PLAN NA CZERWIEC 2008.doc

(88 KB) Pobierz
AKTYWNOŚĆ RUCHOWA I ZDROWIE

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZEJ DLA DZIECI 5-LETNICH

NA MIESIĄC CZERWIEC 2008

ODDZIAŁ V

OPRACOWAŁA: KATARZYNA SAGAN

ZAGADNIENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE:

  1. Poszerzenie wiadomości dotyczących zwierząt- poznanie środowiska w jakim żyją, zwrócenie uwagi na ich barwę ochronną
  2. Porównywanie wyglądu zwierząt dorosłych i ich potomstwa
  3. Określanie i uświadamianie roli zwierząt w życiu człowieka
  4. Kształtowanie właściwych nawyków dotyczących ochrony środowiska naturalnego- zwrócenie uwagi na niebezpieczeństwa zagrażające środowisku ze strony człowieka
  5. Rozwijanie właściwego stosunku do świata przyrody,
  6. Zapoznanie z teatrem- zwrócenie uwagi na jego wystrój, nazywanie poszczególnych pomieszczeń
  7. Zapoznanie z charakterystycznymi zmianami w przyrodzie w zależności od pory roku w toku bezpośredniej obserwacji.

TEMATYKA:

  1. Podajmy sobie ręce.
  2. Zabawy w lesie i na łące.
  3. Pożegnania nadszedł czas.
  4. Bezpieczne wakacje.

 

 

 

AKTYWNOŚĆ RUCHOWA I ZDROWIE

AKTYWNOŚĆ INTELEKTUALNA I SPOŁECZNO- PRZYRODNICZA

AKTYWNOŚĆ TWÓRCZA (PLASTYCZNA I MUZYCZNA)

 

Ćwiczenia poranne- zestaw XXXIV- rozwijanie ogólnej sprawności i zwinności  ruchowej dzieci oraz ćwiczenie umiejętności współpracy z kolegą.

 

Zabawa ruchowo- naśladowcza „Ruchy zwierząt”- naśladowanie sposobu poruszania się zwierząt                  z wiejskiego podwórka, podanych przez nauczyciela.

 

„Wiejskie podwórko”- zabawa twórczo – naśladowcza, pokazywanie czynności i ruchów wykonywanych przez zwierzęta.

 

Spacery ulicami osiedla i po ogrodzie przedszkolnym- obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie- pąki kwiatów, liście na drzewach itp

 

I. Podajmy sobie ręce w zabawie i piosence.

 

1. Szukam przyjaciela.

Zabawa „Tak wyglądam” – rysowanie własnej twarzy z zaznaczeniem wszystkich jej elementów (brwi, rzęsy, nos…). Słuchanie opowiadania J. A. Hockuby            „O tym, jak pluszowy zajączek szukał przyjaciela”. 

 

 

 

 

2. Czarna krowa”. Zabawa „Gąski, kury i baranki”- rozpoznawanie śladów zwierząt. Zabawy przy piosence „Czarna krowa”- nauka kroków krakowiaka. Rozmowa na temat piosenki. Recytowanie fragmentu piosenki w różny sposób. Oglądanie ilustracji przedstawiającej rodziny np.: owcy, konia, świni, kury itd. Nazywanie poszczególnych jej członków (baran, owca, jagnię). Zabawa słowna „Zdrobnienia”- tworzenie nowych wyrazów.

 

3. To moi rodzice. Ćwiczenia pamięci wzrokowej „Co dzieje się na obrazku” próby opowiadania obrazka po zasłonięciu go przez nauczyciela. Zabawa dydaktyczna „Czy to są moi rodzice?”- nazywanie dorosłych i  młodych zwierząt żyjących na wsi. Łączenie w pary zwierząt. Oglądanie obrazków przedstawiających królika i zająca- wskazanie różnic i podobieństw. „Tak wącha królik”- zabawa naśladowcza- wykonanie ruchów nosem.

 

4. „Zwierzęta z figur”. Ćwiczenia ruchowo - graficzne- kreślenie w powietrzu sylwet figur geometrycznych, których nazwy podał nauczyciel. Układanie sylwet zwierząt z klocków w kształcie figur geometrycznych (według podanego wzoru)- rozpoznawanie, nazywanie i przeliczanie figur geometrycznych. Kończenie układania klocków w kształcie figur geometrycznych  według podanego rytmu. Przeliczanie figur na obrazkach- układanie „figurowych obrazków” w kolejności od najmniejszej do największej liczby figur znajdujących się na nich. Zabawa dydaktyczna „Co jedzą zwierzęta?”- poznanie sposobów odżywiania się niektórych zwierząt. Składanie w całości jednego z wybranych, podzielonych na części obrazków, przedstawiających zwierzęta z wiejskiej zagrody, oraz naklejenie ułożonego obrazka na kartkę.

5. „Smutne i wesołe zwierzęta”. Rysowany wierszyk „Kaczuszka”- rysowanie kaczki według wiersza czytanego przez nauczyciela (według wzoru). Oglądanie obrazka przedstawiającego kurczątka- oglądanie, gdzie znajdują się kurczątka i co robią. Słuchanie opowiadania D. Niewoli „Smutne kurczątko”. Rozmowa na temat opowiadania- rozwijanie u dziecka tolerancji. Zabawa rozwijająca myślenie twórcze „Dokończ zdanie”. Zabawa słuchowa              Jakie to zwierzę?”- rozróżnianie zwierząt po głosie, słuchanie głosów z płyty CD. Określanie pierwszej głoski w nazwach zwierząt.

 

 

Kolorowanie rysunku zwierzątka z wiejskiej zagrody- dokładne i staranne kolorowanie.

 

Wykonanie „papierowego kurczątka w skorupce”- rozwijanie umiejętności wycinania. Samodzielne wykonanie pracy. Umieszczenie prac na wystawie.

 

„Czarna krowa”- piosenka do nauki. Zapoznanie z tekstem i melodią piosenki, Zabawy przy wspólnie śpiewanej piosence. Śpiewanie piosenki przez chętne dzieci. Próba ułożenia innej melodii do piosenki

 

 

Wykonanie „królika”- rozwijanie umiejętności wycinania. Wspólna ocena prac i umieszczenie ich na wystawie

 

Ćwiczenia poranne- zestaw XXVIII- zabawa orientacyjno- porządkowa „Ptaki w gniazdach”, ćwiczenia oddechowe. Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.

 

Zabawa ruchowa przy muzyce „Kwiatki”- zabawa w parach. Naśladowanie wzrastania kwiatu.

 

Zabawa ruchowa „Wiatr porusza gałęziami drzew”- poruszanie ramionami przy dźwiękach tamburynu

 

Zabawa „Taniec liści”- naśladowanie liści, które wesoło tańczą

 

Zabawa ruchowo- naśladowcza- naśladowanie ruchów zwierząt wymienionych przez nauczyciela

 

II. DBAMY O ZIEMIĘ

 

1. Sprzątanie placu”. Oglądanie obrazków, określanie co robi chłopiec. Łączenie liniami obrazków przedstawiających to, co wydarzyło się wcześniej z tym, co wydarzyło się później. Ocenianie zachowania chłopca. Rysowany wierszyk „Drzewo”- rysowanie drzewa podczas wiersza czytanego przez nauczyciela (według wzoru). Słuchanie opowiadania H. Koszutskiej „Drzewko Maciusia”. Rozmowa na temat opowiadania, zachęcanie dzieci do dbania o przyrodę. Oglądanie ilustracji, przedstawiających brzozę- zwrócenie uwagi na barwę pnia. „Malowanie wiosennej przyrody”- ćwiczenia języka. Ekspresja słowna „Co by było, gdyby nie było drzew?”. Sprzątanie placu przedszkolnego- zachęcanie do dbania o czystość placu.

 

2. Widzimy, wąchamy, słyszymy”. „Podglądamy zwierzęta”- zabawa rozwijająca percepcję wzrokową. Zabawa „Pozwólcie mówić papierkom”- zabawy z kartkami papieru. Rozmowa na temat piosenki „Nasze uszy słyszą świat”- rozróżnianie wysokich i niskich dźwięków. Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej- wskazanie części pasujących do ułożenia obrazka danego kwiatka. Nazywanie kwiatków, określanie pierwszej głoski. Czytanie całościowe wyrazów: „mak” i „stokrotka”.

 

3. „Czysta woda, czyste powietrze, zdrowe zwierzęta”. Rysowany wierszyk „Kwiatek”- rysowanie kwiatka według wiersza. Ekspresja słowna „Co by było,, gdyby nie rosły kwiaty?”. Rozwiązanie zagadki dotyczącej wody. Wypowiedzi dzieci na temat „Dlaczego woda powinna być czysta, a nie zanieczyszczona?”. Doświadczenie i obserwacja „Czy woda jest czysta?”. Oglądanie wody w słoikach, zanieczyszczonej ziemią, piaskiem. Filtrowanie wody- poznanie wstępnej metody oczyszczania wody. Rysowany wierszyk „Motyl”- rysowanie motyla według wiersza. Wymienienie części ciała motyla i wskazanie ich na obrazku. Podanie kilku nazw motyli i ciekawostek z ich życia. Naśladowanie rękami lotu motyla.

4. Dbajmy o lasy”. Zabawa słowno- ruchowa „Ziemia, woda, powietrze”- reagowanie na hasło w odpowiedni sposób. Wycinanie narysowanych na kolorowym papierze sylwet kwiatów. Czytanie tekstu wyrazowo- obrazkowego. Rozmowa na temat tekstu- przypomnienie jak należy się zachowywać w lesie. Zabawa twórcza „Wiosenne liście”. Słuchanie wiersza F. Kobryńczuka „Gdyby lasu nie było…”, poznanie zagrożeń wynikających z wycięcia lasów, porównywanie lasów z książki, rozmowy na temat obrazków. Zabawa dydaktyczna „Liczymy kwiaty”- liczenie w zakresie sześciu. Łączenie liniami kwiatów od najmniejszego do największego, kolorowanie ich.

 

5. Sadzimy drzewo i kwiaty”. Zabawa twórcza „Strumyk”. Ćwiczenia oddechowo - fonacyjne z samogłoskami „o” i „a”. Słuchanie wiersza M.Buczkówny „Tylko jeden raz”. Uświadomienie dzieciom że nie należy niszczyć lasów, ponieważ jest to dom wielu zwierząt. Ćwiczenia ortofoniczne- naśladowanie głosu żaby, żmji i pszczoły. „Kogo nazywamy przyjacielem przyrody?”- podanie cech przyjaciela przyrody. Sadzenie kwiatków w przedszkolu (w doniczkach)- dbanie o sadzonki.

 

Kolorowanie na zielono narysowanych liści brzozy, wycinanie obrazków- dokładne zamalowywanie konturu, kształtowanie umiejętności wycinania

 

Nauka piosenki „Posprzątajmy świat” – zapoznanie z melodią i słowami piosenki.

 

Piosenka „Nasze uszy słyszą świat”- piosenka do nauki. Poznanie tekstu i melodii piosenki. Śpiewanie piosenki różnymi metodami (np. cicho/ głośno). Zabawy przy wspólnie śpiewanej piosence. Rytmiczny marsz po kolei          z wytupywaniem i mówieniem tekstu podanego przez nauczyciela.

 

Wykonanie „papierowego kwiatka”- rozwijanie umiejętności wycinania. Wspólna ocena prac. Umieszczenie kwiatków w kąciku przyrody.

 

Wykonanie „papierowego motyla”- rozwijanie umiejętności wycinania, umieszczenie prac na tablicy

 

 

 

Projektowanie odznaki „Przyjaciel przyrody”- zachęcanie dzieci do dbania o przyrodę

 

 

 

 

 

 

Zabawa ruchowa „Hop”- zabawa twórcza- przeskakiwanie przez przeszkody

 

Ćwiczenia poranne- zestaw XXVII- zabawa orientacyjno- porządkowa „Kto wysoki, kto niski”, ćwiczenia nóg. Podskoki rozkroczno- zwarte, ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia kształtujące mięśnie stóp

 

Ćwiczenia gimnastyczne- zestaw XI- kształtowanie sprawności ruchowej poprzez muzykę, ruch, zastosowanie różnych przyborów

III. ZABAWA W TEATR

 

1. Drewniane kukiełki. Prezentacja bohaterów przedstawienia. Teatrzyk na podstawie utworu B. Lewandowskiej „Kłopoty łyżki”. Zwrócenie uwagi na złe zachowanie córek- łyżek. Interpretacja wiersza za pomocą kukiełek przez chętne dzieci. Oglądanie różnego rodzaju łyżek- krewnych łyżki i małych łyżeczek. Nazywanie „krewniaków”. Włączenie ich do inscenizowania wiersza. Zabawa ruchowo- naśladowcza „Jestem aktorem”- naśladowanie sposobu poruszania się, min, gestów różnych postaci, z którymi można spotkać się na przedstawieniach teatralnych. Oglądanie drewnianych łyżek, dotykanie ich, zabawy z łyżkami.

 

2. Maska aktorska. Zabawa twórcza „Kamień”. Wymawianie samogłosek ciągle, aż braknie tchu, a potem krótko, robiąc przerwy pomiędzy poszczególnymi dźwiękami. Ćwiczenia emisyjne- śpiewanie za nauczycielem określonych sylab coraz wyżej, a następnie coraz niżej. Zabawa „Śpiewające jarzynki”- śpiewanie na wymyślonej przez siebie melodii nazw jarzyn. Zabawy z kostką mimiczną- pokazywanie min, które widać na kostce. Czytanie całościowe wyrazu „maska”. Oglądanie kilku różnych masek wykonanych przez nauczyciela.

 

3. Słuchamy bajek. Zabawa twórcza „Taniec kraba i żyrafy”- wykonywanie na przemian tańca kraba i żyrafy. Wymienienie bohaterów różnych baśni dla dzieci ukrytych w wierszu M. Przewoźnika „Kłopoty w bibliotece”. Słuchanie wybranej bajki z płyty CD. Rozmowa przy obrazkach na temat wyposażenia teatru.

 

4. Śmieszne zamki. Rysowanie drogi rycerza do zamku, w którym śpi królewna. Zabawa twórcza „Posłuszny balon”- zabawa w grupach- dojście do wyznaczonego punktu bez zmiany ścieśnionego kształtu. Kolorowanie zamku według wzoru. Liczenie figur i porównywanie ich liczby. Naklejanie w kwadratach na dole kartki odszukanych we wkładce figur w odpowiedni sposób. Zabawa dydaktyczna „Kolorowe figury”- tworzenie zbiorów na podstawie dwóch cech: kształtu i wielkości. Wypowiedzi dzieci n temat „Jak wygląda zamek?”. Czytanie całościowe wyrazu „zamek”. Słuchanie wiersza D.Gellner „Śmieszny zamek”.

 

5. Dzień ze Śnieżką. Zabawa „Echo”- zabawa w parach- dokładne powtórzenie dźwięków wydawanych przez drugie dziecko w parze. Budowanie zamków w różnych klocków. Odgadnięcie tytułu baśni, z jaką kojarzą się rekwizyty przygotowane przez nauczyciela. Słuchanie baśni braci Grimm „Śnieżka”. Rozmowa na temat baśni- wypowiadanie się na temat baśni całymi zdaniami. Ćwiczenia pantomimiczne- naśladowanie postaci występujących w baśni. Zabawa rytmiczna przy piosence „Pociąg krasnoludków”. Słuchanie wiersza M. Brykczyńskiego „Bajka- zgadywanka”. Wyszukiwanie imion bohaterów baśni, kojarzenie postaci z odpowiednią baśnią. Podział na sylaby nazw postaci z wymienionych w wierszu baśni. Określanie pierwszej głoski w nazwie każdego z bohaterów baśni. Odgadywanie nazwy bohatera, z którą rymuje się podane przez nauczyciela słowo.

Wykonanie kukiełki z drewnianej łyżki- tworzenie formy przestrzennej kukiełki

 

„Jarzynowy teatrzyk”- piosenka do słuchania- poznanie tekstu i melodii piosenki

 

Przypomnienie zabawy tanecznej przy piosence „Krakowiak wiosenny”- utrwalenie tańca krakowiaka. Zabawa przy piosence- rysowanie w powietrzu jarzyn, występujących w piosence

 

Rysowanie Kopciuszka na bazie pietruszki, a Królewicza na bazie marchewki- rozwijanie wyobraźni twórczej ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin