materialy_szkoleniowe_M5_podrecznik.pdf

(242 KB) Pobierz
Roz_gos.qxd
R y s z a r d K a m i ń s k i
S T Y M U LO WA N I E R O Z W O J U
G O S P O D A R C Z E G O
WA R S Z AWA 2 0 0 3
17897631.004.png
Na zlecenie Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej
wydała Agencja Wydawniczo-Reklamowa MT, ul. Nowy Świat 49, 00-042 Warszawa.
ISBN: 83-917960-7-8
17897631.005.png
S P I S T R E Ś C I
1. WSTĘP
5
2. CO OD KOGO ZALEŻY? – UWARUNKOWANIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO
NA POZIOMIE LOKALNYM
6
2.1. Uwarunkowania zewnętrzne wpływające na gospodarkę lokalną
6
2.2. Rola samorządów we wspieraniu rozwoju gospodarczego
10
2.3. Bariery rozwoju lokalnej gospodarki
11
2.4. Cykl rozwoju przedsiębiorczości
12
3. CO MOŻEMY WYKORZYSTAĆ? INSTRUMENTY I NARZĘDZIA
STYMULOWANIA LOKALNEJ GOSPODARKI 18
3.1. Finansowe możliwości wspierania gospodarki przez samorządy lokalne
18
3.2. Pozyskiwanie inwestorów
19
3.3. Możliwości tworzenia instytucji i organizacji okołobiznesowych
w środowiskach lokalnych
21
3.4. Społeczne przedsięwzięcia gospodarcze (SPG)
31
4. JAK OSIĄGNĄĆ SUKCES? – OD DOBRYCH CHĘCI DO SKUTECZNYCH
DZIAŁAŃ W PROJEKTOWANIU PROGRAMÓW STYMULOWANIA GOSPODARKI 34
4.1. Wprowadzenie
34
4.2. A jednak strategia – konieczność podejścia kompleksowego
34
4.3. Budowanie systemu wspierania lokalnej gospodarki – krok po kroku
37
4.4 Wpływ przyszłej integracji z Unią Europejską na gospodarkę lokalną w Polsce 40
TEST 56
17897631.006.png
17897631.007.png
Stymulowanie rozwoju gospodarczego
1. WSTĘP
Nowoczesne spojrzenie na funkcje lokalnego samorządu wskazuje, że jego najważniejszym
zadaniem jest stworzenie warunków zaspokajania potrzeb mieszkańców. Potrzeby te mogą być
rozumiane bardzo wąsko i sprowadzać się bezpośrednio do wymienionych w ustawach zadań
administracyjnych, lub szeroko i odnosić się do całokształtu spraw danego obszaru i miesz-
kających tam ludzi. Aktywne wspieranie rozwoju gospodarczego i przedsiębiorczości z pewnoś-
cią wpisuje się w ten drugi sposób rozumowania. Rozwój gospodarczy oznacza więc dla danego
obszaru wzrost dochodów firm i ludności przy jednoczesnym wzroście zatrudnienia.
W ponad 10 lat od rozpoczęcia w Polsce przemian rynkowych dla nikogo nie jest tajemnicą, że
pomyślność lokalnych społeczności, zamożność ludzi i wszechstronny rozwój miast, gmin
i powiatów są ściśle związane ze stanem lokalnej gospodarki. W praktyce oznacza to rozwój ist-
niejących firm oraz ciągłe powstawanie nowych, a także przychodzenie większych i mniejszych
inwestorów z zewnątrz.
Czy jednak lokalne władze samorządowe mają wpływ na stan lokalnej gospodarki? Czy w dobie
globalnych powiązań gospodarczych i wszechobecnych stwierdzeń „...o wpływie uwarunkowań
makroekonomicznych na gospodarkę” lokalny samorząd może być zaangażowany we wspiera-
nie rozwoju gospodarczego?
Po zapoznaniu się z niniejszym podręcznikiem dowiesz się, jakie są najważniejsze uwarun-
kowania rozwoju lokalnej gospodarki. Lektura tego podręcznnika przywołuje kluczowe zasa-
dy i uwarunkowania rozwoju lokalnej gospodarki oraz kilka praktycznych przykładów działań
podejmowanych w polskich gminach i powiatach. Dzięki temu, będąc lokalnym liderem,
wójtem, burmistrzem, radnym lub pracownikiem samorządowej administracji będziesz mógł
skonfrontować swoje dotychczasowe poglądy i działania, jakie podejmowane są w Twoim
otoczeniu na rzecz stymulowania lokalnej gospodarki.
Powszechnie uznaje się, że rozwiązaniem problemów wsi i obszarów wiejskich jest rozwój
pozarolniczej działalności gospodarczej oraz szeroko rozumianej przedsiębiorczości.
Wypracowanie sposobów realizacji celów gospodarczych należy do najtrudniejszych zadań
związanych z rozwojem. W odróżnieniu od realizacji np. celów związanych z problematyką
społeczną, poprawą bezpieczeństwa czy rozwojem kultury, władze lokalne mogą być zaan-
gażowane w rozwój gospodarczy co najwyżej pośrednio. Działalność gospodarcza poszcze-
gólnych firm ma charakter autonomiczny wobec władz danej gminy czy obszaru. Z jednej
strony występuje szereg relacji samorządu z podmiotami gospodarczymi, np.: dotyczących
dzierżawy lub własności nieruchomości i często wpływu na lokalne rynki zbytu produktów lub
usług, jednak ostateczne decyzje dotyczące poszczególnych firm podejmują ich właściciele.
Powstaje więc pytanie: jak w formule wolnego rynku stymulować społeczność lokalną, przed-
siębiorców, rolników, inwestorów zewnętrznych do działań na rzecz własnych firm z korzyś-
cią dla całej gminy i lokalnej społeczności?
Niniejszy podręcznik podejmuje próbę odpowiedzi również na to niezwykle trudne i zasad-
nicze pytanie.
Program Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji
5
17897631.001.png 17897631.002.png 17897631.003.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin