System zastępowy w drużynie harcerskiej_broszura.pdf

(160 KB) Pobierz
broszura_system_zastepowy
SYSTEM
Zastĩpowy
W dru ō ynie harcerskiej
B ROSZURA M ETODYCZNA
Z ESPOŁU H ARCERSKIEGO C HORġGWI D OLNOĺLġSKIEJ
1
237055065.010.png
Spis tre Ļ ci
SPIS TREĺCI ........................................................................................................................................................ 2
PRZEDMOWA ...................................................................................................................................................... 3
ROZDZIAŁ I – CZYM JEST SYSTEM ZASTĦPOWY ..................................................................................... 4
ROZDZIAŁ II – ZASTĦP I JEGO PRZYWÓDCA ............................................................................................. 5
ROZDZIAŁ III – DZIAŁALNOĺĘ ZASTĦPU ..................................................................................................... 8
ROZDZIAŁ IV – SYSTEM ZASTĦPOWY W DRUņYNIE ............................................................................. 10
ROZDZIAŁ IV – ZASTĦP ZASTĦPOWYCH .................................................................................................. 15
Bibliografia:
„Obrzħdowy piec” Marka Kudasiewicza
„System zastħpowy” Ronalda E. Phillipsa
„Tajemne Stowarzyszenie Magów” Wojciecha Kołodziejskiego
„Jak byę zastħpowym” Bogusław i Wojciech ĺliwierscy
Autorzy:
phm. Krzysztof Wojtas
phm. Anna Krok
phm. Jakub Pasieka
phm. Wojciech Kapeliıski
phm. Mariusz Noski
pwd. Agnieszka Podulka
pwd. Bartłomiej Lissek
Michał Matras
Paulina Nowiıska
2
237055065.011.png 237055065.012.png 237055065.013.png
Przedmowa
Drogi czytelniku!
System małych grup to jeden z czterech elementów metody harcerskiej.
Stosuj Ģ c go w swojej dru Ň ynie mo Ň esz bardzo wiele zyska ę . Je Ļ li nadal
zastanawiasz si ħ , jakie s Ģ to korzy Ļ ci lub masz w Ģ tpliwo Ļ ci, czy system
zast ħ powy, który funkcjonuje w Twoim Ļ rodowisku, jest nim w rzeczywisto Ļ ci –
ta broszura jest dla Ciebie. Przyda si ħ ona równie Ň tym, którym potrzeba
troszk ħ wiedzy teoretycznej na ten temat.
Mamy nadziej ħ , Ň e nasze do Ļ wiadczenia i zawarte tutaj tre Ļ ci
zaczerpni ħ te z biblioteczki dru Ň ynowego przydadz Ģ si ħ w Twojej pracy.
ņ yczymy miłej lektury!
Zespół Harcerski
3
237055065.001.png 237055065.002.png 237055065.003.png
Rozdział I – CZYM JEST SYSTEM ZAST Ħ POWY
„Skauci ruszaj Ģ zwykle na harce parami, a
czasem samotnie, je Ň eli wyruszaj Ģ w wi ħ kszej liczbie
mówimy o nich jako o zast ħ pie.”
Robert Baden-Powell
System zastħpowy jest to metoda pracy z harcerzami polegajĢca na ich
uczestnictwie w małych grupach – zastħpach, liczĢcych od 6. do 10. osób tej samej
płci. Harcerz bħdĢc w takiej grupie, juŇ od najmłodszych lat uczy siħ współpracy ze
swoimi kolegami. Członkowie zastħpów z biegiem czasu stajĢ siħ sobie coraz bliŇsi.
Powoduje to wspólna zabawa, gra, praca oraz wykonywanie powierzonych zadaı.
Uczestnictwo w małych grupach oraz wspólne działanie rozwija w harcerzach chħci
do pracy nad własnym charakterem, rozwojem fizycznym, emocjonalnym,
intelektualnym, duchowym i społecznym. Celem systemu zastħpowego jest
zachħcenie młodych ludzi do zdobywania wiedzy, umiejħtnoĻci oraz nawyków
potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania w dorosłym Ňyciu. Harcerze uczĢ siħ
norm obowiĢzujĢcych w społeczeıstwie, stawiaę sobie wymagania, współdziałaę z
innymi ludŅmi oraz podejmowaę samodzielne decyzje.
System zastħpowy jest naturalnym systemem, bowiem wykorzystuje on
pierwotne skłonnoĻci ludzi i zaspokaja naturalne potrzeby takie jak poczucie
bezpieczeıstwa, potrzebħ akceptacji czy teŇ wykazania siħ. To sprawia, Ňe harcerz
staje siħ pewny siebie i poszerza swoje horyzonty. Według Naczelnego Skauta
ĺwiata gen. Roberta Baden-Powella, głównym celem systemu zastħpowego jest
powierzenie odpowiedzialnoĻci młodemu chłopcu, gdyŇ pomaga mu to pracowaę nad
własnym charakterem.
JAK POWSTAŁ SYSTEM ZAST Ħ POWY
Generał Robert Baden-Powell podczas swojej słuŇby w armii brytyjskiej
zauwaŇył, Ňe działanie oraz nauka w małych grupach jest o wiele bardziej skuteczna
ni Ň w du Ň ych. PracujĢc z dzieęmi i młodzieŇĢ utwierdził siħ w przekonaniu, iŇ
kształcenie oraz wychowanie chłopców w małych zespołach, gdzie młodzi ludzie w
duŇym stopniu samodzielnie odpowiadajĢ za swój rozwój, jest o wiele skuteczniejsze
od tradycyjnych metod wychowawczych. W przedmowie skierowanej do instruktorów
4
237055065.004.png 237055065.005.png 237055065.006.png
pierwszego wydania „Scouting for Boys” z 1908 r. gen. Robert Baden-Powell
zamieĻcił nastħpujĢcĢ myĻl: „Chciałbym zawsze jak najgor ħ cej zaleci ę system
zast ħ powy, to znaczy prowadzenie pracy w małych, na stałe zorganizowanych
gromadkach chłopców, z których ka Ň da pozostawałaby pod odpowiedzialn Ģ
komend Ģ chłopca-przywódcy. Zastosowanie tego systemu jest bardzo wa Ň nym
czynnikiem powodzenia.” Nastħpne strony ksiĢŇki zawierajĢ wskazówki dotyczĢce
podstawowych i najbardziej potrzebnych metod, przy pomocy których moŇna
zorganizowaę pracħ na zasadach systemu zastħpowego w kaŇdej druŇynie.
W 1915 r. Roland Philipps wydaje ksiĢŇkħ pod tytułem „System zast ħ powy”, w
której dokładnie opisuje poszczególne elementy tworzĢce zastħp, pracħ i wybór
zastħpowego oraz sposób działania zastħpu jako jednorodnej grupy. Zarówno
„Scouting for Boys” jak i „System zast ħ powy” znalazły bardzo wielu zwolenników
wĻród instruktorów, którzy z biegiem czasu zaczħli wdraŇaę system zastħpowy w
swoich Ļrodowiskach.
Rozdział II – ZAST Ħ P I JEGO PRZYWÓDCA
Zastħp jest najmniejszĢ jednostkĢ formalnĢ w strukturze organizacyjnej
ZwiĢzku Harcerstwa Polskiego. NaleŇałoby zatem wyjaĻnię czym jest zastħp? OtóŇ
zastħpem jako takim nazywamy grupħ harcerek lub harcerzy liczĢcy 6. do 10. osób,
dobranych w sposób naturalny, kierowanĢ przez zastħpowego. Zastħp jako
najmniejsza jednostka pozwala dotrzeę do kaŇdego z osobna, dostrzec jego mocne
strony, pozwala wykazaę siħ inicjatywĢ i pomysłami, a takŇe zaspokaja podstawowe
potrzeby wynikajĢce z przynaleŇnoĻci do grupy: potrzeba bezpieczeıstwa, potrzeba
bycia w grupie, akceptacji, uznania, szacunku oraz samorealizacji.
TreĻci zbiórek koncentrujĢ siħ głównie na kwestiach zwiĢzanych z technikami
harcerskimi. JeŇeli zastħpy postanowiĢ regularnie spotykaę siħ na swoich zbiórkach,
warto zastanowię siħ nad tym, z jakĢ czħstotliwoĻciĢ bħdĢ odbywaę siħ zbiórki
druŇyny. Bywa, Ňe zastħpy w swojej pracy sĢ bardzo samodzielne, ale bez wzglħdu
na to powinno siħ zwracaę duŇĢ uwagħ na ich bezpieczeıstwo. Dobrze byłoby,
gdyby zbiórki odbywały siħ pod okiem pełnoletniego opiekuna. JeŇeli wystĢpiĢ w
5
237055065.007.png 237055065.008.png 237055065.009.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin