regulacja_luzu_zaworow_felicja_1300.pdf

(315 KB) Pobierz
Regulacja luzu zaworów
Regulacja luzu zawor ó w
Konstrukcja rozrządu w silniku S 781.136 MPI jest trochę przestarzała i wymaga regulacji luzów 
zaworowych, jednak czynność ta jest dość prosta do wykonania we własnym zakresie ze względu na 
zastosowanie śrub regulacyjnych. Zbyt duży luz objawia się "klekotaniem" układu rozrządu i nadmiernym 
zużyciem jego elementów, zbyt mały spadkiem mocy silnika, trudnościami przy uruchamianiu na mrozie i 
szybszym wypalaniem zaworów. Przed przystąpieniem do regulacji należy zaopatrzyć się w szczelinomierz i 
nasadkę 24 oraz rękojeść z zapadką ułatwiającą obracanie wałem korbowym. 
Przed przystąpieniem do regulacji 
należy zdjąć pokrywę rozrządu (2 
nakrętki M6, klucz 10). Nie trzeba 
odłączać węży odpowietrzających, 
wystarczy odsunąć pokrywę i 
umocować kawałkiem drutu.
 
Trzeba też odkręcić osłonę silnika (3 wkręty, po skręceniu 
kół maksymalnie w prawo), aby dostać się do koła 
pasowego, które można obracać kluczem 24 mm (w 
starszych modelach 30 mm) 
Luz zaworu reguluje się w momencie, gdy krzywka wałka rozrządu nie dotyka popychacza. Sytuację taką 
można uzyskać obracając wał korbowy o 360 stopni od położenia w którym zawór jest otwarty (wałek 
rozrządu obróci się o 180 stopni). Ze względu na konstrukcję wałka można sobie to trochę uprościć ­ w 
momencie "mijania" się zaworów 1 cylindra reguluje się luz w 4 (i odwrotnie), w momencie "mijania" się 
zaworów 2 cylindra reguluje się luz w 3 (i na odwrót). Po ustawieniu wału we właściwym położeniu można 
skontrolować luz i jeśli trzeba, wyregulować go. 
Podczas regulacji poluzowuje się nakrętkę kontrującą 
(klucz 11), 
wsuwa szczelinomierz i ustala wartość luzu tak, aby blaszka 
szczelinomierza przesuwała się z lekkim oporem.
Następnie kontruje się nakrętkę przytrzymując śrubę wkrętakiem. 
Postępowanie to powtarza się we wszystkich cylindrach. 
Wartości luzu podane za Cedrychem:
0,25 mm dolot, 0,20 mm wylot
Kolejność zaworów: W­D­D­W­W­D­D­W 
422709485.001.png 422709485.002.png 422709485.003.png 422709485.004.png
Zawory dolotowe mają aluminiowe drążki popychaczy, co łatwo zauważyć. 
Po wyregulowaniu luzu warto ponownie skontrolować jego wartość obracając wałem korbowym, po czym 
zamocować pokrywę i osłonę. 
Uwagi: 
­ przed obróceniem wału należy upewnić się, że nie jest włączony żaden bieg 
­ wał korbowy należy obracać zgodnie z kierunkiem obrotów silnika (wskazówek zegara), nigdy odwrotnie 
Opracował Mariusz Spytek
Zgłoś jeśli naruszono regulamin