PLAN METODYCZNY LEKCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
Rafał Gorlicki
Klasa: VI
Ilość ćwiczących: 14
Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna
Czas trwania: 45 min
Data: 14.09.2009 r.
Dział programu: Gry i zabawy ruchowe
- doskonalimy technikę odbić w piłce nożnej
- doskonalimy celność rzutną
- kształtujemy szybkość i zwinność
Motywacje: zmotywuję uczniów do współpracy w zespole podczas gier rekreacyjnych i karambolowych
Cele operacyjne:
UMIEJĘTNOŚCI:
Uczeń:
· Potrafi dokonać samooceny i samokontroli podczas gier i zabaw
· Potrafi wykonać precyzyjne odbicia nogą lub rzut ręką podczas gier i zabaw
· Potrafi współpracować w zespole
SPRAWNOŚĆ:
· kształtuje szybkość i zwinność, skoczność
· wzmacnia mm. NN, RR, T grzbietu i kręgosłupa
· rozwija swoją koordynację wzrokowo-ruchową
· kształtuje czucie dystansu i przestrzeni
· doskonali celność oraz koordynację wzrokowo-ruchową
WIADOMOŚCI:
· wie, jak wygląda prawidłowa technika odbić w piłce nożnej
· wie, jak ważną rolę przed ćwiczeniami odgrywa rozgrzewka
· zna gry i zabawy doskonalące cechy: motoryczność, zwinność i szybkość
WYCHOWANIE:
· stosuje zasady bezpieczeństwa oraz podporządkowuje się przepisom
· posiada odpowiedni strój oraz przestrzega poleceń nauczyciela
· wykazuje aktywną postawę na lekcji
· potrafi kontrolować swoje emocje
· przestrzega reguł zabaw i gier
· sędziuje i pomaga nauczycielowi w ocenie
Metody realizacji zadań lekcji: pogadanka, zabawowa klasyczna, naśladowcza ścisła
Formy organizacyjne: frontalna, zespoły
Przybory i przyrządy: piłki siatkowe, szarfy, materace
Tok lekcji
Czynności ucznia
Czynności
nauczyciela
Met. oceny skuteczności
Docelowe
Zadaniowe
1
2
3
4
5
Część wstępna
Uczeń zapoznaje się z tematem lekcji, zna zadania oraz ich rolę
Uczeń kształtuje szybkość, zwinność, uczy się współpracy w zespole oraz doskonali koordynację wzrokowo-ruchową
Uczeń ustawia się na zbiórce, wita się, słucha informacji nauczyciela, informuje o gotowości aktywnego uczestnictwa w zajęciach
Uczeń bierze udział w zabawie „Berek z piłką”
Osoba-berek poruszając się po całym boisku z piłką przy nodze, stara się trafić osoby uciekające w część ciała poniżej kolan. Po trafieniu zmiana berka. Wraz z czasem trwania zabawy można zwiększyć ilość osób goniących.
Zbiórka, przywitanie. N sprawdza obecność, informuje o zadaniach lekcji i sprawdza gotowość U do podejmowania zadań.
Nauczyciel podaje nazwę zabawy i jej reguły, prowadzi ją i czuwa nad jej prawidłowym przebiegiem. Zwraca uwagę na zachowanie bezpieczeństwa.
Pogadanka
Forma frontalna
Zabawowa klasyczna
Część główna A
Uczeń kształtuje szybkość, zwinność i wytrzymałość, wzmacnia siłę mm RR i NN
Uczniowie, ustawieni w szeregu na linii startu, biorą udział w zabawie „Karniak”: na sygnał nauczyciela biegną do najbliższej linii, wracają na linię startu, biegną znowu o jedną linię dalej, wracają na linię startu; każdą linię muszą dotknąć palcami dłoni, ostatnia osoba wykonuje dodatkowe ćwiczenie, np. 5 pompek, 10 przysiadów itd. Wyścig odbywa się kilkakrotnie, za każdym razem zmienia się ustawienie początkowe i końcowe, jakie uczniowie muszą przyjąć:
- ze startu wysokiego
- z przysiadu podpartego
- z siadu skrzyżnego
- z siadu skrzyżnego plecami do linii startu
- z podporu przodem twarzą do linii startu
- z leżenia przodem twarzą do linii startu
- z leżenia tyłem głową do linii startu
- z leżenia tyłem NN do linii startu
Nauczyciel podaje nazwę zabawy i jej reguły, prowadzi ją i czuwa nad jej prawidłowym przebiegiem.
Część główna B
Uczeń kształtuje szybkość, skoczność, zwinność, wzmacnia mm NN, RR
Uczeń kształci szybkość, wzmacnia mm NN i RR oraz uczy się współpracy w zespole
Uczeń kształci szybkość, wzmacnia mm NN i RR, doskonali celność rzucania.
Doskonali celność i technikę kopnięć piłką
Uczeń bierze udział w zabawie:
„10 podań”
Uczniowie podzieleni na dwa zespoły. Zespół z piłką wykonuje między sobą 10 podań poprzez dowolne rzuty piłki siatkowej. Druga drużyna stara się przejąć piłkę, nie pozwalając wykonać tych 10 podań przeciwnej drużynie. Każdy z zawodników po przejęciu piłki może wykonać maksymalnie 3 kroki z piłką.
Zespół który zdoła wykonać 10 podań zdobywa punkt.
„Piłka nożna karambolowa”
uczniowie podzieleni na dwa zespoły, kopią piłkę nożną w ten sposób by trafiła ona piłkę siatkową, przemieszczając ją jak najszybciej w kierunku przeciwległej bramki. W chwili, gdy
piłka siatkowa minie linię bramki drużyna zdobywa punkt. Zawodnikom obu drużyn nie wolno dotykać piłki siatkowej.
„Szybkie i celne strzelanie”
Uczniowie rzucają piłeczki tenisowe tak, by w sposób pośredni lub bezpośredni trafić nimi w piłki siatkowe i wybić je z linii na której są ułożone. Trafiona i wybita z linii piłka siatkowa zostaje usunięta z pola gry przez znajdujących się tam graczy drugiego zespołu.
...
fizjo.awf