Listopad.doc

(84 KB) Pobierz
Li¬sto¬pad

Li­sto­pad

Te­maty kom­plek­sowe:

 

I.    Każde zwie­rzątko chce zdrowe i ra­do­sne po­wi­tać po zi­mie wio­snę.

II. Kolory wokół nas.

III. Gdy światło zielone przejdź na drugą stronę.

IV. Wesołe – smutne miny.

Zadania wychowawcze:

1.     Poznawanie wybranych zwierząt żyjących w naturalnym środowisku:  na­zwa, wygląd sposób poruszania się i odżywiania. Przygotowania zwierząt do zimy.

2.     Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania kolorów podstawo­wych.

3.     Poznawanie podstawowych zasad bezpiecznego poruszania się po ulicach.

4.     Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania własnych emocji (radość, smutek, złość, strach), wyrażania ich  gestem, ruchem, mimiką. Wskazywanie poprzez różne formy aktywności (werbalną, ruchową, mu­zyczną i plastyczną) sposobów rozładowywania napięć emocjonalnych.

 

Temat dnia

Cele i formy pracy

Uwagi

I. Każde zwierzątko chce zdrowe i radosne powitać po zimie wiosnę.

„Pożegnanie bociana”

-          ćwiczą mięśnie narządów mowy na zgło­skach dźwiękonaśladowczych kle, kum, rech, naśladują chód bociana i skoki żaby;

-          uważnie słuchają wiersza A. Markiewicza pt. „Żabki” (zb. własny), wypowiadają się na jego temat;

-          inscenizują ruchem treść wiersza recytowa­nego przez n-lkę;

-          potrafią udzielić odpowiedzi na pytanie „Dlaczego bociany odleciały”;

-          zestaw zabaw ruchowych nr III (zeszyt) – ćwiczenie równowagi, czworakowanie z prawidłowym ułożeniem dłoni.

 

„Kto pomoże głodnym ptakom?”

-          słuchają śpiewu ptaków odtwarzanego z CD;

-          rozpoznają na obrazkach i nazywają: bo­ciana,  jaskółkę, wróbla i sikorkę; klasyfi­kowanie obrazków: ptaki pozosta­jące zimą w kraju i odlatujące;

-          ćwiczą aparat artykulacyjny na zgłoskach ćwir, kle w zabawie ruchowej „Bociany i wróble”;

-          słuchają wiersza A. Jędrzejewskiej-Sta­chury pt. „Wróbel na zimowym balu” (Księga uśmiechu 3-latka);odpowiadają na pytania dot. treści wiersza, powtarzają indywidualnie wybrane frag­menty;

-          wydzierają z papieru „ziarenka dla ptasz­ków” - ćwiczą umiejętność rozdzierania pa­pieru ruchami przeciwstawnymi; układają karmnik z figur geometrycznych wyciętych z papieru i naklejają na kartkę (w karmniku naklejają „ziarenka”), „podpi­sują” obrazek  wklejając karteczkę ze swoim imieniem.

Spacer ulicami osiedla i do ogrodu przed­szkolnego w celu sprawdze­nia, czy sły­chać śpiew ptaków i ob­serwacji wró­bli.

„Zapasy Rudej Kitki”

-          maszerują parami przy piosence pt. „Już opadły liście”;

-          opisują jesienny las przedstawiony na zdję­ciu; odczytują globalnie wyraz „las”;

-          nazywają zwierzęta leśne: sarna, wie­wiórka, jeż, zając, niedźwiedź;

-          słuchają piosenki pt. „Wiewióreczka”, ilu­strują ruchem jej treść, ćwiczą mięśnie na­rządów mowy powtarzając występujące w piosence zgłoski i wyrażenia hop-skik, krach-mach, oj, źle, uff -stos ;

-          zestaw zabaw ruchowych nr III – ćwiczenie równowagi, czworakowanie z prawidło­wym ułożeniem dłoni.

 

„Kto gromadzi zapasy na zimę?”

-          rozpoznają globalnie wyrazy las, dom; kończą rozpoczęte przez n-lkę zdanie „Las to dom....(zwierząt)”;

-          śpiewają wspólnie z n-lką I zwrotkę pio­senki pt. „Wiewióreczka” (zabawa ilustra­cyjna przy piosence);

-          słuchają wiersza W. Grodzieńskiej pt. „Za­pasy na zimę” (Małe formy sceniczne w pracy przedszkola, s. 29), wymieniają wy­stępujące w nim postaci, inscenizacja wier­sza z wykorzystaniem opasek na głowę z wizerunkami zwierząt;

-          kolorują kredkami ołówkowymi rysunek konturowy „Wiewiórka”.

 

„Kto zimą śpi?”

-          recytują indywidualnie i zbiorowo wiersz pt. „Wróbel na zimowym balu”, ilustrują treść ruchem;

-          bawią się przy piosence „Wiewióreczka”;

-          słuchają opowiadania n-lki pt. „Kosmatek szuka mieszkania” (wg H. Zdzitowieckiej Kosmatek ze starej wierzby); odpowiadają na pytania dotyczące treści;

-          zestaw zabaw ruchowych nr III – ćwiczenie równowagi, czworakowanie z prawidło­wym ułożeniem dłoni.

 

II. Kolory wokół nas

„Żółty jak słoneczko”

-          naśladują ruchy n-lki w zabawie integra­cyjnej „Dzień dobry” (Księga Uśmiechu 3-latka, s. 48);

-          nazywają przedmioty i rysunki przedmio­tów pokazywane przez n-lkę, określają ich kolor;

-          słuchają wiersza Cz. Janczarskiego pt. „Piękne zwyczaje”, odpowiadają napytania dot. treści - utrwalają zwroty grzeczno­ściowe: dzień dobry, przepraszam, dziękuję, dobranoc

-          reagują na sygnał wzrokowy w zabawie „Wschodzące słońce”;

-          wypełniają żółtą farbą kontury koła, samo­dzielnie malują promienie.

 

„Niebieski jak niebo”

-          reagują na przerwę w muzyce podczas za­bawy „Powitanie częściami ciała”;

-          dokonują syntezy sylab w czasie zabawy „Kogo witam?”;

-          uważnie słuchają IV zwrotki wiersza pt. „Kolorowy taniec połamaniec”;

-          klasyfikują przedmioty i figury geome­tryczne wg określonej cechy: koloru; posłu­gują się liczebnikiem „jeden” (żółty paty­czek), przeliczają (na miarę swoich możli­wości) zebrane przez siebie klocki niebie­skie;

-          komponują na dywanie obraz „Słoneczko na niebie”, zgodnie współ­działają w ze­spole.

 

„Zielony jak trawa”

-          realizują prosty ruchowy schemat ryt­miczny przy piosence „Zróbmy kółka dwa”;

-          reagują na sygnał wzrokowy i hasła w za­bawie ruchowej „Żółty czy niebieski”;

-          słuchają wiersza A. Rumińskiej pt. „Gra w kolory – zielony”;

-          wyszukują w sali przedmioty w kolorze zielonym;

-          poznają sposób tworzenia koloru zielonego: przez mieszanie farb w dwóch kolorach;

-          zestaw zabaw ruchowych nr III – ćwiczenie równowagi, czworakowanie z prawidło­wym ułożeniem dłoni.

 

„Czerwony jak ser­duszko”

-          ćwiczą umiejętność szybkiego reagowania i rozróżniania poznanych kolorów w zabawie „Zapraszam do tańca”;

-          ćwiczą sprawność manualną w czasie za­bawy rozluźniająco - relaksującej  „Deszcz kolorów”;

-          poznają określenie „lewa strona ciała” (za­bawa „Bijące serduszko”);  nazywają po­prawnie kolor serduszka z folii samoprzy­lepnej;

-          dostosowują ruch do rytmu i tempa muzyki w czasie zabawy przy piosence „Małe, czerwone jabłuszko”;

-          zestaw zabaw ruchowych nr III – ćwiczenie równowagi, czworakowanie z prawidło­wym ułożeniem dłoni.

 

„Kolorowy świat”

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin