instrukcja_sum_lambda.pdf

(610 KB) Pobierz
instrukcja_sum_lambda
POLITECHNIKA OPOLSKA
Wydział Mechaniczny
Katedra Pojazdów Drogowych i Rolniczych
INSTRUKCJA DO Ę WICZENIA
Laboratorium:
Samochodowe urz dzenia
mechatroniczne
Temat:
Wyznaczanie charakterystyk
sondy lambda
Opracował: dr in . A. Augustynowicz, mgr in . K. Malewicz
Instrukcja dost pna: www.malewicz.po.opole.pl
27464335.006.png
1. CEL Ę WICZENIA
Celem wiczenia jest poznanie zasady działania sondy lambda, wyznaczenie jej
charakterystyk pracy za pomoc stanowiska symulatora układu wydechowego.
wiczenie uwzgl dnia wyznaczenie charakterystyk statycznych i dynamicznych tj.:
- wyznaczenie czasu nagrzewania (osi gni cia punktu pracy) sondy lambda dla ró nego
napi cia zasilania,
- okre lenie poziomów napi dla mieszanki ubogiej, bogatej i stechiometrycznej,
- wyznaczenie czasu przej cia ze stanu wysokiego na niski po skokowej zmianie składu
spalin dla ró nych temperatur pracy.
2. WPROWADZENIE
2.1 Budowa i zadania katalizatora samochodowego
W celu poprawy parametrów spalin silników z zapłonem iskrowym skonstruowany
został trójdro ny katalizator (rys.1) w poł czeniu układem regulacji sondy lambda.
Rys. 1. Przekrój katalizatora z monolitem ceramicznym i sond lambda
Pracuj ce silniki emituj c do atmosfery spaliny degraduj rodowisko naturalne
poprzez zawarte w spalinach szkodliwe gazy spalinowe (HC, CO, CO 2 , NO X ,). Aby
minimalizowa ten niekorzystny efekt, zastosowano katalizatory trójfunkcyjne - urz dzenia
umieszczone w układzie wydechowym, w których spaliny (a szczególnie zawarte w nich
zwi zki) ulegaj dopalaniu lub innym reakcjom chemicznym tak, by w rezultacie opu ci
układ wydechowy jako zwi zki oboj tne dla atmosfery. Wykorzystuje si tu proces
katalityczny. Polega on na tym, e pewne zwi zki (katalizatory) pobudzaj odpowiednie
reakcje chemiczne same nie bior c w nich udziału, a wi c nie zu ywaj c si . Aby mogło do
takiej zamiany doj , pomi dzy silnikiem a katalizatorem musi by zamontowana sonda
lambda, urz dzenie, które poprzez elektrody mierzy resztkow zawarto tlenu w spalinach, a
27464335.007.png 27464335.008.png
nast pnie zebrane warto ci przekazuje do modułu sterowania prac silnika (ECU). Moduł
steruj cy przetwarza nast pnie sygnał z sondy i dokładnie ustawia skład mieszanki paliwowo-
powietrznej (rys.2). Przy zasilaniu silnika poprzez wtrysk paliwa o jego dawce decyduje czas
otwarcia wtryskiwaczy elektromagnetycznych lub ci nienie steruj ce. Te wielko ci dobiera
system mikroprocesorowy, który otrzymuje informacje z czujników: pr dko ci obrotowej
silnika, poło enia przepustnicy, temperatury, ci nienia i składu spalin (sonda lambda).
Rys. 2. Układ sterowania składem mieszanki paliwowo – powietrznej silnika
Katalizator trójfunkcyjny nie zawsze z t sam sprawno ci redukuje szkodliwe
substancje (CO, HC i NOX) znajduj ce si w spalinach. Najwi ksz sprawno uzyskuje
wtedy, gdy współczynnik nadmiaru powietrza, w mieszance paliwowo-powietrznej, oscyluje
w granicach 0,997÷1,003. Dlatego w celu zapewnienia maksymalnej sprawno ci katalizatora
system sterowania silnikiem musi utrzymywa wła ciwy skład mieszanki.
