Zabawy animatora.pdf

(113 KB) Pobierz
256792763 UNPDF
SZKO Ł ŁA ANIMATORA Z A B A W Y
Moi Mili przesyłam par propozycji do przygotowania Pogodnych Wieczorów.
Mam nadziej, że kiedy si przydadzą! Do zobaczenia na weryfikacji!
Gorąco pozdrawiam!
a. Ania Purgał J
Poznanie innych, integracja grupy
Labirynt zaufania
Uczestnicy dobierają si w pary. Jedna osoba zasłania oczy lub wykorzystujemy do tego opask, a
druga jest jej „przewodnikiem”. „Przewodnik” prowadzi partnera po sali, omijając ułożone na
podłodze kartki – przeszkody, np. tunel wysokoci 1 m, kałuża, wąska kładka, itp. Na kocu trasy
znajduje si kartka z napisem „Witajcie na zajciach”. Nastpnie osoby w parach zamieniają si
rolami. Podsumowując wiczenie uczestnicy wymieniają si spostrzeżeniami: Która z ról jest mi
bliższa? Czy łatwiej prowadzi drugą osob, czy by prowadzonym?
Zabawa ruchowa
Prosimy uczestników, aby dobrali si w grupy, np. wg koloru oczu, rozmiaru buta lub aby cała grupa
ustawiła si, np. wg wzrostu albo alfabetycznie. Dla utrudnienia można wprowadzi zakaz
porozumiewania si werbalnego.
Stopa przy stopie
W grupie liczącej maksymalnie pitnacie osób, wszyscy staja rami przy ramieniu i kostka przy
kostce. Prowadzący wyznacza na podłodze lini mety. Odcinek do pokonania powinien mie długo
ok. 5 metrów. Zadanie grupy polega na pokonaniu tego dystansu, nie przerywając kontaktu z
kostkami stóp sąsiadów. Grupa prawdopodobnie bdzie potrzebowała kilku prób, zanim osiągnie
swój cel. Prowadzący powinien jednak postara si nie udziela grupie żadnych wskazówek. Jeli po
upływie 15 min., grupa nadal zmaga si z tym zadaniem, wtedy korzystne może okaza si
wyznaczenie czasowych ram i pozwolenie jeszcze tylko np. na dwie próby. Czasem ograniczenie to
pomaga grupie w lepszym skoncentrowaniu si.
Wartoci
Uczestnicy dzielą si na dwie równej wielkoci drużyny i ustawiają swoje krzesła w dwóch
koncentrycznych krgach tak, aby zawsze dwie osoby siedziały naprzeciwko siebie. Każdy otrzymuje
po jednym egzemplarzu arkusza pomocniczego „Wartoci”. W pierwszej rundzie partnerzy
dokaczają początek pierwszego zdania i rozmawiają na ten temat. Każda rozmowa nie powinna
trwa dłużej niż dwie do trzech minut. Potem wszystkie osoby z zewntrznego koła przesuwają si o
jedno miejsce tak, aby siedziały naprzeciwko nowego partnera. Dokaczają początek drugiego zdania
itd. do momentu aż naprzeciwko siebie siądą te osoby, które tworzyły par w pierwszej rundzie.
Arkusz pomocniczy dla uczestników
„Wartoci”
Od dobrej drużyny oczekuj, że...
Szef drużyny powinien przede wszystkim...
Nie lubi, gdy w grupie kto...
Czuj si pod presją, gdy...
W grupie chciałbym przede wszystkim...
Najlepiej czuj si wtedy, gdy inni...
Jeszcze nigdy...
Rodzice powinni...
Mam nadziej, że moje dzieci...
Byłoby o wiele lepiej na wiecie, gdyby...
Najbardziej martwi si, że...
Nie jest mi to obojtne, gdy...
Chciałbym w moim życiu jeszcze...
Lubi ludzi, którzy...
Denerwuj si, gdy...
Uważam, że to trudne, gdy...
Żądam od siebie, żebym...
Kiedy popełniam błąd, wtedy...
Zmiana to...
Nauka oznacza...
Gdyby wróżka spełniła teraz moje jedno życzenie, wtedy brzmiałoby ono...
Od mżczyzn oczekuj...
Od kobiet oczekuj...
Pieniądze oznaczają dla mnie...
Na moim grobie powinien widnie napis...
Chciałbym, aby ludzie mówili o mnie, że jestem...
Chciałbym by kochany, ponieważ...
Trudno mi przebaczy, jeli...
Po mojej mierci oczekuj...
Przyroda jest dla mnie...
Nikt nie powinien o mnie powiedzie, że...
Najbardziej angażuj si w...
Najbliższy czuj si ludziom, którzy...
U innych ludzi najbardziej ceni...
Jestem szczliwy, gdy...
Na zakoczenie:
Jakie podobiestwa i jakie różnice można było zauważy?
Czy kto mnie zaskoczył?
Kiedy zgodno wartoci jest dla mnie ważna?
Jakie konflikty wartoci wystpują w grupie?
Zwarty krąg
Jest to wiczenie ożywiające i sprawdzające poziom zaufania w grupie. Uczestnicy stają w równym
krgu, bokiem do jego rodka, jak najbliżej siebie. Na znak prowadzącego, wszyscy jednoczenie
starają si usią na kolanach sąsiada znajdującego si z tyłu. Zadanie zwykle wymaga kilku prób. Jeli
zadanie zostanie wykonane stosunkowo szybko, można poprosi uczestników, aby siedząc na
kolanach sąsiada, np. unieli jednoczenie lewą nog.
Rytuał pruski
Dwie drużyny współzawodniczą ze sobą, która z nich potrafi najszybciej ustawi si w rzdzie, jaki
spełnia okrelone kryteria, np.:
liczba rodzestwa
liczba widocznych guzików przy ubraniu
szeroko umiechu
rozmiar buta
długo włosów
długo kciuka (od nadgarstka do koniuszka palca)
alfabetycznie (imi)
wzrost (stopy płasko na podłodze, a ramiona wyciągnite do góry nad głową)
najbardziej oddalone cele podróży
Jeżeli dana drużyna jest zdania, że ustawiła si już we właciwej kolejnoci, wtedy wszyscy
członkowie unoszą rce i wołają: „Gotowi!”. Drugiej drużynie pozwalamy si ustawi w rzdzie, zanim
padnie nastpne kryterium. Prowadzący sprawdza na wyrywki, czy zwycizcy rzeczywicie ustawili si
w odpowiedniej kolejnoci.
Jak jestem postrzegany przez innych?
wiczenie kształtujące umiejtno dawania informacji zwrotnej oraz podnoszące poczucie własnej
wartoci. Uczestnicy siedzą w krgu. Każdy odrysowuje na kartce papieru swoją dło, podpisuje
kartk i podaje ją sąsiadowi siedzącemu po jego prawej stronie. Uczestnicy wpisują sobie wzajemnie
na kartkach pozytywne skojarzenia związane z daną osobą. Co mi si podoba w danej osobie? Czym
pozytywnym mnie zaskoczyła? Jak postrzegam daną osob? Ważne jest, aby to, co wpisujemy było
naprawd szczere. Jeli zbyt mało poznalimy daną osob, lepiej jest poda kartk dalej niż wpisywa
co na sił. wiczenie koczy si gdy wszystkie kartki wrócą do rąk włacicieli.
„ Witam wszystkich tych” – osoby posiadające wymienioną cech zmieniają si miejscami.
Kto jest bez krzesełka prowadzi zabaw.
Niedokoczone zdania
Materiały: duże kartony, mazaki różnokolorowe, markery
Przebieg: Wszystkie osoby podchodzą do kartonów i koczą zdanie:
Po KODA oczekuj….
Jestem tu po to, aby….
By animatorem to....
Gdyby to był mój ostatni tydzieżycia, to chciałbym zmieni….
Dło
Materiały: duże arkusze papieru, flamastry
Przebieg: Każdy obrysowuje swoją dło i wpisuje w nią swoje imi i np.: ulubione zajcie, nazw
swojej szkoły, klas, itp. Po skoczonej zabawie arkusze przyczepiamy do ciany.
Proporczyki
Materiały: kartki A4 przecite na pół po skosie i złożone w proporczyki, sznurek rozwieszony w sali,
mazaki różnokolorowe
Przebieg: Na rodku sali rozkładamy mazaki, a uczestnikom rozdajemy proporczyki. Prosimy, aby
każdy napisał swoje imi, posiadany pseudonim artystyczny oraz ozdobił proporczyk. Gotowe
proporczyki zawieszamy na rozwieszonym sznurku w widocznym miejscu.
Ludzie do ludzi
Przebieg: Wszyscy dobierają si w pary. Osoba, która nie ma pary, kontroluje wykonanie i kieruje
pracą zabawy mówiąc np.: nos do nosa lub plecy do pleców, czy rka do nogi itp. Kiedy mówi: „Ludzie
Zgłoś jeśli naruszono regulamin