Przykłady Programów w Pacal.doc

(47 KB) Pobierz
WRZOSOWISKO

Program Nic;

BEGIN

END.


Program Tekst;

uses crt;

BEGIN

    clrscr;

    writeln('Ten tekst będzie napisany');

    writeln('w dwóch liniach.');

    Write('A ten tekst będzie napisany');

    write(' w jednej linii.');

    write('Nacisnij <ENTER> ');

    readln

END.

 

PROGRAM Wizytowka;

uses crt;

BEGIN

    clrscr;

    WRITELN('*******************************');

    WRITELN('*        Janusz Nowak         *');

    WRITELN('*      ul. Złota 31/5         *');

    WRITELN('*        48-300  NYSA         *');

    WRITELN('*******************************');

    Writeln('Naciśnij <Enter> aby powrócić do edytora');

    readln;

END. {Wizytowka}

 

PROGRAM witam;

uses crt;

var imie:string;

BEGIN

    clrscr;

    WRITELN('Jak  masz  na  imie?');

    READLN(imie);

    WRITLEN(‘WItaj ‘,imie);

    Writeln('Naciśnij <Enter> aby powrócić do edytora');

    readln;

END.

 

Program Suma;

uses crt;

var a,b:integer;

begin

  clrscr;

  writeln('Program oblicza sumę dwóch podanych liczb');

  writeln('Podaj pierwsza liczbę i naciśnij <Enter>');

  readln(a);

  writeln('Podaj druga liczbę i naciśnij <Enter>');

  readln(b);

  writeln('Suma tych liczb wynosi : ',(a+b));

  writeln('Naciśnij znów <Enter>');

  readln

end.

 

 

Program Typy; {3 typy proste}
uses crt;
var  a:integer; {deklaracja zmiennych różnych typów}
     b:char;
     c:string;
BEGIN
   writeln('Podaj liczbę całkowitą');
   readln(a);
   writeln('Podaj znak');

   readln(b);

   writeln('Podaj tekst');

   readln(c);

   clrscr;

   writeln('PODALES :');

   writeln('  liczbę całkowitą          : ',a);

   writeln('  znak                      : ',b);

   writeln('  tekst                     : ',c);

   writeln('naciśnij ENTER...');

   readln;

END.


Program Mnozenie;

uses crt;

var a,b,c:real;

    odp:char;

begin

  repeat

    clrscr;

    writeln ('Podaj licznik i naciśnij Enter!!!');

    readln(a);

    writeln ('Podaj  mianownik i naciśnij Enter!!!');

    readln(b);

    c:=a*b;

    writeln('Mnożenie jest proste : ',c:8:5);

    writeln('Czy chcesz mnożyć razem ze mną? T/N');

    writeln('Naciśnij odpowiedni klawisz');

    writeln('Jeśli nie to klawisz N lub n');

    readln(odp);

  until(odp = 'N')or(odp = 'n');

end.

 

Program dzielenie;
uses crt;
var a,b,c:real;
begin
   clrscr;
   writeln('Podaj pierwsza liczbę gapciu');

   readln(a);

   writeln('Podaj druga liczbę, i nie gap się tak');

   readln(b);

   c:= a/b;

   writeln('Wynik dzielenia:' , c:8:2);

end.

 

Program Kula;
uses crt;
var r,V : real;
BEGIN
     clrscr;
     writeln('Podaj promień kuli : ');

     readln(r);

     V:=Pi*r*r*r*4/3;

     P:=Pi*r*r;

     writeln('Objętość kuli wynosi : ',V:3:3);

     writeln('Pole powierzchni koła wynosi : ',P:4:2);

     readln;
END.

 

 

 

Program Kalkulator;
uses crt;
var a,b,c,d:integer;
          e:real;

begin

   clrscr;

   gotoxy (5,5);

   write ('Podaj zmienną a  ');

   readln (a);

   gotoxy (5,7);

   write ('Podaj zmienną b  ');

   readln (b);

   c:=a+b;

   d:=a*b;

   e:=a/b;

   gotoxy (5,9);

   write ('suma a+b = ',c);

   gotoxy (25,9);

   write ('iloczyn a*b = ',d);

   gotoxy (45,9);

   write ('iloraz a/b = ',e);

   readln

end.

 

Program Matma1;
uses Crt;
var x:integer;
begin
  clrscr;
  writeln('Program oblicza wartość wyrażenia y=2x^+8x+1');
  writeln('Podaj wartość argumentu x ');

  readln(x);

  writeln(2*x*x+8*x+1);

  writeln('Naciśnij Enter');

  readln

end.

 

Program Matma2;
var x:real;
begin
   writeln('Program oblicza wartość funkcji');
   writeln('Podaj argument(*liczbę rzeczywista*)');
   readln (x);

   writeln ('w=',sqr(x)*sqr(x)*sin(2*Pi*x+0.5)/sqrt(1+sqr(x)):10);

   readln

end.

 

Program Ciagi;

var a,m,n:real;
begin
   writeln ('podaj a,m,n');
   readln (a,m,n);
   writeln ('w=',a*(m*m-n*n));
   readln
end.

Program Obliczenia;

var a,x:real;
begin
   writeln ('Obliczanie wartości logarytmu przy podstawie a z liczby x');

   writeln ('podaj a');   readln (a);

   writeln ('podaj x');   readln (x);

   writeln ('log= ',ln(x)/ln(a));   readln

end.


Program Rozpoznawanie_klawiszy;
uses crt;
var klawisz : char;
begin
   clrscr;
   writeln('Naciśnij jakiś klawisz, powiem ci jaki to był');
   klawisz:=readkey;
   writeln('Nacisnąłeś na klawiaturze : ',klawisz);

   writeln('Czekam na Enter');   readln

end.

 

Program IF1;  {instrukcja warunkowa if}
uses crt;
var odp:string;
BEGIN
   clrscr;
   writeln('Witaj !!! To Ja, Twój IBM PC');
   writeln('Czy mnie lubisz ? ');

   writeln('Podaj jedna z 3 odpowiedzi na pytanie i naciśnij Enter: ');

   writeln('lubię','       ','trochę','       ','nie lubię');

   readln(odp);

   clrscr;

   if odp='lubię' then

      writeln('Ja ciebie też');

   if odp='trochę' then

      writeln('Dlaczego tylko trochę');

   if odp='nie lubie' then

      writeln('Ty paskudo !!!');

   writeln('naciśnij ENTER...');

   readln;

END.

 

Program KOLORY;

USES GRAPH, CRT;

var karta, tryb : integer;

           k, l : integer;

BEGIN

  detectgraph (karta,tryb);

  initgraph (karta, tryb, 'c:\tp\bgi');

    repeat

      k:=random(16);

      l:=random(8);

      setbkcolor(l);

      setcolor(k);

      delay(200);

    until keypressed;

    Closegraph;

END.

 

Program piasek;

Uses Graph,crt;

var karta,tryb:integer;

x,y,k:integer;

BEGIN

detectgraph(karta,tryb);

initgraph(karta,tryb,'c:\tp\bgi');

repeat

  x:=random(640);

  y:=random(480);

  k:=random(16);

  putpixel(x,y,k);

  until keypressed;

  END.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin