1.3.3 Opis akcji i struktury akcji.
Akcja – inaczej logiczny ciąg zdarzeń (powiązanych przyczynowo-skutkowo); musi mieć cel.
Żeby miała dramatyzm à zmierzanie do celu = pokonywanie przeszkód
Akcja zewnętrzna à filmy sensacyjno-przygodowe, melodramaty
Akcja wewnętrzna à filmy psychologiczne (np. Krzysztofa Kieślowskiego)
Zasada progresji – konieczna dla spójności.
Przypadek – zasadny jako inicjacja lub ironia dramatyczna (np. w filmie Kieślowskiego Przypadek).
O akcji utworu można napisać, że toczy się w domu, łazience, na polu itp.
Studium przypadku cd.1 Przygody Michelangela Antonioniego
(punkt zwrotny – zaginięcie
Anny), które wygasa
romans nie w sensie melodramat.
AKCJA ZEWNĘTRZNA – akcja uwewnętrzniona
INSTRUMENTACYJNA problemy – w osobowości i świa-
domości boh. (gł. Klaudii) akcja
POZORNA rozmyta (film trwa 123 min, „wle-
cze się”, „nic się nie dzieje”)
PRETEKSTOWA
portrety bohaterów
NIE WYJAŚNIA SIĘ, opisy pejzaży (morze, urwiska,
GDZIE ZNAJDUJE SIĘ odludne miejsca, wyspy) à opis
ANNA stanów wewn. bohaterów
(alienacja, pustka, wyobcowanie)
wiele epizodów
akcja podporządkowana opisowi
(opis środowiska i cywilizacji)
PUNKTY ZWROTNE:
· Klaudia pozostaje na wyspie
· rozmowa w Noto
· zdrada Sandra
· melodramatyczny
· kryminalny
Kalietis