PRZYJACIEL POTRZEBNY OD ZARAZ.doc

(46 KB) Pobierz
TEMAT:PRZYJACIEL POTRZEBNY OD ZARAZ

TEMAT:PRZYJACIEL  POTRZEBNY OD ZARAZ

 

Wiek:8-12lat

Czas trwania 3godziny

Ilość dzieci w grupie 12

 

CELE;        

·         Nawiązanie dobrych kontaktów w grupie.

·         Budowanie przyjaznej i życzliwej  atmosfery.

·         Umiejętność określania,ktore cechy dobrego

·         przyjaciela mam ,a które muszę doskonalić.

·         Wzbudzanie motywacji do samodoskonalenia.

·         Kształcenie logicznego myślenia.

·         Precyzowanie poprawnej odpowiedzi

·        

METODY

  Słowna   :         

·         Pogadanka

·         Rozmowa

  Praktyczna :       

·         Zabawy muzyczno_slowne

·         Drama

·         Działalnośc plastyczna

 

FORMY PRACY:

·         Indywidualna

·         Zbiorowa

·         Grupowa

 

ŚRODKI DYDAKYCZNE

·         Kolorowe arkusze papieru

·         Duże wycięte kwiaty z bristolu z zaznaczonymi płatkami i środkiem

·         Puzzle wyrazowe

·         Rozsypanka wyrazowa(o kształcie płatków)

·         Sylwetka postaci wycięta z kartonu

·         Obrazki z buzią wyrażajacą nastrój

·         Kolorowe mazaki,przybory do pisania.nożyczki,klej

·         Tekst wiersza H.Ochockiej:Ona i Ja”

 

 

 

 

 

 

 

 

PRZEBIEG     ZAJĘĆ  

 

 

  1. Powitanie.

 

         Wychowawca  wita grupę i proponuje utworzenie kręgu .

 

Wspólne śpiewanie piosenki:”Wszyscy są witam Was”

                                                

   „Wszyscy są witam Was

    zaczynamy ,bo już czas

    Jestem Ja ,jesteś Ty

   Raz,dwa,trzy(klaszczymy w dłonie)”

 

        i podajemy sobie ręce mówiąc dzien dobry.

 

  1. Wprowadzenie

Poinformowanie  o temacie zajęc związanym z nawiązywaniem przyjażni.

Wszyscy siadają w kręgu.Nauczyciel podnosi  do góry obrazki przedstawiające nastrój, każdy wspólnie omawia z grupą.Przypomina jak należy się zachować,kiedy komuś coś dolega albo się zle czuje,jest samotny.

Dzieci otrzymują małe kartoniki z narysowaną buzią wyrażającą nastrój i maja odnależć taki,który ooddaje ich nastrój.

 

3.      Wyjaśnienie pojęcia-przyjażn , przyjaciel

Pogadanka nt. znaczenia przyjażni w życiu każdego z nas.

Czym jest przyjazn ,czy jest potrzebna?

Zachęcanie dzieci do wypowiedzi w trakcie ,których podają sytuacje ,kiedy potrzebują przyjaciela.

 

4.Nauczyciel proponuje przedstawienie sytuacji przez dzieci ,w których potrzebują       

   przyjaciela;

  

·         Jest mi nudno

·         Złamałem nogę

·         Płaczę

·         Nie umię poradzić sobie z zadaniem

 

Po każdej wypowiedzi dzieci odgrywają podobne sytuacje i mówią jak się powinien zachowac przyjaciel  w takiej sytuacji.

 

 

5.Układanie puzzli wyrazowych

 

·         Przyjaciel pomaga w potrzebie

·         Jest zawsze kolezeński

·         Lubi sie ze mną bawić

·         Mogę na niego liczyć

 

 

 

6.Wypisywanie aforyzmów nt. przyjażni  np:

 

·         Prawdziwych przyjaciół  poznajemy w biedzie

·         Przyjaciel to ktoś ,kto wszystko oTobie wie i mimo wszystko Cię kocha

·         Złoto sprawdzamy w ogniu,a przyjażn w nieszczęsciu

·         Przyjaciel to Ktoś przed kim można głośno myśleć

·         Dobry przyjaciel jest darem nieba

 

       7.Podział na grupy.

  

Dzieci dzielą się na trzy grupy za pomocą odliczania do czterech.

Każda grupa odtrzymuje  wyciętego z kartonu kwiatka  ,w środku ,którego znajduje się pytanie dotyczące tematu:

 

 

·         Kiedy potrzebujemy przyjaciół?

·         Jak zdobyć przyjaciela?

·         Jakie cechy powinien mieć przyjaciel?

 

        W koszyku umieszczamy kolorowe płatki z napisanymi cechami,które odpowiadają    

         na pytania.Zadaniem dzieci jest odszukanie poprawnych odpowiedzi i naklejenie ich na

         kwiat. O prawidłowości wykonanej pracy powinny świadczyć kolory kwiatów:

          niebieski ,różowy i żółty.

        Prace prezentujemy na forum grupy i zawieszamy w kąciku plastycznym.

 

    8.Nauczyciel zadaje pytania ,a dzieci indywidualnie na nie odpowiadają  :

 

·         .Jaki jest Ty jesteś, a jaki jest  Twój przyjaciel  ?

·         Co lubisz robić ,a co lubi robić Twój przyjaciel?

·         Jak się zachowujesz,a jak się zachowuje Twoj przyjaciel?

 

 

   9.Nauczyciel proponuje dziciom  wysłuchanie wiersz H.Ochockiej pt.

                   

             „  Ona i Ja”

     

  1. Ona ma czarne                II.  Ona rozsądnie

            Brwi    i warkoczyk               Zawsze coś powie                             

                  Ja rudą grzywkę                   A o mnie  mówią

                  Niebieskie oczy                     Że mam pstro wc głowie

 

 

    III.       Ona chce śpiewać          IV.   Więc cóż wspólnego

                 Rozmawiać,czytać                Jest między nami

                A Ja bym w piłkę                    Chyba to żeśmy

                 Grałai kart                              PRZYJACIÓŁKAMI

 

 

 

 

10. Rozmowa na temat różnic i podobieństwa

      w usposobieniu człowieka w oparciu o wiersz i własne obserwacje.

      Na zakończenie rozmowy wspólne wyciągnięcie wniosku, że mimo różnic w wyglądzie  

     w wyglądzie,usposobieniu i zachowaniu możemy być przyjaciółmi.

 

 

11.Budowanie sylwetki prawdziwego przyjaciela.

 

      Na sylwetkę  wyciętą z kartonu dzieci naklejają kartki z napisanymi cechami jakie  

      powinien posiadać prawdziwy przyjaciel.

 

 

12.Zabawa plastyczna – integracyjna”Serduszko dla Przyjaciela.

 

      Wycinanie małych kolorowych seruszekz kolorowego kartonu,ozdabianie i wypisywanie     

       pozytywnych cech określających koleżankę  lub kolegę

·         Jesteś miła/miły

·         Ładne masz oczy

·         Ladnie sie śmiejesz

 

 

13.Sprzątanie po zabawie

 

 

    Układanie żartobliwych rymowanek  dla koleżanki/kolegi i wyśpiewywaniw ich w  

    Dowolnej melodii np:

·         Z naszą Elą  jest wesoło

·         Mała ewa ładnie śpiewa

·         Franek lubi ranek

 

14.Podsumowanie zajęć .

 

Nauczyciel zadaje dzieciom pytanie:

·         Co się wam podobało na dzisiejszych zajęciach ?

·         Czego dowiedzieliście się?

 

!5. Podziękowanie za uczestnictwo w zajęciach i pożegnanie piosenką.

 

           Wszyscy są żegnam Was

           Kończyć już czas

           Zegnam Ja,zegnasz Ty

           Raz, dwa ,trzy (klaszczymy w dłonie)

       i  podajemy sobie ręce mówiąc  „dowidzenia”.

                 

                 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin