Zadania, forma
Formy realizacji, tematyka
Termin
Uwagi
1. Organizacja spotkań z rodzicami.
· Spotkanie organizacyjne
· Spotkania indywidualne – podczas przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola oraz wg potrzeb.
· Zebranie diagnozujące.
· Zebranie podsumowujące.
Cały rok
2. Zebrania z rodzicami
· Charakterystyka rozwoju dziecka 4i 5-letniego.
· Wybory rodziców do Rady Przedszkola poprzez tajne głosowanie.
· Informacja o podstawowych dokumentach przedszkola: Statut Przedszkola, Plan Pracy Przedszkola.
· Przedstawienie przyjętych w przedszkolu programów nauczania.
· Przypomnienie praw i obowiązków dzieci i rodziców.
· Przypomnienie procedur i regulaminów obowiązujących w przedszkolu.
· Przedstawienie podręczników, kart pracy do pracy z dziećmi- wybór i akceptacja rodziców.
· Podpisanie oświadczeń i upoważnień do odbioru dziecka z przedszkola.
· Przedstawienie organizacji pracy w grupie, rozkład dnia, zajęcia dodatkowe.
· Przedstawienie obszaru, wskaźników i osiągnięć edukacyjnych dziecka w pierwszym półroczu.
· Udostępnienie rodzicom narzędzi badawczych do mierzenia wybranego obszaru edukacyjnego dziecka- wskazanie kierunków dalszej pracy.
· Dyskusja.
· Sprawy różne.
· Oczekiwania rodziców / problemy, radości/-wnioski do dalszej pracy.
· Sprawozdanie z pracy wychowawczo-dydaktycznej- omówienie postępów dzieci , osiągnięć, sukcesów.
· Podziękowania z wyszczególnieniem rodziców za pełne zaangażowanie w życie grupy i przedszkola.
IX
I-II
V-VI
3.Pedagogizacja rodziców.
· Udostępnienie materiałów opracowanych przez n-la:
-,,Jak radzić sobie z dzieckiem-rady praktyczne- wskazówki dotyczące metod wychowawczych”
-,,Ulotka dla Rodziców”- prawa i obowiązki przedszkolaka
-„Rola zabawy w rozwoju dziecka”
-„Karać czy nagradzać swoje dziecko?”
-,,Jak mówić, by dzieci nas słuchały”
Materiały wg potrzeb indywidualnych.
· Prezentacja literatury dla rodziców – Biblioteczka Rodzica.
· Udostępnienie zainteresowanym rodzicom programu autorskiego J. Lubińskiej ,, Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień dzieci w wieku przedszkolnym”
w dniu zebrania lub wg indywidualnych potrzeb
4. Współpraca z rodzicami w celu podnoszeniu poziomu nauczania.
· Możliwość przebywania z dzieckiem w grupie w każdej porze dnia- włączanie się do działań dziecka i propozycji nauczyciela.
· Włączanie rodziców do terapeutycznej pomocy dzieciom.
· Konsultacje z nauczycielem:
- rozmowy indywidualne zainicjowane przez n-la
- rozmowy indywidualne z inicjatywy rodziców
· Pedagogizacja rodziców w celu ujednolicenia wychowania dziecka w domu i w przedszkolu ( tematy dotyczące ogólnych założeń planu pracy, warunków prawidłowego rozwoju dziecka, organizacja uroczystości)
· Prowadzenie kącika dla rodziców ( aktualne gazetki na tematy wychowawcze, prezentacja nauczonych treści – wiersze, piosenki, zapoznanie z tematami kompleksowymi)
· Ekspozycja prac plastycznych i wszelkich wytworów twórczości dziecięcej
· Informowanie o postępach dziecka w nauce i zachowaniu .
· Włączenie w ogólnopolską akcję ,, Cała Polska czyta dzieciom”
w ciągu roku szkolnego
na bieżąco
5. Współudział nauczyciela i rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych dzieci.
· Informowanie rodziców o możliwości korzystania z usług poradni psychologiczno-pedagogicznej.
· Kierowanie dzieci do poradni za zgodą rodziców.
· Rozwiązywanie zaistniałych problemów wychowawczych
przy ujednoliconym oddziaływaniu dom-przedszkole.
W zależności od potrzeb
6. Współudział rodziców w pracach na rzecz przedszkola.
· Zaangażowanie rodziców w prace na rzecz grupy, przedszkola:
- pomoc w naprawie sprzętu przedszkolnego
- zakup i przygotowanie paczek mikołajkowych
- wykonywanie zdjęć
- pomoc w przygotowaniu rekwizytów do inscenizacji
- pomoc w wykonaniu strojów karnawałowych
- darowizny na rzecz grupy i przedszkola
- pomoc w zorganizowaniu loterii fantowej (sponsorowanie)
- pomoc w sponsorowaniu lub szukaniu sponsorów przy organizacji Festynu Rodzinnego
- pomoc w organizacji i przebiegu wycieczki z okazji Dnia Dziecka
I, II, V, VI
7.Udział członków rodziny w uroczystościach przedszkolnych
· Pomoc w zorganizowaniu Mikołaja w przedszkolu.
· Współudział rodziców w przygotowaniu urodzin dziecka,
Dnia Babci i Dziadka – zorganizowanie poczęstunku
· Współudział rodziców w organizacji choinki noworocznej – wspólna zabawa.
· Udział w uroczystości z okazji Dnia Rodziny- pomoc w prowadzeniu.
· Zachęcanie rodziców do udziału w konkursach rodzinnych.
XII ,I ,II, V, VI
8.Aktywizowanie rodziców i ich dzieci – włączanie do prac użyteczno-społecznych na rzecz najbliższego środowiska.
· Włączenie w realizację programu ,, Nie dajmy się śmieciom”
· Aktywny udział w ,,Sprzątaniu świata”
· Włączanie się zbiórkę baterii
· Udział w konkursach organizowanych przez Sanepid, Urząd Miasta, MDK, itp.
· Włączanie się rodziców w zbiórki, akcje charytatywne i przedsięwzięcia.
·
Opracowała : Lubińska Jolanta
...
joni67