CZYM JEST PAMIEC-s.doc

(189 KB) Pobierz





 

 

Treści przechowywane w magazynie pamięci



CZYM JEST PAMIEĆ

Pamięć może być rozumiana jako wielofazowy proces lub jako właściwość jednostki. Traktując ją jako proces, zwraca się uwagę na jej uniwersalne cechy, natomiast, gdy analizuje się ją jako właściwość jednostki, bierze się pod uwagę cechy i różnice indywidualne.


Pamięć rozumiana jako proces

Jest to sposób kodowania

doświadczenia, stanowiący uniwersalną

właściwość człowieka.

Pamięć jest fazą przetwarzania

informacji.

Pamięć składa się z wielu faz; liczba

tych faz zmienia się w zależności od

stopnia szczegółowości opisu. W opisie

najogólniejszym mamy fazy

zapamiętywania, przechowania i

odtwarzania informacji

AAożna doskonalić niektóre fazy procesu

pamięciowego, np. fazę odtwarzania.

Pamięć jako podstawowy mech;


Pamięć rozumiana jako zdolność

Jest to element psychicznego

wyposażenia" jednostki, wykazujący

duże różnice indywidualne.

Pamięć jest składnikiem inteligencji.

Pamięć składa się z wielu zdolności

specyficznych, np. pamięci wzrokowej,

słuchowej itd.

Pamięć można doskonalić.

wywania doświadczenia, Tomasz Maruszewski


Klasyfikacja rodzajów pamięci wg Larry'ego Squire'a

(1986,1993):

PAMIĘĆ


RODZAJE PAMIĘCI:

Na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych, za sprawą pracy Mkinsona i Shiffrina (1968), ukształtował się podział pamięci, którego punktem wyjściowym był czas przechowywania. Wyróżniona trzy rodzaje pamięci: pamięć ultrakrótką krótkotrwałą i trwałą.

Pamięć ultrakrótka, zwana też efektem Sperlinga lub pamięcią sensoryczną zaliczana jest do procesów związanych ze spostrzeganiem, choć jest to rodzaj pamięci. Pamięć sensoryczno:

         ma krótki czas trwania (do ok. 0,5 sek.)

         charakteryzuje się dużą pojemnością (niektórzy badacze podają że magazynuje ona ok. 99%> nadchodzących informacji)

         służy do tego, aby procesy percepcji mogły wydobyć maksimum potrzebnej informacji z nadchodzących bodźców

         zlokalizowany jest w każdym zmyśle (każdym oku, uchu ...)

         przechowuje nadchodzące informacje bez zniekształceń i przetworzenia.

Objawami pamięci sensorycznej jest to, że gdy ktoś macha kijem rozżarzonym na końcu, to nie widzimy przesuwającego się punktu, ale kreskę. Podobnie po dotknięciu czujemy przez pewien czas dotyk, mimo że nie jesteśmy już w kontakcie z przedmiotem, który nas dotknął. Gdy pomachamy sobie przed oczami palcem - spostrzeżemy smugę za tym palcem, coś w rodzaju cienia. Informacje z pamięci ultrakrótkiej przedostają się następnie do pamięci krótkotrwałej.

Pamięć krótkotrwała (ang. short-term memory, STM):

         Przechowuje niewielkiej ilości informacje przez krótki okres (bez dokonywania powtórek wewnętrznych czas ten szacuje się na kilka do kilkunastu sekund)

         Pamięć krótkotrwała wykorzystywana jest do czasowego zapamiętywania danych zmysłowych lub informacji pobranej z pamięci długotrwałej, czy rezultatów procesów przetwarzania danych w mózgu (np. wyników obliczeń czy wniosków rozumowań).

         Współcześnie rozumiana jest jako efekt utworzenia lub wzbudzenia w pamięci trwałej reprezentacji bodźca( litera obraz słowo itp.)

Pamięć długotrwała (z ang. long-term memory, skrót z ang. LTM):

         stanowi trwały magazyn zakodowanych śladów pamięciowych (Łuria 1973), o nieograniczonej pojemności i czasie przechowywania.

         Kodowanie informacji polega na włączeniu ich do kategorii czy systemu kategorii istniejących już w umyśle podmiotu lub na tworzeniu nowych kategorii.

         LTM określa się jako pamięć trwałą lub wtórną.

Typy pamięci długotrwałej:

         "wiem jak" - pamięć proceduralna, pamięć wykonywanych czynności lub sprawności np. prowadzenie samochodu

         "wiem, że" - pamięć deklaratywna, pamięć faktów, reguł, pojęć i zdarzeń (obejmuje pamięć semantyczną i epizodyczną)


MNEMOTECHNIKI- zwane systemem umieszczania (loci"). Opierają się na wyobraźni i skojarzeniach. Polegają na tworzeniu umysłowych obrazów przedmiotów i idei, które są zapamiętywane przez mało wykorzystywaną na co dzień prawą półkulę mózgu. Są efektywne (według badań G.Bowera zwiększają skuteczność zapamiętania o średnio 7 razy!).Umożliwiają skuteczne kodowanie informacji. Są w miarę uniwersalne. Oszczędzają czas. Zmniejszają lęk. Są dobrą zabawą. Łatwe w opanowaniu.

CZYNNIKI WYOBRAŻENIOWO- SKOJARZENIOWE SPRZYJAJĄCE ZAPAMI...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin