Ir-8-zatwierdzona.doc

(630 KB) Pobierz
O postępowaniu w sprawach wypadków i incydentów kolejowych


pkp polskie linie kolejowe s.a.

Ir-8 (R-3)

INSTRUKCJA

o postępowaniu w sprawach
wypadków i incydentów kolejowych

Warszawa, 2006 r.

79

 


Miejsce opracowania: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Biuro Eksploatacji, ul. Targowa 74, 03-734 Warszawa
tel. (+48 22) 47 32 016, fax. (+48 22) 47 32 476
www.plk-sa.pl, e-mail: iir6@ pkp.com.pl

Copyright © by 2006 PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Jakikolwiek przedruk, także częściowy, jest niedozwolony


Załącznik .... do Uchwały Nr .........

Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

z dnia ........................

Zarządzenia Nr .......

Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

z dnia ...........................................

w sprawie wprowadzenia Instrukcji o postępowaniu w sprawach wypadków i incydentów  kolejowych Ir-8 (R-3)

Na podstawie § 10 pkt. 24 regulaminu Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. stanowiącego załącznik do Uchwały Nr ... Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z dnia ..........


Spis treści

ROZDZIAŁ I POSTANOWIENIA OGÓLNE              7

§ 1 Cel i zakres instrukcji              7

§ 2 Znaczenie używanych określeń              7

ROZDZIAŁ II ZAWIADOMIENIE O WYPADKU              11

§ 3 Zgłoszenie o wypadku              11

§ 4 Postępowanie dyżurnego ruchu i dyspozytora po otrzymaniu zgłoszenia o wypadku              11

§ 5 Postępowanie po zaistnieniu wypadku              14

§ 6 Pisemne zawiadomienie o wypadku              15

§ 7 Zatajanie wypadku              15

ROZDZIAŁ III KOMISJA POWYPADKOWA              17

§ 8 Zadanie komisji powypadkowej              17

§ 9 Organ prowadzący dochodzenie powypadkowe              17

§ 10 Skład komisji powypadkowej.              17

§ 11 Wyznaczanie składu komisji do dochodzenia w sprawie wypadku kolejowego              18

§ 12 Kierowanie pracami komisji              19

§ 13 Uprawnienia i obowiązki komisji              20

§ 14 Współpraca komisji z innymi organami na miejscu wypadku              21

ROZDZIAŁ IV BADANIE OKOLICZNOŚCI I PRZYCZYN WYPADKU              22

§ 15 Podjęcie prac przez komisję              22

§ 16 Czynności komisji na miejscu wypadku              22

§ 17 Szczegółowy zakres badań na miejscu wypadku              24

§ 18 Protokół oględzin miejsca wypadku              30

§ 19 Wstępna analiza wypadku              30

§ 20 Karta poszkodowanego              31

ROZDZIAŁ V USTALENIA WYNIKÓW DOCHODZENIA              32

§ 21 Ustalenia końcowe              32

§ 22 Rodzaje przyczyn              32

§ 23 Wnioski zapobiegawcze              33

§ 24 Ustalenie strat              34

§ 25 Protokół ustaleń końcowych              35

§ 26 Postępowanie w sprawach spornych              37

§ 27 Termin zakończenia dochodzenia              38

ROZDZIAŁ VI POSTĘPOWANIE PO ZAKOŃCZENIU DOCHODZENIA              39

§ 28 Akta dochodzenia              39

§ 29 Wykonanie wniosków zapobiegawczych              40

§ 30 Informacja o wypadku              41

ROZDZIAŁ VII INCYDENTY              42

§ 31 Postanowienia ogólne              42

§ 32 Zgłoszenie incydentu              42

§ 33 Postępowanie dyżurnego ruchu i dyspozytora po otrzymaniu zgłoszenia o incydencie              43

§ 34 Badanie incydentu              43

§ 35 Ustalenia końcowe              44

§ 36 Informacja o incydentach              44

ROZDZIAŁ VIII STATYSTYKA I ANALIZA STATYSTYKI              45

§ 37 Rejestracja wypadków i incydentów              45

§ 38 Karta wypadku kolejowego lub incydentu kolejowego              45

§ 39 Statystyka wypadków i incydentów              46

§ 40 Wskaźniki bezpieczeństwa              47

§ 41 Raport roczny              49

ROZDZIAŁ IX ZAPOBIEGANIE WYPADKOM              50

§ 42 Ogólne zasady zapobiegania wypadkom              50

§ 43 Obowiązki kierowników jednostek organizacyjnych i aparatu nadzoru              50

§ 44 Programy poprawy bezpieczeństwa ruchu kolejowego              52

§ 45 Narady poświecone zapobieganiu wypadkom              53

Załącznik nr 1 Wykaz adresatów własciwych dla miejsca wypadku, któryvh należy zawiadomić pisemnie o wypadku kolejowym              54

Załącznik nr 2 Zawiadomienie o wypadku kolejowym              55

Załącznik nr 3 Protokół ustalenia stanu hamulców w pociągu nr              56

Załącznik nr 4 Protokół oględzxin miejsca wypadku kolejowego              57

Załącznik nr 5 Protokół oględzin miejsca wypadku na przejeździe kolejowym              61

Załącznik nr 6 Karta poszkodowanego w wypadku kolejowym              64

Załącznik nr 7 Kwalifikacje przyczyn wypadku oraz ich kategorie              66

Załącznik nr 8 Dochodzenie Nr ... w sprawie wypadku kolejowego              69

Załącznik nr 9 Kwalifikacje przyczyn incydentu oraz ich kategorie              70

Załącznik nr 10 Rejestr wypadków i incydentów kolejowych              72

Załącznik nr 11 Kategoria wypadku / incydentu kolejowego              74

Załącznik nr 12 Informacja o wypadkach kolejowych w meisiącu ... 2... r.              75

Załącznik nr 13 Informacja o incydentach kolejowych w miesiącu ... 2... r.               76

Załącznik nr 14 Protkół wysłuchania              77

ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1
Cel i zakres instrukcji

1.        Celem instrukcji jest poprawa stanu bezpieczeństwa ruchu kolejowego poprzez ustalanie i wykonywanie środków zapobiegawczych przyjętych przez komisje powypadkowe oraz określenie jednolitego i prawidłowego trybu postępowania po zaistnieniu wypadku lub incydentu kolejowego.

2.        Instrukcja określa szczegółowe zasady powiadamiania o wypadkach i incydentach kolejowych oraz zasady i tryb pracy komisji powypadkowych.

3.        W sprawie wypadków w ruchu granicznym oraz w ruchu z innym zarządcą infrastruktury należy przestrzegać postanowień zawartych porozumień.

4.        Instrukcja określa także:

1)                      zasady prowadzenia statystyki i analizy stanu bezpieczeństwa,

2)                      zasady postępowania w zakresie zapobiegania wypadkom,

3)                      inne kwestie związane z bezpieczeństwem ruchu kolejowego, uregulowane niniejszą instrukcją.

5.        Instrukcja wprowadza niektóre definicje i regulacje zawarte w Dyrektywie 2004/49/WE

6.        Instrukcja obowiązuje we wszystkich jednostkach organizacyjnych Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., zwanej dalej PLK, oraz innych przedsiębiorców kolejowych, którzy zostaną zobowiązani do jej stosowania na podstawie umowy.

7.        Zasady prowadzenia akcji ratunkowych reguluje „Instrukcja o kolejowym ratownictwie technicznym”.

8.        Postępowanie w razie katastrofy budowlanej regulują odrębne przepisy.

§ 2
Znaczenie używanych określeń

1.        Wypadek kolejowy - zdarzenie polegające na zderzeniu, najechaniu, wykolejeniu lub starciu pojazdów kolejowych. Wypadkiem kolejowym jest także kolizja pojazdu kolejowego z pojazdem drogowym.

2.        Katastrofa kolejowa – wypadek kolejowy, na skutek którego wystąpiły ofiary w ludziach lub straty materialne spowodowane wypadkiem, których wartość przekracza równowartość w złotych 50 000 euro, ustalona przy zastosowaniu kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski obowiązującego w dniu powstania szkody.

3.        Incydent kolejowy – niezamierzone zdarzenie inne niż wypadek kolejowy, związane z ruchem pojazdu kolejowego i mające wpływ na bezpieczeństwo jego ruchu.

4.        Zderzenie – dynamiczne zetknięcie się pojazdów kolejowych jadących po tym samym torze z przeciwnych kierunków.

5.        Najechanie – niezamierzone, dynamiczne:

1)                      zetknięcie się pojazdów kolejowych jadących po tym samym torze w tym samym kierunku,

2)                      zetknięcie się pojazdu kolejowego będącego w ruchu ze sto­jącym na tym samym torze pojazdem kolejowym,

3)                      najechanie pojazdu kolejowego na pojazd drogowy lub odwrotnie,

4)                      najechanie pojazdu kolejowego na osobę znajdującą się na torze lub w skrajni pojazdu kolejowego,

5)                      najechanie na przeszkodę znajdującą się na torze lub w skrajni pojazdu kolejowego powodujące wykolejenie pojazdu kolejowego.

6.        Wykolejenie – trwały brak kontaktu powierzchni tocznej koła pojazdu kolejowego z powierzchnią toczną główki szyny.

7.        Starcie – zetknięcie się pojazdów kolejowych w miejscu połączenia lub przecięcia się torów.

8.        Zarządca infrastruktury – podmiot wykonujący działalność polegającą na zarządzaniu infrastrukturą kolejową;

9.        Linia kolejowa – tory kolejowe wraz z zajętymi pod nie gruntami oraz przyległy pas gruntu, a także budynki, budowle i urządzenia przeznaczone do prowadzenia ruchu kolejowego, wraz z zajętymi pod nie gruntami;

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin