POZNAJEMY PRACĘ STRAŻAKA
CEL OGÓLNY
SYTUACJE EDUKACYJNE
EDUKACJA
WSKAŹNIKI
Poznanie pracy strażaka
I. Zajęcia gospodarczo – porządkowe na sali: ścieranie kurzu z półek, układanie prac w teczkach. Ćwiczenia oddechowe – zdmuchiwanie płomienia świecy.
Ćwiczenia poranne nr
II. Słuchanie opowiadania Cz. Janczarskiego „ Jak Wojtek został strażakiem” – słuchanie opowiadania,ocena czynów i zachowania bohaterów opowiadania, używanie określeń: bohaterski, mądry, odważny. Poznanie innych zadań Straży Pożarnej np. klęski żywiołowe, wypadki, ratowanie zwierząt, usuwanie gniazd owadów.
Wykonanie ilustracji do opowiadania techniką kolażu, wycinanie elementów z gazet i przyklejanie ich na kartce.
III. Zabawy kołowe „Iskierka”, „Wybierz numer 998”.Kolorowanie rysunku strażaka.
Mowa
Językowa
plastyczna
- wypowie się na dany temat
- wykona ilustrację do opowiadania
Poznanie zasad ewakuacji w czasie pożaru
I. Oglądanie obrazków oraz książeczek przedstawiających pracę strażaków.
Odczytanie wyrazów związanych z ubiorem strażaka i łączenie z obrazkiem.
Zabawa ruchowa „ Uwaga – straż jedzie”.
II. Słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego „Strażacy”-rozmowa na jego temat, omówienie zasad postępowania w razie wybuchu pożaru ( zakrycie ust, położenie się na podłodze, poruszanie się droga ewakuacyjną)Poznanie numeru telefonu do pogotowia straży pożarnej 998 oraz 112.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych 25 – cio minutowych nr Przybory: woreczki
III. Zabawa ruchowa „ Uwaga- straż jedzie”. Ćwiczenia utrwalające poznane litery – kolorowanie mandali literowych.
Ruchowa
- zna zasady postępowania w czasie pożaru
- zna numer pogotowia straży pożarnej
- wykona ćwiczenia
Kształtowa-
nie poczucia rytmu, poznanie melodii i słów piosenki
I. Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej – pisanie zdań po śladzie. Nazywanie sprzętów, z których korzystają strażacy. Ćwiczenia logopedyczne w poprawnym wymawianiu szeregu głosek sz-ż-cz-szcz-dż
II. Osłuchanie się z piosenką „ Strażak” – omówienie treści, nastroju piosenki, wyklaskiwanie rytmu. Nauka I zwrotki piosenki. Zagadki dźwiękowe „Rozpoznaj mnie?”- rozpoznawanie instrumentów po dźwięku.
Wykonanie wozu strażackiego – sklejanie pudełek różnej wielkości,wycinanie elementów, oklejanie papierem kolorowym, praca w grupach.
III. Zabawa ruchowa „ Znajdź swój kolor”. Rozwiązywanie zagadek na temat straży– układanie z liter odgadniętych haseł.
Muzyczna
Techniczna
- zaśpiewa piosenkę
- wykona wóz strażacki
Kształtowanie
logicznego myślenia
I. Zabawa improwizowana „Gaszenie pożaru”- ćwiczenia ortofoniczne. Zabawa badawcza – doświadczenie ze świecami.
II. Zapoznanie się z sytuacjami, które mogą wywołać pożar na podstawie ilustracji . Tworzenie wniosków przyczynowo – skutkowych, układanie ostrzeżeń z rozsypanki wyrazowej- praca w grupach.
Quiz prawda -fałsz sprawdzający wiedzę o pracy strażaka.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych 25 – cio minutowych Przybory: woreczki.
III. Ilustracja ruchowa piosenki „ Strażacy”. Trening relaksacyjny wg Jacobsona- napinanie, rozluźnianie mięśni, uwolnienie napięcia mięśniowego.
- zna zagrożenia płynące z zabawy ogniem
- wykonuje ćwiczenia
Kształtowanie pojęć matematy-
cznych
I. Zabawy dzieci dowolnie obraną zabawką – zwracanie uwagi na zgodną zabawę. Samodzielne rozwiązywanie problemów.
II. Zabawa dydaktyczna „Odejmujemy liczby”- działania na konkretach, układanie zapisów. Zabawa ruchowa „Zaczarowany berek”.
Naklejanie odpowiednich liczb z wkładki do sytuacji na obrazkach, wykonywanie obliczeń, uzupełnianie okienek brakującymi liczbami.
Nauka II części piosenki „ Strażacy”. Śpiewanie piosenki solo i zbiorowo. Zabawa muzyczna „Skojarzenia muzyczne”.
III. Zabawa ortofoniczna „Trudne słowa” na podstawie wiersza L. Marjańskiej „Muzyka”. Zabawa ruchowa „Wybierz numer 998”
Matematyka
Muzyka
- wykonuje działania na konkretach
- zna piosenkę
KSIĄŻKA – MÓJ PRZYJACIEL
Poznanie prac bibliotekarza i pomieszczeń biblioteki
I. Porządkowanie kącików zainteresowań i półek indywidualnych. Przeglądanie książeczek i czasopism dziecięcych – zwrócenie uwagi na poszanowanie książek i czasopism. Zabawa dydaktyczna
II. Wycieczka do pobliskiej biblioteki- zapoznanie się z pracą bibliotekarza oraz księgozbiorem w bibliotece, wypożyczenie wybranej z regału przez dzieci bajki.
III. Zabawy kołowe ze śpiewem „ Mało nas”, „Miś”. Czytanie baśni Braci Grimm „Kopciuszek”.
- wie, jak należy się zachować w bibliotece
Poznanie etapów powstania książki
I. „Jaki tytuł ma ta bajka?” - rozwiązywanie zagadek słowno – obrazkowych. Odczytanie tytułu bajek i wyszukanie jej w kąciku książek.
Zabawa ruchowa: „ Krasnoludki i olbrzymy”.
II. Poznanie etapów powstawania książki na podstawie historyjki obrazkowej „Jak powstaje książka” – omówienie drogi książki od autora do czytelnika. Układanie tytułu ulubionej bajki z rozsypanki literowej.
Ćwiczenia gimnastyczne 25 – cio minutowe nr
Przybory: woreczki. Metoda: zadaniowa
III. Improwizacje taneczne do piosenki „Książki, książeczki”. Czytanie baśni H.Ch. Andersena „Słowik”.
- wie jak powstaje książka
- prawidło-
wo wykonuje
ćwiczenia
Poznanie nowej
piosenki
I. „Podpisz bohatera bajki” – rozsypanka literowa. Używanie wielkiej litery na początku imienia. Zabawa „
II. Osłuchanie się z piosenką „Ksiązki, książeczki” „Książki,książeczki ” - omówienie treści nastroju piosenki, wyklaskiwanie rytmu, nauka I zwrotki piosenki .Zabawa dydaktyczno - ruchowa „ Lubimy książki”. Tworzenie wyrazów z sylab.
„Kolorowa zakładka” – wycinanie, składanie papieru oraz naklejanie ozdobnych elementów z papieru kolorowego.
III. Zabawa ruchowa „ Wielkoludy i krasnale”. Czytanie bajki „. Liczenie książek w kąciku, grupowanie ich wg różnych cech.
- zna część piosenki
- wykona kub
Rozwijanie poczucia szacunku do książek
I. Indywidualne ćwiczenia w czytaniu tekstów. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań.
Zabawa ruchowa „Krasnoludki i olbrzymy”
II. Słuchanie wiersza J. Huszczyny „Skarga książki”. Rozmowa na temat treści wiersza oraz ilustracji – ustalenie dlaczego starsza książka tak wygląda i czy musi tak być. Ustalenie z dz. zasad korzystania z książek. Wypowiadanie się dzieci na temat „Moja ulubiona książka”.
Przybory: woreczki.
III. Układanie puzzli przedstawiających bohaterek ulubionych baśni. Zabawa z elementami dramy „Skarga książki”
Myślenie
...
lilona84