80 pytan - sciaga.doc

(119 KB) Pobierz

1.Wymień klasyków nauk o organizacji i zarządzaniu: W Polsce: K. Adamecki, P.Drzewiecki, E. Hauswald, S. Moszczyński Na świecie: A. Shmith, R.Owen, H. Fayol, Ch. Babbage

2.Wymień współczesnych przedstawicieli nauk o organizacji i zarządzaniu: W Polsce: Durlik Na świecie: H. Gantt; F. i L. Gilberth; F.W. Taylor

3.System zarządzania przez cele (MBO) stworzył: E.Harrington

4.Cykl organizatorski stworzył: H. Le Chatelier

5.Prawa harmonizacji K. Adamieckiego? W procesie pracy rozdzielonym na szereg wspólnie funkcjonujących organów największy efekt osiągniemy dzięki: a)harmonii w doborze organów, czyli zgodność potencjałów b)harmonii współdziałania, czyli zgodność czasów

6.Podstawowe cechy strategii Forda  w latach 20-ych (1911 – 1920): H. Ford – twórca taśmy produkcyjnej, produkcji masowej; W 1913 r. rozpoczął konkurencję cenową : przywództwo w kosztach. Przyjęta strategia wyznacza zmiany w organizacji i technologii wytwarzania: a)wysoka efektywność i produktywność b)ekonomika skali c)ograniczony asortyment d)długi „okres życia” wyrobu e)automatyzacja f)ograniczony rozwój nowych wyrobów g)bardzo ostra kontrola kosztów

7. Koncepcja Mc Gregora: człowiek cechuje się niechęcią do pracy

8. Koncepcja zarządzania przez cele (MBO):  a)Peter F.Drucker nie wahał się nazwać "filozofią zarządzania". Pisał on, iż "skuteczne zarządzanie musi kierować wizję i wysiłek całej kadry kierowniczej ku wspólnemu celowi". Koncepcja ta została nazwana "zarządzanie przez cele i samokontrolę". Atrakcyjność techniki zarządzania przez cele - ZPC jest niewątpliwie wynikiem występującego w niej dążenia do maksymalnego zespolenia wysiłków indywidualnych, w wysiłek wspólny, zapewniający pomyślność całej organizacji. Każdy zatem ma wnieść wyraźnie określony wkład w efektywność swojej jednostki organizacyjnej. Jeśli wszyscy osiągną własne cele, tym samym będą zrealizowane cele poszczególnych jednostek, a nadrzędne cele organizacji staną się rzeczywistością. b)Zarządzanie przez cele jest techniką kompleksową, zorientowaną na wynik, możliwą do stosowania nie tylko w organizacjach przemysłowych, ale także w instytucjach publicznych.

9. Koncepcja technologii grupowej polega na: Koncepcja technologii grupowej GT  a)charakteryzuje się tym, że w procesie projektowania i produkcji części składowe wyrobów są identyfikowane i układane w grupy wg ich  podobieństwa technologicznego w celu umożliwienia wytwarzania pojedynczych lub małych serii części przy zastosowaniu seryjnych metod wytwarzania b)dotyczy zarówno obróbki części (obróbka grupowa), jak również montażu (montaż grupowy) c)stanowi podstawę do projektowania i eksploatacji komputerowo wspomaganych procesów wytwórczych, a więc takich systemów jak FMS, CAD?CAM, CIM i umożliwia produkcję części i wyrobów Grupowanie części i wyrobów: a)wg cech konstrukcyjnych b)wg cech technologicznych Metoda grupowania: a)obserwacji b)analizy przepływu produkcji c)klasyfikacji i kodowania; Jednym z głównych korzyści jakie uzyskuje się stosując GT jest możliwość grupowania maszyn w komórki, realizujące proces wytwarzania grup części lub zespołów.

10. Elementami otoczenia firmy są: MAKROOTOCZENIE – zespół ogólnych warunków funkcjonowania firmy wynikające z tego, że działa ona w określonym  kraju i regionie, określonej strefie klimatycznej, w danym układzie kształtujących je czynników gospodarczych, społecznych, kulturowych itp. Cechą makrootoczenia jest to, że bardzo silnie określa możliwości działania i rozwoju firmy, firma nie jest jednak w stanie zmienić tych warunków. MIKROOTOCZENIE – otoczenie konkurencyjne; czyli podmioty posiadające lub mogące pozostawać w bezpośredniej relacji z firmą: nabywcy, istniejący i potencjalni konkurenci, dostawcy, pośrednicy oraz podmioty zainteresowane firmą, takie jak władze lokalne, stowarzyszenia obywatelskie, religijne, środki masowego przekazu, centrale związkowe, itp. Cechą otoczenia konkurencyjnego jest to, że między jego elementami a firmą zachodzą sprzężenia zwrotne: podmioty otoczenia konkurencyjnego oddziaływują na firmę, ale też firma ma możliwość aktywnego reagowania na te bodźce. Wzajemne stosunki mają zatem charakter gry ekonomicznej. 

11. Wymień trzy główne strategie potrzebne do funkcjonowania każdej firmy: a)marketingowa b)wytwarzania c)finansowa

 

12. Współczesne strategie konkurowania charakteryzuje: Współczesne strategie konkurencji: 1. przywództwo w kosztach: a)wysoka efektywność i produktywność b)ekonomika skali c)ograniczony asortyment d)długi „okres życia” wyrobu e)automatyzacja f)ograniczony rozwój nowych wyrobów g)bardzo ostra kontrola kosztów.

2. wyróżnienia: podstawa: projekt, jakość, niezawodność, inne „non – price” czynniki: a)szerszy asortyment b)mniejsza skala produkcji, zmienność produkcji c)elastyczne formy automatyzacji

3. dostosowanie produktu do klienta a)podstawa: potrzeby klienta b)szeroka oferta produktów c)krótki cykl (lead time) wprowadzenia nowego produktu i niższe koszty wprowadzenia d)dalszy wzrost elastyczności 4.Kryteria konkurencyjności: a)cena, czyli kryterium kosztów wytwarzania b)jakość c)szybkość, pewność dostaw i jakość obsługi klienta d)elastyczność: zmian produktu i zmian ilości produktu

13. Wymień podstawowe czynniki konkurencyjności współczesnych przedsiębiorstw( czynniki decydujące o przewadze konkurencyjnej): Podstawowe czynniki sukcesu konkurencyjności: a) cena, czyli kryterium kosztów wytwarzania b)jakość c) szybkość, pewność dostaw i jakość obsługi klienta d)elastyczność: zmian produktu i zmian ilości produktu e)innowacyjność

14. Analiza czynników sukcesu polega na: ocenie jak firma spełnia takie czynniki jak : niski koszt jednostkowy, jakość, innowacyjność, elastyczność na zmiany lub czy ma wysoką pozycję, poziom technologii, szybkość przepływu informacji, sprawność marek

15. Jakie decyzje strategiczne podejmowane są w strategii wytwarzania? Podejmowane są decyzje dotyczące produkcji, technologii, organizacji Strategia wytwarzania - dotyczy produktu przedsiębiorstwa, procesów, programów, personelu i procedur.

16. Czym różni się strategia wytwarzania od strategii marketingowej: a)Strategia marketingu dotyczy – produktu, promocji, ceny, miejsca, serwisu b)Strategia wytwarzania - produktu przedsiębiorstwa, procesów, programów, personelu i procedur. C)Strategie funkcjonalne (marketingowa, finansowa, wytwarzania) określają jak realizować cele ogólne ustalone w ramach strategii firmy. Są wizją, ogólnymi kierunkami lub zasadami jak realizować strategię firmy. C1)Strategie funkcjonalne (marketingowa, finansowa i wytwarzania) określają jak te funkcje realizują cele ogólne ustalone w ramach strategii firmy. Są wizją, ogólnymi kierunkami lub zasadami (wytycznymi) jak realizować strategię firmy; służącymi do podejmowania decyzji. D)Strategia wytwarzania ( Jest to strategia priorytetowa; skierowana jest na proces produkcyjny) e)Strategia marketingowa (Bazuje na strategii wytwarzania; skierowana na wizerunek firmy i produktu, jej celem jest przyciągnięcie klienta) Produkt;Przedsiębiorczość;Procesy;Program;Personel;Procedury.

17. Krótko scharakteryzuj współczesne koncepcje w zakresie organizacji produkcji (podaj nazwy tych koncepcji) Koncepcje: a)Personalizacji (konkretna osoba odpowiada za produkt, za wytworzenie) b)Logistyczna c)Informatyzacji (wprowadzenie programów komputerowych) d)Inna możliwość odpowiedzi: 1.„Ruchu produktywności” 2.Technologii grupowej 3.Just In Time // JIT – „metoda osiągnięcia doskonałości w przedsiębiorstwie produkcyjnym, która bazuje na ciągłej eliminacji strat, rozumianych jako wszystko to, co nie dodaje wartości do produktu. W JIT stwierdzono, ze wszelkie braki i awarie maszyn nie mogą być tolerowane. Trzecią „prawda" było stwierdzenie, że przezbrojenia maszyn, wynikające z wykonania nowej partii detali należy realizować możliwie rzadko, aby zredukować straty czasu przezbrojenia. W środowisku JIT nie ma zapasów bieżących  a wielkość zamówienia wynikają dokładnie z potrzeb. // MRP – zarządzanie zasobami produkcyjnymi, jest całkowicie zintegrowanym systemem planowania i sterowania produkcją, jest metodą efektywnego zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. MRP planuje przepływ materiału w oparciu o strukturę materiałową wyrobów, cykle wykonania i dostępne zapasy. Procedura nettowania jest podstawa do planowania uruchomień partii poszczególnych pozycji rodzajowych. Czas zamawiania jest minimum tygodniowy.

 

18. Krótka charakterystyka współczesnej koncepcji w zakresie zarządzania produkcją jest: a)zorientowanie na klienta b)firma to ludzie c)pracownicy to myśliciele d)organizacja pozioma e)jakość najważniejsza

19. Podaj różnicę w planowaniu krótkookresowym w JIT i MRP: MRP – centralne komórki planowania międzywydziałowego wyznacza zadania dla wszystkich wydziałów i koordynuje ich przebieg (push) JIT- planowanie centralne dotyczy bezpośrednio jedynie ostatniego wydziału w procesie prod. Punktem wyjścia są rzeczywiste wielkości zmian aktualizowane na bieżąco (pull)

20. Kluczową zasadą koncepcji Just-In-Time jest: a)eliminacja wszystkich zapasów b)produkcja w dużych partiach c)ograniczenie asortymentu produktów d)wszystkie powyższe e)żaden z powyższych

21..Celem JIT jest: a) eliminacja niepotrzebnych działów b)elim zapasów w toku c)eliminacja zapotrzebowania transportu

22. Dlaczego JIT tak silnie ogranicza zapasy: Zapasy zwiększają koszty nie dodają wartości produktowi, a w JIT jest eliminacja wszystkich strat oraz minimalizacja rezerw produkcyjnych

23. Pojęcie strat w JIT:- wszystko co nei przynosi wartości produktowi, wszystko ponad minimalne wartości ( wyposażenia, przestrzeni, czasu pracy robotników) materiału które są absolutnie niezbędne do dodania wartości produktowi

24. Minimalizacja czasów przezbrojenia w koncepcji JIT jest ukierunkowana na: skrócenie cyklu produkcyjnego // Minimalizacja czasów przezbrojenia w JIT jest ukierunkowana na redukcje : a)kolejek b)cykli wytwarzania c)redukcji zapasów prod w toku d)polepszenai jakości e)przepływu materiałów f)redukcji EOQ, elastyczność Kroki metody SMED (Single – digit Minute Exchange of Die) 1))) oddzielenie czynności nastawiania “wewnętrznego” od czynności nastawiania ”zewnętrznego” (przezbrojenie “wewnętrzne” obejmuje czynności, których wykonanie wymaga zatrzymania maszyny, nastawianie „zewnętrzne”, czynności do wykonania których nie jest wymagane zatrzymanie maszyny i które mogą być wykonane, gdy jeszcze trwa poprzedni proces. 2)))zamiana jak największej części „wewnętrznego” czasu nastawiania na „zewnętrzny” przez staranne przygotowanie procesów, standaryzacje funkcji, zastosowanie właściwych narzędzi.3))).radykalna redukcja czasów trwania poszczególnych czasów nastawiania (zarówno „wewnętrznego” jak i „zewnętrznego”) przez: eliminację regulacji, funkcjonalność uchwytów i mocowań, automatyzację, ulepszenie transportu i magazynowania narzędzi.

25. Elastyczność procesu w JIT oznacza, że przedsięb może szybko reagować na zmiany ilości i asortymanetu wytwarzanych produktów. Wytwarza się tylko tyle elementów ile wymaga kolejna faza procesu technologicznego. // Radykalna redukcja czasów przezbrojeń umożliwia ponadto: a)redukcja ekon wielkości zamówienia b)redukcja kolejek i cykli wytwarzania c)redukcja zapasów produkcji w toku d)polepszenie procesu i przepływu materiału

26. Różnica między zapotrzebowaniem brutto i netto w MRP 1)))potrzeba netto – zapotrzebowanie zależne = f (plan produkcji wyrobów, stan zapasów, stan struktur wyrobów) 2)))zapotrzebowanie brutto – jest określane na poziomie zamówień lub też prognozy na dany okres ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin