Rafał Gorlicki
PLAN METODYCZNY LEKCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
Klasa: IV
Ilość ćwiczących: 16
Miejsce ćwiczeń: boisko/bieżnia
Czas trwania: 45 min
Data: 24.09.2009r.
Dział programu: Lekkoatletyka
- kształtujemy szybkość i zwinność
- poprawiamy czas reakcji
Motywacje: zmotywuję uczniów do nauki startu niskiego, zachęcę do sportowej rywalizacji.
Cele operacyjne:
UMIEJĘTNOŚCI:
- Uczeń potrafi wykonać start niski prawidłową techniką
- Uczeń uczy się współpracy w zespole
- Uczeń potrafi prawidłowo wydawać komendy startowe w biegu sprinterskim
SPRAWNOŚĆ:
- Uczeń kształtuje szybkość, zwinność
- Uczeń wzmacnia mm NN, RR, T,
- Uczeń doskonali koordynację wzrokowo-ruchową
- Uczeń poprawi czas reakcji
WIADOMOŚCI:
- Uczeń zna komendy startowe
- Uczeń wie jak ważną rolę w biegu sprinterskim odgrywa dobry start
- Uczeń zna budowę bloku startowego
- Uczeń wie jak ustawiać się w blokach startowych
WYCHOWANIE:
- Uczeń stosuje zasady bezpieczeństwa oraz podporządkowuje się przepisom
- Uczeń posiada odpowiedni strój oraz przestrzega poleceń nauczyciela
Metody realizacji zadań lekcji: pogadanka, zabawowa klasyczna, naśladowcza ścisła, zadaniowa ścisła
Formy organizacyjne: frontalna, indywidualna, pary, czwórki
Przybory i przyrządy: bloki
Tok lekcji
Czynności ucznia
Czynności
nauczyciela
Met. oceny skuteczności
Docelowe
1
2
3
4
5
Część wstępna
Uczeń zapoznaje się z tematem lekcji, zna zadania oraz ich rolę
Uczeń kształtuje szybkość i zwinność oraz uczy się współpracy z partnerem.
Uczeń ustawia się na zbiórce, wita się, słucha informacji nauczyciela, informuje o gotowości aktywnego uczestnictwa w zajęciach
„Berek w parach” – uczniowie dobrani w pary, trzymają się za ręce. Uciekają przed berkiem-parą. Para która podczas ucieczki puści partnera za karę zostaje berkiem.
Zbiórka, przywitanie. N sprawdza obecność, informuje o zadaniach lekcji i sprawdza gotowość U do podejmowania zadań.
Nauczyciel podaje nazwę zabawy i jej reguły, prowadzi ją i czuwa nad jej prawidłowym przebiegiem i bezpieczeństwem. Wyznacza parę-berka.
Pogadanka
Forma frontalna
Zabawowa klasyczna
Podział uczniów w pary.
Część główna A
Uczeń wzmacnia mm:
Mm RR
Mm NN
Mm T, NN
Uczeń kształtuje gibkość i koordynację ruchową
Uczeń wykonuje:
1 kółko truchtu wokół boiska
W dwóch rzędach jeden za drugim, w lekkim truchcie (powrót marszem):
- Krążenia RR naprzemianstronnie w przód, do tyłu
- Wymachy RR w górę, skośnie
- Odchylenie do tyłu z dotknięciem prawą dłonią lewej pięty, oraz lewą dłonią prawej pięty
- Krok odstawno-dostawny z wymachem RR w bok
- Przeplatanka RR bokiem
- Skip A na LN, skip A na PN
- Skip C na LN, skip C na PN
- Pełny skip A
- Pełny skip C
- Marsz wypadami na LN i PN na przemian
- Podskoki płotkarskie z dotknięciem LN do prawej dłoni, i RN do lewej
- Luźna przebieżka 60m
Prowadzi ćwiczenia, pokazuje dane ćwiczenie, wyjaśnia jak powinno być poprawnie wykonane, czuwa nad dokładnością wykonywania ich przez uczniów, poprawia błędy.
Zadaniowa ścisła
Naśladowcza ścisła
Część główna B
Uczeń wzmacnia mm NN, RR
Poprawia czas reakcji. Kształtuje szybkość, i zwinność.
Uczeń zna budowę bloku startowego, zna komendy startowe oraz posiada umiejętność prawidłowego ustawienia się w blokach.
Uczeń wzmacnia mm NN, RR.
Kształtuje zwinność oraz wie która noga będzie zakroczna, a która wykroczna.
Kształtuje czas reakcji, szybkość i zwinność.
Uczeń doskonali umiejętność wydawania komend startowych dla zawodników.
W czwórkach starty na sygnał z p.w:
- przysiadu podpartego
- przysiadu z RR wyciągniętymi w przód- tyłem do kierunku biegu
- siadu skrzyżnego przodem do kierunku biegu
- -siadu prostego tyłem do kierunku biegu
Uczeń słucha informacji odnośnie budowy bloku startowego, ustawienia w blokach oraz komend startowych.
Uczeń wykonuje start z pozycji stojącej, z wytrąceniem równowagi, z pochyleniem do przodu, w celu sprawdzenia która noga w bloku startowym będzie wykroczną, a która zakroczną.
W parach:
- uczniowie wykonują start niski bez komend
- uczniowie wykonują start niski na komendę nauczyciela
- uczniowie wykonują start niski na komendę osoby współćwiczącej
Nauczyciel przekazuje informacje, wyjaśnia komendy i pokazuje ustawienie w blokach.
Nauczyciel pokazuje ćwiczenie. Objaśnia jego cel i czuwa nad dokładnością wykonania.
Nauczyciel czuwa nad dokładnością wykonywania ćwiczenia. Koryguje błędy. Jeszcze raz pokazuje start z bloku.
Daje sygnał startu uczniom.
czwórki
...
fizjo.awf