SCENARIUSZ ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH
Osoba prowadząca: Agnieszka Bok
Data: 29.04.2010r.
Grupa wiekowa: 3-4 latki
Temat kompleksowy: Dbamy o naszą Ziemię
Temat dnia: Drzewo – mój przyjaciel
Cele operacyjne: dziecko:
- rozwiązuje zagadkę tematyczną,
- nazywa poszczególne elementy drzewa,
- potrafi wcielić się w rolę smutnego i wesołego drzewa,
- kształci umiejętność dłuższej wypowiedzi,
- dostrzega rolę drzew w życiu człowieka,
- uwrażliwia się na konieczność ochrony przyrody.
Metody:
- oparte na aktywności dziecka: taniec, śpiew, słuchanie, rozwiązywanie zagadki, drama, swobodna wypowiedź, odpowiedzi na pytania, oglądanie ilustracji oraz plakatu, aktywność ruchowa, malowanie farbami.
- oparte na aktywności nauczyciela: taniec, śpiew, czytanie zagadki oraz treści plakatu, opowiadanie opowieści ruchowej, pokaz, instruktaż, zadawanie pytań, rozmowa, prowadzenie zabawy ruchowej (gra na tamburynie), nadzór nad wykonywaniem pracy plastycznej, pochwała.
Formy organizacji: indywidualna, zbiorowa, grupowa
Środki dydaktyczne: pląs „Podaj rękę partnerowi”, ilustracja wiosennego drzewa, opowieść ruchowa „Smutne drzewo”, plakat „Drzewo – mój przyjaciel”, tamburyno, kolorowe kartki z konturem drzewa, farby: brązowa, zielona, pasta do zębów, pędzelki.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie piosenką integracyjną „Podaj rękę partnerowi”
(wg „Tańce, pląsy i zabawy przy muzyce dla dzieci w wieku przedszkolnym”)
Podaj rękę partnerowi, - podajemy jedną rękę
Potem podaj drugą. - podajemy drugą rękę osobie w parze
Zrób obrocik dookoła, - obrót dookoła w czterech krokach
Gdy muzyka brzmi. - kłaniamy się partnerowi
Stań na baczność, tupnij nogą,
Wkoło pokręć głową.
Klaśnij w dłonie i w kolana.
Niech zabawa trwa! - robimy ukłon w stronę partnera
Po każdym wykonaniu całej piosenki zmieniamy partnera.
2. Rozwiązanie zagadki tematycznej
Ma koronę, choć królem nie jest.
Pięknie szumi, gdy wiatr wieje.
W lecie chłodzi cię przyjemnie.
Zimą stoi nagie, ale nadal piękne. (drzewo)
3. Rozmowa na temat „Z czego składa się drzewo?”
Dzieci przyglądają się ilustracji wiosennego drzewa, nazywają poszczególne jego części: korzeń, pień, gałęzie, korona z listkami i kwiatami. Określają kolory poszczególnych elementów oraz ich umiejscowienie nad lub pod ziemią.
4. Opowieść ruchowa „Smutne drzewo”
Pewnego dnia maleńkie nasionko zaczyna rosnąć i wyrasta na wspaniałe drzewo. Drzewo jest bardzo szczęśliwe i lekko kołysze się pod wpływem wiatru. Ale pewnego dnia nadchodzi wielka zawierucha i wieje, wieje, wieje, aż powala drzewo na ziemię.
Przewrócone podnosi się i postanawia przenieść się tam, gdzie wiatr nie będzie taki silny. Zatem bardzo ostrożnie i bardzo powoli, i bardzo ciężko zaczyna się przesuwać.
Wkrótce znajduje się w nowym miejscu, ale jakże innym od tego, z którego przyszło. Jest to miejsce nieprzyjemne, brudne, nie słychać śpiewu ptaków, nie widać słońca, wszędzie pełno dymu i spalin – nie ma czym oddychać.
W takim miejscu spotyka inne drzewo. Różni się ono od niego – było bardzo smutne, suche, bez liści, z połamanymi gałęziami, pociętą korą.
Żal mu się zrobiło smutnego drzewa, więc wesołe drzewo postanowiło zabrać kolegę na swoje stare miejsce, z którego wichura już dawno odeszła. Spełniło się największe marzenie smutnego drzewa i odtąd już było szczęśliwe.
- Jak należy dbać o drzewa, by były szczęśliwe?
- Jak można nazwać człowieka, który niszczy drzewa?
- Co zawdzięczamy drzewom? (cień, chronią przed wiatrem, dom dla ptaków i owadów, oczyszczają powietrze, dają nam owoce, robi się z nich papier, ogrzewają domy, meble)
5. Prezentacja plakatu „Drzewo – mój przyjaciel” („Nauczycielka Przedszkola 2009, nr 36)
Pokaz plakatu wraz z podsumowaniem dotychczas zdobytych informacji. Nauczyciel odczytuje, co jeszcze zawdzięczamy drzewom. Przywieszenie plakatu na tablicy.
6. Zabawa ruchowa „Drzewa i listki”
Nauczyciel wybiera spośród dzieci kilka, które będą odgrywały rolę drzew. Pozostali uczestnicy zabawy są listkami. Podczas gry na tamburynie drzewa poruszają gałązkami na wietrze, a listki wirują wokół nich. Gdy muzyka cichnie – drzewa stoją nieruchomo, a listki przykucają pod wybranym drzewkiem.
7. Praca plastyczna „Wiosenne drzewo”
Dzieci otrzymują kolorowe kartki z narysowanym konturem drzewa. Brązową farbą malują pień oraz gałęzie, zieloną – listki. Natomiast za pomocą białej pasty do zębów malują kwiatki.
Gotowe prace nauczyciel przywiesza naokoło plakatu „Drzewo – mój przyjaciel”.
beatynka1