TEMAT:PRZYJACIEL POTRZEBNY OD ZARAZ
Wiek:8-12lat
Czas trwania 3godziny
Ilość dzieci w grupie 12
CELE;
· Nawiązanie dobrych kontaktów w grupie.
· Budowanie przyjaznej i życzliwej atmosfery.
· Umiejętność określania,ktore cechy dobrego
· przyjaciela mam ,a które muszę doskonalić.
· Wzbudzanie motywacji do samodoskonalenia.
· Kształcenie logicznego myślenia.
· Precyzowanie poprawnej odpowiedzi
·
METODY
Słowna :
· Pogadanka
· Rozmowa
Praktyczna :
· Zabawy muzyczno_slowne
· Drama
· Działalnośc plastyczna
FORMY PRACY:
· Indywidualna
· Zbiorowa
· Grupowa
ŚRODKI DYDAKYCZNE
· Kolorowe arkusze papieru
· Duże wycięte kwiaty z bristolu z zaznaczonymi płatkami i środkiem
· Puzzle wyrazowe
· Rozsypanka wyrazowa(o kształcie płatków)
· Sylwetka postaci wycięta z kartonu
· Obrazki z buzią wyrażajacą nastrój
· Kolorowe mazaki,przybory do pisania.nożyczki,klej
· Tekst wiersza H.Ochockiej:Ona i Ja”
PRZEBIEG ZAJĘĆ
Wychowawca wita grupę i proponuje utworzenie kręgu .
Wspólne śpiewanie piosenki:”Wszyscy są witam Was”
„Wszyscy są witam Was
zaczynamy ,bo już czas
Jestem Ja ,jesteś Ty
Raz,dwa,trzy(klaszczymy w dłonie)”
i podajemy sobie ręce mówiąc dzien dobry.
Poinformowanie o temacie zajęc związanym z nawiązywaniem przyjażni.
Wszyscy siadają w kręgu.Nauczyciel podnosi do góry obrazki przedstawiające nastrój, każdy wspólnie omawia z grupą.Przypomina jak należy się zachować,kiedy komuś coś dolega albo się zle czuje,jest samotny.
Dzieci otrzymują małe kartoniki z narysowaną buzią wyrażającą nastrój i maja odnależć taki,który ooddaje ich nastrój.
3. Wyjaśnienie pojęcia-przyjażn , przyjaciel
Pogadanka nt. znaczenia przyjażni w życiu każdego z nas.
Czym jest przyjazn ,czy jest potrzebna?
Zachęcanie dzieci do wypowiedzi w trakcie ,których podają sytuacje ,kiedy potrzebują przyjaciela.
4.Nauczyciel proponuje przedstawienie sytuacji przez dzieci ,w których potrzebują
przyjaciela;
· Jest mi nudno
· Złamałem nogę
· Płaczę
· Nie umię poradzić sobie z zadaniem
Po każdej wypowiedzi dzieci odgrywają podobne sytuacje i mówią jak się powinien zachowac przyjaciel w takiej sytuacji.
5.Układanie puzzli wyrazowych
· Przyjaciel pomaga w potrzebie
· Jest zawsze kolezeński
· Lubi sie ze mną bawić
· Mogę na niego liczyć
6.Wypisywanie aforyzmów nt. przyjażni np:
· Prawdziwych przyjaciół poznajemy w biedzie
· Przyjaciel to ktoś ,kto wszystko oTobie wie i mimo wszystko Cię kocha
· Złoto sprawdzamy w ogniu,a przyjażn w nieszczęsciu
· Przyjaciel to Ktoś przed kim można głośno myśleć
· Dobry przyjaciel jest darem nieba
7.Podział na grupy.
Dzieci dzielą się na trzy grupy za pomocą odliczania do czterech.
Każda grupa odtrzymuje wyciętego z kartonu kwiatka ,w środku ,którego znajduje się pytanie dotyczące tematu:
· Kiedy potrzebujemy przyjaciół?
· Jak zdobyć przyjaciela?
· Jakie cechy powinien mieć przyjaciel?
W koszyku umieszczamy kolorowe płatki z napisanymi cechami,które odpowiadają
na pytania.Zadaniem dzieci jest odszukanie poprawnych odpowiedzi i naklejenie ich na
kwiat. O prawidłowości wykonanej pracy powinny świadczyć kolory kwiatów:
niebieski ,różowy i żółty.
Prace prezentujemy na forum grupy i zawieszamy w kąciku plastycznym.
8.Nauczyciel zadaje pytania ,a dzieci indywidualnie na nie odpowiadają :
· .Jaki jest Ty jesteś, a jaki jest Twój przyjaciel ?
· Co lubisz robić ,a co lubi robić Twój przyjaciel?
· Jak się zachowujesz,a jak się zachowuje Twoj przyjaciel?
9.Nauczyciel proponuje dziciom wysłuchanie wiersz H.Ochockiej pt.
„ Ona i Ja”
Brwi i warkoczyk Zawsze coś powie
Ja rudą grzywkę A o mnie mówią
Niebieskie oczy Że mam pstro wc głowie
III. Ona chce śpiewać IV. Więc cóż wspólnego
Rozmawiać,czytać Jest między nami
A Ja bym w piłkę Chyba to żeśmy
Grałai kart PRZYJACIÓŁKAMI
10. Rozmowa na temat różnic i podobieństwa
w usposobieniu człowieka w oparciu o wiersz i własne obserwacje.
Na zakończenie rozmowy wspólne wyciągnięcie wniosku, że mimo różnic w wyglądzie
w wyglądzie,usposobieniu i zachowaniu możemy być przyjaciółmi.
11.Budowanie sylwetki prawdziwego przyjaciela.
Na sylwetkę wyciętą z kartonu dzieci naklejają kartki z napisanymi cechami jakie
powinien posiadać prawdziwy przyjaciel.
12.Zabawa plastyczna – integracyjna”Serduszko dla Przyjaciela.
Wycinanie małych kolorowych seruszekz kolorowego kartonu,ozdabianie i wypisywanie
pozytywnych cech określających koleżankę lub kolegę
· Jesteś miła/miły
· Ładne masz oczy
· Ladnie sie śmiejesz
13.Sprzątanie po zabawie
Układanie żartobliwych rymowanek dla koleżanki/kolegi i wyśpiewywaniw ich w
Dowolnej melodii np:
· Z naszą Elą jest wesoło
· Mała ewa ładnie śpiewa
· Franek lubi ranek
14.Podsumowanie zajęć .
Nauczyciel zadaje dzieciom pytanie:
· Co się wam podobało na dzisiejszych zajęciach ?
· Czego dowiedzieliście się?
!5. Podziękowanie za uczestnictwo w zajęciach i pożegnanie piosenką.
Wszyscy są żegnam Was
Kończyć już czas
Zegnam Ja,zegnasz Ty
Raz, dwa ,trzy (klaszczymy w dłonie)
i podajemy sobie ręce mówiąc „dowidzenia”.
Toyalidka