Do kontroli składu mieszanki paliwowo-powietrznej wykorzystywana jest sonda
lambda. Sonda ta nie mierzy jednak współczynnika nadmiaru powietrza w sposób
bezpo redni. Mierzy natomiast zawarto tlenu w spalinach. Współczynnik nadmiaru
powietrza okre lany jest po rednio, na podstawie pomiaru ilo ci tlenu obecnego w spalinach
silnika.
Rys. 3. Zale no sprawno ci katalizatora od współczynnika nadmiaru powietrza
27464335.009.png 27464335.001.png
2.2 Budowa i zadania sondy lambda
Sonda lambda (rys. 4) do pomiaru zawarto ci tlenu zbudowan z dwutlenku cyrkonu
(ZrO2), działaj ca zgodnie z zasad wymy lon przez W. Nernsta. Odkrył on, e potencjał
normalny elektrody mo na okre la w zale no ci od oddziałuj cego na ni st enia
tlenu. Przenosz c t zasad na sond lambda oznacza to, e resztkowa zawarto tlenu w
spalinach mo e by mierzona za pomoc umieszczonych na sondzie lambda elektrod.
Rys. 4. Sonda lambda Rys. 5. Budowa sondy lambda - przekrój
Sonda umieszczona jest w miejscu przepływu strumienia spalin w taki sposób, aby
elektroda zewn trzna (zewn trzna warstwa platyny) była otoczona spalinami, a elektroda
wewn trzna miała styczno z powietrzem z otoczenia.
Poniewa ceramika z dwutlenku cyrkonu posiada wła ciwo przewodnictwa jonów
tlenu od temperatury ok. 300°C, przy ró nicy st e tlenu pomi dzy elektrod zewn trzn a
wewn trzn powstaje napi cie elektryczne o maks. warto ci 1 V, które odprowadzane jest
przył czem kablowym do jednostki steruj cej ECU.
Powstałe na elektrodzie zewn trznej st enie tlenu w du ym stopniu zale y od
proporcji paliwa i tlenu w mieszance oraz od reakcji chemicznej na powierzchni elektrod.
Dzi ki temu st enie tlenu decyduje w zakresie lambda ( ) o przepływie napi cia w sondzie
(rys.6).
27464335.002.png 27464335.003.png
Rys. 6. Wpływ składu mieszanki paliwowo – powietrznej na prace układu katalitycznego i działanie
sondy lambda
Sonda lambda jest ogniwem elektronicznym, którego wielko napi cia (od 0 do 1V) zale y
od zawarto ci tlenu w spalinach (rys.6). Warto ci napi cia okre laj ce mieszank bogat i
ubog s wprowadzane do pami ci stałej komputera i decyduj o skróceniu lub wydłu eniu
czasu wtrysku oraz o wielko ci dawki paliwa.
Du a zawarto procentowa tlenu (od 4 do 5%) wskazuje na mieszank ubog , warto
napi cia sygnału wysyłanego przez czujnik jest w takim przypadku mała (od 0 do 0,1V).
Natomiast mała zawarto procentowa tlenu (od 0 do 0,5%) wskazuje na mieszank bogat ,
napi cie wysyłane przez sond lambda ma w takim przypadku warto od 0,7 do 0,8V. Je eli
mieszanka ma prawidłowy stosunek stechiometryczny ( =1) sonda lambda wy le sygnał o
napi ciu około 0,5V.
Nowa sonda lambda wykonuje w ci gu 10 sekund wi cej ni 5 cykli zmian napi cia.
Ponadto sonda przesyła sygnał do ewentualnej zmiany (która nast puje w ci gu 50 ms) czasu
trwania wtrysku (dawki paliwa). Sonda lambda zaczyna wytwarza napi cie, gdy osi ga
temperatur pracy około 300 (°C) i w najnowszych rozwi zaniach układów wylotowych w
celu skrócenia do kilku sekund czasu oczekiwania na prac sondy w jej korpusie umieszcza
si grzałk (rys. 7).
Rys. 7. Podgrzewana sonda lambda: 1 – obudowa, 2 - element ceramiczny, 3 - przewody
zasilaj ce, osłona ze szczelinami, 5 - rdze z dwutlenku cyrkonu, 6 - zł cze kontaktowe, 7 -
zewn trzna obudowa, 8 - element ogrzewaj cy, 9 – zacisk
27464335.004.png 27464335.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin