PROPOZYCJE ZABAW I ĆWICZEŃ WSPOMAGAJĄCYCH ROZWÓJ MOWY DZIECKA Z LOGOPEDYCZNĄ PODBUDOWĄ TEORETYCZNĄ.doc

(44 KB) Pobierz
PROPOZYCJE ZABAWA I ĆWICZEŃ WSPOMAGAJĄCYCH ROZWÓJ MOWY DZIECKA Z LOGOPEDYCZNĄ PODBUDOWĄ TEORETYCZNĄ OPRACOWANY PRZEZ MGR HALIN

PROPOZYCJE ZABAW I ĆWICZEŃ WSPOMAGAJĄCYCH ROZWÓJ MOWY DZIECKA Z LOGOPEDYCZNĄ PODBUDOWĄ TEORETYCZNĄ

 

OPRACOWAŁA  MGR HALINA WOJTYCA

 

Etapy rozwoju mowy dziecka.

Okres melodii

Od 0 do 1 roku życia

-         Dziecko płacze, utrzymuje kontakt wzrokowy, uśmiechem reaguje na mowę bliskich.

-         Reaguje na dźwięki, wydaje piski i krzyki oraz różne dźwięki coraz bardziej przypominające samogłoski a, o, u, e.

-         Rozpoznaje różnice między gniewnym a przyjaznym głosem.

-         Głużenie ok. 3 miesiąca życia – przypadkowe dźwięki gardłowe, tylnojęzykowe, wybuchowe.

-         Gaworzenie ok. 6 miesiąca życia  - pojawiają się sylaby ma, ta, ba itp.

-         Rozwija się rozumienie mowy (pokaż, gdzie jest mama, gdzie jest lampa).

-         Pojawiają się pierwsze słowa ok. 1 roku życia (mama, tata, baba, da).

Okres wyrazu

Od 1 do 2 roku życia

-         Pojawia się więcej pojedynczych słów, czasem swoiste określenia np. midol – pomidor,

-         dziecko rozumie co się do niego mówi,

-         zaczyna używać krótkich zdań: Mama da.

-         potrafi poprawnie wymawiać samogłoski a, e, o, u, i, y oraz spółgłosek p. b, n, t, d, k, j, ś, ź, ć, dz,

-         zna ok. 300 słów.

Bardzo ważne jest by w tym okresie dużo mówić do dziecka.

Okres zdania

Od 2 do 3 roku życia

-         Znacznie poprawia się jakość wypowiedzi – zdania krótkie.

-         Dziecko opowiada o wydarzeniach „tu i teraz”.

-         Potrafi mówić, słuchać i prowadzić rozmowę.

-         Zna ok. 1000 słów.

-         Osoby spoza rodziny powinny zrozumieć wypowiedź malucha

Okres swoistej mowy dziecięcej

-         wiele agramatyzmów, „myśli głośno” mówiąc także do siebie,

-         w trudnych wyrazach może opuszczać głoski (klaktor, kolanówki),

-         wymawia samogłoski i spółgłoski p, b, m (pi, bi, mi), f, w (fi, wi), t, d. n, ń, l(li), ś, ź, ć, dź, g, k, ch, j,

-         głoski s, z, c, dz, oraz sz, ż, cz, dż, zastępowane są przez ś, ź, ć, dź,

-         głoska r może być artykułowana jako l.

Normą rozwojową jest, gdy dziecko w wieku czterech lat wymawia głoski: s, z, c, dz.

W wieku pięciu, sześciu lat wymawia głoski: sz, ż, cz, dż, r.

W wieku siedmiu lat ma utrwaloną poprawną wymowę wszystkich głosek oraz opanowaną technikę mówienia.

 

Najczęściej spotykane wady wymowy:

-         seplenienie,

-         seplenienie między zębowe (wsuwanie języka między zęby – wada, która nie minie samoistnie),

-         kappacyzm – rodzaj dyslallii polegający na nieprawidłowej artykulacji głoski k (kura – tura),

-         lambdacyzm – nieprawidłowa artykulacja głoski l,

-         ubezdźwięcznienia,

-         seplenienie boczne (nieprawidłowy strumień powietrza),

-         mowa bezdźwięczna (nie ma drgań strun głosowych),

-         rotacyzm – zaburzona artykulacja głoski r,

-         hiperpoprawność.

 

Ćwiczenia wspomagające rozwój mowy dziecka

 

Ćwiczenia słuchowe - uwrażliwiają słuch dziecka, uczą koncentracji uwagi, różnicowania bodźców.

Zabawy słuchowe – odgłosy zwierząt, odgłosy z ulicy, co słychać za oknem itp.

Zagadki słuchowe: zagraj na bębenku ten rytm (podany przez prowadzącego ćwiczenia)

Gra dydaktyczna „Loto sonope Ploum” – co robi Miś Plum – oznaczanie żetonem ilustracji przedstawiającą misia w różnych sytuacjach (burza, otwieranie kluczami drzwi, piłowanie, kąpiel itp.) w oparciu o kasetę magnetofonową.

Ćwiczenia słuchu fonemowego:

-         przedmioty wydające dźwięki (Jak wąż syczy?, Jaki dźwięk wydaje mucha? Gdzie schowałam grającą zabawkę),

-         czy czujesz „motorek” na szyi, gdy wymawiamy z; s – nie ma „motorku”; Jak robi zegar: cyk, cyk; Jak szumią drzewa?

-         Czy twój języczek podskoczył do góry?

-         Jak jedzie pociąg?; motor?; dzwoni dzwoneczek?; A jak dzwoni duży dzwon?

Ćwiczenia słuchu fonematycznego:

-         różnicowanie głosek s, c, p, b, k, g, - pokaż, gdzie jest półka, a gdzie bułka, gdzie jest kura, a gdzie góra, dama – gama itp.

-         Zabawy sylabami: prowadzący mówi pierwszą sylabę np. ma, dziecko wypowiada cały wyraz mama, masło, makaron, itp.

-         Zabawa Mowa Ufoludków – prowadzący tworzy dowolną fabułę na temat spotkania z Ufoludkiem, który mówi dziwną mową: Dzień do- bry- jak- masz- na -  imię? itp.

-         Wyróżnianie głoski na początku wyrazu (zabawa z gazetami: gazety szumią i szeleszczą, ugniatamy z nich kule, celujemy do dużego kosza, wymyślamy wyrazy rozpoczynające się zadaną głoską, za trafny pomysł – wrzucamy do następnego kosza – wygrywa ta grupa, która ma więcej kulek w koszyku),

-         Zabawa: „Worek skarbów”. Rozkładamy na dywanie trzy duże obręcze, oznaczamy je liczbami 1, 2, 3, które oznaczają ilość sylab w nazwach przedmiotów z woreczka. Dzieci kolejno wyjmują po jednej rzeczy z worka, wymieniają głośno nazwę przedmiotu i wkładają do właściwego koła np.: 1- kot, ptak, 2 – gumka, słomka, kółko: 3- linijka, woreczek, lusterko itp. Dodatkowo zadajemy pytania co słychać na początku, co na końcu oraz ustalamy wspólną głoskę dla wszystkich nazw – w tym przypadku k.

Ćwiczenia oddechowe:

-         dmuchanie piłeczek pingpongowych w obręczach lub w kółkach od sersa (zwracamy uwagę na prawidłowe dmuchanie – prosto (nie na nos, nie na brodę),

-         chuchnij na rękę – czy powietrze jest ciepłe, do czego potrzebny jest nam nos? Wdychamy powietrze nosem – wydychamy ustami – rosnące kwiatki, - zasypiające kwiatki,

-         dmuchanie na wiatraczki, dmuchaweczki – ćwiczymy siłę wydechu

-         bulgotki słomką,

-         nadmuchiwanie balona (ćw. b. trudne dla małych dzieci),

-         dmuchanie na waciki, piórka, wycięte samochodziki,

-         banieczki mydlane, zabawka Magic Boll,

-         gwizdki,

-         dmuchnij na swoją grzywkę, ostudź gorącą zupkę (dłonie złożone na kształt miseczki – dmuchamy a nie chuchamy,

-         zabawy z rurką: na stoliku rozsypane kolorowe kropeczki, dzieci otrzymują rysunek klauna, zadanie polega na wciąganiu powietrza przez rurkę i uniesieniu kropeczki i przeniesieniu jej na klauna – kto ma najbardziej kolorowy obrazek?

-         dmuchanie na paseczki papieru – zabawy z wiatrem (wicherek, wiatr, huragan – różna siła dmuchania),

-         „Misiu śpi” – rozmawiamy szeptem by nie obudzić misia

-         czy umiesz policzyć do sześciu na jednym wdechu?

Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne:

-         ćwiczenia z lusterkiem „co widzimy w lusterku? – nos – nim wąchamy; wargi – cmoknij; usta – otwórz je szeroko – widźmy język, zęby, gardło itd. Wyobraź sobie, że twój język to pędzelek, który chce wymalować pokój, w którym mieszka: pędzelkiem malujemy sufit, ściany, podłogę itp.

-         pokaż jak zmienia się buzia, gdy mówimy a, o, i, u, y,

-         wyśpiewywanie samogłosek,

-         zagadki słuchowe (dzieci zgadują, jaką piosenkę śpiewa nauczyciel na samogłoskach – potem ją kontynuują),

-         usprawnianie warg – całuski, cmokanie, króliczek porusza wąsikami, złap karteczkę wargami,

-         jadą pojazdy na sygnale: pogotowie eo; policja io; straż pożarna uo;

Ćwiczenia rozwijające słownictwo:

-         rozumienie poleceń słownych (na dywanie leża zabawki, proszę daj mi klocek i piłkę. Utrudniamy dodając kolejne elementy, zwracamy uwagę czy dziecko podaje nam zabawki we właściwej kolejności – w tym pamięć słuchowa),

-         zabawa z piłką – układamy długie zdanie podając piłkę do kolegi, dziecko dodaje jedno słowo i stara się powtórzyć, to co mówiły dzieci przed nim „Mam żółtą piłkę, która...”

Ćwiczenie tempa wypowiedzi:

Jeżeli dziecko mówi zbyt szybko ćwiczymy z nim wypowiadanie sylabami. Chodzimy z bębenkiem po sali: A-nia i-dzie po-wo-li (idziemy wolno) Tomek idzie szybko (idziemy szybko, by dziecko zrozumiało na czym polega zabawa).

Ćwiczenie rozumienia wypowiedzi

Ćwiczenie pamięci słownej (np. głuchy telefon)

Ćwiczenia w rozumieniu konstrukcji przyimkowej (nad, pod, za)

Ćwiczenia w budowaniu zdań i dłuższych wypowiedzi

Ćwiczenia izometryczne:

Jednoczesne ruch ręki i języka (zaciskamy wargi i pięści, opieramy brodę na rękach i otwieramy oraz zamykamy usta; dziób bociana – usta oraz wyciągnięte w bok ręce pokazują otwieranie i zamykanie dzioba; pięści w bok i język wypycha policzek itp.)

Zasady prowadzenia ćwiczeń z dziećmi:

-         proponowane ćwiczenia muszą być dla dziecka przyjemnością, zabawą, sposobem spędzenia czasu,

-         zadania nie mogą być zbyt łatwe ani zbyt trudne, dziecko powinno mieć poczucie sukcesu,

-         czas prowadzenia ćwiczeń dostosowany do możliwości i wieku dziecka,

-         ćwiczenia należy prowadzić systematycznie i wytrwale najlepiej codziennie 10 min wg ustalonej kolejności,

-         istotne są zabawki i różne rekwizyty uatrakcyjniające zajęcia,

Starajmy się:

-         mówić do dzieci wyraźnie,

-         zachęcać dzieci do wypowiedzi rozmawiając z nimi, szczególnie
z dziećmi nieśmiałymi,

-         odpowiadać na każde pytanie dziecka,

-         dać dziecku szansę na wyrażanie własnych myśli,

-         budzić ciekawość i zainteresowanie dziecka książką (wspólnie je oglądać, rozmawiać na temat treści i ilustracji, czytać),

-         uczyć słuchania (wykorzystywać bajki, wiersze, baśnie, opowiadania,

-         bawić się z dziećmi słowem (układać rymowanki, rozwiązywać i układać zagadki, wymyślać zakończenia bajek, zachęcać do układania własnych bajek i wierszy, propagować wyliczanki),

-         ćwiczyć narządy artykulacyjne,

-         zwracać uwagę na poprawną wymowę.

 

 

 

LITERATURA:

Demel G. Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, WSiP, Warszawa 1994

Chmielewska E. Zabawy logopedyczne i nie tylko. Poradnik dla nauczycieli i rodziców

Maurer A. (red.) Zabawy z rymami, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1997

Maurer A. (red.) Głoska a litera. Program kształtowania świadomości fonologicznej dla dzieci przedszkolnych i szkolnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1997

Sachajska E. Uczymy poprawnej wymowy, WSiP, Warszawa 1987

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin