SCENARIUSZ ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH
Osoba prowadząca: Agnieszka Bok
Data: 13.10.2009r.
Grupa wiekowa: 3-4 latki
Temat kompleksowy: Moja rodzina.
Temat dnia: Pomagamy w domu.
Cele operacyjne: dziecko:
- zna imiona swoich rodziców,
- uczy się pomagać rodzicom w domowych obowiązkach,
- w skupieniu słucha muzyki poważnej,
- tworzy dłuższe wypowiedzi na zadany temat,
- rozwija umiejętność improwizacji ruchowej,
- śpiewa piosenkę z dziecięcego repertuaru,
- dostrzega zmiany wysokości dźwięku,
- wykonuje portret rodziców techniką kolażu.
Metody:
- oparte na aktywności dziecka: swobodna wypowiedź, odpowiedzi na pytania, aktywność ruchowo-naśladowcza, śpiew, aktywność plastyczna.
- oparte na aktywności nauczyciela: opowiadanie, zadawanie pytań, śpiew, objaśnianie, instruktaż, pochwała.
Formy organizacji: indywidualna, zbiorowa.
Środki dydaktyczne: opowiadanie relaksacyjne „Krasnoludek”, nagranie J. Strauss „Polka op.117”, piosenka „Będę mamie pomagała”, wycinki ubrań z gazet, kredki, klej, książka Przedszkole czterolatka, s.11.
Przebieg zajęć:
1. Opowiadanie „Krasnoludek” do podkładu z muzyką klasyczną J. Strauss „Polka op.117”. (wg J. Andrychowska-Biegacz, Gry i zabawy rozwijające dla dzieci młodszych)
Dzieci zamykają oczy, w tle słuchać muzykę Straussa, a nauczyciel spokojnie opowiada:
Wyobraź sobie małe drzwiczki, których często szukałeś, ale nigdy nie mogłeś znaleźć. Teraz same otwierają się przed Tobą. Znajduje się za nimi kraina krasnoludków, maleńkich ludzików z długimi, srebrnymi brodami i czerwonymi czapeczkami na głowach. Rządzi tam mądry i sprawiedliwy król, który rozsyła swoich poddanych po całym świecie. A krasnoludki dwoją się i troją, by pomóc innym: a to pozmywają naczynia, to poukładają rozrzucone rzeczy, odkurzą, wyniosą śmieci, pomogą przynieść ciężkie siatki zakupów, wyczarują pyszne kanapki, gdy ktoś nagle zrobi się głodny, zaopiekują się bratem, kiedy ty właśnie masz gości, a i w lesie pomogą odnaleźć zagubioną ścieżkę – takie z nich wspaniałe istotki. Przyjemne jest więc życie krasnoludków, bo zawsze ktoś na nich czeka z radością. A czy ty chciałbyś zostać maleńkim ludzikiem w czerwonej czapeczce, niosącym radość swymi pomocnymi rączkami? Król może, ale tylko na chwilę zamienić cię w krasnoludka. Wyobraź sobie, że stajesz się coraz mniejszy i mniejszy …a teraz otwórz oczy i powiedz, jak mógłbyś pomóc w swoim domu.
2. Rozmowa na temat prac, które dzieci mogą wykonywać w domu.
- jakie prace wykonuje wasza mama?
- w czym mógłbyś pomóc swojej mamie?
3. Zabawa ruchowa „Ojciec Wirgiliusz”
Dzieci śpiewają słowa znanej zabawy pokazując czynności, które wykonuje w domu każda mama:
- pranie,
- ugniatanie ciasta,
- zamiatanie podłogi,
- mieszanie zupy,
- dźwiganie ciężki zakupów,
- ścieranie kurzy,
- prasowanie,
- odkurzanie,
- czytanie bajek dziecku,
- przytulanie i całowanie dziecka.
4. Słuchanie piosenki „Będę mamie pomagała”
1. Dużo jest roboty co dzień 2. Umiem zamieść już podłogę, 3. Jak to dobrze, że swą pracą
W domu, w polu i w ogrodzie, kurze też pościerać mogę, już się mogę przydać na coś.
Więc choć jestem jeszcze mała, wstawię kwiaty do wazonu, Oj, dziękuję matuś miła,
Będę mamie pomagała żeby ładnie było w domu. żeś mnie pracy nauczyła
5. Rozmowa na temat piosenki wraz z nauką fragmentów ze słuchu.
- podobała wam się piosenka?
- jak dziewczynka pomagała mamusi?
6. Zabawa „Sprzątające krasnale” – określanie wysokości dźwięków.
Przy dźwiękach wysokich dzieci polerują okna, przy niskich myją podłogi.
7. Niedokończone zdania - zabawy gramatyczne.
Dzieci siedzą w kręgu, kończą czytane kolejno przez nauczycielkę zdania:
- moja mama/mój tata ma na imię …
- moja mama/ mój tata jest …
- z moją mamą/z moim tatą najbardziej lubię …
- moja mama/ mój tata lubi najbardziej …
- pomagam mamie/ tacie w …
8. Odczarowanie krasnoludków, by wykonały portrety swoich rodziców (Przedszkole czterolatka, s.11)
Dzieci otrzymują powycinane części męskiej i damskiej garderoby. Ich zadaniem jest wybór odpowiednich elementów, ich przyklejenie na kartce oraz dorysowanie głów mamy i taty.
beatynka1