O filmie.pdf

(2936 KB) Pobierz
760501881 UNPDF
760501881.030.png
Spis treści
Krótko o filmie......................................................................................................................5
Żydzi we Lwowie w latach 1939-1944 ...............................................................................................7
Leopold Socha i jego współpracownicy ........................................................................................... 11
Ocaleni przez lwowskich kanalarzy................................................................................................ 12
Polacy ratujący Żydów w czasie II wojny światowej. Scenariusz zajęć ............................................................... 13
Leopold Socha – bohater mrocznych lat Holocaustu. Scenariusz zajęć ............................................................. 14
Słownik pojęć .................................................................................................................... 16
Warto przeczytać – wybrana bibliografia .......................................................................................... 18
Wybór materiałów, skróty, opracowanie: Kamila Sachnowska
Słownik pojęć: Karol Madaj, Adam Puławski, Kamila Sachnowska
Scenariusze lekcji: Olga Tumińska, Katarzyna Cegieła, Monika Koszyńska, Kamila Sachnowska
Współpraca: Wiesława Młynarczyk, Marcin Urynowicz
Część materiałów powstała na podstawie teki edukacyjnej
„Polacy ratujący Żydów w czasie II wojny światowej”, IPN, Warszawa 2008
2
760501881.039.png
Zwykli bohaterowie
Materiał edukacyjny
„Jestem ostatnią żyjącą z naszej grupy ocalonych, uważam, że mam obowiązek opowiedzieć, co się z nami działo.
Jeśli nie ja, to kto? Jeśli ja tego nie upamiętnię, kto to zrobi? Jeśli historia naszego przetrwania w kanałach odejdzie
nieopowiedziana wraz ze mną, przyszłe generacje mogą uwierzyć, że Holocaust nigdy się nie wydarzył, był mitem,
wymysłem.”
Krystyna Chiger, Dziewczynka w zielonym sweterku, Warszawa 2011, s. 10
3
 
OSCAR
PLUS
CAMERIMAGE 2011
NAJLEPSZY FILM-ZŁOTA ABA
MFF
MAR DER PLATA 2011
NAGRODA PUBLICZNOCI
MFF
VALLADOLID 2011
NAJLEPSZA REYSERIA
MFF
ST. LOUIS 2011
NAJLEPSZY FILM
STUDIO FILMOWE ZEBRA, SCHMIDTZKATZE FILMKOLLEKTIV, THE FILM WORKS PREZENTUJ FILM AGNIESZKI HOLLAND „W CIEMNO CI” WYST PUJ ROBERT WI CKIEWICZ BENNO FÜRMANN AGNIESZKA GROCHOWSKA MARIA SCHRADER HERBERT KNAUP KINGA PREIS
KRZYSZTOF SKONIECZNY JULIA KIJOWSKA MICHAŁ URAWSKI ZDJ CIA JOLANTA DYLEWSKA PSC SCENOGRAFIA ERWIN PRIB KATARZYNA SOBA SKA MARCEL SŁAWI SKI MONTA MICHAŁ CZARNECKI MUZYKA ANTONI KOMASA-ŁAZARKIEWICZ
PRODUCENT JULIUSZ MACHULSKI STEFFEN REUTER PATRICK KNIPPEL MARC-DANIEL DICHANT LEANDER CARELL PAUL STEPHENS ERIC JORDAN PRODUCENT WYKONAWCZY WOJCIECH DANOWSKI DAVID F. SHAMOON DR. CARL WOEBKEN CHRISTOPH FISSER
SCENARIUSZ DAVID F. SHAMOON NA MOTYWACH POWIE CI „W KANAŁACH LWOWA” ROBERTA MARSHALL’A RE YSERIA AGNIESZKA HOLLAND
WSPÓŁFINANSOWANIE POLSKI INSTYTUT SZTUKI FILMOWEJ WYPRODUKOWANY PRZY UDZIALE MITTELDEUTSCHE MEDIENFORDERUNG MEDIENBOARD BERLIN BRANDENBURG DEUTSCHE FILMFÖRDERFONDS FILMFÖRDERUNGSANSTALT HESSEN INVEST FILM
ASTRAL’S HAROLD GREENBERG FUND ROGERS TELEFUND MONGREL MEDIA HERITAGE CANADA ONTARIO MEDIA DEVELOPMENT CORPORATION MIASTO ŁÓD CINE POSTPRODUCTION FILMISSIMO CINEGATE TVT . FILM & VFX STUDIO BABELSBERG
KOPRODUKCJA NIEMIECKO-POLSKO-KANADYJSKA, © 2011 SCHMIDTZKATZE FILM KOLLEKTIV, STUDIO FILMOWE ZEBRA, HIDDEN FILMS INC.
HAROLD
GREENBERG
FUND
URZA˛ D MIASTA ŁODZI
POLSKI KANDYDAT
760501881.057.png 760501881.001.png 760501881.002.png
 
760501881.003.png
 
760501881.004.png
 
760501881.005.png
 
760501881.006.png
 
760501881.007.png 760501881.008.png 760501881.009.png
 
760501881.010.png
 
 
 
760501881.011.png
 
760501881.012.png
 
 
 
760501881.013.png
 
760501881.014.png 760501881.015.png 760501881.016.png 760501881.017.png 760501881.018.png 760501881.019.png 760501881.020.png 760501881.021.png 760501881.022.png 760501881.023.png 760501881.024.png
 
 
 
760501881.025.png
 
760501881.026.png
 
760501881.027.png
 
760501881.028.png 760501881.029.png 760501881.031.png 760501881.032.png 760501881.033.png 760501881.034.png 760501881.035.png 760501881.036.png
 
760501881.037.png 760501881.038.png
 
 
760501881.040.png
 
760501881.041.png
 
760501881.042.png 760501881.043.png 760501881.044.png 760501881.045.png 760501881.046.png 760501881.047.png 760501881.048.png 760501881.049.png 760501881.050.png 760501881.051.png 760501881.052.png 760501881.053.png 760501881.054.png 760501881.055.png 760501881.056.png 760501881.058.png 760501881.059.png
KRÓTKO O FILMIE
Jedna z tych historii opowiada losy Leopolda Sochy i grupy Ży-
dów z lwowskiego getta, którą ukrywał w miejskich kanałach.
Główny bohater to postać niejednoznaczna: bo i kochający ojciec
rodziny, i drobny złodziejaszek, z jednej strony naiwnie religijny,
z drugiej niemoralny cwaniaczek – Zwykły, przeciętny człowiek,
czasem dobry, czasem zły. Ale sytuacja, w której sie znalazł jest
niezwykła.. W trakcie tej historii Socha dorasta do człowieczeń-
stwa. Jego przemiana nie jest prosta, ani też sentymentalna.
I może dlatego właśnie jest dla nas fascynująca,
dlatego możemy przejść tę drogę razem z nim.
Grupa Żydów, którą ratuje, też nie składa się z sa-
mych aniołów. Strach, straszne warunki, w któ-
rych przyszło im egzystować, słabość i wielkość,
miłość i egoizm, czynią z nich skomplikowaną,
a czasami nawet trudną do zniesienia grupę.
Są żywi, prawdziwi, totalnie ludzcy. Mają prawo
do przeżycia i walczą o to prawo w każdej se-
kundzie. Dla mnie są bardziej przejmujący niż
wyidealizowane plakatowe ofiary.
Ze względu właśnie na skomplikowanie,
na ludzki wymiar postaci, od razu zafascynowa-
łam sie ta historią; zobaczyłam w niej prawdzi-
wy potencjał na film, na zabranie widzów w po-
dróż, jakiej jeszcze nie znają.
Leopold Socha, Polak ze Lwowa - przez ponad rok pomagał i da-
wał schronienie ukrywającej się w kanałach grupie uciekinierów
z getta. Za pieniądze. Jednak to, co wydawało się okazją do za-
robku, doprowadziło do powstania głębokiej więzi emocjonalnej
pomiędzy Sochą a uciekinierami, ewoluując w heroiczną walkę
o ich życie.
Zdjęcie z filmu A. Holland „W ciemności”,
fot. Robert Pałka / Fotos-Art, prod. Studio Filmowe Zebra
Robert Więckiewicz (Leopold Socha)
O PRODUKCJI
DAVID F. SHAMMON - SCENARZYSTA
Jedno zdanie, przeczytane w gazecie w Toron-
to, stało się początkiem mojej ośmioletniej podróży, która zawio-
dła mnie do kanałów Lwowa na Ukrainie (który podczas II Wojny
Światowej znajdował się w granicach okupowanego państwa
polskiego), na przeraźliwie zimny plan zdjęciowy w legendarnym
studio Babelsberg na obrzeżach Berlina i ciemnej montażowni
w Toronto.
Artykuł był poświęcony Sprawiedliwym wśród Narodów Świa-
ta, a dokładniej książce Sir Martina Gilberta („The Righteous: The
Unsung Heroes of the Holocaust”), który skatalogował te niezwy-
kłe, odważne osoby, które ryzykowały nie tylko swoim życiem, ale
i życiem swoich rodzin, pomagając Żydom w ucieczce ze szpo-
nów nazistów podczas Holokaustu.
To elektryzujące zdanie brzmiało mniej więcej tak: „Polski katolik
i złodziej, który ukrywał Żydów w kanałach Lwowa, które dobrze
znał, ponieważ pracował w nich jako kanalarz, a także przechowy-
wał swoje łupy.” Od razu zapragnąłem dowiedzieć się więcej o tej
osobie, bo to jedno zdanie postawiło tak wiele pytań – przede
wszystkim: co sprawia, że przestępca, czy też ktokolwiek inny, ry-
zykuje życie własne i swojej rodziny, żeby pomóc zupełnie obcym
osobom? Uzmysłowiłem sobie, jak głęboko emocjonalna, psy-
chiczna i fizyczna musiała być podróż, którą podjął ten człowiek.
Jako scenarzysta nie mogłem się oprzeć tej historii.
Ale to był zaledwie przedsmak prawdziwej pracy nad filmem - pro-
cesu, który zajął pół dekady. Agnieszka Holland, która zaangażo-
wała się w projekt od samego początku, rezygnowała z niego dwa
razy. Głównym powodem było to, że ja oraz niemieccy i polscy
koproducenci - Schmidtz Katze Filmkollektiv i Zebra – uparliśmy
się, żeby film był realizowany w języku angielskim. Agnieszka czuła
równie mocno, że historia, która jest tak mocno osadzona w miej-
Prawdziwą historię Leopolda Sochy i uratowanych przez niego Ży-
dów opowiada przejmujący film Agnieszki Holland „W ciemności”
- polski kandydat do Oscara w kategorii najlepszy film nieanglo-
języczny, z wybitną rolą Roberta Więckiewicza i międzynarodową
obsadą (m.in. nagrodzona Srebrnym Niedźwiedziem MFF w Berli-
nie Maria Schrader, Benno Fürmann, Agnieszka Grochowska, Kin-
ga Preis, Herbert Knaup, Krzysztof Skonieczny, Marcin Bosak, Julia
Kijowska, Michał Żurawski). Autorem zdjęć jest Jolanta Dylewska.
„Chciałabym, aby ten film był bliski bohaterom, rzeczowy i uczciwy
emocjonalnie. Z kamerą podążającą za postaciami przez niekoń-
czące się kanały. Ciemność musi pozostać ciemnością a widzowie
muszą czuć, że są tam razem z bohaterami.”
Agnieszka Holland
AGNIESZKA HOLLAND – NOTA REŻYSERSKA
Ostatnie lata przyniosły wiele nowych filmów i książek odnoszą-
cych sie do okresu Holokaustu... Ktoś mógłby zapytać, czy już
wszystko na ten temat zostało powiedziane? Moim zdaniem naj-
większa zagadka pozostaje wciąż nierozwiązana. Jak ta zbrodnia
(której echa są nadal w świecie widoczne, poczynając od Ruandy,
a kończąc na Bośni) w ogóle była możliwa? Gdzie w tym wszyst-
kim był Człowiek? Gdzie był Bóg? Czy te wydarzenia i działania są
wyjątkiem w ludzkiej historii, czy może ujawniają głębszą, mrocz-
ną prawdę o naszej naturze?
Ci, których dręczą te pytania, będą wciąż wracać do zgłębiania
tego granicznego dla ludzkości doświadczenia. Shoah jest zresz-
tą wciąż „atrakcyjnym” tematem. Historie ocalonych cechuje nie-
samowita różnorodność ludzkich losów, bogactwo dramatów,
przygód i emocji . Odbijają sie w nich najtrudniejsze ludzkie i mo-
ralne wybory, to co w ludziach najgorsze ale i najszlachetniejsze.
5
760501881.060.png 760501881.061.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin