Plan - ZIELONY GOŚĆ.doc

(78 KB) Pobierz
KOCHAM BABCIĘ I DZIADKA

Plan działań dydaktyczno – wychowawczych na miesiąc grudzień w grupie 4 latków

 

 

ZIELONY GOŚĆ W PRZEDSZKOLU

 

Cele edukacyjne:

·          porządkowanie wiedzy dzieci o tradycjach związanych ze świętami Bożego Narodzenia i kultywowanie ich w przedszkolu

·          zacieśnianie więzi z rodziną

·          doskonalenie pamięci

·          wyrabianie umiejętności komunikowania się w sposób werbalny i niewerbalny, rozwijanie kompetencji językowych i zasobu słownictwa

·          rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i prowadzenia rozmowy

·          doskonalenie percepcji wzrokowej, słuchowej i dotykowej

·          rozwijanie kompetencji matematycznych w zakresie kształtowania pojęć określających wielkość, długość, szerokość i wysokość, liczenia, klasyfikowania i orientacji przestrzennej

·          rozwijanie ogólnej sprawności i ekspresji ruchowej oraz sprawności manualnej i graficznej

 

Sposoby realizacji, czynności dzieci

Rodzaj aktywności

Przewidywane osiągnięcia dzieci

Pomoce dydaktyczne

Przygotowanie inscenizacji „Wesoła kolęda” na spotkanie wigilijne z rodzicami

·           słuchanie opowiadania „Boże Narodzenie” ilustrowanego obrazkami

·           rozmowa z dziećmi o historii narodzenia Jezuska na podstawie ilustracji, rozpoznawanie i nazywanie postaci

·           poznanie inscenizacji na spotkanie z rodzicami - przydzielenie chętnym dzieciom ról, opracowanie ruchu scenicznego

·           nauka kolęd i pastorałek

·           pomoc dzieci przy dekorowaniu sali

Rozwiązanie zagadki sensorycznej „Kto nas dzisiaj odwiedzi?”

·        rozpoznawanie z pomocą węchu i dotyku gałązki jodły

·        eksploracja gałązki naturalnej i sztucznej choinki -określanie wrażeń zmysłowych, porównywanie

 

Powitanie choinki w sali

·           słuchanie piosenki „Zielony gość” śpiewanej przez N.

·           wspólne śpiewanie refrenu

·           powitanie choinki przez każde dziecko w wybrany przez siebie sposób

 

Zabawa tropiąca „Szukamy ozdób choinkowych”

·           podział na grupy - losowanie przez dzieci wizytówek z kolorowymi bombkami, odszukanie kolegów mających taką samą wizytówkę

·           odszukanie miejsca ukrycia pudełka z ozdobami na podstawie opisu przez N. jego położenia: w żółtej szufladzie, za zasłoną, na parapecie, pod stolikiem

·           eksploracja ozdób, nazywanie, opisywanie z czego są zrobione

 

Wspólne ubieranie choinki

·           rozpoznawanie i nazywanie zabawek choinkowych

·           nazywanie kształtów, wielkości

·           zawieszanie wg propozycji N. określające miejsce umieszczenia ozdoby

 

 

 

Ćwiczenia słownikowe „Nasza choinka”

·           opisywanie wyglądu ozdobionej choinki

Zabawa ruchowa - graficzna do piosenki „ Bombki” wg M. Bogdanowicz

·           kreślenie w powietrzu, na dywanie, palcem po śladzie kształtów kolistych i falistych (jedną ręką i oburącz)

·           w czasie śpiewania piosenki rysowanie pisakiem na kartce bombek, łańcuchów

·           ozdabianie bombek prostymi szlaczkami wg propozycji N. lub wg własnego pomysłu dzieci

 

Nauka piosenki „Choinka mała”

·           nauka słów i melodii

·           instrumentacja refrenu na instrumentach perkusyjnych

 

Wykonanie tradycyjnego łańcucha na choinkę

·           omówienie i pokaz przez N. sposobu sklejania i łączenia elementów łańcucha

·           porównywanie długości łańcuchów - dokładanie do łańcuchów kolegów

·           łączenie w jeden długi łańcuch – mierzenie za pomocą kroków

·           pomoc nauczycielce przy zawieszaniu na choince

 

Zabawa ruchowa do piosenki „Plac choinkowy”

 

Rozmowa o tradycjach wigilijnych na bazie wiersza i własnych doświadczeń dzieci

·           słuchanie wiersza „Wigilijny wieczór”

·           swobodne wypowiedzi dzieci na temat wigilii

·           opowiadanie N. o tradycjach wigilijnych: pierwsza gwiazdka, sianko pod obrusem, dzielenie się opłatkiem, śpiewanie kolęd, nakrycie dla nieoczekiwanego gościa

·           rozpoznawanie na obrazkach potraw wigilijnych

Wigilia w przedszkolu

·         Rozwiązanie sytuacji problemowej „Co będzie potrzebne do przygotowania stołu na uroczysty obiad świąteczny?” - wybieranie potrzebnych akcesoriów

·           wspólne z panią woźną i nauczycielkami nakrycie do stołu

·           zaproszenie kolegów z grupy najmłodszej – wspólne śpiewanie kolęd, dzielenie się opłatkiem i składanie sobie życzeń

·           zjedzenie przy wspólnym stole z kolegami i paniami świątecznego obiadu

·           rozpakowywanie grupowego prezentu od Gwiazdki

 

Spotkanie wigilijne z rodzicami

·           wręczenie prezentu – Śpiewnika z kolędami

·           prezentacja inscenizacji „Wesoła kolęda”

·           wspólne śpiewanie kolęd

·           dzielenie się opłatkiem i składanie życzeń

·           wspólne zjedzenie wigilijnego poczęstunku (barszczu z krokietem, makowca)

 

 

słowna

muzyczna

dramatyczna

 

 

 

 

 

 

 

 

percepcyjna

słowna

 

 

 

 

 

muzyczna

ruchowa

 

 

 

 

matematyczna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

matematyczna

 

 

 

 

 

 

 

 

słowna

 

 

ruchowa

graficzna

 

 

 

 

 

 

 

muzyczna

 

 

 

 

plastyczna

 

matematyczna

 

 

 

 

 

 

muzyczno ruchowa

 

 

słowna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dramatyczna

muzyczna

 

- aktywnie włącza się w przygotowania

- głośno i wyraźnie odtwarza wyuczony tekst
   roli

- potrafi zaśpiewać pierwszą zwrotkę i refren kolęd z
  inscenizacji

-

 

 

 

 

 

- rozpoznaje gałązkę drzewa iglastego

- używa określeń opisujących wrażenia węchowe i
  dotykowe

 

 

 

 

- uważnie słucha słów piosenki i potrafi zaśpiewać wraz
  z panią krótki refren

- potrafi przywitać się za pomocą słowa, gestu lub
  ukłonu

 

 

- rozumie pojęcia: w, na, pod, za

- potrafi odszukać takie same wizytówki

- zna podstawowe nazwy ozdób: bombki, czubek,
  lampki, łańcuch

- rozpoznaje podstawowe materiały – papier, szkło,
  drewno

 

 

 

 

 

 

- wie, że strojenie choinki to tradycja

- wie, że bombki należy dotykać delikatnie, ponieważ   
  ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin