Materiały dla nauczycieli_Internet.indd.pdf

(1721 KB) Pobierz
untitled
MATERIAŁY DYDAKTYCZNE
DLA NAUCZYCIELI
Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau
Oświęcim 2009
399034226.001.png
Publikacja Międzynarodowego Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście
Redakcja: Marta Berecka, Maria Martyniak
Konsultacja metodyczna i naukowa: Piotr Trojański, Piotr Setkiewicz
Tłumaczenie dokumentów z języka niemieckiego: Łukasz Martyniak
Korekta: Agnieszka Juskowiak-Sawicka
Fotografi e i dokumenty zamieszczone w scenariuszach lekcji pochodzą z Działu Zbiorów
i z Archiwum Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu.
Publikowanie lub udostępnianie ich osobom trzecim bez zgody spadkobierców autorskich praw
majątkowych oraz Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu
jest zabronione.
© Copyright by Międzynarodowe Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście
Opracowanie grafi czne, skład
Nadia Iwaniec
2
Zofi a Kanclerz
Gimnazjum Gminne nr 1 im. mjr. Piotra Szewczyka w Rajsku
„Cierpienie i nadzieja” – twórczość
plastyczna więźniów KL Auschwitz
Scenariusz lekcji dla uczniów klas trzecich gimnazjum
oraz szkół ponadgimnazjalnych
399034226.002.png
Zofi a Kanclerz, Gimnazjum Gminne nr 1 im. mjr. Piotra Szewczyka w Rajsku
„Cierpienie i nadzieja” – twórczość plastyczna
więźniów KL Auschwitz
Scenariusz lekcji dla uczniów klas trzecich gimnazjum oraz szkół ponadgimnazjalnych.
Poziom nauczania
Scenariusz jest propozycją lekcji podsumowującej wizytę w Państwowym Muzeum Auschwitz-
-Birkenau w ramach wybranego przedmiotu, np. języka polskiego, historii, sztuki, godziny
wychowawczej lub ścieżki międzyprzedmiotowej.
Czas trwania:
45 lub 2 x 45 minut (zależnie od rozbudowania ćwiczeń i dojrzałości grupy)
Motto:
Sztuka obozowa – misterium życia i śmierci
„Jak w hitlerowskim obozie śmierci, dwudziestowiecznym piekle, które ludzie zgotowali ludziom,
można było uprawiać twórczość artystyczną? […] Odpowiedź składa się z kolejnych pytań,
sięgających samej istoty człowieczeństwa”.
(J. Dałek, T. Świebocka, Cierpienie i nadzieja – twórczość plastyczna
więźniów obozu oświęcimskiego , Katowice 1989, s. 7.)
Cele lekcji:
Po zakończeniu lekcji uczeń:
wie, że w obozach koncentracyjnych byli więźniowie, którzy uprawiali twórczość artystycz-
ną,
wie, że w KL Auschwitz istniało Lagermuseum,
potrafi wymienić kilku artystów tworzących w KL Auschwitz,
umie wskazać funkcje, jakie spełniała sztuka w obozie,
potrafi stawiać pytania o charakterze poznawczym i twórczo poszukiwać na nie odpowie-
dzi,
dostrzega złożoność natury ludzkiej i postawy człowieka wobec zła w sytuacji ekstremal-
nej,
poszukuje, porządkuje i wykorzystuje informacje z różnych źródeł (pisanych i ikonografi cz-
nych), potrafi je odczytać i zinterpretować,
potrafi efektywnie współpracować w grupie.
Metody i formy pracy:
„burza mózgów”,
praca ze źródłem pisanym i ikonografi cznym,
rozmowa nauczająca,
elementy dramy,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
Album J. Dałek, T. Świebocka, Cierpienie i nadzieja – twórczość plastyczna więźniów obo-
zu oświęcimskiego , Katowice 1989 (kilka egzemplarzy albumu lub kserokopie wybranych
reprodukcji).
Dwa duże arkusze papieru, kartki samoprzylepne.
Materiały do pracy w grupach: instrukcje, karty z cytatami, karty określające motywacje
i funkcje (karty A i B).
4
TOK LEKCJI
Etapy
Przebieg
Uwagi
Wprowadzenie
Czynności organizacyjno-porządkowe.
Podział klasy na grupy 4- lub 5-osobowe.
Wyznaczenie liderów i sprawozdawców.
Rozdanie kartek samoprzylepnych.
Liczba grup
uzależniona jest
m.in. od liczby
egzemplarzy albumu
lub kserokopii.
Zaangażowanie
Wprowadzenie sytuacji problemowej.
Nauczyciel prezentuje barwną reprodukcję obrazu Anto-
niego Suchanka – Fregaty (Album Cierpienie i nadzie-
ja… , s. 153) oraz prosi, by uczniowie weszli w rolę:
„Wyobraźcie sobie, że jesteście w muzeum, zafascyno-
wani zatrzymujecie się przed obrazem Fregaty , próbu-
jecie dowiedzieć się czegoś o obrazie i jego autorze”.
Nauczyciel pomaga we wnioskowaniu uczniów poprzez
dodatkowe pytania, np.: Jaki jest czas i okoliczności po-
wstania obrazu? Jakie robi on wrażenie? Jakie emocje
wyraża? Kim jest artysta? Czy jest profesjonalistą?
Etap „burzy mózgów” – pod hasłami: AUTOR i OBRAZ
każdy uczeń zapisuje swe skojarzenia na kartkach sa-
moprzylepnych.
Po kilku minutach uczniowie umieszczają swe kartki na
dużym arkuszu papieru pod odpowiednimi hasłami.
Wybrany uczeń odczytuje treść zapisów (bez komenta-
rzy).
Nawiązując do sytuacji zwiedzania muzeum, nauczy-
ciel zadaje uczniom kolejne pytanie: Czy możliwe
jest, że obraz powstał dla muzeum istniejącego w KL
Auschwitz?
Nauczyciel na dużym
arkuszu papieru
zapisuje dużymi
literami dwa hasła:
AUTOR, OBRAZ.
Karteczki są w dwóch
różnych kolorach.
Odnosząc się do
dwóch haseł, każdy
uczeń zapisuje
minimum dwie kartki.
Badanie
i przetwarzanie
Nauczyciel podaje uczniom temat lekcji i motto.
Prezentuje album Cierpienie i nadzieja…
Nawiązując do obrazu Fregaty, prosi uczniów o odszu-
kanie w albumie biogramu twórcy – chętny uczeń od-
czytuje fragmenty dotyczące okresu okupacji.
Nauczyciel potwierdza, że obraz Antoniego Suchanka
powstał w obozowym muzeum.
Na podstawie tekstu opracowania albumu Cierpienie
i nadzieja (s. 35-44) zapoznaje uczniów z fenomenem
Lagermuseum, które istniało w KL Auschwitz. Swą po-
gadankę ilustruje odpowiednimi reprodukcjami z albu-
mu, które uczniowie w grupach odszukują po numerze
katalogowym.
Nauczyciel uświadamia uczniom, że oprócz sztuki le-
galnej, w obozie głównie powstawała sztuka nielegalna
– co groziło śledztwem, torturami, obozowym aresztem,
karną kompanią, a często śmiercią.
Nauczyciel omawia kolejne zagadnienia:
Spróbujmy odpowiedzieć, dlaczego więźniowie podej-
mowali ryzyko nielegalnej twórczości? Jakie były ich
motywacje? Jakie funkcje spełniała sztuka w obozie?
Liderzy grup
odbierają od
nauczyciela albumy,
instrukcje i materiały
ćwiczeniowe.
Są trzy różne
zestawy, w każdym:
instrukcja, 5 kart A z
cytatami i 20 kart B z
motywacjami
i funkcjami sztuki
obozowej.
Praca w ustalonych
wcześniej grupach
(ok. 20 min).
Grupy otrzymują różne
zestawy kart A oraz ten
sam zestaw kart B.
W klasach starszych
można poprzestać
na instrukcjach
pisemnych.
5
399034226.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin