Rozdział 3: Pomiar i testy w psychologii
Pomiar w psychologii ma charakter różnicowy – wynik uzyskany w teście odnosi się do grupy referencyjnej i określa, jakie jest w niej miejsce jednostki. Innymi słowy, testowanie to zbieranie danych potrzebnych do zakwalifikowania osoby uczestniczącej w badaniu do grupy odniesienia (normalizacyjnej) w celu opisania tej osoby i sformułowania prognozy.
Pomiar w naukach rozumiany jest jako wyrażenie cechy obiektu jako krotności powszechnie akceptowanej jednostki, by następnie można było wykorzystać liczby ze zbioru liczb rzeczywistych do symulowania obiektów i relacji między tymi obiektami. Pomiar obiektywny rozumiany jest jako niezależny od osoby go dokonującej, ma swe źródło we wzorcu będącym jednostką pomiaru. Co jest takim wzorcem w psychologii?
- w praktyce używa się testów, których wyniki nie pokrywają się z wartościami żadnej znanej funkcji pomiarowej; termin „pomiar” nie jest stosowany zgodnie z jego statusem logicznym
- oznaczenia liczbowe wywodzą się ze zliczania, a nie z pomiaru; występująca w liczeniu abstrakcja nie jest abstrakcją naukową
- w psychologii pomiar pełni inną niż w naukach ścisłych funkcję (nauki ścisłe: prognoza wyniku empirycznego). Powodem brak ilościowych teorii.
- wyniki surowe równe zeru nie mają sensu empirycznego
- założenie o równości jednostek ma niewiele wspólnego z rzeczywistością. Różnice między wynikami mają charakter jakościowy; nawet przeliczone wyniki (skala standardowa) nie nadają się do orzekania o różnicach między nimi
- wyniki surowe zależą nie tylko od właściwości jednostek, ale i pytań (trudności, zróżnicowania)
Charakter takiej prognozy:
- prognoza jakościowa
- nie ma podanego powodu zakwalifikowania jednostek do danej grupy
- pomiar odnoszony do kryterium
- pomiar odnoszony do norm
Korelacja – pozwala określić stopień, w jakim współwystępują jakieś zbiory wyników, przydatna jest, gdy poszukujemy związków przyczynowo-skutkowych. Ale: między przyczyną a skutkiem występuje zawsze korelacja, ale nie odwrotnie.
Znak (wg Peirce’a) – wyrazem trójczłonowej relacji łączącej materialny nośnik (obserwowane medium), przedmiot (realny lub fikcyjny desygnat znaku) oraz znaczenie (interpretant pośredniczący między medium a desygnatem). Symbol z kolei to znak, przedmiot lub pojęcie reprezentujące (zastępujące) inny przedmiot lub pojęcie. Można powiedzieć, że symbole to wyższa forma istnienia znaku, umożliwiająca poznanie klas, systemów i praw.
Znak, gdy związek występujący w danej kategorii ma naturę konwencjonalną, oznaka – gdy związek ma naturę przyczynową.
· Próbki:
Różnica między diagnostą tradycyjnym a behawioralnym (analitykiem zachowania) – odmienna interpretacja badania testowego:
- tradycyjny: dane testowe traktowane jako znaki lub wskaźniki wyznaczających je (i nieobserwowalnych) wyznaczników osobowościowych
- behawioralny: dane testowe próbką, reprezentatywnym podzbiorem zachowań będących przedmiotem zainteresowań; określenie warunków sprawiających, że dane wyglądają tak, a nie inaczej (stymulatorów); inwentaryzacja zachowania
Początkowo zadania w teście były próbkami zachowania, wybierano je z listy zachowań określanych jako patologiczne (próbki celowe). Kryterium tego, co jest odpowiedzią diagnostyczną również miało charakter racjonalny – normę i patologię charakteryzują różne i rozłączne zbiory zachowań , oraz odwołując się do zasad logiki i specjalistycznej wiedzy, można określić, które będą najlepiej określać patologię. Później kryterium diagnostyczności to rzadkość (nietypowość) odpowiedzi.
W diagnozowaniu tradycyjnym założenie koniecznej jednorodności testu (wynik poszczególnych zadań ma takie samo znaczenie jak całego testu, pozwala wnioskować o uniwersum zachowania), w analityce zachowania założenie koniecznej różnorodności (bo zainteresowani przede wszystkim inwentaryzacją zachowań i ich stymulatorów).
Problem uwzględniania czynników sytuacyjnych:
- tradycyjna: nie przywiązuje się do nich uwagi (wybór sytuacji przypadkowy – podejście psychometryczne; sytuacja zbyt wieloznaczna – podejście projekcyjne)
- behawioralna: podstawowym rodzaje trafności jest stopień, w jakim zachowania testowe są odbiciem zachowania w naturalnych warunkach.
- zachowanie testowe jako znak: obserwowane podczas badania zachowania to wskaźniki (operacjonalizacje) zachowań podmiotowych. (Hornowska: operacjonalizacja jako wiązanie terminów teoretycznych z obserwacyjnymi). Zachowanie testowe przede wszystkim mówi o osobowości jednostki, dopiero wtórnie (na podst. info o osobowości) o innych zachowaniach. Badanie dostarcza znaków, teoria ich znaczeń.
Konsekwencja wskaźnikowego podejścia do badania w praktyce: podczas badań tworzymy sztuczną sytuację (nie jak przy próbkach maksymalnie przypominającą naturalną), żeby wewnętrzna determinanta była jedyną przyczyną zachowania (np. testy projekcyjne).
- zachowanie jako symbol: każde zachowanie jest symbolem w pozawerbalnej i pozaświadomej komunikacji jednostki ze społ. Otoczeniem oraz informacją o tym, jak jednostka interpretuje to otoczenie i sytuację. Zachowanie komunikowaniem o wewnętrznych stanach, odejście od bezpośredniego reagowania, płaszczyzny rzeczowej komunikatów, dosłowności znaczeń aktualnego kontekstu; symbole kulturowe i doraźne
Wyróżnienie 6 sposobów badania osobowości. Użycie więcej niż jednego kryterium, kategorie nie są rozłączne względem siebie.
(1) Samopis (przeszłość) – zapytanie wprost o cechy lub zachowania osoby badanej
- Jak? Użycie przez osobę badaną zaproponowanych przez diagnostę konstruktów (pojęć, kategorii), wskazanie przymiotników ją określających, ustosunkowanie się wobec treści stwierdzeń, określenie poziomu gotowości akceptacji stwierdzeń.
- nie jest konieczna obecność diagnosty przy odpowiadaniu na pytania
- można przeprowadzać w grupach (ekonomiczna metoda)
- sprawdza się przy badaniu obrazu siebie
- wadą – metoda narażona na wpływ aprobaty społecznej
(2) Aktualne doświadczenie – zdawanie sprawozdania z aktualnie przeżywanych procesów wewn.
- powinno się „dostarczać” osobie badanej wyraźne, proste i niezagrażające bodźce (w innym wypadku odpowiedzi będą nietrafne, osoba badana będzie chciała się bronić)
- nie da się sprawdzić na ile trafne są relacje osoby badanej – ona sama jest arbitrem
- sztuczność sytuacji badania
- informujemy badanego jakich zachowań oczekujemy, nie informujemy co mierzymy
- wada: potencjalny brak staranności badanego, chęć wywarcia dobrego wrażenia
(3) Badanie zdolności – osoba badana ma wykonać zadanie na możliwie najwyższym poziomie
- istnieje poprawna odpowiedź, badacz ocenia poprawność
- wada: sztuczność sytuacji (w życiu codziennym nie ma „czystego” wpływu zdolności na poziom wykonania zadań); wpływ zgadywania; zniekształcone wyniki przez rozwiązanie przetargu na rzecz poprawności lub szybkości
(4) Uprzednie (wcześniejsze) zachowania – polega na analizie skutków działania (na przykład analiza listów, dokumentów).
- zaleta: badanie odbywa się w sytuacji naturalnej, nie ma wpływu aprobaty społ.
- wada: dane są inicjowane przez badacza (a nie obserwowane bezpośrednio), szacowane (więc ryzyko błędów postrzegania)
- problem ze wskazaniem badanych konstruktów i operacjonalizacji ich
- innym sposobem wykorzystanie opinii osób, które wcześniej obserwowały daną osobę
(5) Obserwacja zachowania
- obserwacja celowa – określonych zachowań wybranych ze względu na pytanie badawcze. Prowadzona w warunkach naturalnych lub sztucznych. Ciągła lub w wybranych momentach. Obserwacja → rejestrowanie → kodowanie (transformacja na kategorie, skale szacunkowe, charakter jakościowy lub ilościowy)
- wywiad nieustrukturyzowany (rejestracja odpowiedzi plus obserwacja)
- testy projekcyjne. Zaleta: możliwość pomiaru skomplikowanych konstruktów teoretycznych; wada: wpływ świadomości badanego, że jest obserwowany
(6) Psychofizjologia – pomiar reakcji fizjologicznych
- zaleta: eliminacja wpływu badanych na wyniki
- wady: nadmiar danych; zindywidualizowanie reakcji fizjologicznych
↓
Podsumowując: test to sytuacja stworzona specjalnie do celów diagnostycznych, sytuacja wywołująca zachowania typowe dla danej charakterystyki
- badanie i obliczanie wyników nie powinno zajmować wiele czasu; test prosty dla badającego
- procedura nie powinna wymagać nawiązywania bliskich stosunków z badanym
- sytuacja standaryzowana (warunki, sposób obliczania i interpretowania wyników, ukł. Odniesienia)
- jasno określony początek, przebieg i koniec badania
- rejestrowanie obserwowanych zachowań; minimum arbitralnych i subiektywnych decyzji
- jednoznacznie określone oczekiwane zachowania testowe
- Koncepcje dynamiczne, rozwojowe (Freud, Erikson, Piaget): układem odniesienia osobowość
- Koncepcje strukturalne (Eysenck, Cattell): standardem osobowość zintegrowana
- Koncepcje eksplanacyjne (koncentrujące się na czynnikach zachowania): jednostka przystosowana. Normą jest tu modalne zachowanie, regulowanie stosunków z otoczeniem; ujęcie procesualne; brak pojęcia normy jako docelowego stanu; przedstawienie mechanizmu osiągania optimum funkcjonowania jest wyjaśnieniem normalności
Sanocki: jednostka jest zdrowa jeśli wymogi otoczenia nie przekraczają jej zdolności adaptacyjnych
- zdrowie i choroba to stany jakościowo różne. Cechy (zdrowie) są uniwersalne, trwałe i akceptowane, na ich wymiarze można umieścić każdą jednostkę. Symptomy (choroba) to cechy rzadkie, powodujące dyskomfort.
- ciągłość między zdrowiem a chorobą. Przykładowo używamy tych samych narzędzi psychometrycznych do diagnozowania. Chorobę tłumaczymy odwołując się do mechanizmów i systemów regulacji.
- w normach dla osób zdrowych: wynik im bliżej przeciętnej, w tym większym stopniu uważa się daną osobę za zdrową; im większe odchylenie tym większe prawdopodobieństwo choroby
- w normach dla osób chorych: wynik im bliżej przeciętnej, tym większe prawdopodobieństwo choroby; nie wiadomo jednak jak interpretować wyniki odległe od przeciętnej: większe niż przeciętne natężenie patologii, inna patologia lub słabe nasilenie patologii
Diagnoza sformułowana przez członków społeczeństwa oparta jest na wiedzy i regułach postępowania dostępnych w tym społeczeństwie. Gdy jednostka zostaje określona jako dewiacyjna, sama zaczyna się tak postrzegać, następuje jej naznaczenie. Nie jest ono przyczyną choroby, ale czynnikiem ją modyfikującym i stwarzającym równię pochyłą. Dewiacja jest wynikiem interakcji między społecznością a jednostką.
W diagnozowaniu zaburzeń psychicznych stosuje się dwa systemy kryteriów klasyfikacyjno – diagnostycznych: międzynarodowy ICD i amerykański DSM. Kolejne edycje obu systemów pojawiają się mniej więcej w tym samym czasie, korzystają z tych samych źródeł i mają taką samą podstawę ideologiczną.
ICD (International Statistical Classification of Diseases and Related Heath Problem – Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób oraz Problemów Zdrowotnych):
- def. zaburzenia psychicznego taka sama, co w DSM, odnoszona do indywidualnej osoby
- kompromisowe ujęcie klas diagnostycznych (słownik zespołów uwarunkowanych kulturowo, leksykon tych terminów)
- istnienie wielu wersji specjalistycznych
- położenie nacisku na opisowość systemu; jasne, precyzyjne i zoperacjonalizowane kryteria diagnostyczne; unikanie dwuznacznych lub nieudokumentowanych terminów
- możliwość diagnozy wieloosiowej
DSM (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders – Podręcznik Diagnostyki i Statystyki Zaburzeń Psychicznych APA):
Skąd zmiana podejścia?
- eksperyment Rosenhama (ten z udawaniem choroby)
- ruch antypsychiatrii (T. Szasz)
- zainteresowanie społ-kulturowym aspektem diagnoz
- medykalizacja psychiatrii
- naciski ze strony państwa, firm farmaceutycznych i ubezpieczeniowych
Charakterystyka DSM III:
- jasne kryteria diagnostyczne
- wieloosiowy system diagnozy
- podejście opisowe unikające wchodzenia w teorie etiologii chorób
- zestaw strukturalizowanych narzędzi do prowadzenia wywiadu psychiatrycznego – wyeliminowanie w procesie diagnozy elementu subiektywnej oceny, wystandaryzowanie procesu;
DSM IV:
- zerwanie z jednostronnością kulturową
- pozbycie się dualizmu somatopsychicznego
- zasada wielowymiarowości opisu zaburzeń (znacznie bardziej związany z założeniami teoretycznymi niż ICD-10)
Zgodnie z zaleceniami DSM IV po postawieniu rozpoznania należy:
- dokonać interpretacji psychodynamicznej (opis mechanizmów obronnych, ujęcie czynników psychicznych i zdarzeń wyzwalających i podtrzymujących zaburzenia)
- przeprowadzić różnicowanie względem innych schorzeń
- określić rokowanie (biorąc pod uwagę dane z wywiadu, stan psychiczny i analizę czynników mających wpływ na przebieg/ustąpienie choroby)
- określić plan leczenia
Z założenia DSM realizuje klasyczne podejście kategorialne (homogeniczne, wzajemnie rozłączne kategorie, ostre granice), w rzeczywistości – prototypowe lub dymensjalne (ilościowe odchylanie się od normalnego funkcjonowania) – tu wykorzystuje się jedynie dane symptomatologiczne (kategorialny: symptomatologiczne i etiologiczne).
- komunikowanie (plus klasyfikacji kategorialnych: redukują obciążenie poznawcze, bo wyraźne kategorie; minus: możliwość niezauważenia informacji nieujętych przez kat.)
- wyszukiwanie informacji
- dostarczanie opisów
- ułatwianie przewidywań
- źródło teorii naukowych
dareness