INTERWENCJE KRYZYSOWE W UZALEŻNIENIACH- EDUKACJA Katarzyna Puławska - Popielarz
STOPNIE ROZWOJU SYTUACJI KRYZYSOWEJ wg P.L. Scheifler
n Zmiana postaw
n Wczesne sygnały ostrzegawcze
n Kryzys
n Stan pogotowia
n Zamknięcie sytuacji kryzysowej
ZMIANA POSTAW
n Zapomina o umówionych spotkaniach
n Prowokuje innych
n Mniejsza aktywność
n Albo zbyt wiele zmian na raz
n Pije więcej kawy
n Więcej pali
n Zajmuje się np. tabletkami odchudzającymi
n Spotyka się z ludźmi, którzy piją alkohol lub używają narkotyków
WCZESNE SYGNAŁY OSTRZEGAWCZE
n Zaburzenia snu
n Powrót objawów (zaburzenia poznawcze, objawy pozytywne)
n Przerywa leczenie
n Inne zmiany w codziennych zachowaniach (zmiany nastroju, zaburzenia jedzenia, zaburzenia zachowania, dziwne zachowania)
STRATEGIE ZAPOBIEGAWCZE
n Mniej efektywne
1. Konfrontacja i kłótnia
2. Złość, gniew
3. Krytykowanie
4. Tłumaczenie
5. Zmiana tematu
n Bardziej efektywne
1. Wykazywanie zrozumienia
2. Spokojna dyskusja
3. Konstruktywna wymiana zdań.
4. Słuchanie i zadawanie pytań w sposób zachęcający.
KRYZYS
n Niebezpieczne zachowania
n Agresja słowna
n Wypowiada urojenia, najczęściej dotyczące osób najbliższych, jest agresywny
INTERWENCJA KRYZYSOWA
n Mniej efektywna
1. Bycie wrogiem
2. „Wyobcowanie”
3. Straszenie
4. Eskalacja sytuacji
5. Odbieranie problemu jako osobistego
n Bardziej efektywna
1. Bycie sojusznikiem
2. Podarowanie czasu i przestrzeni
3. Ustalenie rozsądnych granic
4. Łagodzenie problemu
5. Bycie obiektywnym
STAN POGOTOWIA
n Poważne groźby słowne
n Fizyczna agresja wobec ludzi i/lub przedmiotów
n Groźby lub próby samobójcze
SPOSOBY zachowania w sytuacji kryzysowej
1. Przebywać w rogu pomieszczenia
2. Stać w zasięgu uderzenia
3. Mieć zajęte ręce
4. Stać twarzą w twarz z osobą agresywną
1. Mieć drogę do wyjścia
2. Stać poza zasięgiem
3. Mieć ręce wolne
4. Pozycja lekko odwrócona, balansując na dwóch nogach
ZAMKNIĘCIE SYTUACJI KRYZYSOWEJ- strategie
1. Obwinianie
2. Ustalanie warunków dla otrzymania miłości i wsparcia
3. Skupianie problemu na pacjencie
1. Rozmowa o uczuciach
2. Dawanie bezwarunkowej miłości i wsparcia przy rozsądnych granicach
3. Rozmowa o tym, czego wszyscy się nauczyli
1
pola-pokot