Rafał Gorlicki
PLAN METODYCZNY LEKCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
Klasa: V
Ilość ćwiczących: 20
Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna
Czas trwania: 45 min
Data: 24.09.2009 r.
Dział programu: Siatkówka
- uczymy się współpracy w zespole
Motywacje: zmotywuję uczniów do nauki postawy siatkarskiej, zachęcę do aktywnego uczestnictwa w zajęciach oraz przekonam o pozytywnym wpływie współpracy w zespole
Cele operacyjne:
UMIEJĘTNOŚCI:
- Uczeń uczy się postawy siatkarskiej
- Uczeń uczy się współpracy w zespole
SPRAWNOŚĆ:
- Uczeń kształtuje szybkość, zwinność i wyobraźnię
- Uczeń wzmacnia mm NN, RR, T, grzbietu i kręgosłupa
- Uczeń doskonali koordynację wzrokowo-ruchową
WIADOMOŚCI:
- Uczeń wie, jak wygląda prawidłowa postawa siatkarska
- Uczeń wie, jak ważną rolę przed ćwiczeniami odgrywa rozgrzewka
WYCHOWANIE:
- Uczeń stosuje zasady bezpieczeństwa oraz podporządkowuje się przepisom
- Uczeń posiada odpowiedni strój oraz przestrzega poleceń nauczyciela
Metody realizacji zadań lekcji: pogadanka, zabawowa klasyczna, naśladowcza ścisła, zadaniowa ścisła, zabawowa naśladowcza
Formy organizacyjne: frontalna, indywidualna, czwórki, pary, zespoły
Przybory i przyrządy: szarfa, piłki siatkowe, stoper
Tok lekcji
Czynności ucznia
Czynności
nauczyciela
Met. oceny skuteczności
Docelowe
Zadaniowe
1
2
3
4
5
Część wstępna
5 min.
Uczeń zapoznaje się z tematem lekcji, zna zadania oraz ich rolę
Uczeń kształtuje szybkość i zwinność oraz doskonali koordynację wzrokowo-ruchową
Uczeń ustawia się na zbiórce, wita się, słucha informacji nauczyciela, informuje o gotowości aktywnego uczestnictwa w zajęciach
Uczniowie biorą udział w zabawie „Gonitwa siatkarska”: jeden uczeń, wyróżniony szarfą, zostaje berkiem. Zasady zabawy są takie same jak w zwykłym berku, ale wszyscy uczniowie muszą się poruszać krokiem odstawno-dostawnym. Wygrywa uczeń, który ani razu nie został złapany.
Zbiórka, przywitanie. N sprawdza obecność, informuje o zadaniach lekcji i sprawdza gotowość U do podejmowania zadań.
Nauczyciel podaje nazwę zabawy i jej reguły, prowadzi ją i czuwa nad jej prawidłowym przebiegiem.
Pogadanka
Forma frontalna
Zabawowa klasyczna
Część główna A
10 min.
U wzmacnia:
- mm RR
- mm NN
- mm tułowia, grzbietu, NN, kręgosłupa
U wykonują następujące ćwiczenia:
* w truchcie dookoła sali:
- naprzemianstronne krążenia RR przód i w tył
- wymachy RR w bok oraz w górę i w dół
- krążenia barków
- skłony głowy w przód i bok
- skip A, skip C
- krok odstawno-dostawny
- przekładanka
- wymachy N co trzeci krok w górę
- wypad N w przód co trzeci krok
- krążenia kolan na zewnątrz i do wewnątrz
- wypad PN i LN w bok z pogłębieniem
- krążenia nadgarstków i stawów skokowych
* w pozycji siadu:
- w siadzie płotkarskim skłony T do N wykrocznej i zakrocznej
- w siadzie rozkrocznym skłony T do PN, LN i do środka
Nauczyciel prowadzi ćwiczenia kształtujące: pokazuje dane ćwiczenie, objaśnia, jak powinno być ono wykonywane, czuwa nad dokładnością wykonywanych ćwiczeń, koryguje błędy, jeszcze raz powtarza dane ćwiczenie oraz czuwa nad bezpieczeństwem
Naśladowcza ścisła
Część główna B
25 min.
Uczeń uczy się postawy siatkarskiej oraz:
- wzmacnia siłę mm NN i RR
- wzmacniają mm NN i RR
- kształtuje wyobraźnię
– uczy się współpracy w zespole
Uczniowie, stojąc naprzeciwko nauczyciela, uczą się postawy siatkarskiej:
- rozkroczno-wykroczne ustawienie NN na wys. bioder, NN są ugięte, T lekko pochylony
- ciężar ciała równomiernie rozłożony na obie stopy, RR ugięte i ułożone blisko T
- dłonie na wysokości kl. piersiowej
- im niższa postawa tym większe ugięcie NN i pochylenie T oraz ustawienie stóp w nieco większym wykroku
Uczniowie w truchcie dookoła sali na sygnał nauczyciela wykonują ustalone wcześniej ćwiczenia:
*na pojedynczy gwizdek zatrzymanie się i przyjęcie postawy siatkarskiej
*na podwójny gwizdek krok odstawno-dostawny
*na potrójny gwizdek 5 pajacyków
Uczniowie dobierają się w czwórki (na każdą czwórkę piłka), ustawiają się w poprzek sali po dwóch z jednej strony, przyjmują postawę siatkarską oraz wykonują następujące ćwiczenia:
- rzuty piłki oburącz sprzed kl. piersiowej
- rzuty piłki oburącz sprzed głowy
- j.w., po wykonaniu dotknięcie podłogi dłońmi
- j.w., po wykonaniu obrót ciała o 360 st.
- rzut piłki w górę, dotknięcie dłońmi podłogi, złapanie piłki (postawa siatkarska), rzut oburącz do współćwiczącego
Uczniowie w parach biorą udział w zabawie „Lustrzane odbicie”: zadaniem jednego ucznia jest jak najdokładniejsze odzwierciedlenie ruchów współćwiczącego, który może wykonywać tylko poznane ruchy związane z siatkówką (ze wskazaniem na postawę siatkarską), dodając do tego własne miny. Po krótkim czasie następuje zmiana uczniów w parze i zabawa zaczyna się od nowa.
Uczniowie, podzieleni na dwa zespoły, biorą udział w grze szkolnej „Rzucanka siatkarska”, wprowadzając do gry nowo poznany element - postawę siatkarską.
Nauczyciel podaje nazwę danego ćwiczenia, bardzo krótko ale szczegółowo je omawia, pokazuje dane ćwiczenie najpierw w wolnym tempie i w całości, potem fragmentami z omówieniem, koryguje błędy uczniów i czuwa nad bezpieczeństwem w grupie
-//-
Nauczyciel podaje nazwę zabawy i jej reguły, prowadzi ją, zachęca uczniów do dokładnego naśladowania, czuwa nad bezpieczeństwem w grupie
N podaje nazwę zabawy i jej reguły, prowadzi ją i czuwa nad prawidłowym przebiegiem.
Zadaniowa ścisła
- czwórki
Zabawowa naśladowcza
- pary
- zespoły
Część końcowa
Uczeń uspokaja organizm
Uczeń bierze udział w zbiórce
Uczniowie biorą udział w zabawie uspokajającej pt. „Minutka”: leżą na podłodze w wygodnej pozycji z zamkniętymi oczami, na sygnał nauczyciela liczą do 60, nauczyciel odmierza czas na stoperze; uczeń, wg którego minęła już minuta, przechodzi do siadu skorygowanego; wygrywa uczeń, który był jak najbliżej prawdy
Uczniowie ustawiają się na zbiórce
...
fizjo.awf