 30. - przekonanie o bezpośrednim, silnym wpływie mediów;

lata 40. 50. - przekonanie o upośrednionym wpływie mediów (potwierdzone faktami empirycznymi), nie same info, ale to, co odbiorcy z nimi robią, determinuje siłę przekazu i zakres jego wpływu, a o sile przekazu bardziej niż treść decydują psychologiczne czynniki (wiedza, jawne i ukryte postawy wobec treści prezentowanych w mediach)

-        w początkowym okresie badań postawy traktowano jako efekt oddziaływania przekazów, później uznano je za rodzaj wewnętrznego stabilizatora, pośredniczącego między przekazem a zewnętrznymi zachowaniami odbiorców komunikatów, który wyjaśniał stałość i powtarzalność danych zachowań wobec określonych obiektów

 

 

-        teorie związków między zawartością przekazów a postawami i zachowaniami ludzi

 

1)     MATRYCOWY MODEL PROCESÓW PERSWAZYJNYCH W KOMUNIKACJI MASOWEJ W. McGUIRE'a

 

·         podstawowe założenie – skuteczne przekonywanie zakłada całą sekwencję procesów perswazyjnych. Procesy mogą być do pewnego stopnia kontrolowane przez nadawców, ale w odbiorcach wywołują znaczny rezonans na każdym etapie oddziaływania, od percepcji komunikatu do działania

 

·         każdy przekaz odbierają konkretni użytkownicy, którzy różnią się poziomem nastroju, zakresem wiedzy, poziomem inteligencji, doświadczeń medialnych itp., stąd różnice indywidualne w odbiorze

 

·         sekwencja odbioru przekazu –

ekspozycja (wzbudzenie uwagi i osobiste zaint., wzbudzenie osobistego zainteresowania lub oporu);

kodowanie, przetwarzanie i przechowywanie (w trakcie wszystkich etapów indywidualne transformacje: pozytywna akceptacja przekazu, przekształcanie i dopasowywanie do systemu poznawczego),

zachowanie pod wpływem zmian (jeżeli zakończone sukcesem – konsolidacja zmian i zwiększenie prawdopodobieństwa powtórzenia zachowania w przyszłości)

 

·         podstawowe aspekty przekazu –

źródło (decydent, nadawca; wpływ atrakcyjności, płci, kompetencji, wiarygodności, spostrzeganej intencji);

treść (wpływ typu argumentacji, tj, logiczna/emocjonalna, stopnia organizacji, czasu trwania, aktualności, tematyki)

kanał komunikacyjny (druk, mowa... ; wpływ tempa, zakresu, głębokości procesów odbioru i przetwarzania

kontekst przekazu (wpływ innych przekazów, innych mediów, innych użytkowników, w kontekście których podawane przekazy)

 

·         ocena koncepcji – synteza/taksonomia porządkująca, ale niewiele mówi o tym JAK TO SIĘ DZIEJE, CO SPRAWIA, że ludzie ulegają perswazji

 

 

 

2)     TEORIA ODPOWIEDZI POZNAWCZEJ A. GREENWALDA

 

·         podstawowe założenie – uległość wobec info zależy od pobudzenia własnych idiosynkratycznych myśli na ich temat. Zakres wpływu danego przekazu zależy nie tyle od treści, co od tego CO i JAK ludzie myślą o tym, co przeczytali, usłyszeli, zobaczyli, co pamiętają i akceptują, czyli zakres zmian (skuteczność perswazji) zależy od jakości AUTOPERSWAZJI

 

·         siła autoperswazji – od dawna wiadomo, że samodzielne wytwarzanie argumentów za i przeciw, granie roli czy samo myślenie o danej sprawie nasila żywione wobec niej postawy.

 

·         Zmianę postaw ułatwić mają -

ogólnie bardziej pozytywne postawy wobec komunikatu

zaufanie do własnej wiedzy na dany temat/pewność co do jej słuszności

brak wątpliwości i unikanie kontrargumentacji

 

·         Zmianę postaw utrudnić mają -

uodparnianie osoby na zmianę przez wcześniejszy, mało  przekonywający przekaz

dostarczanie gotowych kontrargumentów

 

·         ocena koncepcji – założenie, że ludzie zastanawiają się nad info docierającymi z mediów, w rzeczywistości rzadkość

 

 

 

3)     MODEL PRAWDOPODOBIEŃSTWA ROZPRACOWANIA PRZEKAZU PERSWAZYJNEGO R. PETTY'ego i J. CACIOPPO

 

·         dwutorowy/dwuprocesualny model rozpracowania przekazów perswazyjnych – dwie drogi oddziaływania przekazu

a) szlak centralny

- wytężona aktywność poznawcza dla stwierdzenia, czy zajęte przez odbiorcę stanowisko w danej sprawie ma sens i wartość

- elaboracja przekazu medialnego – poszukiwanie dodatkowych info, sprawdzanie i ocena

- uruchomienie - treści ważne dla odbiorcy

- efekt – włączenie info do struktur poznawczych, tworzenie postaw trwałych, odpornych na zmiany, łatwych do aktywizowania, przewidywalnych

b) szlak peryferyczny

- korzystanie ze wskazówek peryferycznych przekazu

- uruchomienie – nastrój, przekonania i uczucia wobec przekazu (ekspert ma rację), reakcje innych odbiorców

- efekt – postawa mało odporna na zmiany, siła wykorzystanych wskazówek słabnie z czasem

 

              CO decyduje o wyborze o rodzaju procesu umysłowego w danej chwili?

                            Dwa podstawowe czynniki:

                                          MOTYWACJA – sposoby wzbudzenia: osobista ważność komunikatu                                                         (zaimek „ty”), wzbudzenie wątpliwości co do intencji nadawcy (zwłaszcza u                                           osób o słabych potrzebach poznawczych, prawdopodobnie dlatego, że                                                         wywołuje to u nich przykry dysonans), argumentacja w postaci pytań,                                                         argumentacja przedstawiana przez kilku nadawców, nieoczekiwane aspekty                                           przekazu

 

                                          UMIEJĘTNOŚĆ PRZETWARZANIA TREŚCI SYMBOLICZNYCH –                                                         zależy od umysłowych kompetencji i doświadczeń odbiorcy, ale może też być                                           regulowana przez nadawców, np. kilkakrotne powtarzanie przekazu,                                                         dostosowanie tempa do do wymagań odbiorców, unikanie zakłóceń,                                                         urozmaicanie argumentacji czy innych aspektów przekazu

 

                                          inne czynniki – sposób myślenia o sprawie (pozytywny/negatywny), o czym                                           decydują własne przekonania, zwłaszcza silne, które mogą wywołać                                                         opracowanie treści w kategoriach akceptacji lub sprzeciwu. Postawę                                                         negatywną wywołuje na ogół włączenie się u odbiorcy procesów reaktancji,                                           czyli poczucia zagrożenia swobody i niezależności wskutek dostrzeżenia w                                           przekazie ukrytych intencji perswazyjnych

 

·         model nawiązuje do tradycyjnego ujęcia trzech podstawowych elementów procesu perswazji – cech nadawcy, właściwości przekazu, cech odbiorcy, ale przedstawia ich zróżnicowane funkcje w kontekście aktu perswazji, bądź w kategoriach argumentów bądź wskazówek peryferycznych. Argument i wskazówka peryferyczna rozumiane są jako informacje, np. osoba nadawcy w sprawach ważnych pełni funkcję argumentu, a w sprawach mało ważnych – wskazówki peryferycznej.

·         Również cechy przekazu, jak ilość argumentów, forma przekazu, złożoność wiadomości mogą działać w ten sam sposób.

·         Nastrój zwykle uznawany za wskazówkę peryferyczną. Badania wykazują jednak, że nastrój działa jak wsk. per. U osób o słabych potrzebach poznawczych lub argument u osób z silną potrzebą poznawczą, ukierunkowując poszukiwanie informacji, ale zgodnych z nastrojem.

 

 

·         Procesy perswazyjne prawie nigdy nie działają jednotorowo, zazwyczaj relacje między dwoma trybami przetwarzania zmieniają się dynamicznie, bo ludzie w różnych momentach biorą pod uwagę różne aspekty przekazu, może to prowadzić do paradoksów, ale tylko u osób, które są świadome wpływu, które usiłują oddzielić działanie argumentów od uogólnionej sympatii do nadawcy i osłabić działanie tej ostatniej.

 

·         Ocena koncepcji – według modelu zmiana postaw, gdy:

centralnie przetwarzane info

przetwarzanie prowadzi do pozytywnych reakcji, które są koherente wobec przekonań

postawy są nietrwałe (silne i powiązane z Ja niepodatne, można je jedynie podważyć i próbować zmienić z czasem)

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin