Diagnoza transportu Polski 28 03 11.pdf
(
2026 KB
)
Pobierz
731693818 UNPDF
Załącznik 1
do Strategii Rozwoju Transportu
DIAGNOZA POLSKIEGO TRANSPORTU
(stan w 2009 roku)
Opracowano w styczniu 2011 roku
SPIS TREŚCI
WPROWADZENIE .................................................................................................................................................. 5
1.
DIAGNOZA STANU POLSKIEJ INFRASTRUKTURY TRANSPORTOWEJ .................................................. 7
1.1.
Infrastruktura drogowa.......................................................................................................................... 8
1.2.
Infrastruktura kolejowa ....................................................................................................................... 11
1.3.
Infrastruktura wodna śródlądowa ....................................................................................................... 13
1.4.
Infrastruktura portów morskich ........................................................................................................... 14
1.5.
Infrastruktura transportu lotniczego .................................................................................................... 16
1.6.
Infrastruktura logistyczna i intermodalna ............................................................................................ 17
1.7.
Infrastruktura transportu miejskiego ................................................................................................... 19
1.8.
Infrastruktura inteligentnych sieci transportowych .............................................................................. 20
1.9.
Innowacyjna infrastruktura energetyczna transportu .......................................................................... 20
1.10.
Analiza SWOT polskiej infrastruktury transportowej........................................................................... 21
2.
DIAGNOZA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ W SEKTORZE TSL......................................................... 24
2.1.
Polski sektor TSL na tle UE-27........................................................................................................... 24
2.2.
Potencjał przewozowy polskiego sektora TSL.................................................................................... 26
2.3.
Funkcjonowanie rynków transportu ładunków i pasażerów ................................................................ 32
2.3.1.
Tendencje zmian na rynku transportu ładunków ........................................................................... 33
2.3.1.1.
Rynek kolejowych przewozów ładunków .................................................................................................. 34
2.3.1.2.
Rynek samochodowych przewozów ładunków......................................................................................... 35
2.3.1.3.
Rynek morskich przewozów ładunków ..................................................................................................... 36
2.3.2.
Tendencje zmian na rynku transportu osób................................................................................... 37
2.3.2.1.
Lotniczy rynek pasażerski......................................................................................................................... 37
2.3.2.2.
Kolejowy rynek pasażerski........................................................................................................................ 38
2.3.2.3.
Rynek przewozów autobusami poza miastami ......................................................................................... 39
2.3.2.4.
Rynki miejskiego transportu pasażerskiego ............................................................................................. 41
2.3.3.
Kondycja ekonomiczna polskiego sektora TSL ............................................................................. 42
2.4.
Bezpieczeństwo w polskim transporcie .............................................................................................. 43
2.4.1.1.
Bezpieczeństwo ruchu drogowego ........................................................................................................... 44
2.4.1.2.
Bezpieczeństwo ruchu kolejowego ........................................................................................................... 46
2.4.1.3.
Bezpieczeństwo ruchu lotniczego............................................................................................................. 48
2.4.1.4.
Bezpieczeństwo w żegludze morskiej....................................................................................................... 49
2.4.1.5.
Bezpieczeństwo w żegludze śródlądowej................................................................................................. 49
2.5.
Oddziaływanie transportu na środowisko ........................................................................................... 50
2.6.
Analiza SWOT działalności gospodarczej w sektorze TSL w Polsce ................................................. 52
3.
DOSTĘPNOŚĆ TRANSPORTOWA OBSZARU POLSKI ............................................................................ 54
3.1.
Pojęcie i pomiar dostępności transportowej obszaru.......................................................................... 54
3.2.
Ocena dostępności transportowej obszaru Polski .............................................................................. 56
SPIS TABEL
Tabela 1. Porównanie nasycenia Polski i UE-27 infrastrukturą drogową w 2007 r................................... 8
Tabela 2. Nadmierny wzrost obciążenia polskiej sieci drogowej liczbą pojazdów samochodowych ........ 9
Tabela 3. Poprawa stanu sieci polskich dróg krajowych w latach 2000-2009 (w % ogółu) .................... 10
Tabela 4. Gęstość polskiej sieci kolejowej na tle UE-27 (2008 r.) .......................................................... 11
Tabela 5. Stan techniczny torów na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP PLK (2001-2009)..... 12
Tabela 6. Struktura torów sieci kolejowej w Polsce według dopuszczalnych prędkości pociągów......... 13
Tabela 7. Ewolucja długości nabrzeży w polskich portach morskich w okresie 2000-2009 (metry) ....... 15
Tabela 8. Podstawowe dane o polskich cywilnych portach lotniczych z ruchem regularnym
Błąd! Nie
zdefiniowano zakładki.
Tabela 9. Analiza SWOT polskiej infrastruktury transportowej............................................................... 22
Tabela 10. Liczba przedsiębiorstw, zatrudnienie i przewozy w Polsce na tle UE-27 (2003-2008) ......... 24
Tabela 11. Wartość obrotów na rynku usług sektora TSL w Polsce i jej udział w rynku UE-27.............. 25
Tabela 12. Liczebność i charakterystyka eksploatacyjna taboru samochodowego w Polsce w latach
2003-2009.............................................................................................................................................. 27
Tabela 13. Liczebność taboru kolejowego w Polsce na tle wielkości pracy przewozowej w latach 2003-
2009 ....................................................................................................................................................... 28
Tabela 14. Stan polskiej floty wodnej śródlądowej w latach 2003-2009................................................. 29
Tabela 15. Stan polskiej morskiej floty transportowej w latach 2003-2009 ............................................ 30
Tabela 16. Stan polskiej cywilnej floty powietrznej w latach 2003-2009................................................. 31
Tabela 17. Przewozy ładunków w Polsce wykonywane przez polskich przewoźników w latach 2003-
2009 na tle wzrostu PKB........................................................................................................................ 33
Tabela 18. Przewozy ładunków polskich wykonywane w latach 2003-2009 przez przewoźników
mających siedzibę za granicą ................................................................................................................ 33
Tabela 19. Zmiany w strukturze podmiotowej kolejowego rynku przewozów ładunków 2003-2010....... 35
Tabela 20. Zmiany w strukturze podmiotowej polskiego rynku lotniczego 2003-2010 ........................... 37
Tabela 21. Podstawowe relacje ekonomiczne w polskim transporcie 2003-2009 .................................. 42
Tabela 22. Ewolucja przyczyn wypadków drogowych w Polsce w latach 2000-2008 ............................ 45
Tabela 23. Wypadki marynarzy na polskich statkach morskich w okresie 2004-2008 ........................... 49
Tabela 24. Emisje zanieczyszczeń ze środków transportu drogowego w Polsce w latach 2000-2008
(gigagramy) ............................................................................................................................................ 50
Tabela 25. Analiza SWOT działalności gospodarczej w polskim sektorze TSL ..................................... 52
SPIS ILUSTRACJI
Rysunek 1. Wojewódzkie wskaźniki gęstości sieci kolejowej (km/100 km
2
) w latach 2000-2008........... 12
Rysunek 2. Statystyka wypadków drogowych w Polsce 2000-2009 ...................................................... 44
Rysunek 3. Wskaźniki ofiar wypadków drogowych w Polsce na tle wybranych krajów UE-27............... 45
Rysunek 4. Ewolucja wskaźnika ofiar wśród podróżujących pociągami w Polsce i w UE-27 w okresie
2000-2008.............................................................................................................................................. 47
Rysunek 5. Pomiary emisji hałasu drogowego w Polsce w latach 2007-2008 wyrażonego wskaźnikiem
LAeq....................................................................................................................................................... 51
Rysunek 6. Potencjałowa dostępność drogowa i kolejowa regionów europejskich w 2006 r. ................ 58
Rysunek 7. Potencjałowa dostępność lotnicza regionów europejskich w 2006 r. i multimodalna
dostępność transportowa tych regionów w 2001 r. ................................................................................ 58
Rysunek 8. Czasowa dostępność drogowa i kolejowa Warszawy w 2010 r........................................... 60
Rysunek 9. Czasowa dostępność transportowa do stolic województw w 2010 r.................................... 61
Rysunek 10. Drogowa i kolejowa dostępność do portów lotniczych w Polsce w 2010 r......................... 63
Rysunek 11. Międzygałęziowa dostępność transportowa obszaru Polski w 2010 r. .............................. 64
WPROWADZENIE
Diagnoza stanu polskiego transportu jest załącznikiem do Strategii Rozwoju Transportu
do 2020 r., z perspektywą do 2030 r. (SRT). Jest aktualizacją wcześniej opracowanych
ocen załączanych do innych dokumentów programowych. Położono w niej akcent na
wskaźniki przydatne w ustaleniu wpływu transportu na rozwój gospodarczy. Z uwagi na
charakter SRT pominięta została analiza procesów prowadzących w przeszłości do
powstawania zapóźnień w rozwoju infrastruktury transportowej, natomiast większą
uwagę zwrócono na dynamikę nadrabiania zaległości inwestycyjnych w infrastrukturze w
ciągu ostatnich lat oraz na wpływ usuwania zaniedbań na proces rozwoju
gospodarczego i cywilizacyjnego kraju.
W świetle dostępnych pod koniec 2010 r. danych, w Polsce w dalszym ciągu brak jest
spójnego i sprawnie funkcjonującego systemu transportowego, zintegrowanego z
systemem europejskim i globalnym. Bez efektywnego i sprawnego transportu nie jest
możliwe przyspieszenie wzrostu gospodarczego i rozwoju wymiany z zagranicą. Z
punktu widzenia celów rozwojowych Polski i aspiracji obywateli jest bardzo istotne, by
transport nie tylko przestał być barierą hamującą rozwój gospodarczy kraju, lecz aby stał
się istotnym elementem przyczyniającym się do jego rozwoju poprzez stworzenie
racjonalnie zintegrowanej infrastruktury, rozwój nowych technologii transportowych i
zapewnienie przedsiębiorcom oraz obywatelom usług wysokiej jakości na wolnym,
konkurencyjnym rynku transportowym.
Do rozwoju makroekonomicznego i dobrobytu obywateli nie przyczynia się rozumiana w
prosty sposób wielkość przewozów i statystyczna poprawa wskaźników gęstości sieci
transportowych. Porównania międzynarodowe pokazują, że polska gospodarka jest
nadmiernie transportochłonna. Dobrobyt państwa i obywateli nie zależy od
maksymalizacji liczby ton przewiezionych ładunków lecz od sprawności obsługi
procesów produkcji i logistyki, a sprawność tę można zwiększyć racjonalizując popyt na
transport. Przy mniejszej transportochłonności gospodarki mniejsze są koszty tworzenia
PKB, mniejsza presja na kapitałochłonne inwestycje infrastrukturalne i mniejsze
obciążenie dla środowiska naturalnego.
Impulsy rozwojowe w gospodarce tworzy system transportowy zdolny podporządkować
się wyzwaniu zwiększania dostępności w czasie i przestrzeni usług transportowych
(zarówno dla ich polskich i zagranicznych użytkowników), wyzwaniu ograniczania
Plik z chomika:
natan2010
Inne pliki z tego folderu:
Biala Ksiega PKP.pdf
(5085 KB)
Prog inwest kolej do 2013 r z persp 2015.pdf
(1982 KB)
Analiza stanu rynku transportu lotniczego w Polsce.pdf
(9845 KB)
Analiza rynku Lotniczego 2004-2007.pdf
(3689 KB)
GDDKiA woj kujawsko pom.pdf
(8848 KB)
Inne foldery tego chomika:
ADR
ADR(1)
ADR(2)
Świat Kolei
teoria
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin