Turniej gier i zabaw dla dzieci z zakresu edukacji matematycznej Wysłany przez grasza dnia 25-07-2006 o godz. 10:22:28
Jednym z elementów wychowania przedszkolnego jest edukacja matematyczna, a w jej zakresie kształtowanie pojęcia liczby naturalnej jako syntezy trzech aspektów tego pojęcia: liczby kardynalnej, liczby porządkowej i liczby będącej wynikiem mierzenia. W przedszkolu jest wiele różnorodnych okazji, które można wykorzystać w celu kształtowania u dzieci tych umiejętności. Najlepiej , gdy ich kształtowanie ma charakter zabawy lub gry.Przygotowując się do codziennych zajęć z dziećmi staram się poszukiwać nowych i ciekawych pomysłów zabaw i gier dydaktycznych. Podstawą wielu z nich jest koncepcja edukacji matematycznej E. Gruszczyk-Kolczyńskiej, która w swoich propozycjach wykorzystuje codzienne przedmioty, takie jak: kamyki, guziki, ziarna fasoli, kasztany, kostki do gry, kostki domina, klamerki do bielizny, miarki krawieckie itp.
Gry i zabawy dydaktyczne są metodami bardzo atrakcyjnymi dla dzieci, ze względu na to, że zawierają elementy zabawy. Sprawiają one dzieciom przyjemność i zadowolenie, czego dowodem jest to, że często proszą o powtarzanie szczególnie ulubionych gier i zabaw, a jednocześnie zabawy te umożliwiają realizację celów poznawczych. Nie są to jednak metody łatwe do przeprowadzenia w praktyce. Wymagają wielu przygotowań, a dzieci trzeba stopniowo i systematycznie uczyć udziału w nich. Są jednak polem dla inwencji i twórczej działalności nauczyciela, który przy ich planowaniu i organizacji może wykorzystywać różnorodne własne pomysły. Okazją do realizacji takich ciekawych zabaw stał się dla mnie pomysł zorganizowania TURNIEJU GIER I ZABAW dla dzieci z naszego przedszkola, którego przebieg i opis zawarłam w artykule.Temat: Bawię się i liczę z misiem.
Cele dydaktyczne:
- przygotowanie dzieci do udziału w imprezach integrujących cała społeczność przedszkolną
przygotowanie dzieci do udziału w imprezach integrujących cała społeczność przedszkolną
-wzmacnianie prawidłowych relacji w kontaktach dziecka z rówieśnikami i nauczycielkami
- uczestnictwo we współzawodnictwie z przestrzeganiem ustalonych wspólnie zasad i reguł gry
- tworzenie warunków do przeżywania radości z udziału we wspólnej zabawie
- umożliwienie dzieciom wykorzystanie posiadanych wiadomości i umiejętności z zakresu pojęć matematycznych
Cele operacyjne:
- rozpoznaje i nazywa kolory
- nazywa figury geometryczne, potrafi ułożyć je z gumy do skakania
- rozpoznaje figury na podstawie wrażeń dotykowych /rysunek na plecach/
- potrafi przeliczyć kropki na kostce do gry i przesunąć się o właściwą ilość pól na planszy
- potrafi wśród kostek domina wyszukać takie, które stanowią obraz liczbowy danej cyfry
- umie przeliczać kratki na miarce krawieckiej
- w pamięci lub z pomocą palców dodaje i odejmuje w zakresie od 1 do 10
- orientuje się w schemacie własnego ciała, nazywa i rozpoznaje jego części
- rozpoznaje i nazywa kierunki w przestrzeni
- potrafi dobrać obrazki logicznie pasujące do siebie
- rozumie określenie „para”.
Turniej przeprowadzony został na sali gimnastycznej, która została w tym celu specjalnie udekorowana. Odbył się w dwóch turach. Najpierw zaproszone zostały dzieci młodsze z grup: I, II, III, a później dzieci z grup starszych: IV, V, VI. Zapraszając dzieci i ich nauczycielki poprosiłam, aby każda grupa przygotowała sobie hasło-zawołanie, którym będzie dopingować swoich kolegów podczas zabawy.
Dzieci z grup młodszych uczestniczyły w grze-opowiadaniu pt. „Miś szuka smakołyków”, a dzieci starsze w grze-ścigance pt. „Pułapki i premie”. Gry odbywały się na planszy ułożonej na dywanie ze specjalnie przygotowanych kawałków wykładziny, tzw. ścieżce- chodniczku, na którym znajdowały się specjalnie oznaczone pola z przeszkodami, pułapkami i premiami.
GRA- OPOWIADANIE pt. „MIŚ SZUKA SMAKOŁYKÓW”.
/dzieci młodsze 3-4-letnie/
dzieci młodsze 3-4-letnie/
Pomoce:
plansza-ułożona z kawałków wykładziny, plastikowych kół np. pomarańczowych, głowy misiów wycięte z kolorowego kartonu oznaczające pola zabaw relaksacyjnych, znaczki z misiem z kolorowego papieru samoprzylepnego dla dzieci wybieranych jako
reprezentantów grupy, pluszowy miś, 4 duże kostki liczbowe, klocki mozaiki geometrycznej, obrazek z narysowanym wzorem do ułożenia, klocki plastikowe /sześciany/,klocki drewniane, żółta apaszka, zajączek-maskotka, kamyk, koperta z obrazkami do pary/koszyk-grzybki, kwiatek-motylek, lalka-wózek/,kuferek z nagrodami i dyplomami dla każdej z grup, magnetofon.
Wstęp
W naszej grze miś wędruje przez las w poszukiwaniu smakołyków. Będzie nam potrzebna kostka do gry, ale będziemy jej używać troszkę inaczej niż w grach planszowych. My będziemy starali się wyrzucić tyle kropek, ile potrzeba, żeby trafić na wszystkie przeszkody, czyli pomarańczowe koła z cyframi od 1-6 i na wszystkie pola zabaw oznaczone głowami misiów. Jeżeli wybranemu zawodnikowi to się nie uda, będą mu pomagały dzieci z jego grupy, wybierane przez panią nauczycielkę tak długo, aż w końcu ktoś wyrzuci właściwą liczbę oczek na kostce. Po zaprezentowaniu hasła grupy przystępujemy do gry.
PRZESZKODY
ZABAWY RELAKSACYJNE
1. CHUSTECZKA /5-latki/
Ile trzeba wyrzucić oczek na kostce, aby
dojść do przeszkody NR 1?(4 oczka)
Miś znalazł chusteczkę. Powiedz jaki ona ma kolor? Wymień 2 rzeczy, które zawsze są żółte, a w nagrodę miś przesunie się o 2 pola do przodu.
/Dziecko otrzymuje znaczek z misiem, który nakleja sobie na ubranie. Tak postępujemy z każdym dzieckiem /.
2. FIGURKI /4-latki/
Ile potrzebujemy oczek na kostce, aby dojść do przeszkody NR 2? ( 1 oczko)
Miś postanowił odpocząć i zjeść II śniadanie.
Rozłożył serwetkę z takim oto wzorem.
Tu masz figurki. Spróbuj dopasować figurki do wzoru. W nagrodę miś idzie 3 pola do przodu i trafia na pole zabaw.
I. ZABAWA RELKSACYJNA
Piosenka pt. „Szumią trawy”- M.Wieman-
„A czy wy tak potraficie? str.123
3. WIEŻA Z KLOCKÓW /3- latki/
Ile trzeba oczek na kostce ,żeby dojść do
przeszkody NR 3? (2 oczka)
Miś wszedł w bardzo gęsty las i zgubił się.
Żeby mógł iść dalej zbuduj dla niego wieżę
z tych klocków. wejdzie na nią i zobaczy,
którędy ma dalej iść. policz, ile jest klocków?
W nagrodę miś idzie tyle pól do przodu, z ilu klocków zbudowana jest wieża-5 pól do przodu i trafia na pole zabaw.
II. ZABAWA RELAKSACYJNA
Wstajemy, przeciągamy się, a potem gimnastykujemy przy piosence pt. „Gimnastyczny taniec”/ zb. wł./
Głowa, ramiona,
kolana, palce 3x
Głowa, ramiona
kolana, palce.
Oczy, uszy, usta, nos.
4.DZIĘCIOŁ /5-latki/
Ile trzeba wyrzucić oczek na kostce, żeby dojść do przeszkody NR 4? 9 (1 oczko)
Miś idzie dalej. Koło wielkiego dębu usłyszał stukającego dzięcioła. Zasłoń sobie oczy i posłuchaj, z której strony usłyszysz stukanie, z prawej czy z lewej. W nagrodę miś przesuwa się o 3 pola i trafia na pole zabaw.
III. ZABAWA RELAKSACYJNA
Zabawa przy piosence pt. „ Tańczymy labada”./zb. wł./
Tańczymy labada 3x
tańczymy labada
małego walczyka.
Tańczy go mała główka 3x
Tańczy go mała główka
i paluszk-hej!
Piosenkę powtarzamy kilka razy, wymieniając kolejne części ciała np. .rękę, brzuszek,nogę.
5. KAMYK /4- latki/
Ile oczek musimy wyrzucić na kostce, aby
dojść do przeszkody NR 5? (2 oczka)
Miś znalazł na drodze kamyk i chwilę się nim pobawił. Słuchaj uważnie co mówię i zrób dokładnie to o co poproszę:
* Połóż kamyk między stopami
* Połóż kamyk z boku
* Połóż kamyk z tyłu
* Połóż kamyk przed stopami
W nagrodę miś idzie 2 pola do przodu.
6. ZAJĄCZEK /3-latki/
Ile oczek trzeba wyrzucić na kostce, żeby
stanąć na przeszkodzie NR 6 (1 oczko)
Miś spotkał w lesie zajączka, który pokazał mu obrazki i poprosił, żeby ułożył je tak aby do siebie pasowały:
koszyk-grzybki
kwiatek- motylek
lalka- wózek
Policzymy, ile jest par obrazków. W nagrodę miś idzie 2 pola do przodu i dochodzi do METY z KUFERKIRM .
Miś znalazł to czego szukał, a ponieważ wszyscy bardzo mu pomagali podzieli się z wami smakołykami, które znalazł.
Dziękując dzieciom za wspólną zabawę ,nauczycielka wręcza przedstawicielom poszczególnych grup dyplomy i nagrody: opakowania prażonych ziaren pszenicy w polewie miodowej i dmuchanego ryżu.
GRA- ŚCIGANKA „ PUŁAPKI I PREMIE”. / dzieci starsze 5-6-letnie/
szarfy /czerwona, żółta, niebieska/, duża kostka do gry, medale- znaczki z misiem, lusterko, pasek z nalepionymi kropkami, guma do skakania, 3 miarki krawieckie, klamerki do bielizny, domino liczbowe, paski z cyframi 4,5,6; obrazki z figurami geometrycznymi: kwadratem, kołem i trójkątem, kartki z napisami: START, META, kuferek, dyplomy, nagrody, magnetofon.
Wstęp:
Powitanie. Chcę Was dzisiaj zaprosić do gry „Pułapki i premie”. A teraz proszę o przedstawienie poszczególnych grup przez panie nauczycielki, prezentcję swoich haseł zagrzewających do zabawy oraz wybranie po jednym dziecku z grupy do roli „żywego pionka”. Wybrane dzieci zakładają szarfy i naklejają sobie znaczek z misiem. Dzieci kolejno rzucają kostką i poruszają się o tyle pól do przodu, ile wskazuje kostka. Na drodze są pola oznaczone cyframi od 1do 6 są to właśnie premie lub pułapki . Pola oznaczone głowami misiów to pola zabaw relaksacyjnych.
PUŁAPKI I PREMIE
1. „LUSTERKO”- Powiedz ile jest razem?
Mam tu pasek z kropkami. Przykładam do niego lusterko. Policz ile jest razem kropek na pasku , tych przed lusterkiem i tych odbitych w lusterku?
W nagrodę idziesz 1 pole do przodu.
2. „GUMA”.
Masz tutaj gumę do skakania. Zaproś proszę ze swojej drużyny tylko tyle dzieci, ile będzie potrzeba, żeby razem z tobą tak naciągnęły gumę, aby ułożyć z niej trójkąt /dla kolejnych zawodników , którzy staną na tym polu będą inne figury do ułożenia - kwadrat, prostokąt.
W nagrodę - idziesz 3 pola do przodu . Po wykonaniu tego ruchu zawodnik staje na polu zabaw.
I. ZABAWA RELAKSACYJNA-„STOP”.
Dzieci tańczą przy muzyce. Na przerwę i hasło: „STOP!”- zatrzymują się i dotykają podłogi tylko tyloma częściami ciała w zależności od tego, jaką cyfrę pokazuje nauczycielka /na kartoniku, cyfrze towarzyszy jej obraz graficzny np. dwie kropki cyfrze 2, trzy kropki cyfrze 3 itd./
3. „WINDA”.
Prowadząca zabawę prosi do pomocy trzy panie nauczycielki z poszczególnych grup.
Nauczycielki trzymają miarki krawieckie. Są to „windy w wieżowcach”. Klamerki przypięte są na piętrze 30. Zawodnicy będą kolejno rzucać kostką i przesuwać klamerkę o tyle pól w dół, ile wskazują oczka kostki. Nauczycielki - będą kontrolować przebieg zabawy, w razie potrzeby pomagać. Kto pierwszy dotrze do cyfry 1, czyli dojedzie do pierwszego piętra w wieżowcu w nagrodę przesunie się o 5 pól do przodu, pozostali zawodnicy o 2 pola do przodu.
II. ZABAWA RELAKSACYJNA- przy piosence pt. „Bugi- Bugi”.
Do przodu prawą rękę daj,
do tyłu prawą rękę daj
i pomachaj nią.
Bo przy „bugi -bugi-bugi
trzeba kręcić się
i klaskać trzeba też 1,2,3.
Bugi - bugi ahoj!
I od nowa zaczynamy bawić się.
Przy kolejnych powtórzeniach zabawy śpiewamy o ręce lewej, nodze prawej .
4. „PUŁAPKA Z KOSTKĄ”.
Kto stoi na tym polu musi wyrzucić na kostce „6” i obliczyć wynik odejmowania /trzy warianty działania, żeby każdy z zawodników miał inne działanie do obliczenia: 6-3, 6-4, 6-5. W razie potrzeby pomagają koledzy z drużyny. W nagrodę idziesz 3 pola do przodu - pole zabawy.
III. ZABAWA RELAKSACYJNA-„TRZY ZABAWY”.
1. „Przepychanka wężów”.
Dzieci z dwóch grup ustawiają się w dwóch rzędach , tak żeby dotykały się plecami. podają sobie ręce. Teraz każdy „wąż”, a dokładnie każde dziecko naciska silnie na zawodnika z drużyny przeciwnej./dzieci mogą też dotykać się brzuchami, pośladkami/.
2. „Lustrzane odbicia”.
Dzieci dobierają się w pary i stają naprzeciw siebie. Jedno z dzieci powoli wykonuje różne ruchy lub robi dziwne miny. Drugie dziecko „Lustro”- dokładnie naśladuje te wszystkie ruchy i gesty. Potem następuje zmiana. Zabawie towarzyszy muzyka.
3.” Zamrażanie”.
Dzieci tańczą przy skocznej muzyce. Na przerwę- zastygają bez ruchu i tworzą z ciała „zamrożoną figurę”.
5. „DOMINO”.
Poprosić nauczycielki z grup , aby wybrała 2 dzieci , które pomogą zawodnikowi stojącemu na tym polu wyszukać wśród kostek domina takie, które po dodaniu kropek z obu okienek domina dadzą razem określoną liczbę: 5, 6, 4 /trzy liczby , bo trzech zawodników może trafić na to pole/.
W nagrodę idziesz 3 pola do przodu.
6. „TELEFAKS”.
Nauczycielki z grup wyznaczają 2 pomocników. Dzieci ustawiają się w rzędzie czyli jedno za drugim. Prowadząca rysuje na plecach ostatniego w rzędzie dziecka figurę trójkąt koło lub kwadrat. Dzieci „przesyłają” wiadomość rysując to samo na plecach kolegi stojącego z przodu. Pierwsze dziecko podchodzi do obrazków figur i wskazuje jaka figura została przesłana „Telefaksem”.
/każda grupa układa swój „Telefaks” w zależności, z której grupy zawodnik stanie na tym polu/. W nagrodę przesuwasz się 2 pola do przodu- META./ zawodnik ,który pierwszy dotrze do mety siada i oczekuje na pozostałe „żywe pionki” i dopiero wtedy otwierany jest przez niego kuferek z nagrodami/.
UWAGI:
1. Dla grup młodszych zadania na polach-przeszkodach dostosowane zostały do możliwości i wieku dzieci, tak aby w zabawie brały udział kolejno poszczególne grupy, przewidując ile oczek należy wyrzucić na kostce, aby osiągnąć upragnione pole.
Dla grup młodszych zadania na polach-przeszkodach dostosowane zostały do możliwości i wieku dzieci, tak aby w zabawie brały udział kolejno poszczególne grupy, przewidując ile oczek należy wyrzucić na kostce, aby osiągnąć upragnione pole.
2. W przypadku grup starszych poszczególni zawodnicy rzucając kostką przesuwali się po planszy, ale na polach pułapek i premii zadania zostały opracowane w trzech wariantach, aby się nie powtarzały- gra wtedy byłby nudna.
sborcuch