pkp polskie linie kolejowe s.a.
Ir-8 (R-3)
INSTRUKCJA
o postępowaniu w sprawach wypadków i incydentów kolejowych
Warszawa, 2006 r.
79
Miejsce opracowania: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.Biuro Eksploatacji, ul. Targowa 74, 03-734 Warszawatel. (+48 22) 47 32 016, fax. (+48 22) 47 32 476www.plk-sa.pl, e-mail: iir6@ pkp.com.pl
Copyright © by 2006 PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONEJakikolwiek przedruk, także częściowy, jest niedozwolony
Załącznik .... do Uchwały Nr .........
Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
z dnia ........................
Zarządzenia Nr .......
z dnia ...........................................
w sprawie wprowadzenia Instrukcji o postępowaniu w sprawach wypadków i incydentów kolejowych Ir-8 (R-3)
Na podstawie § 10 pkt. 24 regulaminu Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. stanowiącego załącznik do Uchwały Nr ... Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z dnia ..........
Spis treści
ROZDZIAŁ I POSTANOWIENIA OGÓLNE 7
§ 1 Cel i zakres instrukcji 7
§ 2 Znaczenie używanych określeń 7
ROZDZIAŁ II ZAWIADOMIENIE O WYPADKU 11
§ 3 Zgłoszenie o wypadku 11
§ 4 Postępowanie dyżurnego ruchu i dyspozytora po otrzymaniu zgłoszenia o wypadku 11
§ 5 Postępowanie po zaistnieniu wypadku 14
§ 6 Pisemne zawiadomienie o wypadku 15
§ 7 Zatajanie wypadku 15
ROZDZIAŁ III KOMISJA POWYPADKOWA 17
§ 8 Zadanie komisji powypadkowej 17
§ 9 Organ prowadzący dochodzenie powypadkowe 17
§ 10 Skład komisji powypadkowej. 17
§ 11 Wyznaczanie składu komisji do dochodzenia w sprawie wypadku kolejowego 18
§ 12 Kierowanie pracami komisji 19
§ 13 Uprawnienia i obowiązki komisji 20
§ 14 Współpraca komisji z innymi organami na miejscu wypadku 21
ROZDZIAŁ IV BADANIE OKOLICZNOŚCI I PRZYCZYN WYPADKU 22
§ 15 Podjęcie prac przez komisję 22
§ 16 Czynności komisji na miejscu wypadku 22
§ 17 Szczegółowy zakres badań na miejscu wypadku 24
§ 18 Protokół oględzin miejsca wypadku 30
§ 19 Wstępna analiza wypadku 30
§ 20 Karta poszkodowanego 31
ROZDZIAŁ V USTALENIA WYNIKÓW DOCHODZENIA 32
§ 21 Ustalenia końcowe 32
§ 22 Rodzaje przyczyn 32
§ 23 Wnioski zapobiegawcze 33
§ 24 Ustalenie strat 34
§ 25 Protokół ustaleń końcowych 35
§ 26 Postępowanie w sprawach spornych 37
§ 27 Termin zakończenia dochodzenia 38
ROZDZIAŁ VI POSTĘPOWANIE PO ZAKOŃCZENIU DOCHODZENIA 39
§ 28 Akta dochodzenia 39
§ 29 Wykonanie wniosków zapobiegawczych 40
§ 30 Informacja o wypadku 41
ROZDZIAŁ VII INCYDENTY 42
§ 31 Postanowienia ogólne 42
§ 32 Zgłoszenie incydentu 42
§ 33 Postępowanie dyżurnego ruchu i dyspozytora po otrzymaniu zgłoszenia o incydencie 43
§ 34 Badanie incydentu 43
§ 35 Ustalenia końcowe 44
§ 36 Informacja o incydentach 44
ROZDZIAŁ VIII STATYSTYKA I ANALIZA STATYSTYKI 45
§ 37 Rejestracja wypadków i incydentów 45
§ 38 Karta wypadku kolejowego lub incydentu kolejowego 45
§ 39 Statystyka wypadków i incydentów 46
§ 40 Wskaźniki bezpieczeństwa 47
§ 41 Raport roczny 49
ROZDZIAŁ IX ZAPOBIEGANIE WYPADKOM 50
§ 42 Ogólne zasady zapobiegania wypadkom 50
§ 43 Obowiązki kierowników jednostek organizacyjnych i aparatu nadzoru 50
§ 44 Programy poprawy bezpieczeństwa ruchu kolejowego 52
§ 45 Narady poświecone zapobieganiu wypadkom 53
Załącznik nr 1 Wykaz adresatów własciwych dla miejsca wypadku, któryvh należy zawiadomić pisemnie o wypadku kolejowym 54
Załącznik nr 2 Zawiadomienie o wypadku kolejowym 55
Załącznik nr 3 Protokół ustalenia stanu hamulców w pociągu nr 56
Załącznik nr 4 Protokół oględzxin miejsca wypadku kolejowego 57
Załącznik nr 5 Protokół oględzin miejsca wypadku na przejeździe kolejowym 61
Załącznik nr 6 Karta poszkodowanego w wypadku kolejowym 64
Załącznik nr 7 Kwalifikacje przyczyn wypadku oraz ich kategorie 66
Załącznik nr 8 Dochodzenie Nr ... w sprawie wypadku kolejowego 69
Załącznik nr 9 Kwalifikacje przyczyn incydentu oraz ich kategorie 70
Załącznik nr 10 Rejestr wypadków i incydentów kolejowych 72
Załącznik nr 11 Kategoria wypadku / incydentu kolejowego 74
Załącznik nr 12 Informacja o wypadkach kolejowych w meisiącu ... 2... r. 75
Załącznik nr 13 Informacja o incydentach kolejowych w miesiącu ... 2... r. 76
Załącznik nr 14 Protkół wysłuchania 77
1. Celem instrukcji jest poprawa stanu bezpieczeństwa ruchu kolejowego poprzez ustalanie i wykonywanie środków zapobiegawczych przyjętych przez komisje powypadkowe oraz określenie jednolitego i prawidłowego trybu postępowania po zaistnieniu wypadku lub incydentu kolejowego.
2. Instrukcja określa szczegółowe zasady powiadamiania o wypadkach i incydentach kolejowych oraz zasady i tryb pracy komisji powypadkowych.
3. W sprawie wypadków w ruchu granicznym oraz w ruchu z innym zarządcą infrastruktury należy przestrzegać postanowień zawartych porozumień.
4. Instrukcja określa także:
1) zasady prowadzenia statystyki i analizy stanu bezpieczeństwa,
2) zasady postępowania w zakresie zapobiegania wypadkom,
3) inne kwestie związane z bezpieczeństwem ruchu kolejowego, uregulowane niniejszą instrukcją.
5. Instrukcja wprowadza niektóre definicje i regulacje zawarte w Dyrektywie 2004/49/WE
6. Instrukcja obowiązuje we wszystkich jednostkach organizacyjnych Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., zwanej dalej PLK, oraz innych przedsiębiorców kolejowych, którzy zostaną zobowiązani do jej stosowania na podstawie umowy.
7. Zasady prowadzenia akcji ratunkowych reguluje „Instrukcja o kolejowym ratownictwie technicznym”.
8. Postępowanie w razie katastrofy budowlanej regulują odrębne przepisy.
1. Wypadek kolejowy - zdarzenie polegające na zderzeniu, najechaniu, wykolejeniu lub starciu pojazdów kolejowych. Wypadkiem kolejowym jest także kolizja pojazdu kolejowego z pojazdem drogowym.
2. Katastrofa kolejowa – wypadek kolejowy, na skutek którego wystąpiły ofiary w ludziach lub straty materialne spowodowane wypadkiem, których wartość przekracza równowartość w złotych 50 000 euro, ustalona przy zastosowaniu kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski obowiązującego w dniu powstania szkody.
3. Incydent kolejowy – niezamierzone zdarzenie inne niż wypadek kolejowy, związane z ruchem pojazdu kolejowego i mające wpływ na bezpieczeństwo jego ruchu.
4. Zderzenie – dynamiczne zetknięcie się pojazdów kolejowych jadących po tym samym torze z przeciwnych kierunków.
5. Najechanie – niezamierzone, dynamiczne:
1) zetknięcie się pojazdów kolejowych jadących po tym samym torze w tym samym kierunku,
2) zetknięcie się pojazdu kolejowego będącego w ruchu ze stojącym na tym samym torze pojazdem kolejowym,
3) najechanie pojazdu kolejowego na pojazd drogowy lub odwrotnie,
4) najechanie pojazdu kolejowego na osobę znajdującą się na torze lub w skrajni pojazdu kolejowego,
5) najechanie na przeszkodę znajdującą się na torze lub w skrajni pojazdu kolejowego powodujące wykolejenie pojazdu kolejowego.
6. Wykolejenie – trwały brak kontaktu powierzchni tocznej koła pojazdu kolejowego z powierzchnią toczną główki szyny.
7. Starcie – zetknięcie się pojazdów kolejowych w miejscu połączenia lub przecięcia się torów.
8. Zarządca infrastruktury – podmiot wykonujący działalność polegającą na zarządzaniu infrastrukturą kolejową;
9. Linia kolejowa – tory kolejowe wraz z zajętymi pod nie gruntami oraz przyległy pas gruntu, a także budynki, budowle i urządzenia przeznaczone do prowadzenia ruchu kolejowego, wraz z zajętymi pod nie gruntami;
...
marszin