3
Temat: Burza w szklance wody, czyli o frazeologizmach.
Cele lekcji
Uczeń:
- zna pojęcie frazeologizm;
- stosuje frazeologizmy;
- potrafi posługiwać się słownikiem frazeologicznym;
- zna źródła frazeologizmów.
Pomoce: karty pracy; słowniki frazeologiczne; podręcznik Jutro pójdę w świat kl. 5, s.170.
Tok lekcji
1. Rozmowa wstępna o sformułowaniu zawartym w temacie. Objaśnienie znaczenia frazeologizmu.
2. Zabawa w kalambury – pokazywanie lub rysowanie frazeologizmów w taki sposób, by klasa mogła odgadnąć. Zestaw frazeologizmów do zabawy można zaczerpnąćnp. z ćw. 5, s. 170 oraz/lub wybrać inne:
q lwia część,
q patrzeć przez palce,
q wziąć się w garść,
q kamień spadł komuś z serca,
q burza w szklance wody,
q puszka Pandory,
q sypać czymś jak z rękawa,
q pięta Achillesa,
q w niedzielę urodzony.
Uwaga: Dla ułatwienia zabawy wykorzystywany w grze zestaw frazeologizmów można wypisać na tablicy.
Po zabawie zadanie dla uczniów: Czy naprawdę chodziło o rzeczy i słowa, które pokazywaliście? Np. o jakąś prawdziwą piętę, lwa czy rękaw? (objaśnienie frazeologizmów, wypracowanie definicji frazeologizmu, odczytanie z podręcznika i wpisanie do zeszytu).
3. Uzupełnianie frazeologizmów – karta pracy 1. Objaśnianie znaczeń. Wspólne układanie zdań.
1
F
I
L
P
2
R
O
B
T
A
N
D
Y
4
Z
E
5
W
6
J
Ć
7
U
C
H
8
S
9
G
Ł
Ę
10
11
M
12
grazia13-09