siatkowka nauka postawy siatkarskiej 5 klasa.doc

(47 KB) Pobierz
Monika Żakowska WF 3 rok

Rafał Gorlicki

PLAN METODYCZNY LEKCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO

Klasa: V

Ilość ćwiczących: 20

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna

Czas trwania: 45 min

Data: 24.09.2009 r.

Dział programu: Siatkówka

Zadanie główne: Uczymy się postawy siatkarskiej

Zadania dodatkowe:

- uczymy się współpracy w zespole

Motywacje: zmotywuję uczniów do nauki postawy siatkarskiej, zachęcę do aktywnego uczestnictwa w zajęciach oraz przekonam o pozytywnym wpływie współpracy w zespole

Cele operacyjne:

UMIEJĘTNOŚCI:           

- Uczeń uczy się postawy siatkarskiej

- Uczeń uczy się współpracy w zespole

SPRAWNOŚĆ: 

- Uczeń kształtuje szybkość, zwinność i wyobraźnię

- Uczeń wzmacnia mm NN, RR, T, grzbietu i kręgosłupa

- Uczeń doskonali koordynację wzrokowo-ruchową

WIADOMOŚCI:  

                            - Uczeń wie, jak wygląda prawidłowa postawa siatkarska          

- Uczeń wie, jak ważną rolę przed ćwiczeniami odgrywa rozgrzewka

WYCHOWANIE:

- Uczeń stosuje zasady bezpieczeństwa oraz podporządkowuje się przepisom

- Uczeń posiada odpowiedni strój oraz przestrzega poleceń nauczyciela

Metody realizacji zadań lekcji: pogadanka, zabawowa klasyczna, naśladowcza ścisła, zadaniowa ścisła, zabawowa naśladowcza

Formy organizacyjne: frontalna, indywidualna, czwórki, pary, zespoły

Przybory i przyrządy: szarfa, piłki siatkowe, stoper

 

Tok lekcji

Czynności ucznia

Czynności

nauczyciela

Met. oceny skuteczności

Docelowe

Zadaniowe

1

2

3

4

5

Część wstępna

5 min.

Uczeń zapoznaje się z tematem lekcji, zna zadania oraz ich rolę

 

 

 

Uczeń kształtuje szybkość i zwinność oraz doskonali koordynację wzrokowo-ruchową

Uczeń ustawia się na zbiórce, wita się, słucha informacji nauczyciela, informuje o gotowości aktywnego uczestnictwa w zajęciach

 

 

 

 

 

Uczniowie biorą udział w zabawie „Gonitwa siatkarska”: jeden uczeń, wyróżniony szarfą, zostaje berkiem. Zasady zabawy są takie same jak w zwykłym berku, ale wszyscy uczniowie muszą się poruszać krokiem odstawno-dostawnym. Wygrywa uczeń, który ani razu nie został złapany.

Zbiórka, przywitanie. N sprawdza obecność, informuje o zadaniach lekcji i sprawdza gotowość U do podejmowania zadań.

Nauczyciel podaje nazwę zabawy i jej reguły, prowadzi ją i czuwa nad jej prawidłowym przebiegiem.

Pogadanka

 

Forma frontalna

 

 

 

 

Zabawowa  klasyczna

 

 

Część główna A

10 min.

U wzmacnia:

 

- mm RR

 

 

 

- mm NN

 

 

 

 

 

 

 

 

- mm tułowia, grzbietu, NN, kręgosłupa

U wykonują następujące ćwiczenia:

* w truchcie dookoła sali:

- naprzemianstronne krążenia RR przód i w tył

- wymachy RR w bok oraz w górę i w dół

- krążenia barków

- skłony głowy w przód i bok

- skip A, skip C

- krok odstawno-dostawny

- przekładanka

- wymachy N co trzeci krok w górę

- wypad N w przód co trzeci krok

- krążenia kolan na zewnątrz i do wewnątrz

- wypad PN i LN w bok z pogłębieniem

- krążenia nadgarstków i stawów skokowych

* w pozycji siadu:

- w siadzie płotkarskim skłony T do N wykrocznej i zakrocznej

- w siadzie rozkrocznym skłony T do PN, LN i do środka

Nauczyciel prowadzi  ćwiczenia kształtujące: pokazuje dane ćwiczenie, objaśnia, jak powinno być ono wykonywane, czuwa nad dokładnością wykonywanych ćwiczeń, koryguje błędy, jeszcze raz powtarza dane ćwiczenie oraz czuwa nad bezpieczeństwem

 

 

 

Naśladowcza ścisła

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Część główna B

25 min.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uczeń uczy się postawy siatkarskiej oraz:

 

 

 

 

 

 

 

 

- wzmacnia siłę mm NN i RR

 

 

 

 

 

 

 

- wzmacniają mm NN i RR

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- kształtuje wyobraźnię

 

 

   

     

 

 

 

 

– uczy się współpracy w zespole

Uczniowie, stojąc naprzeciwko nauczyciela, uczą się postawy siatkarskiej:

- rozkroczno-wykroczne ustawienie NN na wys. bioder, NN są ugięte, T lekko pochylony

- ciężar ciała równomiernie rozłożony na obie stopy, RR ugięte i ułożone blisko T

- dłonie na wysokości kl. piersiowej

- im niższa postawa tym większe ugięcie NN i pochylenie T oraz ustawienie stóp w nieco większym wykroku

 

Uczniowie w truchcie dookoła sali na sygnał nauczyciela wykonują ustalone wcześniej ćwiczenia:

*na pojedynczy gwizdek zatrzymanie się i przyjęcie postawy siatkarskiej

*na podwójny gwizdek krok odstawno-dostawny

*na potrójny gwizdek 5 pajacyków

 

Uczniowie dobierają się w czwórki (na każdą czwórkę piłka), ustawiają się w poprzek sali po dwóch z jednej strony, przyjmują postawę siatkarską oraz wykonują następujące ćwiczenia:

- rzuty piłki oburącz sprzed kl. piersiowej

- rzuty piłki oburącz sprzed głowy

- j.w., po wykonaniu dotknięcie podłogi dłońmi

- j.w., po wykonaniu obrót ciała o 360 st.

- rzut piłki w górę, dotknięcie dłońmi podłogi, złapanie piłki (postawa siatkarska), rzut oburącz do współćwiczącego

 

Uczniowie w parach biorą udział w zabawie „Lustrzane odbicie”: zadaniem jednego ucznia jest jak najdokładniejsze odzwierciedlenie ruchów współćwiczącego, który może wykonywać tylko poznane ruchy związane z siatkówką (ze wskazaniem na postawę siatkarską), dodając do tego własne miny. Po krótkim czasie następuje zmiana uczniów w parze i zabawa zaczyna się od nowa.

 

Uczniowie, podzieleni na dwa zespoły, biorą udział w grze szkolnej „Rzucanka siatkarska”, wprowadzając do gry nowo poznany element - postawę siatkarską.

 

Nauczyciel podaje nazwę danego ćwiczenia, bardzo krótko ale szczegółowo je omawia, pokazuje dane ćwiczenie najpierw w wolnym tempie i w całości, potem fragmentami z omówieniem, koryguje błędy uczniów i czuwa nad bezpieczeństwem w grupie

 

 

 

 

 

-//-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nauczyciel podaje nazwę zabawy i jej reguły, prowadzi ją, zachęca uczniów do dokładnego naśladowania, czuwa nad bezpieczeństwem w grupie

 

N podaje nazwę zabawy i jej reguły, prowadzi ją i czuwa nad prawidłowym przebiegiem.

Zadaniowa ścisła

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- czwórki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zabawowa naśladowcza

- pary

 

 

 

 

 

 

 

Zabawowa klasyczna

- zespoły

Część końcowa

5 min.

Uczeń uspokaja organizm

 

 

 

 

 

 

 

Uczeń bierze udział w zbiórce

Uczniowie biorą udział w zabawie uspokajającej pt. „Minutka”: leżą na podłodze w wygodnej pozycji z zamkniętymi oczami, na sygnał nauczyciela liczą do 60, nauczyciel odmierza czas na stoperze; uczeń, wg którego minęła już minuta, przechodzi do siadu skorygowanego; wygrywa uczeń, który był jak najbliżej prawdy

 

Uczniowie ustawiają się na zbiórce

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin