Budowa sprzęgła.pdf

(2199 KB) Pobierz
427537527 UNPDF
1 |
Budowa sprzęgła
Sprzęgło w samochodzie składa się z trzech zasadniczych części: tarczy, docisku oraz łożyska. Elementy te
nie są szczególnie skomplikowane, ale bardziej, niż na to wskazuje ich zewnętrzny wygląd. Ponieważ
jakakolwiek naprawa sprzęgła jest pracochłonna - wymaga co najmniej odkręcenia skrzyni biegów, a często
wyjęcia jej z auta, zespół ten musi być dość odporny na zużycie. Jeżeli wymaga naprawy, winę lub
współwinę za to ponosi najczęściej styl jazdy kierowcy.
Tarcza
Zadanie tarczy sprzęgła to nie tylko przenoszenie i rozłączanie napędu (we współpracy z tarczą docisku)
pomiędzy silnikiem i skrzynią biegów, ale i (co nie dotyczy samochodów sportowych) amortyzowanie
gwałtownych przeciążeń powstających wtedy, gdy ruszamy, a także gdy gwałtownie dodajemy lub
odejmujemy gazu. Jednak amortyzowanie przeciążeń nie odbywa się tylko dzięki poślizgowi na styku
warstwy ciernej tarczy i docisku. Tarcza sprzęgła nie jest sztywnym elementem. Jej zewnętrzna część - ta,
do której przymocowane są okładziny cierne - ma możliwość ruchu za sprawą kilku sprężyn. Jest ona zdolna
do ruchu obrotowego, o kilka stopni w przód i w tył względem środkowej, wewnętrznej części tarczy. Jest
też drugi amortyzator - drgań kątowych na osi tarczy, choć nie występuje w każdym modelu. Tę funkcję
może spełniać element koła zamachowego silnika.
Amortyzacja to ważna „umiejętność" tarczy. Można przekonać się o tym, prowadząc samochód ze
sportowym sprzęgłem. Auto porusza się trybem „zerojedynkowym" - szarpie tak, że trudno utrzymać się w
fotelu bez zapiętych pasów. Sprzęgło zazwyczaj zużywa się w ten sposób, że wytarciu ulegają okładziny
cierne. Najczęściej dzieje się tak z powodu nieustannego gwałtownego ruszania lub jazdy z częściowo
wciśniętym pedałem sprzęgła. Okładziny mogą też popękać lub ulec zaolejeniu - jeśli uszkodzony jest
uszczelniacz skrzyni biegów. Psują się też elementy amortyzujące - wtedy puszczając pedał sprzęgła,
odczuwamy gwałtowniejsze szarpnięcia niż normalnie. Może być to także powód zwichrowania tarczy,
który objawia się też utrudnionym przełączaniem biegów. Zepsuty element trzeba wymienić lub naprawić,
ale to, wyłączając auta zabytkowe, do których brak części, nie opłaca się.
Słaby docisk
Docisk jest trwałym elementem. Tym niemniej może odkształcić się, co powoduje szybkie zużycie
pozostałych elementów. Mogą też zepsuć się sprężyny mające za zadanie dociskać tarczę docisku do tarczy
sprzęgła. Dlatego jeżeli wymieniamy tarczę zużytą z powodu dużego przebiegu, na wszelki wypadek
wymieniamy też docisk.
Skąd ten hałas?
Jeżeli mamy zwyczaj podczas postoju na światłach włączać bieg i trzymać długo wciśnięty pedał sprzęgła,
po niedługim czasie zauważymy, że gdy go naciskamy, pojawia się charakterystyczny głuchy, coraz
wyraźniejszy odgłos. To pierwszy sygnał, że wkrótce trzeba będzie wymienić łożysko sprzęgła, a oznacza to
koszty zbliżone do wymiany całego zespołu.
Strona
2 |
Strona
427537527.001.png
3 |
Strona
427537527.002.png
4 |
Strona
427537527.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin