Rower-Piasta wielobiegowa.pdf

(437 KB) Pobierz
rower k.qxd
rowery
Przed kilku laty wydawało się, że na producenta piast wielobie-
gowych, pioniera w tej dziedzinie, założonego w 1902 r.
Sturmey-Archera przyszedł koniec. Nastąpiło to z powodu niew-
łaściwych decyzji finansowych konsorcjum, które przejęło an-
gielską fabrykę, a w rezultacie – sprzedaży i bankructwa firmy.
Zdarzenia te nastąpiły pomimo pełnego portfela zamówień –
piasty SA były i są bardzo popularne nie tylko w Wielkiej
Brytanii, ale i w Holandii i w wielu innych krajach.
Właściciel tajwańskiej firmy SunRace docenił potencjał tkwiący
w przedsiębiorstwie brytyjskim i wykupił Sturmey-Archera.
Dzięki temu markę i produkcję nie tylko utrzymano, lecz zapro-
jektowano nowe modele. Do najciekawszych należy piasta
ośmiobiegowa S-80 Phoenix. Jak należy się domyślać,
Feniks w nazwie nawiązuje do firmy, która odrodziła się
jak Feniks z popiołów.
Sturmey−Archer: reaktywacja
Marek Utkin
łącznie wolnobiegowej (X-RF8).
Model noszący oznaczenie kodowe
X-RR8, z wielowypustem, pozwala-
jącym na zastosowanie hamulca
rolkowego Shimano, waży 1450 g.
Wersja wyposażona w zintegrowa-
ny 70-milimetrowy hamulec bębno-
wy (kolejna specjalność Sturmey-
-Archera) jest o 300 gramów cięż-
sza i waży 1750 g (model X-RD8).
Do kompletu dochodzą korby
aluminiowe z 33-zębowym, stalo-
wym kołem łańcuchowym. 33 zęby
może się wydawać liczbą zbyt ma-
łą, nawet jak dla koła 28”, ale nale-
ży wziąć pod uwagę, że poza bie-
giem pierwszym, który jest bezpoś-
redni, wszystkie pozostałe przyras-
tają. Koronka dostarczona z piastą
ma 25 zębów, a najmniejsza, jaką
można założyć, jest 20-zębowa.
W tym przypadku, w połą-
czeniu z kołem łańcuchowym o 52
nia dzięki uprzejmości Alana
Clarke’a, głównego dyrektora
S-A na Europę. Paczka, którą przy-
niósł kurier, nie była zbyt ciężka.
Po moich doświadczeniach z 4-ki-
logramowym (i 12-biegowym) Ela-
nem Sachsa była to dobra wiado-
mość. Sama piasta waży 1400
g w wersji „bez niczego”, tj. wy-
zębach, można napędzać koło 16-
-calowe, uzyskując dobre przełoże-
nia najniższe i górę, zapewniającą
rozwinięcie przyzwoitej prędkości.
Dzięki swojej charakterystyce
18
P iastę otrzymałem do testowa-
10445134.001.png
 
Fot.: Peter Eland, Velovision
(www.velovision.co.uk)
piasta Sturmey-Archer S-80 Phoe-
nix nadaje się doskonale do napę-
dzania małych kół (nawet 16-calo-
wych), zapewniając uzyskanie
rozsądnych przełożeń. Dzięki te-
mu Phoenix jest instalowany
w Moultonach, produkowanych
obecnie przez Pashleya) oraz
w Bickertonach. A ponieważ bu-
downiczowie nie tylko składaków,
ale i rowerów poziomych nie gar-
dzą małymi kołami, jeśli może to
np. zmniejszyć długość pojazdu,
przed piastą Sturmey-Archera roz-
pościerają się całkiem szerokie
perspektywy…
KONSTRUKCJA
Znane z klasycznej piasty
SA-3 podkładki z ząbkami, zapobie-
gające obróceniu osi w hakach ra-
my, zostały zastąpione dźwigniami,
mocowanymi do dolnych rurek tyl-
nego trójkąta obejmami stalowymi
(w taki sposób, jak dźwignia reak-
cyjna od hamulca typu torpedo).
Rozwiązanie takie jest o tyle wska-
zane, że siły, próbujące obrócić oś
podczas napędzania, są znacznie
większe niż w piaście trzybiegowej.
Manetka obrotowa jest bar-
dzo przyjemna w użytkowaniu, ma
spore okienko z soczewką, ułat-
wiającą odczyt i nie wymaga „rol-
niczej” obsługi i kowalskiej siły,
jak to ma miejsce np. w piaście S-7
Sachs/Spectro.
Odłączanie linki przy wy-
montowywaniu koła w celu np.
wymiany dętki jest proste – linka
zaczepia się baryłką o występ krąż-
ka sterującego zmianą biegów,
umieszczonego na zewnątrz piasty.
Stopniowanie biegów jest
rozsądne – pierwszy jest oddzielo-
ny od drugiego 28% różnicą, co za-
pewnia mu rolę wyciągarki, nas-
tępne są rozłożone równo co 13%,
dopiero siódmy od ósmego oddzie-
la kolejne 28%. Tym razem bardziej
wskazana mogłaby być różnica
mniejsza, gdyż obecnie ósmy bieg
wykorzystuje się głównie przy
rzadko występujących sytuacjach
„z góry i z wiatrem”. Jednak kom-
pozycja istniejących kół zębatych
uniemożliwia stworzenie innej
kombinacji.
Zakres przełożeń: 305%
Bieg
Przełożenie
1
100% (1:1)
2
128%
3
145%
4
164%
5
186%
6
210%
7
238%
8
305%
19
10445134.002.png 10445134.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin