Zarządzanie strategiczne
Prof. Jan Galicki 30-09-2006
1. Objaśnienie strategii i strategii zarządzania w przedsiębiorstwie .
2. Proces zarządzania strategicznego
3. Analiza /rozpoznanie / strategiczne
4. Projekcja strategii / wizje , misja , cele generalne /
5. Specjalne strategie rozwoju / np. .strategia globalna /
6. Dywersyfikacja strategii, alians strategiczny
7. Implementacja – wdrażanie
LITERATURA:
Z Pierścionek wyd. PWN „Strategia rozwoju firmy „
Stabryła „ Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy „
Red Krupski wyd. AE– Wrocław „Zarządzanie strategiczne „
Strategia i zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie
Strategia wg teorii greckiej to kierowanie wojskami z pozycji naczelnego wodza .
Dział sztuki wojennej obejmujący przygotowanie wojny jako całości .
W czasach Napoleona określano strategie – stworzenie planu wojny / kampanii wojennych /.
Strategia pojęcie od czasu II wojny światowej po jej skończeniu przejęła ten program.
Strategia / specj. francuski / M. Marchesney
- wątek celów
Strategiczne jest każde postępowanie które opiera się na formułowaniu długo okresowych celów
- wątek planów
Strategicznym jest każde postępowanie oparte na planowaniu zaangażowaniu zasobów w określonym horyzoncie czasowym
- otoczenia
Strategiczna jest każda decyzja której celem jest podniesienie konkurencyjności przedsiębiorstwa w długim okresie czasu
- zmian
Strategiczna jest każda decyzja pociągająca za sobą istotne zmiany strukturalne w zarządzaniu
5 P - H. Mintzbeg
- plan -świadczenie działania
- patterm - /model/ ustrukturyzowany -ustawiony w pewien system
- pley - sterowanie - zmierzające do konkretnego celu
- pozition /pozycja / - znaleźć miejsce by pokonywać cele
- perspektive - patrzenie w przyszłość
Strategia to przyjęte zachowanie się przedsiębiorstwa względem jego otoczenia i wnętrza .Przyjęte zarówno w planach działania jak i we wzorach postępowania. Tak skonstruowanych by przynajmniej w zwierzeniach nadążały za zachowanie otoczenia ,a nawet wyprzedzały lub kreowały otoczenie .
Podział strategii – systematyka
1. Usytuowanie ośrodka władzy / kto trzyma władzę /
· - Strategie menadżerskie - czyli cele tej strategii narzucone SA przez menadżera SA one wtedy gdy kapitał jest rozproszony .
Menażer musi kłaść nacisk na rozwój firmy , pomnażanie dochodów
· - Strategia właścicielska – cele właścicieli będą w tej strategii przeważały – maksymalizacja dywidendy – wzrost wartości firmy .
2. Sposób kreowania firmy
· - Strategia zamierzona / synoptyczna/ - to że były postępowania zamierzone które tą strategie skonstruowały
· - Strategia wyłaniająca się tzw. strategia okazji - intermentalna
3. Wg zachowań menadżerskich
· - Strategia zorientowana na cele
· - Strategia zorientowana na procesy
4. Sposób utrzymania równowagi przedsiębiorstwa z otoczeniem
· - Strategia izolacji np od niesolidnych dostawców odbiorców ograniczenie minimalizowanie z takim otoczeniem
· - Strategia redundacji / nadmiaru / - żeby nie być uzależnionym od otoczenia utrzymuje nadmiar zasobów
· - Strategia adaptacji przystosowanie się do zmieniających warunków
Są to strategie bierne
5. Zachowanie się na rynku
· - Strategia konkurencji
· - Strategia relacji
6. Wg struktury organizacyjnej
· - Strategia przedsiębiorstwa korporacji / dotyczy wielu jednostek /
· - Strategia rodzaju działalności - strategia biznesu , strategia domeny
· - strategie funkcjonalne
Ważnym uwarunkowaniem strategii jest rynek. Rynek będzie wpływał na nasze strategie . Jeśli popatrzymy na pewien produkt to on się rozwija .
Zarządzanie strategiczne to proces ustawiony na formułowanie i wdrażanie strategii . Proces ten ma dostosować organizacje do otoczenia i osiągania celów strategicznych .proces zmian w otoczeniu definiowanie i redyfikowanie strategii. Implementacja – w które zasoby i umiejętności organizacji są tak dysponowane by realizować przyjęte długofalowe cele .
Charakteryzować powinno się :
- otwartością / patrzą co się dzieje i reagują /
- kompleksowość / całość działania w danych pracach /
-orientacja na przyszłość
- kreatywność
-orientacja na rynku
- współdziałanie
1960r – zaczęto planowanie długo falowe
1970r – planowanie strategiczne
1980r – zarządzanie strategiczne
1990r – wieloaspektowe , kompleksowe zarządzanie strategiczne .
Podstawowe problemy zarządzania strategicznego
1. Czy zmieniać już realizowana strategie
a - zmieniać przełomowo
- wprowadzić dywersyfikacje w przedsiębiorstwie / zastąpić jedno działanie innym /
- połączenie
- utworzenie de center / z kapitałem zagranicznym /
- alians strategiczny
b. - zmiana ewolucyjna - stopień zmiany w przedsiębiorstwie tzn. rozwój produktu , wchodzenie na rynek
2. Kierunek zmian - produkt , technologia , rynek .
3. Baza z którą przedsiębiorstwo chce konkurować koszty ceny , badawczo rozwojowa
Jakie czynniki determinują wybór strategie rozwoju
1.Czynniki
A - wewnętrzne
- potencjał danego przedsiębiorstwa / zasoby materialne , kultura organizacji
- system wartości i poglądów reprezentuje zarząd danego przedsiębiorstwa, radę nadzorczą , średni personel zarządzający
- zdolność zarządzania
- niematerialne zasoby – patenty ,prawa autorskie , licencje ,logo .
B – zewnętrzne
- oczekiwania społeczeństwa
- rynki - dotyczy nie tylko rynku zbytu ale także zaopatrzenia ,rynku pracy, rynku kapitałowego
- konkurencja
- polityka gospodarcza – polityka podatkowa ,monetarna ,problem inflacji
- sytuacja ekonomiczna - jak się kształtuje produkt globalny w naszym przedsiębiorstwie , dostępność zasobów ,wpływ sytuacji politycznej i społecznej.
Procesy w zarządzaniu strategicznym / model procesu zarządzania /
1. Aspiracja - myślowe zaangażowanie twórców strategii
2. Analiza - diagnoza
3. Projekcja
4. Implementacja - wdrażanie
Aspiracja –
- wizja jako wyobrażenie ,idę ,marzenie to przyszły obraz miejsca i roli naszego przedsiębiorstwa w otaczającym nas świecie
Determinanty – osoba wizjonera, obszar działania ,skala przedsięwzięcia
Czas- horyzont czasu w jakim chcemy ta strategię realizować
Wizja - to proces otwierający nowe wartości , perspektywy ,horyzonty, kierunki dla egzystencji przedsiębiorstwa.
- misja – to skutek identyfikacji wizji
- jest stwierdzeniem określającym szczególnym , wyjątkowym sens i racje bytu organizacji teraz iw przyszłości
Funkcje : / co chcemy osiągnąć? /
a. - zewnętrzne
- tworzenie image danego przedsiębiorstwa – ranga
- identyfikacja firmy
- legitymowanie firmy
b. – wewnętrzne
- określenie możliwości wyboru działań przez członków tego podmiotu
- działanie członków przedsiębiorstwa – załogi
- etyka organizacji
- proces zaangażowania w realizacje misji
c. – kreowanie
- przygotowanie tworzenie pewnego zespołu specjalistów integrowanie tego zespołu rozwijanie podstaw twórczych
- gromadzenie informacji o danych przedsiębiorstwa i problemach przedsiębiorstwa
- odkrywanie misji - przenoszą problemy przemian myślenia negatywnego na pozytywne , rozruch misji twórczej , zasadnicza sesja odkrywcza
- gromadzenie materiałów - czyli wprowadzenie misji w życie .
Struktura misji ;
- po co istniejemy
- do czego dążymy
- co mamy osiągnąć
- czyje i jakie potrzeby zaspakajamy
- jakie jest nasze społeczne przeznaczenie .
- cele 14.10.2006
1. Cel generalny nadrzędny - takim celem może być przetwarzanie ,rozwój , wzrost- zawsze kształt ilościowy, wzrost wartości firmy
2. Cel środek - / zadanie / - wykonawcza strona celu generalnego
- forma przedstawienia - można cel postawić w ujęciu jakościowym, ale można ten cel wyrazić ilościowo Np. wartość akcji ma wzrosnąć o 20%
- horyzont czasowy – czyli jakie długie są te cele np krótko ,średnio, długookresowe 5lat i więcej lat
- charakter celu – wynika z analizy otoczenia czyli obiektywna i subiektywna
- interferencja – jak różne cele ze sobą musza współdziałać czy są zgodne czy są w konflikcie np. obniżenie ceny z równoczesnym wzrostem wynagrodzenia , podwyższenie produkcji przy równoczesnym braku środków na to
- sposób artykułowania celów – deklarowane i rzeczywiste , deklarowane ograniczają się do administracji.
3. Pola operacyjne – wyróżnione obszary :
- pozycja na rynku
- innowacja
- produktywność - stosunek sprzedaży do popytu
- poziom zasobów np. podniesienie sprawności urządzeń technicznych
- zyskowność– może być związana z branżą w handlu zysk się bierze z marży
- rozwój kadry menadżerskiej
- rozwój pracowników i ich postaw / rozwój kultury osobistej /
- odpowiedzialność społeczna – dbanie mienie zakładu
4. Hierarchia na szczeblu najwyższy jest przeważanie i rozwój
- funkcjonować w sposób zróżnicowany czyli zrównoważone funkcjonowanie
- sprawa maksymalizacji zysku
- wytwarzanie dobór i usług / jeśli nie będą miały co sprzedawać to nie będą mieli zysku /
Diagnoza – analiza
Dotyczy obszarów
- obszar wewnętrzny przedsiębiorstwa
- obszar otoczenie przedsiębiorstwa składa się z otoczenia z makrootoczenia i konkurencyjnego
Diagnoza wnętrz przedsiębiorstwa to są zdolności strategiczne do opracowania i wdrażania efektywnej strategii rozwoju
Rozpatruje się z 2 grup zasobów :
- materialne
- niematerialne
Materialne zasoby :
- zasoby fizyczne – nowe środki transportowe, urządzenia
- zasoby finansowe
Zasoby niematerialne ;
- umiejętności załogi w zarządzaniu i technologiczne
- prawa do marki , do nazwy firmy , do patentów, wynalazków
- inne np. położenie firmy
Wnętrze jest realizowane wg pewnych obszarów
1. analiza organizacji -
- analiza struktury organizacyjnych / dyrektor , 2 zastępców działów 2 sekcje .Czy jest korzystny dla funkcjonowania przedsiębiorstwa ? układ ten jest zabójczy do kadry
- system informacji – oceniony jak kierownicy zasilani są informacjami
- oceniamy procedury i zasoby podejmowania decyzji
- ocena zarządzającego
2.Analiza zasobów ludzkich
- system oceny pracowników
- system bodźców materialnych i niematerialnych
- stosunki międzyludzkie
- metody rekrutacji
- system szkolenia
- rotacja zatrudnienia
3.Analiza marketingu
- strategia produktu
- analiza cen
- dystrybucja
- promocja
- segmentacja rynku
4.Analiza finansowa
- płynność finansowa – stosunek kredytu do zobowiązań bieżących
- zyskowność – rentowność
- obrotowość – aktywność – to stan ze sprzedaży do składnika majątku
- możliwość inwestowania
5.Analiza produkcji
- działalność badawczo rozwojowa
- technologia
- zaopatrzenie
- kontrola zapasów
- relacji z kooperantami
- problem organizacji produkcji
- problem zapewnienia jakości produkowanych wyrobów
Otoczenie jest to otoczenie makro
1. otoczenie ekonomiczne – jest wytworzone przez kondycję gospodarki narodowej i jeżeli tak to trzeba wyodrębnić
- stopę wzrostu gospodarki obecnie na etapie 5% PNB
- stopa wzrostu kapitału jako miernik kondycji gospodarki
- stopa procentowa
- kurs walutowy
- poziom infekcji
- stopa współżycia
- stopa bezrobocia
- poziom zadłużenia gospodarki
Ma również wpływ na dane ekonomiczne
- sposób funkcjonowania rynku jako całości
- organizacja rynku kapitałowego
- finansowego
- papierami wartościowymi
- struktura gospodarcza
W dobie rozwiniętych gospodarki spotykamy się z dominacją międzynarodowej organizacji .Są alianse czyli współpraca z kapitałem zagranicznym .
2. Otoczenie technologiczne - czy obserwuje się zmiany w tym obszarze, może być szansą albo zagrożeniem
3. Otoczenie społeczne - wyraża się w jakości życia , w warunkach funkcjonowania człowieka i wywołuje określone zapotrzebowanie np. na zdrowa żywność , na napoje bezalkoholowe .
4. Otoczenie demograficzne – zmiany w populacji danego społeczeństwa wpływa to na np. produkcję odzieży , usługi bankowe
5. Otoczenie polityczno prawne czyli pewne zmiany w zakresie uregulowania prawnych czasem są restrukcyjnymi funkcjonariuszami , może być określonym elementem na działalność
6. Otoczenie międzynarodowe – dotyczy poziomo rozwoju przemysłu w różnych krajach i konkurencji
Otoczenie konkurencyjne – to badanie podmiotów które są powiązane z największym przedsiębiorstwem .To są dostawcy ,konkurenci , nabywcy – dostawcy .Dotyczy takich trzech obszarów .Klient aktualny i potencjalny . dostawca aktualny i potencjalny , konkurent istniejący i potencjalny .
Narzędzia analizy : SWOT, portfelowe ,
28.10.2006
Narzędzia analizy ;
1.- bez scenariuszowe – oparte na jednej wersji strategii rozwoju – rozpoznanie szans i zagrożeń
...
Minnie_