28.ZASADY PARKOWANIA ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM STREF OGRANICZONEGO POSTOJU.docx

(12 KB) Pobierz

28. ZASADY PARKOWANIA ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM STREF OGRANICZONEGO POSTOJU

 

Wybór miejsc do pakowania odbywa się na etapie planowania przestrzennego. Projektant od zagospodarowania przestrzennego wraz z projektantem komunikacyjnym decydują o wyborze miejsc do parkowania.

Można wyróżnić 3 strefy:

-          A - środek miasta

·         A1 – strefa istniejąca, A2 – strefa projektowana

-          B – strefa intensywnej zabudowy, budynki wielokondygnacyjne

·         B1 – strefa istniejąca, B2 – strefa projektowana

-          C – budynki niskie, jednorodzinne

 

Wskaźniki programowe miejsc postojowych dla samochodów osobowych, zależą od rodzaju obiektu, jednostek odniesienia, rodzaju strefy A, B, C.

 

Strefa ograniczonego postoju ma na celu:

-          zmniejszeniu ruchu w obszarze

-          aby następowało szybkie zwalnianie miejsc postojowych

-          można wprowadzić opłaty za parkowanie pojazdów w strefach ograniczonego postoju i w ten sposób zachęcić kierowców do korzystania ze środków zbiorowej komunikacji autobusowej a co za tym idzie zmniejszenie ruchu w obszarze

strefę ograniczonego postoju można podzielić na 3 strefy:

-          Strefa I – nie dostępna dla ruchu pojazdów, dostępna tylko dla pojazdów zaopatrzenia i służb ratunkowych

-          Strefa II – dostępna tylko dla mieszkańców, parkujące pojazdy muszą mieć specjalną naklejkę na szybie

-          Strefa III – dostępna dla wszystkich użytkowników a parkowanie możliwy tylko po wniesieniu opłaty.

 

Głównym celem wprowadzania stref ograniczonego postoju jest zachęcenie użytkowników pojazdów do korzystania ze środków zbiorowej komunikacji i zmniejszenie natężenia ruchu pojazdów w danej strefie (obszarze). Można to osiągnąć poprzez wprowadzenie wysokich opłat za parkowanie lub uprzywilejowanie środków komunikacji zbiorowej wprowadzając np. pasy ruchu przeznaczone tylko dla autobusów i taksówek.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin