PLAN METODYCZNY LEKCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
Klasa: IV
Ilość ćwiczących: 12
Miejsce ćwiczeń: boisko szkolne, bieżnia z piaskownicą do skoku w dal
Czas trwania: 45 min
Data: 11.09.2009 r.
Dział programu: Lekkoatletyka
- uczymy się współpracy w zespole
- uczymy się poprawnego mierzenia oddanego skoku w dal
Motywacje: zmotywuję uczniów do doskonalenia techniki odbicia i lotu w skoku w dal, przekonam o pozytywnym wpływie współpracy w zespole.
Cele operacyjne:
UMIEJĘTNOŚCI:
Uczeń:
· Doskonali technikę odbicia i lotu w skoku w dal techniką naturalną
· Doskonali krok biegowego w rozbiegu
SPRAWNOŚĆ:
· kształtuje szybkość, skoczność oraz koordynację ruchową
· wzmacnia mm NN, RR, obręczy biodrowej i grzbietu
· wzmacnia mm NN, RR, T, grzbietu i kręgosłup.
WIADOMOŚCI:
· wie, jak poprawnie wykonuje się pomiar oddanego skoku w dal
· wie, jak ważną rolę przed wykonywaniem zadania głównego odgrywa rozgrzewka
WYCHOWANIE:
· stosuje zasady bezpieczeństwa oraz podporządkowuje się przepisom
· posiada odpowiedni strój oraz przestrzega poleceń nauczyciela
Metody realizacji zadań lekcji: zabawowo-klasyczna, bezpośredniej celowości ruchu, naśladowcza Formy organizacyjne: frontalna, indywidualna, pary
Przybory i przyrządy: miara, grabie, zmiotka.
Tok lekcji
Czynności ucznia
Czynności
nauczyciela
Met. oceny skuteczności
Docelowe
Zadaniowe
1
2
3
4
5
Część wstępna
U zapoznaje się z tematem lekcji, zna zadania oraz ich rolę
U kształtuje szybkość, skoczność, doskonali koordynację wzrokowo-ruchową oraz uczy się współpracy w zespole
U ustawia się na zbiórce, wita się, słucha informacji nauczyciela, informuje o gotowości aktywnego uczestnictwa w zajęciach
„Berek z podskokiem”
Dwaj uczestnicy „berek” chwytają, reszta ucieka. Zagrożona schwytaniem osoba wykonuje podskoki obunóż w celu uniknięcia złapania przez „berka”, maksymalnie 3 podskoki i musi uciekać. W razie dotknięcia przez ustaloną osobę zmiana ról.
Zbiórka, przywitanie. N sprawdza obecność, informuje o zadaniach lekcji i sprawdza gotowość U do podejmowania zadań.
N podaje nazwę zabawy i jej reguły, prowadzi ją i czuwa nad jej prawidłowym przebiegiem.
Pogadanka
Forma frontalna
Zabawowa klasyczna
Część główna
A
Uczeń wzmacnia mm:
- stawów kończyn górnych
- stawów kończyn dolnych
- obr. biodrowej i grzbietu
Wzmocni mm. NN, poprawi skoczność, szybkość i koordynację ruchową.
Uczniowie w lekkim truchcie wykonują:
- krążenia RR oburącz w przód i w tył
- wymachy RR w górę i w dół
- krążenia barków
- skłony i skrętoskłony głowy
- skip A, C
- wymachy N w górę co trzeci krok
- wypady N w przód co trzeci krok
- przekładanka
- wieloskok
- krążenia st. kolanowych i skokowych
- krążenia bioder
- w opadzie T w przód skłony T w przód
Uczniowie rozstawieni w parach obok siebie wykonują:
- podskoki na prawej nodze z dotknięciem pięty do pośladka na wyznaczonym odcinku
- podskoki na lewej nodze z dotknięciem pięty do pośladka na wyznaczonym odcinku
- podskoki obunóż na wyznaczonym odcinku
- szybką przebieżkę ze startu wysokiego na wyznaczonym odcinku.
- skoki obunóż z miejsca do piaskownicy
N prowadzi ćw. kształtujące: pokazuje dane ćw., objaśnia, jak powinno być ono wykonywane, czuwa nad dokładnością wykonywanych ćw., koryguje błędy, jeszcze raz powtarza dane ćw. oraz czuwa nad bezpieczeństwem
Poleca wykonanie ćwiczeń, objaśnia i demonstruje. Koryguje błędy.
Naśladowcza ścisła
Naśladowcza-ścisła
Podział uczniów na pary.
Część główna B
Uczeń doskonali technikę skoku w dal metodą naturalną.
Uczy się prawidłowego odmierzania skoku
Ćwiczenia indywidualnie na skoczni, jeden po drugim.
Uczeń wykonuje:
-wykonuje skok jednonóż do piaskownicy i lądują na dwie nogi
- uczniowie oddaleni są od belki około 1 metra wykonują skok jednonóż i lądują na dwie nogi
Z małego rozbiegu:
-ćwiczenie jak poprzednie tylko, że odległość od belki wynosi około 3 metry
- ćwiczenie jak poprzednie tylko, że odległość od belki wynosi około 5 metrów.
- ćwiczenie jak poprzednie tylko, że odległość od belki wynosi około 7 metrów
Uczniowie stoją w miejscu, w którym rozpoczyna się próba skoku w dal, wykonują szybki bieg i wbiegają na zeskok
-uczniowie wykonują skok w dal z rozbiegu ze zwróceniem szczególnej uwagi na zaakcentowanie odbicia na belce, oraz trafienia stopą w belkę tak, aby „nie spalić” skoku.
-uczniowie starają się połączyć wszystkie wyżej doskonalone elementy i wykonują skok w dal z rozbiegu z pomiarem.
Starają się wykonać charakterystyczny ruch wyciągnięcia kończyn dolnych i górnych w czasie fazy lotu.
- uczeń który wykonał skok pomaga nauczycielowi w odmierzaniu kolejnego skoku.
Poleca wykonanie ćwiczenia, koryguje błędy w wykonaniu, pokazuje i objaśnia.
Koryguje błędy.
Zadaniowa ścisła
Bezpośredniej celowości ruchu.
Zadaniowa-ścisła
...
fizjo.awf