R12_01.PDF

(570 KB) Pobierz
Szablon dla tlumaczy
Rozdział 12. Efekty specjalne
Podczas malowania, rozmieszczania napisów i tym podobnych czynności o efekcie końcowym decydują zdol-
ności manualne wykonawcy. Corel R.A.V.E. zawiera również narzędzia, przeznaczone do poprawy wyglądu
obrazka (np. usuwanie szumu i mory, redukcja efektu czerwonych oczu) oraz przekształcania go tak, aby
zwracał uwagę swym niecodziennym wyglądem (zawirowanie, dodawanie śladów opadów atmosferycznych,
wykrywanie konturów itp.). Korzystając z efektów specjalnych, należy wybrać typ przekształcenia i wartości
parametrów, a komputer wykona resztę pracy. Mimo że są to narzędzia zautomatyzowane, pozostawiają wiele
możliwości wyobraźni twórcy.
Efekty trójwymiarowe
Narzędzia, znajdujące się w grupie 3D Effects , umożliwiają przekształcenie płaskiego obrazka tak, aby sprawiał
wrażenie przestrzennego.
Rysunek 12.1. Polecenia menu Bitmaps
W tabeli 12.l zebrałem posortowane według kolejności alfabetycznej możliwe do uzyskania efekty.
Tabela 12.1.
137562547.010.png 137562547.011.png
Efekty trójwymiarowe
Efekt
Polecenia
Nałożenie obrazka na cylinder
Bitmaps/3D Effects/Cylinder
w przestrzeni trójwymiarowej
Bitmaps/3D Effects/3D Rotate
Ramka. Uwaga — wymaga maski
Bitmaps/3D Effects/Emboss
Wypchnięcie lub wklęśnięcie obrazka
Bitmaps/3D Effects/Pinch/Punch
Wyświetlenie obrazka w perspektywie
Bitmaps/3D Effects/Perspective
Wytłoczenie obrazka
Bitmaps/3D Effects/Emboss
Zawinięcie rogu arkusza
Bitmaps/3D Effects/Page Curl
Nałożenie obrazka na cylinder
Ćwiczenie 12.1.
Po uruchomieniu programu Corel R.A.V.E. utwórz nowy obrazek. Korzystając z narzędzi z menu Bitmaps,
przekształć go tak, aby sprawiał wrażenie nałożonego na cylinder.
Sposób wykonania:
1. Załaduj program Corel R.A.V.E. W tym celu wybierz polecenia Start / Programy / CorelDRAW 10 /
Corel R.A.V.E. 1.0.
2. Po wyświetleniu okna Welcome to Corel R.A.V.E. kliknij ikonę New Movie .
3. Włóż do napędu dyskietkę dołączoną do książki.
4. Wybierz polecenia File / Import .
5. Z dyskietki, dołączonej do książki, zaimportuj plik 02.gif .
6. Wybierz polecenia Bitmaps / 3D Effects / Cylinder .
Rysunek 12.2.
Włączanie trybu
podglądu
7. Po wyświetleniu okna Cylinder kliknij ikonę oznaczoną okiem (rysunek 12.2). Parametry wprowadzane
w oknie Cylinder zostaną zastosowane do obrazka.
8. Suwak Percentage ustaw w położeniu -80 .
9. Kliknij ikonę oznaczoną okiem. Zaobserwuj zmiany wyglądu obrazka.
10. Suwak Percentage ustaw kolejno w położeniu: –40 , +40 , +80 . Po każdej zmianie kliknij ikonę
oznaczoną okiem. Zaobserwuj zmiany wyglądu obrazka.
Praca z narzędziami służącymi do uzyskiwania efektów specjalnych polega na dobieraniu parametrów i
obserwowaniu ich wpływu na wygląd obrazka.
137562547.012.png 137562547.013.png
W dolnej części okna znajduje się przycisk Reset . Po kliknięciu go wprowadzone przez ciebie ustawienia zostały
zastąpione wartościami domyślnymi.
Kliknięcie klawisza OK , Cancel lub Help powoduje odpowiednio zastosowanie ustawień do obrazka,
zamknięcie okna i anulowanie zmian lub wyświetlenie okna pomocy.
Modyfikacja okna filtru
Ćwiczenie 12.2.
Po uruchomieniu programu Corel R.A.V.E. utwórz nowy obrazek. Wyświetl okno Cylinder . Zapoznaj się z
możliwościami zmiany sposobu wyświetlania.
Sposób wykonania:
1. Załaduj program Corel R.A.V.E. W tym celu wybierz polecenia Start / Programy / CorelDRAW 10 /
Corel R.A.V.E. 1.0 .
2. Po wyświetleniu okna Welcome to Corel R.A.V.E. kliknij ikonę New Movie .
3. Włóż do napędu dyskietkę dołączoną do książki.
4. Wybierz polecenia File / Import .
5. Z dyskietki, dołączonej do książki, zaimportuj plik 02.gif .
6. Wybierz polecenia Bitmaps / 3D Effects / Cylinder .
Rysunek 12.3. Wyświetlanie małego pola podglądu
7. Przyspieszenie działania programu można uzyskać, gdy wprowadzone zmiany będą wyświetlane nie na
całym obrazku, a na wybranym fragmencie. Kliknij widoczną w prawym górnym rogu okna Cylinder
ikonę, oznaczoną dwoma prostokątami (rysunek 12.3).
137562547.001.png 137562547.002.png
Rysunek 12.4.
Obrazek źródłowy i
poddany
przekształceniu.
Jeżeli chcesz
zobaczyć inny
fragment, wystarczy
obrazek przesunąć
8. W górnej części okna wyświetlone zostały dwa pola. Po lewej stronie widoczny jest obraz źródłowy. Po
prawej stronie znajduje się obraz poddany przekształceniu (rysunek 12.4).
9. Umieść kursor w polu po lewej stronie okna. Kursor zmieni kształt ze strzałki na dłoń.
10. Wciśnij i przytrzymaj lewy przycisk myszy.
11. Przesuń kursor.
12. Przemieszczanie kursora powoduje przesuwanie obrazu źródłowego i obrazu przekształconego. Ustaw
obraz źródłowy tak, aby widoczna była lewa skrajna część obrazka.
Rysunek 12.5. Wyświetlanie dużego okna podglądu
13. W małym oknie podglądu trudno jest ocenić, jak będzie wyglądał cały obrazek. Kliknij widoczną w
prawym górnym rogu okna ikonę, oznaczoną jednym prostokątem (rysunek 12.5).
137562547.003.png 137562547.004.png 137562547.005.png
Rysunek 12.6.
Przesuwanie obrazu
w dużym polu
podglądu
14. W miejscu, w którym do tej pory znajdowały dwa małe pola podglądu, wyświetlane jest jedno duże.
Widoczny jest w nim fragment obrazka po modyfikacji (rysunek 12.6). Sposób przesuwania obrazka
jest podobny jak w przypadku pracy z dwoma oknami podglądu.
Rysunek 12.7. Zamykanie pól podglądu
15. Aby zamknąć pola podglądu, kliknij widoczną w prawym górnym rogu okna ikonę, oznaczoną
symbolem dwóch prostokątów różnej wielkości (rysunek 12.7).
Rysunek 12.8. Polecenia menu można wybierać
również z okna podglądu działania filtru
137562547.006.png 137562547.007.png 137562547.008.png 137562547.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin