plan maj.doc

(153 KB) Pobierz
ZIMA BIAŁA

                           POZNAJEMY PRACĘ STRAŻAKA

    CEL  OGÓLNY

          SYTUACJE    EDUKACYJNE

  EDUKACJA

WSKAŹNIKI

Poznanie pracy strażaka

I. Zajęcia gospodarczo – porządkowe na sali: ścieranie kurzu z półek, układanie prac w teczkach. Ćwiczenia oddechowe – zdmuchiwanie płomienia  świecy.

Ćwiczenia  poranne nr

II. Słuchanie opowiadania Cz. Janczarskiego  „ Jak Wojtek został strażakiem” – słuchanie opowiadania,ocena czynów i zachowania bohaterów opowiadania, używanie określeń: bohaterski, mądry, odważny. Poznanie innych zadań Straży Pożarnej np. klęski żywiołowe, wypadki, ratowanie zwierząt, usuwanie gniazd owadów.

Wykonanie ilustracji do opowiadania techniką kolażu, wycinanie elementów z gazet i przyklejanie ich na kartce.

III. Zabawy kołowe  „Iskierka”, „Wybierz numer 998”.Kolorowanie rysunku strażaka.

 

 

 

 

 

 

 

 

Mowa

Językowa

 

 

 

 

plastyczna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- wypowie się na dany temat

 

 

 

 

 

- wykona ilustrację do opowiadania

Poznanie zasad ewakuacji w czasie pożaru

I. Oglądanie obrazków oraz książeczek przedstawiających pracę strażaków.

Odczytanie wyrazów związanych z ubiorem strażaka i łączenie  z obrazkiem.

Zabawa  ruchowa „ Uwaga – straż jedzie”.

II. Słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego „Strażacy”-rozmowa na jego temat, omówienie zasad postępowania w razie wybuchu pożaru ( zakrycie ust, położenie się na podłodze, poruszanie się droga ewakuacyjną)Poznanie  numeru telefonu do pogotowia straży pożarnej 998 oraz 112.

Zestaw  ćwiczeń  gimnastycznych 25 – cio minutowych nr     Przybory: woreczki

III. Zabawa  ruchowa „ Uwaga- straż jedzie”. Ćwiczenia  utrwalające  poznane litery – kolorowanie mandali literowych.       

 

 

 

 

 

 

Mowa

 

 

 

 

Ruchowa

 

 

 

 

 

- zna zasady postępowania w czasie pożaru

- zna  numer pogotowia straży pożarnej

- wykona ćwiczenia

Kształtowa-

nie poczucia rytmu, poznanie melodii i słów piosenki

I. Ćwiczenia  koordynacji  wzrokowo-ruchowej – pisanie zdań po śladzie. Nazywanie sprzętów, z których korzystają strażacy. Ćwiczenia logopedyczne w poprawnym wymawianiu szeregu głosek sz-ż-cz-szcz-dż

Ćwiczenia  poranne nr

II. Osłuchanie się z piosenką „ Strażak” – omówienie treści, nastroju piosenki, wyklaskiwanie rytmu. Nauka I zwrotki piosenki. Zagadki dźwiękowe „Rozpoznaj mnie?”- rozpoznawanie instrumentów po dźwięku.

Wykonanie  wozu strażackiego – sklejanie pudełek różnej wielkości,wycinanie elementów, oklejanie papierem kolorowym, praca w grupach.

III. Zabawa ruchowa „ Znajdź swój  kolor”. Rozwiązywanie zagadek na temat straży– układanie  z liter  odgadniętych haseł.

 

 

 

 

 

 

Muzyczna

 

 

 

 

 

 

Techniczna

 

 

 

 

 

 

- zaśpiewa piosenkę

 

 

 

 

 

- wykona wóz strażacki

Kształtowanie

logicznego  myślenia

I. Zabawa improwizowana „Gaszenie pożaru”- ćwiczenia ortofoniczne. Zabawa badawcza – doświadczenie ze świecami.

II. Zapoznanie się z sytuacjami, które mogą wywołać pożar na podstawie ilustracji . Tworzenie wniosków przyczynowo – skutkowych, układanie ostrzeżeń z rozsypanki wyrazowej- praca w grupach.

Quiz prawda -fałsz sprawdzający wiedzę o pracy strażaka.

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych 25 – cio minutowych        Przybory: woreczki.

III. Ilustracja ruchowa piosenki „ Strażacy”. Trening relaksacyjny wg Jacobsona- napinanie, rozluźnianie mięśni, uwolnienie napięcia mięśniowego.

 

 

 

 

 

 

Mowa

 

 

 

 

 

Ruchowa

 

 

 

- zna zagrożenia płynące z  zabawy ogniem

 

 

- wykonuje ćwiczenia

Kształtowanie pojęć matematy-

cznych

I. Zabawy  dzieci  dowolnie  obraną  zabawką – zwracanie uwagi  na  zgodną  zabawę. Samodzielne rozwiązywanie  problemów.

Ćwiczenia  poranne  nr

II. Zabawa dydaktyczna „Odejmujemy liczby”- działania na konkretach, układanie  zapisów. Zabawa ruchowa „Zaczarowany berek”.

Naklejanie odpowiednich liczb z wkładki do sytuacji na obrazkach, wykonywanie obliczeń, uzupełnianie okienek brakującymi liczbami.

Nauka  II  części  piosenki  „ Strażacy”. Śpiewanie  piosenki  solo i zbiorowo.  Zabawa muzyczna „Skojarzenia muzyczne”.

III. Zabawa ortofoniczna „Trudne słowa” na podstawie wiersza L. Marjańskiej „Muzyka”. Zabawa ruchowa „Wybierz numer 998”

 

 

 

 

Matematyka

 

 

 

 

 

 

 

Muzyka

 

 

 

 

- wykonuje działania na konkretach

 

 

- zna piosenkę

 

 

 

 

 

 

 

 

 

       KSIĄŻKA – MÓJ PRZYJACIEL

    CEL   OGÓLNY

             SYTUACJE    EDUKACYJNE

EDUKACJA

WSKAŹNIKI

Poznanie prac bibliotekarza i pomieszczeń biblioteki

I. Porządkowanie kącików zainteresowań  i  półek indywidualnych. Przeglądanie książeczek  i  czasopism  dziecięcych – zwrócenie uwagi na poszanowanie książek i czasopism. Zabawa  dydaktyczna

Ćwiczenia  poranne nr

II. Wycieczka do pobliskiej biblioteki- zapoznanie się z pracą bibliotekarza oraz księgozbiorem w bibliotece, wypożyczenie  wybranej z regału przez dzieci bajki.

III. Zabawy kołowe ze śpiewem „ Mało nas”, „Miś”. Czytanie  baśni Braci Grimm „Kopciuszek”.

 

 

 

 

 

 

 

Mowa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- wie, jak należy się zachować w bibliotece

 

 

 

Poznanie etapów powstania książki

I. „Jaki tytuł ma ta bajka?” - rozwiązywanie zagadek słowno – obrazkowych. Odczytanie tytułu bajek i wyszukanie jej w kąciku książek.

Zabawa ruchowa: „ Krasnoludki i olbrzymy”.

II. Poznanie etapów powstawania książki na podstawie historyjki  obrazkowej  „Jak powstaje książka”  – omówienie drogi książki od autora do czytelnika.  Układanie tytułu ulubionej bajki z rozsypanki literowej.

Ćwiczenia  gimnastyczne 25 – cio minutowe nr

Przybory: woreczki. Metoda: zadaniowa

III. Improwizacje taneczne do piosenki  „Książki, książeczki”. Czytanie baśni H.Ch. Andersena „Słowik”.

 

 

 

 

 

 

Mowa

 

 

 

 

 

Ruchowa

 

 

 

 

 

 

- wie jak powstaje książka

 

 

 

- prawidło-

wo wykonuje

ćwiczenia

Poznanie  nowej

piosenki

I. „Podpisz bohatera bajki” – rozsypanka literowa.  Używanie wielkiej litery  na początku imienia. Zabawa „

Ćwiczenia poranne  nr

II. Osłuchanie się z piosenką „Ksiązki, książeczki” „Książki,książeczki ” -  omówienie treści  nastroju  piosenki, wyklaskiwanie rytmu, nauka I zwrotki piosenki .Zabawa  dydaktyczno - ruchowa „ Lubimy książki”. Tworzenie wyrazów z sylab.

„Kolorowa zakładka” – wycinanie, składanie papieru oraz naklejanie ozdobnych elementów z papieru kolorowego.

III. Zabawa ruchowa „ Wielkoludy i krasnale”. Czytanie bajki „. Liczenie książek w kąciku, grupowanie ich wg różnych cech.

 

 

 

 

Muzyczna

 

 

 

 

 

Techniczna

 

 

 

 

- zna część piosenki

 

 

 

 

- wykona kub

Rozwijanie poczucia szacunku do książek

I. Indywidualne ćwiczenia w czytaniu tekstów. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań.

Zabawa ruchowa „Krasnoludki i olbrzymy”

II. Słuchanie wiersza J. Huszczyny „Skarga książki”. Rozmowa na temat treści  wiersza oraz ilustracji – ustalenie dlaczego starsza książka tak wygląda i czy musi tak być. Ustalenie z dz. zasad korzystania z książek.  Wypowiadanie się dzieci na temat „Moja ulubiona książka”.

Ćwiczenia  gimnastyczne 25 – cio minutowe nr

Przybory: woreczki.

III. Układanie puzzli przedstawiających bohaterek ulubionych baśni. Zabawa z elementami dramy „Skarga książki”

 

 

 

 

 

 

 

Mowa

Myślenie

 

 

 

 

 

 

Ruchowa

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin