STANDARD VII.l
ZASADY SPORZĄDZANIA OPERATU SZACUNKOWEGO
1. Zasady ogólne.
Standard VII. 1 spełnia wymagania przepisów:
• ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. Nr 115, poz. 741, z późniejszymi zmianami),
• rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 listopada 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad wyceny nieruchomości oraz zasad i trybu sporządzania operatu szacunkowego (Dz.U. z 2002 r., Nr 230, poz.1924),
1. Operat szacunkowy jest opinią autorską rzeczoznawcy majątkowego o wartości nieruchomości i stanowi dokument urzędowy. Może być sporządzany wyłącznie w formie pisemnej.
2. W operacie szacunkowym podlega określeniu wartość nieruchomości jako przedmiotu prawa własności lub wartość innych praw do nieruchomości.
3. Operat szacunkowy, w którym określono wartość nieruchomości może być sporządzony w następstwie przeprowadzenia pełnego procesu wyceny, obejmującego wszelkie czynności szacunkowe, konieczne dla właściwego określenia wartości nieruchomości.
4. Operat szacunkowy powinien być sporządzony zgodnie ze stanem faktycznym i prawnym nieruchomości oraz zawierać wszelkie informacje niezbędne dla ustalenia sposobu postępowania i wniosków rzeczoznawcy majątkowego dotyczących określenia wartości nieruchomości.
5. Forma operatu szacunkowego i jego szczegółowość mogą być dostosowane do rodzaju i charakteru przedmiotu wyceny.
6. Przedmiotem operatu szacunkowego powinna być w zasadzie nieruchomość w rozumieniu kodeksu cywilnego. Inne określenie przedmiotu operatu może wynikać z umowy z zamawiającym lub z celu wyceny.
7. Forma i treść operatu szacunkowego obowiązuje także rzeczoznawcę majątkowego o ile wykonuje on czynności o zakresie jak w punkcie 1.2 jako biegły powołany przez sąd lub inny organ wymiaru sprawiedliwości.
2. Treść operatu szacunkowego.
1. Operat szacunkowy winien zawierać:
1. stronę tytułową,
2. wyciąg z operatu szacunkowego,
3. określenie przedmiotu i zakresu wyceny,
4. określenie celu dokonywanej wyceny,
5. określenie podstaw opracowania operatu szacunkowego:
a. podstawy formalnej,
b. podstaw materialno-prawnych,
c. źródeł danych merytorycznych.
2. Określenie dat istotnych dla czynności rzeczoznawcy majątkowego,
3. Opis i określenie stanu nieruchomości podlegającego uwzględnieniu w dokonywanej wycenie, w tym:
a. stanu prawnego,
b. stanu technicznego i użytkowego,
c. przeznaczenia w planie miej scowym,
4. przedstawienie zastosowanego sposobu wyceny, w tym wskazanie rodzaju określanej wartości, wyboru podejścia, metody i techniki szacowania,
5. analizę i charakterystykę rynku nieruchomości w zakresie dotyczącym celu i sposobu wyceny,
6. określenie wartości nieruchomości (przedmiotu wyceny) z przedstawieniem obliczeń tej wartości,
7. wynik końcowy wraz z wnioskami i ich uzasadnieniem,
8. klauzule lub ustalenia dodatkowe, których zamieszczenie jest uzasadnione,
9. w przypadku sporządzenia operatu szacunkowego przez kilku rzeczoznawców majątkowych, określenie, które części operatu zostały sporządzone wspólnie, a które indywidualnie przez każdego z nich,
10. podpisy autora (autorów) operatu szacunkowego z użyciem obowiązującej pieczęci zawodowej,
11. załączniki.
12. W miarę potrzeby treść i zawartość operatu szacunkowego określona w punkcie 2.1 winna być poszerzona o omówienie lub analizę innych zagadnień, jeżeli wynika to ze szczególnej złożoności nieruchomości, jej stanu prawnego, okoliczności lub charakteru wyceny.
3. Strona tytułowa.
Strona tytułowa winna zawierać:
a. pieczęć przedsiębiorcy, lub (oraz) rzeczoznawcy majątkowego, względnie rzeczoznawców majątkowych,
b. nazwę "operat szacunkowy", a w przypadku określonym w Standardzie VII.2 pkt 2.6.f, należy zaznaczyć "aktualizacja",
c. określenie rodzaju nieruchomości lub praw do nieruchomości stanowiących przedmiot wyceny oraz jej adres,
d. imię i nazwisko rzeczoznawcy (-ów) majątkowego (-ych) - autora (autorów) operatu szacunkowego,
e. miejscowość oraz datę sporządzenia operatu szacunkowego.
lestan