Burza w szklance wody, czyli o frazeologizmach.doc

(131 KB) Pobierz

3

Temat: Burza w szklance wody, czyli o frazeologizmach.

 

Cele lekcji

Uczeń:

- zna pojęcie frazeologizm;

- stosuje frazeologizmy;

- potrafi posługiwać się słownikiem frazeologicznym;

- zna źródła frazeologizmów.

 

Pomoce: karty pracy; słowniki frazeologiczne; podręcznik Jutro pójdę w świat kl. 5, s.170.

 

Tok lekcji

1.      Rozmowa wstępna o sformułowaniu zawartym w temacie. Objaśnienie znaczenia frazeologizmu.

2.      Zabawa w kalambury – pokazywanie lub rysowanie frazeologizmów w taki sposób, by klasa mogła odgadnąć. Zestaw frazeologizmów do zabawy można zaczerpnąć
np. z ćw. 5, s. 170 oraz/lub wybrać inne:

 

q       lwia część,

q       patrzeć przez palce,

q       wziąć się w garść,

q       kamień spadł komuś z serca,

q       burza w szklance wody,

q       puszka Pandory,

q       sypać czymś jak z rękawa,

q       pięta Achillesa,

q       w niedzielę urodzony.

 

Uwaga: Dla ułatwienia zabawy wykorzystywany w grze zestaw frazeologizmów można wypisać na tablicy.

 

Po zabawie zadanie dla uczniów: Czy naprawdę chodziło o rzeczy i słowa, które pokazywaliście? Np. o jakąś prawdziwą piętę, lwa czy rękaw? (objaśnienie frazeologizmów, wypracowanie definicji frazeologizmu, odczytanie z podręcznika
i wpisanie do zeszytu).

3.      Uzupełnianie frazeologizmów – karta pracy 1. Objaśnianie znaczeń. Wspólne układanie zdań.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

             

 

 

 

 

1

F

I

L

I

P

 

 

2

R

O

B

O

T

A

 

3

A

N

D

R

O

N

Y

4

Z

I

E

L

O

N

E

5

E

W

Y

 

 

 

 

6

O

W

I

J

A

Ć

 

7

L

A

U

R

A

C

H

8

O

S

T

A

T

N

I

9

G

Ł

O

W

Ę

 

 

10

I

G

Ł

A

 

 

 

11

Z

I

E

M

I

Ę

 

12

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin