Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa
SKRYPT
SEMINARIA DYPLOMOWE 2009-2010
NA WYDZIALE NAUK POLITYCZNYCH I DZIENNIKARSTWA UNIWERYSTETU IM. ADAMA MICKIEWICZA W POZNANIU
1. CHARAKTER I CEL PRAC DYPLOMOWYCH
Student w trakcie trwania nauki powinien opanować zakres materiału wynikający z programu studiów. Jednak pozytywne zakończenie studiów zapewnia nie tylko zdanie wszystkich egzaminów, uzyskanie zaliczeń ćwiczeń, konwersatoriów itp., ale również napisanie pracy dyplomowej i zdanie egzaminu dyplomowego (zwanego potocznie „obroną pracy dyplomowej”).
1.1. Charakter prac dyplomowych
· dążenie do poznania istoty jakiegoś zjawiska;
· dążenie do wykrycia zasad, reguł i praw działania określonego przedmiotu zainteresowań;
· realizacja celu naukowego (odkrywczy, porządkujący lub klasyfikujący charakter pracy);
· to nie zbiór informacji!
1.2. Cele i zadania stawiane pracom dyplomowym
· osiągnięcie tytułu (stopnia) naukowego (zawodowego);
· ćwiczebny, kontrolny i twórczy wymiar pracy promocyjnej czyli ukształtowanie umiejętności:
- czynnego posługiwania się wiedzą nabytą podczas studiów (wykorzystanie tej wiedzy w praktyce lub we wnioskowaniu teoretycznym),
- rozszerzania wiedzy poprzez samodzielne analizy i poszukiwania w istniejącej literaturze,
- obserwacji i analizy zjawisk z bezpośredniego otoczenia (zawodowego) seminarzysty,
- dostrzegania i wykazywania prawidłowości,
- samodzielnego budowania prawidłowych konstrukcji logicznych (plan, tok wywodu),
- stosowania metod pracy naukowej,
- posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem,
- ćwiczenia w myśleniu naukowym,
- wyeksponowania i wyłożenia myśli przewodniej.
1.3. Wybrane rodzaje prac naukowych
1.3.1. Prace licencjackie
Celem przygotowania prac licencjackich jest wdrożenie studentów do pracy o naukowym charakterze. Mimo że podsumowują one stosunkowo krótki okres edukacji (zazwyczaj 3-letni), powinny być przygotowywane zgodnie z naukowymi zasadami pracy badawczej, a zatem z:
· definiowaniem problemów, celów, hipotez;
· posługiwaniem się odpowiednimi metodami i technikami procedury naukowo-badawczej;
· metodycznym gromadzeniem informacji, materiałów, źródeł;
· metodologiczną analizą, przetwarzaniem i porządkowaniem wiedzy;
· naukową interpretacją rozpoznawanej rzeczywistości, w tym wyciąganiem wniosków.
Przygotowując pracę licencjacką, student powinien wykazać się umiejętnościami w zakresie:
· posługiwania się podstawowymi narzędziami badawczymi (metodami i technikami);
· korzystania z piśmiennictwa naukowego;
· opracowywania i prezentacji wyników badań.
W realizacji tego rodzaju pracy nie oczekuje się od studenta pogłębionych ujęć monograficznych poznawanych zjawisk i procesów, a przedstawienia wybranej sytuacji problemowej w obszarze rzeczywistości poznawczej zakreślonej ramami studiów oraz zaprezentowania własnej rozpoznawczej realizacji danego problemu, jak też propozycji jego rozwiązania.
W strategii badań własnych ujawnianych w pracy licencjackiej oczekuje się od studenta:
· sformułowania problemu, pytań i hipotez badawczych (wskazanie obszaru niewiedzy, zasługującego na rozpoznawanie), zbudowania pytań ukierunkowanych na poznanie istoty danego problemu oraz hipotez badawczych;
· określenia właściwych metod i procedury badań (scharakteryzowania narzędzi badawczych oraz dróg i sposobów rozpoznawania danej rzeczywistości);
· poznania podstawowej literatury przedmiotu z zakresu badanej rzeczywistości, ukazania jej w formie zestawienia bibliograficznego, a także w formie aneksu;
· zgromadzenia i uporządkowania oraz samodzielnej interpretacji zgromadzonych materiałów, danych oraz różnych informacji (w tym zakresie ujawnia się zwykle nieumiejętność odpowiedniego przetwarzania i zaakceptowania przez studentów zgromadzonych materiałów); zwykle przepisanie fragmentów różnych materiałów (w tym opracowań naukowych) bądź mechaniczne połączenie ich w jedną całość, bez żadnego wkładu pracy twórczej, jest plagiatem;
· interpretacji, ogólnej charakterystyki badań, wniosków uogólniających, prezentacji wyników badań własnych w kontekście weryfikacji postawionych hipotez, próby sformułowania prognozy rozwoju rozpoznawanych zjawisk i procesów.
1.3.2. Prace magisterskie
Celem pracy magisterskiej jest przede wszystkim wykazanie przez studenta umiejętności stosowania metod i technik badawczych oraz monograficznego prezentowania określonych zjawisk i procesów rzeczywistości poznawczej.
Od pracy magisterskiej oczekuje się, by była ona sprawdzianem:
· opanowania wiedzy nabytej w trakcie studiów (stąd powszechne jest żądanie dołączenia do prac przeglądu bibliograficznego, a nie tylko wykazu wykorzystanej literatury przedmiotu);
· twórczego podejścia, pomysłowości, samodzielności myślenia przy opracowaniu tematu według wyznaczonego planu (praca powinna posiadać akcent badawczy, zawierający się w postawieniu hipotez i pytań badawczych);
· umiejętności wykładu (logiczne wyłożenie myśli, metodologiczna interpretacja zdobytej wiedzy i zgromadzonych materiałów jako źródła dociekań poznawczych, poprawność stylistyczna i językowa pisania).
Dodać do powyższych należy ocenę rozpoznawanych zjawisk, umiejętność logicznego łączenia i posługiwania się nabytymi wiadomościami oraz wykazanie się samodzielnym, krytycznym odczytywaniem znaków rzeczywistości społeczno-politycznej.
Celem pracy magisterskiej jest opanowanie umiejętności prezentacji zagadnień poznawczych w sposób obiektywny i metodologiczny (zgodny z teorią). Dlatego nie żąda się od niej wnoszenia nowych osiągnięć do dotychczasowego stanu wiedzy, aczkolwiek im więcej zawiera ona samodzielności, pomysłowości i własnych przemyśleń, tym jej walory są cenniejsze z punktu widzenia dociekań badawczych oraz praktyki edukacyjnej.
W pracy magisterskiej powinny ujawniać się umiejętności:
· krytycznego korzystania z piśmiennictwa;
· krytycyzmu wobec rozpoznawanej tematyki;
· krytycyzmu wobec własnych dociekań poznawczych.
Podsumowując, od przyszłego absolwenta szkoły wyższej oczekuje się w pierwszej kolejności metodycznego myślenia, czyli sprawności intelektualnej, znajdującej swój wyraz w samodzielnym napisaniu pracy dyplomowej.
1.4. Ocena pracy dyplomowej
Napisana przez studenta praca dyplomowa poddana jest ocenie promotora i recenzenta (zwyczajowo jednego, w szczególnych przypadkach kilku). Dodać też należy, że szczególnie ważna jest tutaj rola promotora, który ma obowiązek czuwać nad całością pracy, zarówno w fazie początkowej, poprzez akceptację tematu pracy, zatwierdzenie jej planu, określenie terminu wykonania, jak i w fazie końcowej, gdyż pierwszy ocenia jej wartość. Ponadto promotor przez cały czas trwania seminariów dyplomowych czuwa nad postępami pracy, udzielając wskazówek merytorycznych, metodologicznych i technicznych.
W ocenie pracy dyplomowej bierze się pod uwagę następujące zagadnienia:
· zgodność treści pracy dyplomowej z tytułem
· ocena układu struktury podziału treści kolejności rozdziałów, kompletności tez itp.
· merytoryczna ocena pracy
· tradycyjne/nowatorskie (w jakim zakresie) ujęcie tematu
· charakterystyka doboru i wykorzystania źródeł
· ocena formalnej strony pracy (poprawności języka, opanowania techniki pisania pracy, spis rzeczy, odsyłacze)
· sposób wykorzystania pracy (publikacja, udostępnienie instytucjom, materiał źródłowy).
2. HARMONOGRAM I TECHNIKA PISANIA PRACY DYPLOMOWEJ
Każdą procedurę badawczą można podzielić na następujące etapy:
ETAP I: ustalenie tematu (dokonując wyboru problematyki badawczej należy pamiętać o trzech elementach, które mają zasadniczy wpływ na zakończone sukcesem badania: a. dostępie do materiału źródłowego; b. dostępie do literatury przedmiotu; c. czasie realizacji tematu – temat badawczy powinien być tak dobrany, aby jego realizacja była możliwa w terminie przewidzianym tokiem studiów);
ETAP II: poznanie literatury i zebranie źródeł;
ETAP III: analizę krytyczną materiału źródłowego;
ETAP IV: narrację, wykład bądź syntezę, czyli opisanie efektów przeprowadzonych badań.
Harmonogram i technikę pisania podzielić można szczegółowo w sposób przytoczony poniżej.
2.1. Harmonogram pisania
Ø Faza określania (diagnozy)
· ogólna charakterystyka tematu (wyjaśnienie we wstępie);
· sformułowanie celu pracy (wyjaśnienie we wstępie);
· ustalenie ograniczeń w realizacji tematu;
· ustalenie planu pracy, ram czasowych i terytorialnych (wyjaśnienie we wstępie).
Ø Faza poszukiwań
· kwerenda biblioteczna;
· dobór metod realizacji tematu;
· „inkubator” pomysłów i koncepcji.
...
Arjun99