Peter Carroll - Magyia Chaosu.pdf

(30 KB) Pobierz
Peter Carroll - Magyia Chaosu
Magyia Chaosu
Peter Carroll - Magyia Chaosu
Crowley zdecydowanie pomógł przeciwstawić się monoteizmowi, ale proces ten
był juŜ mocno zaawansowany. Nauka, która w zasadzie wyłoniła się z renesansowej
magii, mniej więcej skończyła z monoteizmem jako powaŜnym pasoŜytem trawiącym
zaawansowane kultury. Crowley podchodził entuzjastycznie do nauki i odpowiednio jak na
swoje czasy, ale w pracy Austina Spare'a zaczynamy odkrywać zdecydowanie złe
przeczucia (co do przyszłości - .a.). Jednak praca Spare'a okazuje się bardziej surowa i
naukowa kiedy porównamy ją z bardziej barokowymi symbolicznymi ekstrawagancjami.
Spare odrzucił klasyczne symbole zapomnianych czasów i odnalazł magię swoich
własnych arkanów. UŜywając minimum hipotez rozwinął magię ze swoich własnych
racjonalnych wspomnień i podświadomości. NiezaleŜnie od skomplikowanych systemów
wynalazł efektywne techniki czarów i dywinacji wymagające jedynie zwykłego języka i
obrazów.
Praca Spare'a tworzy most pomiędzy starym stylem magii, zamienionym w
sensację przez Crowley'a (która pochodzi głównie z jej uroku, siły i wyzwolenia potencjału
z religijnego stylu anty-religii), a nową magią. Nowy cel jest charakteryzowany jako rodzaj
naukowej anty-nauki, co coraz częściej zaczyna być rozpoznawane jako Magia Chaosu.
Nazywanie Magii Chaosu pseudo-nauką nie będzie bardziej uŜyteczne niŜ nazywanie idei
Crowley'a pseudo-religią. Astrologia, która jest normalnie praktykowana, jest zaledwie
pseudonauką bardziej niŜ satanizm i wolnomularstwo są pseudo-religiami.
Magia Chaosu próbuje pokazać, Ŝe nie tylko magia pasuje idealnie do luk nauki,
ale wyŜsze osiągnięcia naukowych teorii i empiryzm domagają się, aby uznać to Ŝe magia
istnieje. Jest to nieco analogiczne do drogi, którą wiele religii sugeruje moŜliwość istnienia
teurgicznej i demonicznej magii.
Najlepsza magia miała zawsze antynomiczny posmak. Najbardziej znakomici
magowie niezmiennie walczyli przeciwko powszechnym normą kulturalnym i obsesjom.
Ich zwycięstwa reprezentują nie tylko osobiste wyzwolenie, ale takŜe postęp ludzkości.
Historia nie zostawiła nam Ŝadnego zapisu na temat magów, którzy wywołali odrodzenie
się pogaństwa, ale wiemy trochę o antypogańskich magach, którzy stworzyli monoteizm:
Akhenaton, Moshe, Gautam itd. Gdy monoteizm stał się się stabilną, bardzo represyjną i
nieprzyzwoitą siłą pojawiło się nowe pokolenie magów i zaczęło go zwalczać. Kilku
walczyło zbyt otwarcie i zostali zniszczeni, inni byli bardziej subtelni i zasiali efektywnie
ziarna zniszczenia na czysto filozoficznym poziomie. I inni przyśpieszyli jego destrukcję
doprowadzając teologiczne i teurgiczne idee do burzących konkluzji. Lista honorowa jest
tu znacznie większa, wliczając takie sławy jak Giordano Bruno, Cornelius Agrippo, John
Dee, Cagliostro, Eliphas Levi i ostatnio Aleister Crowley.
Wielkim osiagnięciem Crowley'a oprócz wspinaczki górskiej i futurystycznej
moralności, było wydobycie potęŜnych technik z Tantry, Jogi, Gnostycyzmu, Taoizmu i
Szamanizmu. Miał odwagę zastosować je do raczej sucho zintelektulaizowanego i
dekadenckiego okultyzmu jego czasów, aby stworzyć coś interesującego o trwałej
wartości. Moim zdaniem błędem Crowley'a była akceptacja mistycznych wizji jako wartości
nominalnej i stanie się dogmatycznym wobec nich. Wynalazł techniki opanowania sił
wzbudzających podziw i lęk, oraz kreatywność prawej półkuli mózgu i podświadomości,
ale był tak zaskoczony swym rezultatem, Ŝe załoŜył iŜ ich pochodzenie jest nieludzkie, a
wszystko to wbrew jego maksymie ... nie ma Ŝadnych bogów, jest tylko człowiek.
Strona 1
Peter Carroll - Magyia Chaosu
To co próbują zrobić Magowie Chaosu, to przerwać tłumienie bardzo
ograniczonego spojrzenia nauki i racjonalizowania ćwiczeń przed naszą wyobraźnią oraz
nakłonić naukę do przemiany w coś mniej topornego.
Aby to zrobić wybierają jako broń wiele prostych idei. Magia Chaosu koncentruje
się na technice. U podstaw wszystkich systemów od czarostwa po tybetańskie
czarnoksiętstwo, które eklektycznie myślący mag moŜe uŜyć, istnieje podstawowa jedność
między praktyczną techniką zaleŜną od wizualizacji, kreacją bytów myślowych, a
odmiennymi stanami świadomości, osiąganymi zarówno przez spokojną jak i ekstatyczną
medytację. Eklektyczny punkt widzenia implikuje twierdzenie, Ŝe wierzenia same w sobie
mogą być uwaŜane za technikę osiągania celów. Kolejną implikacją tej zasady
względności wierzeń jest podejrzenie, Ŝe wszystkie wierzenia są arbitralne i niepewne.
Konsekwentnie wszystkie pojęcia absolutnej prawdy istnieją jedynie jeśli
wybierzemy, aby w nie wierzyć w danej chwili. Drugą stroną zasady, Ŝe "nic nie jest
prawdziwe" jest to, Ŝe "wszystko jest dozwolone" i Magowie Chaosu mogą często
stwarzać niezwykłe hipernaukowe i czarnoksięskie mapy rzeczywistości jako teoretyczne
podstawy dla ich magii.
Ulepszona neurofizjologiczna wiedza w połączeniu z zasadą względności wierzeń
powinna zaprowadzić nowoczesnego maga do potraktowania odkrycia z czystym
sceptycyzmem. Prawdą jest, Ŝe pewne części naszych mózgów wcześniej nie
podejrzewane, mogą być bardziej kreatywne niŜ świadome części i Ŝadne przesłanie od
bogów, nie waŜne jak niezwykłe i druzgocące, nie powinno być brane jako dowód na nic
innego poza niezwykłą siłą, nawet jeśli towarzyszą temu cuda.
Odrzucenie jakiejkolwiek zewnętrznej rzeczywistości, prawdy lub znaczenia moŜe
się wydawać paradoksalną lub nawet przeraŜającą zasadą, na której bazuje duchowe
poszukiwanie. Ja osobiście tak nie myślę. Absolutna prawda byłaby absolutną tyranią i
historycznie taką zawsze była. Wolałbym raczej wolność, aby formować moją własną
duchową wizję. Świadectwo moich zmysłów sugeruje, Ŝe wszechświat jest w zasadzie
przypadkowy wraz z arbitralnymi ograniczeniami, które same pojawiają się nieregularnie.
Rzeczywistość to hierarchia wypadków rządzonych przez czysty przypadek. Nawet tak
zwane "naukowe prawa", są tylko statystycznymi przybliŜeniami opisującymi najbardziej
prawdopodone rodzaje zdarzeń. Jestem wolny, nie dlatego, Ŝe wolność została mi dana,
ale w konsekwencji bycia czysto przypadkową kreacją zawierającą czysto przypadkowe
wzorce zachowań.
Magia Chaosu nieuchronnie implikuje zdecydowany, indywidualny antypolitycyzm
lub nawet anarchię. To zupełna iluzja, Ŝe ludzie są rządzeni przez polityków. Ludzie są
rządzeni przez filozofię i modę, a one pochodzą z wyŜszego poziomu niŜ Magia Chaosu
rozpoczyna swój atak na rzeczywistość. Praktykowanie magii wywołuje aktywne
poszukiwania w celu stworzenia własnego punktu widzenia będącego często w
sprzeczności z normami kulturowymi.
Magia staje się widoczna, kiedy granice osobowości są poszerzane albo
zawęŜane. Dla przykładu w czasach innowacji i odkryć lub w czasach represji. Wielki
magiczny renesans postępuje, poniewaŜ granice osobowości są równocześnie
poszerzane i zawęŜane. Nauka, narkotyki, psychologia, sieci komunikacyjne, wszystkie
Strona 2
Peter Carroll - Magyia Chaosu
"uŜywki" późnych lat 20-stego wieku poszerzyły aspekty świadomości do stopnia
niepojętego w poprzednim stuleciu.
Wiele aspektów industrialnej cywilizacji rządzi nami i stąd narusza terytorium
osobowości. Dziecinne alegorie o religii zostały słusznie odrzucone, ale pełna zasada
osobowości jako mistycznego bytu doznała w tym procesie uszczerbku. Naturalne
środowisko jest zaśmiecane, by wyŜywić industrialnego behemota i naszą zachłanność, i
aby odnieść do tego to co jest pomniejszane. W miarę jak postęp Ŝycia coraz bardziej
szaleje, wartość introspekcji pomniejsza się, za wyjątkiem sztuki, która coraz chętniej staje
się groteskowa. Konsumeryzm i perspektywa termonuklearnego armagedonu (który jak
widać musi nieuchronnie mu towarzyszyć) moŜe "pomniejszyć" nas wszystkich. Zatem z
tymi wszystkimi naciskami na osobowość, magia wybuchła i zabrała się za
odkoloryzowanie od historycznych prekursorów. Równorzędnie wystąpiła niezwykła
nekrofilia i eklektyzm oraz w tym samym czasie silne uczucie do anachronicznych praktyk.
Fizyka kwantowa zmywa szyje, naturalny szamanizm i tantryczne praktyki są
wykorzystywane do parapsychicznych celów włączając w to eksperymenty z telepatią,
zaaranŜowane przez satelitarne połączenie z domowym mikroprocesorem, podczas gdy
stare goetyckie kadzidła są palone nad kominkiem w kadzielnicach domowej roboty.
Renesans jest naznaczony obecnością ludzi renesansu i współczesny mag jest
bardzo renesansową figurą. Pogardliwy dla konwencji i paradygmatów swoich czasów
spogląda wstecz i naprzód czasu w poszukiwaniu technik do obejścia konwencji. Religijna
i neoreligijna magia stojące w opozycji są martwe lub umierają.
Powstań czarnoksięski naukowcu.
Peter Caroll - tłumaczenie: .a. [fov]
Strona 3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin