Sprawdzian szóstoklasisty 2008 - odpowiedzi.pdf

(410 KB) Pobierz
Microsoft Word - co sprawdzalismy_nowy.doc
Co sprawdzaliśmy na Sprawdzianie 2008 ?
(materiał dla uczniów, rodziców i nauczycieli)
Prezentujemy zadania z arkusza egzaminacyjnego „Jasne jak słońce”. Przy każdym zadaniu
podajemy nazwę sprawdzanego obszaru standardów wymagań egzaminacyjnych i opis czyn-
ności ucznia. Ponadto w zadaniach zamkniętych od 1. do 20. zaznaczyliśmy poprawne odpo-
wiedzi, a w zadaniach wymagających zapisania rozwiązania zamieściliśmy przykłady prac
ocenionych na maksymalną liczbę punktów.
Za poprawne rozwiązanie zadań od 1. do 20. można było uzyskać po 1 pkt. Przy zadaniach od
21. do 25. liczbę punktów możliwą do zdobycia podajemy w opisie czynności ucznia.
Najlepszym sposobem analizy zamieszczonego materiału jest jego wspólna lektura przez
uczniów i rodziców oraz uczniów i nauczycieli.
Arkusz egzaminacyjny Jasne jak słońce
Tekst do zadań od 1. do 3.
Słońce jest gwiazdą, która świeci już od kilku miliardów lat. To właśnie ono zapewnia zno-
śne do życia temperatury na naszej planecie. Jego ciepło sprawia, że wody oceanów parują, by
potem przerodzić się w życiodajne deszcze. Dzięki promieniom słonecznym rośliny mogą ro-
snąć i zaopatrywać nas w pokarm. Jednym słowem – bez Słońca życie na Ziemi nie byłoby
możliwe. Nie trzeba się jednak martwić, że zgaśnie. Będzie świecić jeszcze przez kolejne mi-
liardy lat.
Od najdawniejszych czasów Słońce było przez ludzi obserwowane, wykorzystywane
do określania czasu, a nawet czczone jako bóstwo. Prastare miejsca kultu, kamienne kręgi, bu-
dowano najczęściej tak, by miały związek ze wschodem lub zachodem Słońca na początku wio-
sny lub lata. Najbardziej znanym spośród zachowanych do dziś jest potężny krąg Stonehenge w
Anglii, zbudowany kilka tysięcy lat temu. Niektórzy uczeni uważają, że mógł służyć do przewi-
dywania zaćmień Słońca.
Zaćmienie Słońca jest niezwykłym zjawiskiem. Powstaje, gdy Księżyc znajdzie się między
Słońcem a Ziemią. Słońce zostaje wtedy zasłonięte przez Księżyc, którego cień pada na Ziemię.
Podczas całkowitego zaćmienia Księżyc zupełnie zasłania tarczę słoneczną. Wtedy w ciągu
dnia, na krótki czas, zapada ciemność, spada temperatura, a rośliny i zwierzęta reagują tak, jak-
by zbliżała się noc. W tym samym miejscu na Ziemi zjawisko całkowitego zaćmienia Słońca
można obserwować przeciętnie tylko raz na kilkaset lat. Częściej występują zaćmienia, podczas
których Księżyc nie zasłania tarczy słonecznej całkowicie. Nazywamy je częściowymi zaćmie-
niami Słońca.
Na podstawie: E. Übelacker, Słońce , Wrocław 1992.
Zadania
Obszar umiejętności Uczeń:
1. Słońce jest ważne dla Ziemi, ponieważ
A. istnieje już od miliardów lat.
B. dostarcza ciepła i światła.
C. było kiedyś obiektem kultu.
D. można je obserwować.
czytanie
przetwarza informacje za-
warte w tekście popularno-
naukowym
1
6201604.002.png
2. Które zjawiska występują najrzadziej?
A. Całkowite zaćmienia Słońca.
B. Częściowe zaćmienia Słońca.
C. Wschody i zachody Słońca.
D. Astronomiczne zmiany pór roku.
czytanie
wnioskuje na podstawie
informacji zawartych w
tekście popularnonauko-
wym
3. Całkowite zaćmienie Słońca występuje
wtedy, gdy
A. niebo jest całkowicie zachmurzone.
B. na Ziemi zapada ciemna, głęboka noc.
C. Księżyc zasłania całą tarczę sło-
neczną.
D. Ziemia rzuca cień na Słońce.
czytanie
odczytuje informację z tek-
stu popularnonaukowego
4. W Europie Środkowej można było ob-
serwować całkowite zaćmienia Słońca
w latach 1706 i 1954. W których to było
wiekach?
A. XIX i XX
B. XVIII i XX
C. XVIII i XIX
D. XVII i XIX
rozumowanie
ustala wieki, w których
miały miejsca określone
wydarzenia
Tekst do zadań od 5. do 7.
11 sierpnia 1999 r. w Polsce można było zaobserwować częściowe zaćmienie Słońca. Oto wy-
niki obserwacji tego zjawiska w niektórych miastach:
Godzina
Część tarczy słonecznej
zakryta podczas środka
zaćmienia
Miejsce
początku
zaćmienia
środka
zaćmienia
końca
zaćmienia
Gdańsk
11.30
12.47
14.04
0,819
Kraków
11.30
12.51
14.12
0,919
Poznań
11.26
12.45
14.04
0,878
Szczecin
11.23
12.41
14.00
0,864
Wałbrzych
11.25
12.45
14.05
0,924
Na podstawie: www.zjawiska.art.pl
5. W środku zaćmienia Słońce było naj-
bardziej zakryte w
A. Krakowie.
B. Gdańsku.
C. Wałbrzychu.
D. Poznaniu.
czytanie
odczytuje miasto, w którym
wystąpiło największe natę-
żenie zjawiska
6. W Krakowie środek zaćmienia nastąpił
o godzinie
A. 12.51
B. 11.30
C. 14.12
D. 12.45
czytanie
odczytuje godzinę środka
zjawiska w podanym mie-
ście
2
6201604.003.png
7. Jak długo można było obserwować za-
ćmienie Słońca w Poznaniu?
A. 1 godz. i 19 min
B. 1 godz. i 41 min
C. 3 godz. i 22 min
D. 2 godz. i 38 min
wykorzystywanie wie-
dzy w praktyce
oblicza czas trwania zjawi-
ska
Tekst do zadania 8.
Słownik podaje trzy znaczenia słowa słońce :
SŁOŃCE 1. «gwiazda najbliższa Ziemi, centralne ciało Układu Słonecznego» 2. «światło,
blask wysyłane przez to ciało» 3. pieszczotliwie «osoba ukochana lub bardzo lubiana»
8. Jej włosy lśniły w słońcu. W tym zda-
niu użyto słowa słońce w znaczeniu
A.1. i 2.
korzystanie z informa-
cji
wyjaśnia znaczenie użytego
w zdaniu wyrazu na pod-
stawie artykułu hasłowego
ze słownika
B. 2.
C. 3.
D. 2. i 3.
9. Powiedzenie to jasne jak słońce zna-
czy, że coś jest
A. mądre.
B. błyszczące.
C. gorące.
D. oczywiste.
czytanie
rozumie przenośny sens
powiedzenia
Tekst do zadań od 10. do 13.
Słońce i sosny
Zanim słońce nad wieczorem zajdzie
sosen będzie się czepiało uparcie.
Nie stoczy się za te sosny prędzej
aż nasyci je
czerwienią
jak pędzle.
Ruda farba po pniach
igłach
pocieknie.
Sosny niebo pomalują
jak najpiękniej.
Każdy obłok.
Każdą chmurkę białą.
Będzie niebo rudziało
gorzało.
Zwęgli się na sadze najczarniejsze.
Aż je brzoza
rano
wiechciem liści przetrze.
Joanna Kulmowa
3
6201604.004.png
10. Wiersz jest poetyckim opisem
A. pożaru w lesie.
B. zaćmienia Słońca.
C. zachodu słońca nad lasem.
D. całego słonecznego dnia.
czytanie
interpretuje wiersz od-
czytuje sens (temat)
11. W której zwrotce występuje porów-
nanie?
A. W pierwszej.
B. W drugiej.
C. W trzeciej.
D. W ostatniej.
czytanie
wskazuje zwrotkę, w której
występuje określony środek
stylistyczny – porównanie
12. Przypisanie w wierszu ludzkich za-
chowań słońcu oraz drzewom to
A. epitet.
B. porównanie.
C. przenośnia.
D. dźwiękonaśladownictwo
czytanie
rozpoznaje cechy przenośni
13. W jakim znaczeniu zostało użyte sło-
wo wiecheć w ostatniej zwrotce?
A. Pęk.
B. Stos.
czytanie
rozumie z kontekstu zna-
czenie użytego w wierszu
słowa
C. Sterta.
D. Wianek.
14. Aby wyjaśnić znaczenie słowa go-
rzeć , sięgniesz do słownika
A. ortograficznego.
B. języka polskiego.
C. przyrodniczego.
D. terminów literackich.
korzystanie z informa-
cji
wskazuje słownik, w któ-
rym znajdzie znaczenie
podanego słowa
Tekst do zadania 15.
Kartki z kalendarza
LUTY 2007
1
CZWARTEK
Wschód Słońca 7.17
Zachód Słońca 16.22
MARZEC 2007
1
CZWARTEK
Wschód Słońca 6.23
Zachód Słońca 17.14
15. Dzień 1 marca był dłuższy niż dzień 1
lutego o
A. mniej niż godzinę.
B. więcej niż godzinę, ale mniej niż o
półtorej godziny.
C. więcej niż półtorej godziny, ale mniej
niż o dwie godziny.
D. więcej niż dwie godziny.
rozumowanie
porównuje różnice liczb
4
6201604.005.png
16. We wtorek sprzedano 35 butelek wo-
dy mineralnej, a w środę 3 razy więcej.
Ile łącznie butelek wody sprzedano we
wtorek i środę?
A. 105
B. 73
C. 38
D. 140
wykorzystywanie wie-
dzy w praktyce
oblicza wielokrotność danej
liczby
17. Na straganie wystawiono do sprzeda-
ży 48 plażowych czapek. Przed połu-
dniem sprzedano połowę z nich, a po po-
łudniu
wykorzystywanie wie-
dzy w praktyce
oblicza ułamek liczby
1 pozostałych. Ile czapek sprze-
dano po południu?
A. 8
B. 16
C. 24
D. 32
18. Wypożyczenie kajaka na pół godziny
kosztuje 2,50 zł. Ile złotych trzeba zapła-
cić za wypożyczenie kajaka na 3,5 godzi-
ny?
A. 7,50
wykorzystywanie wie-
dzy w praktyce
oblicza koszt wypożyczenia
sprzętu sportowego na pod-
stawie ceny jednostkowej
B. 8,75
C.10
D.17,50
19. Ewa opalała się na słońcu przez 7 ko-
lejnych dni. Pierwszego dnia opalała się
przez 10 minut, a każdego następnego o 5
minut dłużej niż w poprzednim dniu.
Ile minut Ewa opalała się siódmego dnia?
A. 40
B. 45
rozumowanie
zwiększa daną liczbę o
wielokrotność innej liczby
C. 30
D. 35
20. Gnomon to ustawiony pionowo prosty
pręt, który w słoneczne dni rzuca cień.
Najdokładniej możemy wyznaczyć kieru-
nek północny, obserwując cień gnomonu
A. rano.
B. przed południem.
C. w południe.
D. po południu.
rozumowanie
rozumie zależność między
kierunkiem cienia a porą
dnia
21. Rysunek pokazuje obserwowaną z
Ziemi pozorną drogę Słońca po niebie
i wysokość Słońca nad widnokręgiem w
różnych porach roku.
Uzupełnij ten rysunek, wpisując w wy-
kropkowane miejsca nazwy odpowied-
nich pór roku.
rozumowanie
rozpoznaje porę roku na
podstawie przedstawio-
nych na rysunku pozornych
dróg Słońca nad widnokrę-
giem
[1 punkt]
5
3
6201604.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin