R-O-Z6-Piaget (1_2_3).pdf

(84 KB) Pobierz
ROZWOJÓWKA
Ćw. 7 ROZWÓJ MYŚLENIA
Wadsworth B.H. Teoria Piageta, rozdziały: 1,2,3
Z historii badań Piageta:
- wpływ na późniejsze badania miała jego praktyka w dziedzinie biologii
- prace nad małżami
Spostrzeżenia Piageta:
- czynności biologiczne są aktami adaptacji do środowiska fizycznego i pomagają je organizować;
- umysł i ciało nie pracują niezależnie od siebie i podlegają tym samym prawom, co czynności biologiczne;
- czynności intelektualne to czynności organizowania środowiska i adaptacji do niego ;
- pojęcia opisujące rozwój biologiczny są pomocne w opisywaniu rozwoju intelektualnego;
- podstawowe zasady rozwoju poznawczego są takie same jak biologicznego;
- funkcjonowanie intelektualne to szczególna forma aktywności biologicznej ;
- czynności intelektualne oraz biologiczne są częściami tego samego procesu, za pomocą którego organizm
dostosowuje się do środowiska i organizuje doświadczenie.
SCHEMAT
·
Schematy to struktury poznawcze lub umysłowe, dzięki którym jednostki przystosowują się
intelektualnie do otoczenia i organizują je .
·
Są one odpowiednikami umysłowymi biologicznych narządów służących adaptacji.
·
Są to psychiczne struktury lub procesy, które adaptują się i zmieniają wraz z rozwojem
umysłowym .
·
Nie mają swoich fizycznych odpowiedników i nie są obserwowalne .
·
Są to konstrukty hipotetyczne : w uproszczeniu: pojęcia; kategorie .
·
Używane są do przetwarzania, identyfikowania oraz klasyfikowania docierających bodźców.
·
Dzięki nim organizm jest w stanie rozróżniać i generalizować bodźce (wydarzenia).
·
W miarę rozwoju schematy dziecka stają się coraz bardziej ogólne, sprecyzowane,
zróżnicowane .
·
Nigdy nie przestają się zmieniać .
·
Schematy dorosłości mają swoje źródła w schematach z wczesnego dzieciństwa.
·
Schematy organizują zdarzenia na podstawie ich ogólnych cech.
·
Są to powtarzalne zdarzenia psychologiczne, gdyż dziecko wielokrotnie klasyfikuje bodźce w ten sam
sposób, logiczny, spójny.
Przykład:
Gdy dziecko spotyka jakiś bodziec, próbuje go dopasować do dostępnego schematu (jednego z kilku, które
posiada), np. Jaś po raz pierwszy w życiu widzi krowę i mówi, że jest to pies.
U NIEMOWLĄT:
·
W chwili urodzenia schematy są z natury odruchowe (można o nich wnioskować z czynności tj.
ssanie, chwytanie) – noworodki ssą cokolwiek co znajdzie się w ich ustach (ogólny schemat ssania);
1
·
W niedługim czasie niemowlaki zaczynają różnicować – ssą tylko to, co daje mleko ( różnicowanie :
dwa schematy ssania);
·
Różnicowanie za pomocą aparatu odruchowego i motorycznego;
·
Te różnicowania są prekursorami późniejszych „czynności umysłowych” ;
·
Schematy osoby dorosłej rozwijają się dzięki procesom adaptacji i organizacji
z sensomotorycznych schematów dziecka – rozwój intelektualny jest ciągłym procesem
konstrukcji i rekonstrukcji.
·
Schematy są odzwierciedlane poprzez zachowania dziecka , które powtarzają się w toku
aktywności poznawczej (jest to coś więcej niż zachowanie, bo są to wewnętrzne struktury, z
których wypływa zachowanie )
·
Schemat obejmuje cały zestaw odrębnych, lecz podobnych sekwencji działania „Każdy schemat jest
skoordynowany z pozostałymi, sam zaś stanowi całość o zróżnicowanych częściach” - Piaget;
·
Pojęcia zmieniają się – schematy są ich strukturalnymi odpowiednikami;
ASYMILACJA – zmiany ilościowe
(termin zapożyczony z biologii, analogiczny proces do odżywiania: pokarm jest trawiony i asymilowany; tu: doświadczenie)
·
Proces poznawczy, dzięki któremu nowe treści percepcyjne, motoryczne czy pojęciowe
włączane są do istniejących schematów lub wzorów zachowania ; (dopasowywanie nowego
bodźca do tych znanych, np. krowa to pies);
·
Inaczej: poznawczy proces umieszczania (klasyfikowania) nowego bodźca w istniejącym schemacie;
·
Nie powoduje zmiany schematu , ale wpływa na jego rozbudowę ;
·
Jest częścią procesu, za pomocą którego jednostka przystosowuje się poznawczo i organizuje swoje
otoczenie;
AKOMODACJA – zmiany jakościowe
·
Tworzenie nowych schematów lub modyfikacja starych ;
·
Skutkiem: zmiana lub rozwój struktur poznawczych (schematów);
AKOMODACJA + ASYMILACJA = adaptacja intelektualna i rozwój struktur intelektu
Inne założenia teorii:
·
schematy są konstruowane wewnętrznie , a ich budulcem jest doświadczenie ;
·
odzwierciedlają aktualny poziom rozumienia i wiedzy dziecka o świecie;
·
zostały skonstruowane ;
·
nie są to wierne kopie rzeczywistości ;
·
ich formy są zdeterminowane przez wzorzec asymilacji i akomodacji doświadczenia jednostki i z
czasem coraz bardziej są podobne do rzeczywistości
·
asymilacja i akomodacja przeistaczają prymitywne schematy niemowląt w bardziej wyrafinowane
schematy dorosłych;
2
·
żadne zachowanie nie jest w całości akomodacją lub asymilacją ;
·
zabawa: bardziej charakterystyczna asymilacja;
·
naśladowanie : bardziej charakterystyczna akomodacja ;
RÓWNOWAŻENIE
·
równowaga między asymilacją a akomodacją – samoregulujący się mechanizm, który zapewnia
rozwijającemu się dziecku efektywne interakcje z jego otoczeniem; stan, w którym procesy asymilacji i
akomodacji są zrównoważone ( nierównowaga – gdy nie są zrównoważone);
·
równoważenie – samoregulujący się proces przechodzenia z nierównowagi do równowagi; jego
narzędziami są asymilacja i akomodacja; pozwala na włączenie doświadczenia do wewnętrznych
struktur (schematów);
·
motywacja – brak równowagi – uruchamia równoważenie;
· dziecko doświadczając czegoś nowego próbuje to dopasować do znanych schematów,
- jeśli mu się to uda – krótkotrwała równowaga związana z tym bodźcem;
- jeśli nie, następuje akomodacja i później asymilacja bodźca i krótkotrwała równowaga zostaje osiągnięta;
ROWÓJ INTELEKTUALNY I INNE CZYNNIKI
Rozwój poznawczy ma trzy komponenty: treść, funkcję i strukturę
TREŚĆ to, co dzieci wiedzą ; odnosi się do obserwowalnych zachowań sensomotorycznych lub
pojęciowych, które odzwierciedlają aktywność intelektualną; zmienia się wraz z wiekiem , jest odmienna u
różnych osób ;
FUNKCJA dot. cech aktywności intelektualnej – asymilacji i akomodacji , które są bezustannie obecne
w trakcie rozwoju;
STRUKTURA zakładane właściwości organizacji intelektu (schematy), które wyjaśniają
występowanie określonych zachowań ; właściwości strukturalne inteligencji, struktur tworzonych przez
funkcję i nie dających się wywnioskować z treści zachowania, którego naturę określają.
Piaget interesował się przede wszystkim strukturą inteligencji, mniej funkcją i treścią.
Przeprowadził analizę jakościowych zmian tych struktur poznawczych.
Działanie i wiedza
- dziecko musi być aktywne , by występował rozwój poznawczy; musi asymilować i akomodować , jego
zmysły muszą być zwrócone na środowisko;
- w miarę jak dziecko staje się starsze, działania wywołujące zmiany struktur poznawczych stają się
mniej jawne ;
- działania konieczne do rozwoju stymulują aparat poznawczy dziecka ; mogą być obserwowalne lub nie;
wywołują stan nierównowagi ;
- cała wiedza jest konstrukcją , będącą wynikiem aktywności działania dziecka;
TRZY RODZAJE WIEDZY:
3
· Wiedza fizyczna:
- wiedza o właściwościach fizycznych obiektów i zdarzeń (wielkość, kształt, budowa, waga);
- zdobywana poprzez manipulację i za pomocą zmysłów ; w bezpośrednim działaniu;
- informacji zwrotnej dostarczają wzmocnienia i same przedmioty;
· Wiedza logiczno – matematyczna:
- konstruowana na podstawie myślenia o doświadczeniach z przedmiotami i zdarzeniami ;
- za pomocą manipulacji umysłowej lub fizycznej ;
- budowana na podstawie czynności dziecka na przedmiotach; przedmioty to czynnik pośredniczący ;
- np. pojęcia liczb;
- nie jest konstruowana na podstawie opowieści ;
· Wiedza społeczna:
- reguły, prawa, normy moralne, etyka, język – odmienne w różnych grupach społecznych ;
- konstruowana na podstawie interakcji i współdziałania z innymi ludźmi ;
W pierwszych latach życia dziecko jest bardziej zależne od doświadczenia zmysłowego i fizycznego
(na poziomie: sensomotorycznym), gdyż nie posiada jeszcze reprezentacji symbolicznych.
Kontinuum rozwoju:
- przemiany intelektualne są skutkiem procesu rozwoju,
- rozwój poznawczy jest konsekwentnym procesem następujących po sobie zmian jakościowych zmian
struktur poznawczych (schematów), przy czym każda struktura i każda zmiana wynikają logicznie z
poprzedzających je struktur i zmian ;
- nowe schematy są włączane do starych (nie zastępują ich);
- zmiany w tym procesie są stopniowe i niegwałtowne ; każdy krok w rozwoju oparty jest na poprzednim
i jest z nim zintegrowany;
1. Stadium inteligencji sensomotorycznej (0-2 lat); - reakcje zmysłowe i ruchowe; konstruowane są
schematy;
2. Stadium myślenia przedoperacyjnego (2-7 lat); - rozwój języka i innych form reprezentacji,
rozwój pojęciowy; charakter prelogiczny rozumowania, które jest zdominowane przez percepcję;
3. Stadium operacji konkretnych (7-11 lat); - myślenie logiczne do rozwiązywania konkretnych
problemów, pojawiających się w danej chwili;
4. Stadium operacji formalnych (11-15 lat i powyżej); - logiczne myślenie do wszystkich problemów;
wiek metrykalny nie jest stały (zależy od doświadczenia i cech wrodzonych);
postęp nie jest automatyczny;
zakres zachowań na poszczególnych poziomach jest szeroki (np. na początku pojedyncze słowa, później
całe zdania itd.);
Cztery główne czynniki rozwoju: (ważne są wszystkie; żaden pojedynczo)
· Dojrzewanie i dziedziczność
- dziedziczność wyznacza ogólne granice rozwoju w czasie ,
4
- dojrzewanie stanowi mechanizm, za pomocą którego są one ustanawiane; wskazuje czy zbudowanie
określonych struktur w określonym stadium jest możliwe czy nie;
- czynniki dojrzewania (dziedziczne) nakładają ograniczenia na rozwój poznawczy;
·
Aktywne doświadczenie
– takie, które doprowadza do asymilacji i akomodacji i w efekcie powoduje zmianę poznawczą (zmianę
struktur lub schematów);
· Interakcje społeczne
- są to wymiany myśli z innymi ludźmi;
- konstruowanie i weryfikowanie pojęć przez dziecko jest zależne od interakcji społecznych w takim
zakresie, w jakim pojęcia te są arbitralne lub zdefiniowane społecznie;
- mogą wywołać stan nierównowagi, odnoszący się do wiedzy fizycznej lub logiczno-matematycznej;
·
Ogólny postęp w zakresie równowagi – wyjaśnia koordynację innych czynników oraz kierowanie
rozwojem.
Rozwój intelektualny ma dwa składniki: poznawczy i afektywny
Każde zachowanie ma zarówno aspekt poznawczy jak i afektywny.
- są one zespolone; rozwijają się w taki sam sposób;
- dwa aspekty afektu: motywacja i selekcja ; afekt może przyspieszyć lub spowolnić tempo rozwoju
intelektualnego; decyduje o tym, na jakich treściach skupia się aktywność intelektualna; nie może modyfikować
struktur poznawczych, może wpływać na to, która struktura poznawcza zostanie zmodyfikowana;
- dzieci asymilują doświadczenia do schematów afektywnych w taki sam sposób jak wchłaniają doświadczenia
do struktur poznawczych – wynik: wiedza;
ROZWÓJ SENSOMOTORYCZNY
- ma 6 okresów , w których rozwijają się coraz bardziej złożone wzory czynności intelektualnych;
- korzenie rozwoju intelektualnego tkwią we wczesnych reakcjach sensomotorycznych;
- struktury inteligencji i afektu zaczynają rozwijać się w okresie noworodkowym i niemowlęcym;
- w tym stadium postępuje rozwój pojęcia przedmiotu i przyczynowości (dwa najważniejsze wskaźniki
rozwoju intelektualnego i afektywnego w tym stadium);
·
Okres I (0-1 mies.) AKTYWNOŚĆ ODRUCHOWA
- zachowanie jest odruchowe i niezróżnicowane ;
- podstawowe odruchy: ssanie, chwytanie, płacz, ruchy rąk, tułowia i głowy;
- noworodek odpowiada odruchami gdy jest stymulowany;
- zachowanie nie dowodzi, że schematy przedmiotów zostały skonstruowane (bo nie zostały);
- nie są odróżnianie bodźce ;
- wszystkie bodźce asymiluje za pomocą systemu odruchów w sposób niezróżnicowany;
- w ciągu kilku tygodni zachodzą pierwsze akomodacje : poszukiwanie piersi, smoczka do ssania (nie:
ssanie wszystkiego) – na skutek powtarzania i interakcji z otoczeniem;
- wszystkie pojęcia rozwijają się i nie są wrodzone;
- świadomość przedmiotu jest krok po kroku rozwijana na podstawie doświadczenia sensomotorycznego;
5
12402721.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin