Praktyka II.txt

(8 KB) Pobierz
Na pocz�tek drugiej cz�ci praktycznej pewnie co� banalnego dla wi�kszo�ci gitarzyst�w, ale rozpisane by� musi - akordy barowe.

Akord barowy to akord z tzw. poprzeczk� (barre). Poprzeczka polega na doci�ni�ciu palcem (najcz�ciej wskazuj�cym) wi�cej ni� jednej struny. 

Dwa najpopularniejsze typy akord�w barowych to typ E i typ A. Typy akord�w barowych bior� swoj� nazw� od struny, na kt�rej znajduje si� pryma akordu i jednocze�nie od podstawowych akord�w otwartych. Poni�ej przyk�ady dw�ch akord�w barowych F-dur i Bb-dur. Obok dla przypomnienia akordy otwarte E-dur i A-dur:


Typ "E"

Akord F-dur             Akord E-dur
E|-O-|---|---|---|---|  E|---|---|---|---|---|
B|-O-|---|---|---|---|  B|---|---|---|---|---|
G|-O-|-O-|---|---|---|  G|-O-|---|---|---|---|
D|-O-|---|-O-|---|---|  D|---|-O-|---|---|---|
A|-O-|---|-O-|---|---|  A|---|-O-|---|---|---|
E|-O-|---|---|---|---|  E|---|---|---|---|---|

Typ "A"

Akord Bb-dur            Akord A-dur
E|-O-|---|---|---|---|  E|---|---|---|---|---|
B|-O-|---|-O-|---|---|  B|---|-O-|---|---|---|
G|-O-|---|-O-|---|---|  G|---|-O-|---|---|---|
D|-O-|---|-O-|---|---|  D|---|-O-|---|---|---|
A|-O-|---|---|---|---|  A|---|---|---|---|---|
E|---|---|---|---|---|  E|---|---|---|---|---|


Jak widzimy Akord barowy typu E powstaje poprzez przesuni�cie akordu E i dodanie poprzeczki. Analogicznie sytuacja przedstawia si� z akordem A-dur i Bb-dur. Najwi�ksz� zalet� akord�w barowych jest ich "przesuwalno��". Dzi�ki swojej budowie ten sam kszta�t akordu mo�na przesun�� na dowolny pr�g i uzyskac kolejne akordy. Tak wi�c znaj�c wszystkie d�wi�ki na strunach E i A mo�emy chwyci� wszystkie 12 akord�w durowych w dw�ch miejscach. Ale to nie wszystko! (zabrzmia�o jak w telemarkecie ;) ) W ten sam spos�b mo�na utworzy� akordy mollowe:

Typ "E"

Akord F-moll            Akord E-moll
E|-O-|---|---|---|---|  E|---|---|---|---|---|
B|-O-|---|---|---|---|  B|---|---|---|---|---|
G|-O-|---|---|---|---|  G|---|---|---|---|---|
D|-O-|---|-O-|---|---|  D|---|-O-|---|---|---|
A|-O-|---|-O-|---|---|  A|---|-O-|---|---|---|
E|-O-|---|---|---|---|  E|---|---|---|---|---|


Typ "A"

Akord Bb-moll           Akord A-moll
E|-O-|---|---|---|---|  E|---|---|---|---|---|
B|-O-|-O-|---|---|---|  B|-O-|---|---|---|---|
G|-O-|---|-O-|---|---|  G|---|-O-|---|---|---|
D|-O-|---|-O-|---|---|  D|---|-O-|---|---|---|
A|-O-|---|---|---|---|  A|---|---|---|---|---|
E|---|---|---|---|---|  E|---|---|---|---|---|


To jest cudowne w akordach barowych... Mamy tylko cztery "schematy" do zapamietania i opanowania, a potrafimy uchwycic 48 akord�w, poniewa� 12 d�wi�k�w x 2typy x 2tryby (dur i moll) = 48 :)

PODPOWIED�: wielu gitarzyst�w obdarzonych grubszymi palcami ma problem z chwyceniem akord�w durowych typu A, poniewa� nie mieszcz� si� trzy palce tam gdzie powinny. Sam r�wnie� nale�� do tej grupy. Rozwi�zaniem tego problemu jest doci�ni�cie tych trzech strun palcem serdecznym tworz�c druga poprzeczk�. Trzeba tylko uwa�a�, �eby nie przyt�umi� struny E1.


W tym momencie sko�cze z prezentacj� akord�w w postaci schemat�w, a przejdziemy do przedstawiania ich na tabulaturze. Przyb�dzie ich troche , wi�c wygodniej b�dzie czytac z tabulatury. 


Wst�p do akord�w barowych sko�czony, wi�c mo�emy si� zabra� za akordy septymowe. 
W tej cz�ci poznamy trzy najwa�niejsze rodzaje akord�w septymowych:
- dur-septymowe
- moll-septymowe
- dominant-septymowe

Tabulatura:
Pryma na strunie E
  
     CMaj7   Cm7   C7
E|---8-------8-----8---
B|---8-------8-----8---
G|---9-------8-----9---
D|---9-------8-----8---
A|---10------10----10--
E|---8-------8-----8---


Pryma na strunie E
  
     CMaj7   Cm7   C7
E|---3-------3-----3---
B|---5-------4-----5---
G|---4-------3-----3---
D|---5-------5-----5---
A|---3-------3-----3---
E|---------------------




SKALE




Pi�� pozycji pentatonicznych =) (w C-dur) Poni�ej przedstawiam ca�e pozycje (ponad dwie oktawy)


Pozycja I (Pentatonika C-dur)
E--------------------------8-10-----------------
B---------------------8-10----------------------
G-----------------7-9---------------------------
D------------7-10-------------------------------
A-------7-10------------------------------------
E--8-10-----------------------------------------

Pozycja II
E-------------------------------10-12------------
B-------------------------10-13------------------
G--------------------9-12-----------------------
D--------------10-12-----------------------------
A--------10-12-----------------------------------
E--10-12-----------------------------------------

Pozycja III
E---------------------------------12-15---------------------0-3--
B--------------------------13-15-----------------------1-3-------
G--------------------12-14-------------------------0-2-----------
D--------------12-14---------------------------0-2---------------
A--------12-15-----------------------------0-3-------------------
E--12-15-------------------------------0-3-----------------------

Pozycja IV
E----------------------3-5---------------------
B------------------3-5-------------------------
G--------------2-5-----------------------------
D----------2-5---------------------------------
A------3-5-------------------------------------
E--3-5-----------------------------------------

Pozycja V (Pentatonika A-moll)
E----------------------5-8---------------------
B------------------5-8-------------------------
G--------------5-7-----------------------------
D----------5-7---------------------------------
A------5-7-------------------------------------
E--5-8-----------------------------------------





Skale modalne...

Podstawowe pozycje skal modalnych z prymami na strunie E. Tak jak w przyk�adach teoretycznych b�d� to skale modalne nale��ce do C-dur (przyk�ady dok�adnie w dw�ch oktawach). To s� wszystko pierwsze pozycje ka�dej skali modalnej (zak�ada si�, �e pierwsza pozycja to ta, kt�ra ma pryme na strunie E). Jednocze�nie s� to wszystkie pozycje skali C-dur (kolejne pozycje skali, to te, kt�re maj� inne d�wi�ki ni� pryma na strunie E). Logicznym, wi�c jest, �e przyk�adowo pozycja pierwsza skali E-frygijskiej jest trzeci� pozycj� skali C-dur (poniewa�, prym� E-frygijskiej jest d�wi�k E, a dla skali C-dur E jest trzecim stopniem):


Skala C-jo�ska
E--------------------------------7-8-----------
B---------------------------8-10---------------
G--------------------7-9-10--------------------
D-------------7-9-10---------------------------
A------7-8-10----------------------------------
E-8-10-----------------------------------------

Skala D-dorycka
E-----------------------------------------10-----
B--------------------------------10-12-13--------
G------------------------9-10-12-----------------
D----------------9-10-12-------------------------
A----------10-12---------------------------------
E-10-12-13---------------------------------------

Skala E-frygijska
E-------------------------------------------12------------------------------0-
B----------------------------------12-13-15---------------------------0-1-3---
G----------------------------12-14--------------------------------0-2---------
D-------------------12-14-15--------------------------------0-2-3-------------
A----------12-14-15-----------------------------------0-2-3-------------------
E-12-13-15--------------------------------------0-1-3-------------------------

Skala F-lidyjska
E----------------------------------------12-13----------------------------0-1-
B-------------------------------12-13-15----------------------------0-1-3-----
G-------------------------12-14---------------------------------0-2-----------
D----------------12-14-15---------------------------------0-2-3---------------
A-------12-14-15------------------------------------0-2-3---------------------
E-13-15-----------------------------------------1-3---------------------------

Skala G-miksolidyjska
E-----------------------------3-------------
B-----------------------3-5-6---------------
G-----------------2-4-5---------------------
D-----------2-3-5---------------------------
A-----2-3-5---------------------------------
E-3-5---------------------------------------

Skala A-eolska
E-----------------------------5------------
B-----------------------5-6-8--------------
G-----------------4-5-7--------------------
D-------------5-7--------------------------
A-------5-7-8------------------------------
E-5-7-8------------------------------------

Skala B-lokrycka
E----------------------------------7-------
B-----------------------------8-10---------
G----------------------7-9-10--------------
D---------------7-9-10---------------------
A--------7-8-10----------------------------
E-7-8-10-----------------------------------
Zgłoś jeśli naruszono regulamin