R12_01.PDF
(
570 KB
)
Pobierz
Szablon dla tlumaczy
Rozdział 12. Efekty specjalne
Podczas malowania, rozmieszczania napisów i tym podobnych czynności o efekcie końcowym decydują zdol-
ności manualne wykonawcy. Corel R.A.V.E. zawiera również narzędzia, przeznaczone do poprawy wyglądu
obrazka (np. usuwanie szumu i mory, redukcja efektu czerwonych oczu) oraz przekształcania go tak, aby
zwracał uwagę swym niecodziennym wyglądem (zawirowanie, dodawanie śladów opadów atmosferycznych,
wykrywanie konturów itp.). Korzystając z efektów specjalnych, należy wybrać typ przekształcenia i wartości
parametrów, a komputer wykona resztę pracy. Mimo że są to narzędzia zautomatyzowane, pozostawiają wiele
możliwości wyobraźni twórcy.
Efekty
trójwymiarowe
Narzędzia, znajdujące się w grupie
3D Effects
, umożliwiają przekształcenie płaskiego obrazka tak, aby sprawiał
wrażenie przestrzennego.
Rysunek 12.1. Polecenia menu Bitmaps
W tabeli 12.l zebrałem posortowane według kolejności alfabetycznej możliwe do uzyskania efekty.
Tabela 12.1.
Efekty trójwymiarowe
Efekt
Polecenia
Nałożenie obrazka na cylinder
Bitmaps/3D Effects/Cylinder
w przestrzeni trójwymiarowej
Bitmaps/3D Effects/3D Rotate
Ramka. Uwaga — wymaga maski
Bitmaps/3D Effects/Emboss
Wypchnięcie lub wklęśnięcie obrazka
Bitmaps/3D Effects/Pinch/Punch
Wyświetlenie obrazka w perspektywie
Bitmaps/3D Effects/Perspective
Wytłoczenie obrazka
Bitmaps/3D Effects/Emboss
Zawinięcie rogu arkusza
Bitmaps/3D Effects/Page Curl
Nałożenie obrazka na cylinder
Ćwiczenie 12.1.
Po uruchomieniu programu Corel R.A.V.E. utwórz nowy obrazek. Korzystając z narzędzi z menu Bitmaps,
przekształć go tak, aby sprawiał wrażenie nałożonego na cylinder.
Sposób wykonania:
1.
Załaduj program Corel R.A.V.E. W tym celu wybierz polecenia
Start
/
Programy
/
CorelDRAW 10
/
Corel R.A.V.E. 1.0.
2.
Po wyświetleniu okna
Welcome to Corel R.A.V.E.
kliknij ikonę
New Movie
.
3.
Włóż do napędu dyskietkę dołączoną do książki.
4.
Wybierz polecenia
File
/
Import
.
5.
Z dyskietki, dołączonej do książki, zaimportuj plik
02.gif
.
6.
Wybierz polecenia
Bitmaps
/
3D Effects
/
Cylinder
.
Rysunek 12.2.
Włączanie trybu
podglądu
7.
Po wyświetleniu okna
Cylinder
kliknij ikonę oznaczoną okiem (rysunek 12.2). Parametry wprowadzane
w oknie
Cylinder
zostaną zastosowane do obrazka.
8.
Suwak
Percentage
ustaw w położeniu
-80
.
9.
Kliknij ikonę oznaczoną okiem. Zaobserwuj zmiany wyglądu obrazka.
10.
Suwak
Percentage
ustaw kolejno w położeniu:
–40
,
+40
,
+80
. Po każdej zmianie kliknij ikonę
oznaczoną okiem. Zaobserwuj zmiany wyglądu obrazka.
Praca z narzędziami służącymi do uzyskiwania efektów specjalnych polega na dobieraniu parametrów i
obserwowaniu ich wpływu na wygląd obrazka.
W dolnej części okna znajduje się przycisk
Reset
. Po kliknięciu go wprowadzone przez ciebie ustawienia zostały
zastąpione wartościami domyślnymi.
Kliknięcie klawisza
OK
,
Cancel
lub
Help
powoduje odpowiednio zastosowanie ustawień do obrazka,
zamknięcie okna i anulowanie zmian lub wyświetlenie okna pomocy.
Modyfikacja okna filtru
Ćwiczenie 12.2.
Po uruchomieniu programu Corel R.A.V.E. utwórz nowy obrazek. Wyświetl okno
Cylinder
. Zapoznaj się z
możliwościami zmiany sposobu wyświetlania.
Sposób wykonania:
1.
Załaduj program Corel R.A.V.E. W tym celu wybierz polecenia
Start
/
Programy
/
CorelDRAW 10
/
Corel R.A.V.E. 1.0
.
2.
Po wyświetleniu okna
Welcome to Corel R.A.V.E.
kliknij ikonę
New Movie
.
3.
Włóż do napędu dyskietkę dołączoną do książki.
4.
Wybierz polecenia
File
/
Import
.
5.
Z dyskietki, dołączonej do książki, zaimportuj plik
02.gif
.
6.
Wybierz polecenia
Bitmaps
/
3D Effects
/
Cylinder
.
Rysunek 12.3. Wyświetlanie małego pola podglądu
7.
Przyspieszenie działania programu można uzyskać, gdy wprowadzone zmiany będą wyświetlane nie na
całym obrazku, a na wybranym fragmencie. Kliknij widoczną w prawym górnym rogu okna
Cylinder
ikonę, oznaczoną dwoma prostokątami (rysunek 12.3).
Rysunek 12.4.
Obrazek źródłowy i
poddany
przekształceniu.
Jeżeli chcesz
zobaczyć inny
fragment, wystarczy
obrazek przesunąć
8.
W górnej części okna wyświetlone zostały dwa pola. Po lewej stronie widoczny jest obraz źródłowy. Po
prawej stronie znajduje się obraz poddany przekształceniu (rysunek 12.4).
9.
Umieść kursor w polu po lewej stronie okna. Kursor zmieni kształt ze strzałki na dłoń.
10.
Wciśnij i przytrzymaj lewy przycisk myszy.
11.
Przesuń kursor.
12.
Przemieszczanie kursora powoduje przesuwanie obrazu źródłowego i obrazu przekształconego. Ustaw
obraz źródłowy tak, aby widoczna była lewa skrajna część obrazka.
Rysunek 12.5. Wyświetlanie dużego okna podglądu
13.
W małym oknie podglądu trudno jest ocenić, jak będzie wyglądał cały obrazek. Kliknij widoczną w
prawym górnym rogu okna ikonę, oznaczoną jednym prostokątem (rysunek 12.5).
Rysunek 12.6.
Przesuwanie obrazu
w dużym polu
podglądu
14.
W miejscu, w którym do tej pory znajdowały dwa małe pola podglądu, wyświetlane jest jedno duże.
Widoczny jest w nim fragment obrazka po modyfikacji (rysunek 12.6). Sposób przesuwania obrazka
jest podobny jak w przypadku pracy z dwoma oknami podglądu.
Rysunek 12.7. Zamykanie pól podglądu
15.
Aby zamknąć pola podglądu, kliknij widoczną w prawym górnym rogu okna ikonę, oznaczoną
symbolem dwóch prostokątów różnej wielkości (rysunek 12.7).
Rysunek 12.8. Polecenia menu można wybierać
również z okna podglądu działania filtru
Plik z chomika:
Adogard
Inne pliki z tego folderu:
R01_01.PDF
(506 KB)
R00_01.PDF
(168 KB)
R03_01.PDF
(387 KB)
R02_01.PDF
(448 KB)
R04_01.PDF
(485 KB)
Inne foldery tego chomika:
[Helion]Sieci Komputerowe Dla Kazdego
A.Jaśkiewicz inżynieria oprogramowania
ABC Sam Naprawiam Komputer B.Danowski
AdrewTanenbaum Sieci_komputerowe_HELION
Algorytmy+struktury danych =programy Niklaus.Wirth
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin