Zarzadzanie strategiczne galicki.doc

(225 KB) Pobierz
Zarządzanie strategiczne

                            Zarządzanie strategiczne

 

 

 

 

Prof. Jan Galicki                                                                       30-09-2006

 

 

 

 

 

1.     Objaśnienie strategii i strategii zarządzania w przedsiębiorstwie .

2.     Proces zarządzania strategicznego

3.     Analiza  /rozpoznanie / strategiczne

4.     Projekcja strategii / wizje , misja , cele generalne /

5.     Specjalne strategie rozwoju  / np. .strategia globalna /

6.     Dywersyfikacja strategii, alians strategiczny

7.     Implementacja – wdrażanie

 

 

 

 

 

 

LITERATURA:

 

Z Pierścionek  wyd. PWN     „Strategia rozwoju firmy „

Stabryła  „ Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy „

Red Krupski  wyd. AE– Wrocław  „Zarządzanie strategiczne „

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Strategia i zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie

 

Strategia wg teorii  greckiej to kierowanie wojskami z pozycji naczelnego wodza .

Dział sztuki wojennej obejmujący przygotowanie wojny jako całości .

W czasach Napoleona określano strategie – stworzenie planu wojny / kampanii wojennych /.

Strategia pojęcie od czasu II wojny światowej po jej skończeniu przejęła ten program.

Strategia  / specj. francuski / M. Marchesney

- wątek celów

Strategiczne jest każde postępowanie  które opiera się na formułowaniu długo okresowych celów

- wątek  planów

Strategicznym jest każde postępowanie oparte na planowaniu zaangażowaniu zasobów w określonym horyzoncie czasowym

- otoczenia

Strategiczna jest każda decyzja której celem jest podniesienie konkurencyjności przedsiębiorstwa w długim okresie czasu

- zmian

Strategiczna jest każda decyzja pociągająca za sobą istotne zmiany strukturalne w zarządzaniu

 

5 P    -  H. Mintzbeg

- plan         -świadczenie działania

- patterm     - /model/ ustrukturyzowany    -ustawiony w pewien system

- pley    - sterowanie  - zmierzające do konkretnego celu

- pozition  /pozycja /    - znaleźć  miejsce by pokonywać cele    

- perspektive   - patrzenie w przyszłość

 

Strategia to przyjęte zachowanie się przedsiębiorstwa względem jego otoczenia i wnętrza .Przyjęte zarówno w planach działania jak i we wzorach postępowania. Tak skonstruowanych by przynajmniej w zwierzeniach nadążały  za zachowanie otoczenia ,a nawet wyprzedzały  lub kreowały otoczenie .

 

Podział strategii – systematyka

1.     Usytuowanie ośrodka władzy  / kto trzyma władzę / 

·        -  Strategie menadżerskie  - czyli cele tej strategii narzucone SA przez menadżera SA one wtedy gdy kapitał jest rozproszony .

Menażer musi kłaść nacisk  na rozwój firmy , pomnażanie dochodów

·        -   Strategia właścicielska – cele właścicieli będą w tej strategii przeważały – maksymalizacja dywidendy – wzrost wartości firmy .

2. Sposób kreowania firmy

·        - Strategia zamierzona / synoptyczna/ - to że były postępowania zamierzone które tą strategie skonstruowały

·        - Strategia wyłaniająca się tzw. strategia okazji  - intermentalna

3.     Wg zachowań menadżerskich

·        - Strategia zorientowana na cele

·        - Strategia zorientowana na procesy

4.     Sposób utrzymania równowagi przedsiębiorstwa z otoczeniem

·        - Strategia izolacji np od niesolidnych dostawców odbiorców ograniczenie minimalizowanie z takim otoczeniem

·        - Strategia redundacji  / nadmiaru / - żeby nie być uzależnionym od otoczenia utrzymuje nadmiar zasobów

·        - Strategia adaptacji  przystosowanie się do zmieniających warunków

Są to strategie bierne

5.     Zachowanie się na rynku

·        - Strategia konkurencji

·        - Strategia relacji

6.     Wg struktury organizacyjnej

·        - Strategia przedsiębiorstwa korporacji / dotyczy wielu jednostek /

·        - Strategia rodzaju działalności  - strategia biznesu , strategia domeny

·        - strategie funkcjonalne

Ważnym uwarunkowaniem strategii jest rynek. Rynek będzie wpływał na nasze strategie . Jeśli popatrzymy  na pewien produkt to on się rozwija .

 

Zarządzanie strategiczne  to proces ustawiony na formułowanie i wdrażanie strategii . Proces ten ma dostosować  organizacje  do otoczenia i osiągania celów strategicznych .proces zmian w otoczeniu definiowanie i redyfikowanie strategii. Implementacja – w które zasoby i umiejętności organizacji są tak dysponowane by realizować  przyjęte długofalowe cele .

Charakteryzować powinno się :

- otwartością / patrzą co się dzieje i reagują /

- kompleksowość  / całość działania w danych pracach /

-orientacja na przyszłość

- kreatywność

-orientacja na rynku

- współdziałanie

 

1960r – zaczęto planowanie długo falowe

1970r – planowanie strategiczne

1980r – zarządzanie strategiczne

1990r – wieloaspektowe , kompleksowe zarządzanie strategiczne .

 

Podstawowe problemy zarządzania strategicznego

1.     Czy  zmieniać już realizowana strategie

a - zmieniać przełomowo

          -  wprowadzić dywersyfikacje w przedsiębiorstwie  / zastąpić jedno działanie innym /

           - połączenie

           - utworzenie de center  / z kapitałem zagranicznym  /

           - alians strategiczny

         b.   -   zmiana ewolucyjna  - stopień zmiany w przedsiębiorstwie tzn. rozwój produktu , wchodzenie na rynek

2.   Kierunek  zmian - produkt , technologia , rynek .

3.   Baza z którą przedsiębiorstwo chce konkurować koszty ceny , badawczo rozwojowa

 

Jakie czynniki determinują wybór strategie rozwoju

1.Czynniki

A - wewnętrzne

     - potencjał danego przedsiębiorstwa / zasoby materialne , kultura organizacji

     - system wartości i poglądów reprezentuje zarząd danego przedsiębiorstwa, radę nadzorczą , średni personel zarządzający    

     - zdolność zarządzania

     - niematerialne zasoby – patenty ,prawa autorskie , licencje ,logo .

B – zewnętrzne

     - oczekiwania społeczeństwa

     - rynki  - dotyczy nie tylko rynku zbytu  ale także zaopatrzenia ,rynku pracy, rynku kapitałowego

     - konkurencja

     - polityka gospodarcza – polityka podatkowa ,monetarna ,problem inflacji

     - sytuacja ekonomiczna  - jak się kształtuje produkt globalny w naszym przedsiębiorstwie , dostępność zasobów ,wpływ sytuacji politycznej i społecznej.

 

Procesy w zarządzaniu strategicznym / model procesu zarządzania /

1.     Aspiracja  - myślowe zaangażowanie twórców strategii

2.     Analiza   - diagnoza

3.     Projekcja

4.     Implementacja  - wdrażanie

 

Aspiracja

- wizja jako wyobrażenie ,idę ,marzenie  to przyszły obraz miejsca i roli naszego przedsiębiorstwa w otaczającym nas świecie

Determinanty – osoba wizjonera, obszar działania ,skala przedsięwzięcia

Czas- horyzont czasu w jakim chcemy ta strategię realizować

Wizja  - to proces otwierający nowe wartości , perspektywy ,horyzonty, kierunki dla egzystencji przedsiębiorstwa.

 

- misja – to skutek identyfikacji wizji

- jest stwierdzeniem określającym szczególnym , wyjątkowym sens i racje bytu organizacji teraz iw przyszłości

 

Funkcje : / co chcemy osiągnąć? /

a.      -  zewnętrzne

- tworzenie image danego przedsiębiorstwa – ranga

- identyfikacja firmy

- legitymowanie firmy

      b. – wewnętrzne

          - określenie możliwości wyboru działań przez członków tego podmiotu

          - działanie członków przedsiębiorstwa – załogi

          - etyka organizacji

          - proces zaangażowania  w realizacje misji

       c. – kreowanie

           - przygotowanie tworzenie pewnego zespołu specjalistów integrowanie tego zespołu  rozwijanie podstaw twórczych

           - gromadzenie informacji  o danych przedsiębiorstwa i problemach przedsiębiorstwa

           - odkrywanie misji  - przenoszą problemy przemian myślenia negatywnego na pozytywne , rozruch misji twórczej , zasadnicza sesja odkrywcza

            - gromadzenie materiałów  - czyli wprowadzenie misji w życie .

 

Struktura misji ;

- po co istniejemy

- do czego dążymy

- co mamy osiągnąć

- czyje i jakie potrzeby zaspakajamy

- jakie jest nasze społeczne przeznaczenie .

 

- cele                                                                                                  14.10.2006

1. Cel generalny nadrzędny  - takim celem może być przetwarzanie ,rozwój , wzrost- zawsze kształt ilościowy, wzrost wartości firmy

2. Cel środek  - / zadanie / - wykonawcza strona celu generalnego

  - forma przedstawienia - można cel postawić w ujęciu jakościowym, ale można ten cel wyrazić ilościowo Np. wartość akcji ma wzrosnąć o 20%

  - horyzont czasowy – czyli jakie długie są te cele np krótko ,średnio, długookresowe  5lat i więcej lat

  - charakter celu – wynika z analizy otoczenia  czyli obiektywna i subiektywna

  - interferencja – jak różne cele ze sobą musza współdziałać  czy są zgodne czy  są w konflikcie np. obniżenie ceny z równoczesnym wzrostem wynagrodzenia , podwyższenie produkcji przy równoczesnym braku środków na to

- sposób artykułowania celów – deklarowane i rzeczywiste , deklarowane ograniczają się do administracji.

3. Pola operacyjne – wyróżnione obszary :

  - pozycja na rynku

  - innowacja

  - produktywność  - stosunek sprzedaży do popytu

  - poziom zasobów np. podniesienie sprawności urządzeń technicznych

  - zyskowność– może być związana z branżą  w handlu zysk się bierze z marży

  - rozwój kadry menadżerskiej

  - rozwój pracowników i ich postaw / rozwój kultury osobistej /

  - odpowiedzialność społeczna – dbanie mienie zakładu

4. Hierarchia na szczeblu najwyższy jest przeważanie i rozwój

- funkcjonować w sposób zróżnicowany czyli zrównoważone funkcjonowanie

- sprawa maksymalizacji zysku

- wytwarzanie dobór i usług / jeśli nie będą miały co sprzedawać to nie będą mieli zysku /

 

Diagnoza – analiza

Dotyczy obszarów

- obszar wewnętrzny przedsiębiorstwa

- obszar otoczenie przedsiębiorstwa   składa się z otoczenia z makrootoczenia i konkurencyjnego

Diagnoza wnętrz przedsiębiorstwa to są zdolności strategiczne do opracowania i wdrażania efektywnej strategii rozwoju

Rozpatruje się z 2 grup zasobów :

- materialne

- niematerialne

Materialne zasoby :

- zasoby fizyczne – nowe środki transportowe, urządzenia

- zasoby finansowe

Zasoby niematerialne ;

- umiejętności załogi w zarządzaniu i technologiczne

- prawa do marki , do nazwy firmy , do patentów, wynalazków

- inne np. położenie firmy

Wnętrze jest realizowane wg pewnych obszarów

1.     analiza organizacji  -

- analiza struktury organizacyjnych  / dyrektor , 2 zastępców  działów 2 sekcje .Czy  jest korzystny dla funkcjonowania przedsiębiorstwa ? układ ten jest zabójczy do kadry

- system informacji – oceniony jak kierownicy zasilani są informacjami

- oceniamy procedury i zasoby podejmowania decyzji

- ocena zarządzającego

2.Analiza zasobów ludzkich

- system oceny pracowników

- system bodźców materialnych i niematerialnych

- stosunki międzyludzkie

- metody rekrutacji

- system szkolenia

- rotacja zatrudnienia

3.Analiza marketingu

- strategia produktu

- analiza cen

- dystrybucja

- promocja

- segmentacja rynku

4.Analiza finansowa

- płynność finansowa – stosunek kredytu do zobowiązań bieżących

- zyskowność – rentowność

- obrotowość – aktywność – to  stan ze sprzedaży do składnika majątku

- możliwość inwestowania

5.Analiza produkcji

- działalność badawczo rozwojowa

-  technologia

- zaopatrzenie

- kontrola zapasów

- relacji z kooperantami

- problem organizacji produkcji

- problem zapewnienia jakości produkowanych wyrobów

Otoczenie  jest to otoczenie makro

1.     otoczenie ekonomiczne – jest wytworzone przez kondycję gospodarki narodowej  i jeżeli tak to trzeba wyodrębnić

- stopę wzrostu  gospodarki  obecnie na etapie 5% PNB

- stopa wzrostu kapitału  jako miernik kondycji gospodarki

- stopa procentowa

- kurs walutowy

- poziom infekcji

- stopa współżycia

- stopa bezrobocia

- poziom zadłużenia gospodarki

Ma również wpływ na dane ekonomiczne

- sposób funkcjonowania rynku jako całości

- organizacja rynku kapitałowego

- finansowego

- papierami wartościowymi

- struktura gospodarcza

W dobie rozwiniętych gospodarki spotykamy się  z dominacją międzynarodowej organizacji .Są alianse  czyli współpraca z kapitałem zagranicznym .

2. Otoczenie technologiczne  - czy obserwuje się zmiany w tym obszarze, może być szansą albo zagrożeniem

3. Otoczenie społeczne  - wyraża się w jakości życia , w warunkach funkcjonowania człowieka  i wywołuje określone zapotrzebowanie  np. na zdrowa żywność , na napoje bezalkoholowe .

4. Otoczenie demograficzne – zmiany w populacji danego społeczeństwa wpływa to na  np. produkcję odzieży , usługi bankowe

5. Otoczenie polityczno prawne czyli pewne zmiany w zakresie uregulowania prawnych czasem są restrukcyjnymi funkcjonariuszami , może być określonym elementem na działalność

6. Otoczenie międzynarodowe – dotyczy poziomo rozwoju przemysłu w różnych krajach i konkurencji

Otoczenie konkurencyjne – to badanie podmiotów  które są powiązane z największym przedsiębiorstwem .To są  dostawcy ,konkurenci , nabywcy – dostawcy .Dotyczy takich trzech obszarów .Klient aktualny i potencjalny . dostawca aktualny i potencjalny , konkurent istniejący i potencjalny .

Narzędzia analizy : SWOT, portfelowe ,  

                                                                                           28.10.2006

Narzędzia analizy ;

1.- bez scenariuszowe – oparte na jednej wersji strategii rozwoju – rozpoznanie szans i zagrożeń

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin