Plik Rys3Cld.txt - opis symulatora 3D toru narzedzia ( wersja z X 1999 ). Spis tresci 1. Funkcja symulatora 2. Tworzenie pliku danych i wspolpraca symulatora z systemem KSP 3. Opis dzialania programu symulatora 3.1. Sposob uzycia symulatora 3.2. Klawisze sterujace 3.2.1. Przelaczniki 3.2.2. Inne klawisze sterujace 3.3. Pozostale dzialania symulatora 3.4. Wiecej o sposobie rysowania 3.5. Uzycie myszy 3.5.1. Sposob instalacji drivera myszy 3.5.2. Ikony menu myszy 3.5.2.1. Dodatkowe funkcje niektorych ikon 3.5.2.2. Zoom 3.5.2.3. Pierwotny rysunek 3.5.2.4. Przesuwanie 3.6. Opis sposobu rzutowania 4. Format pliku danych 4.1. Reguly notacji dla formalnego opisu opcji i parametrow oraz skladni pliku danych Cld.dta 4.2. Format instrukcji programu sterujacego obrabiarka 4.3. Format pliku Cld.dta 4.4. Skladnia instrukcji pliku Cld.dta 5. Parametry i opcje programu symulatora Rys3Cld.exe 5.1. Wprowadzenie 5.2. Opcje programu symulatora 5.3. Opis pozostalych opcji 5.4. Zestaw kolorow 5.5. Wykaz parametrow programu symulatora 5.6. Sposob ustawienia kolorow w symulatorze 5.7. Przyklady uzycia programu symulatora z parametrami 5.8. Domyslne wartosci parametrow 6. Wskazowki co do doboru sposobu rzutowania 6.1. Przyklad doboru srodka rzutu perspektywicznego 6.2. Wskazowka co do wyboru plaszczyzny rzutowania 7.1. Dzialanie programu symulatora w MS-WINDOWS 7.2. Wspolpraca symulatora z KSPFWIN 7.3. Wspolpraca symulatora z KSPTWIN 8.1. Wydruk rysunku w Windows 8.2. Wydruk rysunku w DOS 8.3. Drukowanie plikow tekstowych 9.1. Wersja studencka symulatora 9.2. Wersja tokarkowa i frezarkowa symulatora 9.3. Wersja angielska symulatora 10. Sygnalizacja bledow w symulatorze 1. Funkcja symulatora ====================== Program RYS3CLD.EXE jest trojwymiarowym symulatorem ruchu narzedzia. Wspolpracuje on z systemami : frezarkowym KSPFWIN i tokarkowym KSPTWIN. Symulator rysuje rzut toru narzedzia poruszajacego sie w przestrzeni, obrazujac wykonanie ruchow ustawczych, interpolacji liniowej i kolowej; cykli frezarkowych i tokarkowych - np. wiercenia, wytaczania, frezowania gwintow, oraz wybierania naddatku czy kieszeni. System KSP ( zarowno tokarkowy, jak i frezarkowy ) na podstawie programu zrodlowego ( .zrd ), opisujacego geometrie i technologie - wytwarza plik CLD.DTA okreslajacy tor narzedzia, oraz inne dane potrzebne do obrobki. Plik CLD.DTA stanowi dane dla symulatora. Symulator akceptuje tez dane w postaci programu sterujacego obrabiarka. Program sterujacy ( zlozony z blokow N i funkcji obrabiarkowych G i M ) jest wytwarzany z pliku CLD.DTA przez tzw. postprocesor systemu KSP. Program sterujacy ma zwykle rozszerzenie tok lub str, np. PRSTER.TOK, WAL.STR. 2. Tworzenie pliku danych i wspolpraca symulatora z systemem KSP ================================================================ W sytemie KSP po opracowaniu programu zrodlowego, na jego podstawie zapisuje sie klawiszem F4 plik CLD.DTA - plik danych dla symulatora. Nastepnie klawiszem F5 uruchamia sie symulacje ( ZWYKLA3D.BAT ). Plik CLD.DTA mozna tez utworzyc recznie w dowolnym edytorze. Wersja demonstracyjna i studencka systemu, np. KSPTDEMO i KSPTSTUD tworzy zakodowany plik COD.DTA zamiast pliku CLD.DTA. Stosuje sie wtedy wersje studencka symulatora RYS3TUD. 3. Opis dzialania programu symulatora ===================================== Symulator czyta plik danych i rysuje rzut rownolegly lub perspektywiczny toru narzedzia. Ruchy robocze (LIN, CIR) przedstawia linia ciagla, a ruch ustawczy RPD linia przerywana. Symulator moze wykonac nastepujace rodzaje rzutow : - Rzut rownolegly w dowolnym kierunku V(x,y,z) - Rzut prostokatny na plaszczyzne XY, YZ, lub XZ - Rzut perspektywiczny o dowolnym srodku C(x,y,z) - Rysunek stereoskopowy. Sposob dzialania symulatora okreslaja parametry i opcje, podawane w chwili uruchomienia symulatora. Wiekszosc z nich mozna zmienic w czasie trwania symulacji, np. tryb ( symulacja ciagla lub krokowa ), predkosc rysowania ( szybko lub wolno ), sposob wyswietlania ( kolory, linie programu ). 3.1. Sposob uzycia symulatora ============================= Aby skorzystac z symulatora, czyli wykonac rysunek toru narzedzia, nalezy podac : - plaszczyzne rysunku - rodzaj rzutu - tryb i predkosc symulacji - nazwe pliku danych ( zwykle cld.dta ) oraz ewentualnie inne dane, majace wplyw na wyglad i zawartosc rysunku, uzyte kolory i sposob wykonania symulacji. Dane te mozna podac jako parametry i opcje w linii wywolania symulatora z DOS, ale zwykle dokonuje sie symulacji w sposob standardowy, nie podajac zadnych danych, gdyz na poczatku pracy symulator nadaje danym wartosci domyslne ( standardowe ). W systemie KSP wystarczy nacisnac klawisz F4, a nastepnie F5. Sposob symulacji mozna zmienic korzystajac z menu ikon symulatora. Krotki opis ikon - prawym klawiszem myszy; szczegolowy - Pomoc Windows, plik KSPF_INS.HLP, rozdzial Symulatory. Mozna tez skorzystac z programu "Menu i dialogi dla symulatora" uruchamianego z menu Symulatory w sytemie KSP. Program ten powstal, gdy w symulatorze jeszcze nie bylo menu ikon. W programie mozna podac w odpowiednich dialogach wiekszosc danych okreslajacych dzialanie symulatora ( opis - plik SYMUL3D.TXT ), dokonac symulacji klawiszem F5, wrocic do KSP - Koniec z Menu Pliki, lub przez Alt + Tab, co jest o tyle lepsze, ze nie wychodzimy z programu obslugi menu i pamietamy jego biezace ustawienia, i by dokonac ponownej symulacji wystarczy sie znow przelaczyc ( Alt + Tab ) z KSP na program menu dla symulatora. 3.2. Klawisze sterujace - zmiana trybu podczas symulacji ======================================================== Po uruchomieniu symulator nie wymaga wpisywania danych z klawiatury, jednak mozna zmienic sposob jego dzialania albo klikajac mysza ikony, albo naciskajac nastepujace klawisze : 'K' - symulacja "krokowa" ( z zatrzymaniem po wykonaniu ruchu ) 'C' - symulacja "ciagla" 'S' - rysuj szybko 'W' - rysuj wolno - ze zwloka 'X' - narysuj biezacy rysunek od nowa, bez zmiany jego wielkosci Enter dziala tak samo jak X, ale dopiero po narysowaniu rysunku '1' - narysuj pierwotny rysunek ( wielkosc 100% ) '2' - zoom wg zaznaczonego okna 'Z' - podaj wartosc zwloki ( domyslnie 20 ms ) dla symulacji wolnej. Ctrl_C, lub Ctrl_Break - przerwij program Enter - po narysowaniu rysunku : ponow symulacje (bez zmiany wielkosci rysunku) Esc - przerwij dzialanie programu. Mozna tez uzyc ikony END. 'H' - wstrzymaj rysowanie - wznowienie przez dowolny klawisz 'G' l1 l2 ... ln 0 - przy ponownej symulacji zatrzymaj sie w liniach o numerach l1,l2 ... ln. Numery linii musza byc rosnace : l1 < l2 < ... < ln Numery oddziela sie odstepem. Dla zakonczenia listy numerow linii nalezy wpisac 0. Pojedyncza linie wstrzyman okresla sie klikajac ikone linii wstrzyman (reka). Po dojsciu do linii wstrzyman symulator wyswietla ja ( z wykrzyknikiem na poczatku ) i czeka na nacisniecie dowolnego klawisza. Po nacisnieciu 'K' wchodzi sie do pracy krokowej, w przeciwnym razie dokona sie dalsza symulacja. Mozna okreslic do 40 linii wstrzyman. F1 - krotka pomoc F3 - wczytanie nowego pliku danych 3.2.1. Przelaczniki ------------------- 'I' - pokazuj biezaca instrukcje, lub nie pokazuj jej 'P' - pokazuj ( lub nie ) wspolrzedne linii i lukow 'R' - pokazuj ( lub nie ) kursor 'D' - gladko rysuj luki ( ale wtedy nieco wolniej ) 'L' - koloruj ( lub nie ) linie 'U' - koloruj luki 'O' - koloruj poziomice = parametr up 'N' - koloruj narzedzia = parametr un1 '+', '-' - zmien kolor tla 3.2.2. Inne klawisze sterujace ------------------------------ F6 - wywolanie menu dla symulacji wg programu sterujacego. W tym menu : - Klawisz F5 zmienia zakres rysunku tak, aby : a) rysunek obejmowal wszystkie ruchy, albo b) pozycjonowania mogly byc poza rysunkiem. Wariant b) przydaje sie, gdy wykonuje sie dalekie pozycjonowania, lub zjazdy na baze polozona daleko w stosunku do rozmiarow przedmiotu. Wowczas rysunek przedmiotu w wariancie a) jest zmniejszony, gdyz zawiera dalekie zjazdy, podczas gdy w wariancie b) rysunek obejmuje jedynie ruchy robocze i pozycjonowania nie wykraczajace poza zakres ruchow roboczych. - Klawiszami F1 i F2 mozna wybrac typ sterownika (Sinumerik, lub GE550 TX). - Klawiszem F4 ustawia sie lub anuluje wykonywanie blokow warunkowych. Zatwierdzenie wybranych opcji i wyjscie z menu - klawiszem F10. F7 - linia stanu w jednej lub dwu liniach ( "pelna", lub pojedyncza ) F8 - schowaj, lub pokaz linie stanu ( opisujaca klawisze ) F9 - schowaj, lub pokaz menu ( o ile nie ma opcji m - nie pokazuj menu ) Aby przerysowac menu ( np. po zamazaniu przez zoom ) - nalezy kliknac ikone Kolory ( gorna, z prawej ) z klawiszem Alt. Alt_D - chwilowe przejscie do DOSa. Powrot do symulatora - poleceniem EXIT Mozna jednak korzystac z DOSa w ograniczony sposob, np. wykonac DIR. Nie nalezy przechodzic do trybu tekstowego. Jesli jednak przejdzie sie do trybu tekstowego, trzeba napisac exit, nacisnac Enter by wrocic do symulatora i Esc, by wyjsc z niego. Potem mozna ponownie uruchomic symulator. Alt_S - przerysowanie calego ekranu Alt_R - przerysowanie obrzezy Alt_F1..Alt_F10 - zmiana rozmiarow okna rysunku : Alt_F1 - okno : cwiartka lewa gorna Alt_F2 - okno : cwiartka prawa gorna Alt_F3 - okno : cwiartka lewa dolna Alt_F4 - okno : cwiartka prawa dolna Alt_F5 - okno : gorna polowa Alt_F6 - okno : dolna polowa Alt_F7 - okno : lewa polowa Alt_F8 - okno : prawa...
bobok7