tuwim.pdf

(49 KB) Pobierz
726147994 UNPDF
Podróż lokomotywą Pana Tuwima
Cele ogólne:
1. Zapoznanie dzieci z poezją dziecięcą Juliana Tuwima.
2. Zachęcenie dzieci do czytania.
3. Rozwijanie dziecięcej twórczości językowej.
dzieli dzieci na trzy grupy i każdej z nich wręcza „dziurawą”
wersję jednego z utworów. Zadaniem dzieci jest wklejenie
wyciągniętych z pudła wersów tak, żeby powstała jedna
całość (warto zwrócić uwagę dzieci na rymy, które tę pracę
ułatwią). Następnie nauczyciel lub któreś z dzieci odczytuje
wiersze. Po zajęciach nauczyciel przykleja całość na kartkach
z bloku technicznego i wiesza na kolejnych wagonach loko-
motywy.
1. Lokomotywa Pana Tuwima
Dzieci wyruszają do krainy Juliana Tuwima pociągiem.
Nauczyciel ustawia dzieci w pociąg, a sam zostaje maszynistą,
recytującym wiersz (wiersz może być również wcześniej na-
grany przez nauczyciela i odtwarzany lub czytany przez inną
osobę dorosłą). Wszyscy wyruszają wspólnie „w rytm” wiersza
Lokomotywa. Nauczyciel zachęca dzieci, żeby „odgrywały”
ten utwór wspólnie z maszynistą, wydawały odpowiednie
odgłosy, ocierały pot z czoła, gdy w wierszu robi się gorąco,
przyspieszały, „by zdążyć na czas”. Pod koniec wiersza pociąg
dociera do stacji, na której stoi lokomotywa (na ścianie
przyklejona jest lokomotywa z bloku technicznego, do
której doklejone jest dużo kolorowych wagonów, również
wyciętych z bloku).
7. „Lecz fraszka, igraszka”
Nauczyciel czyta dzieciom wiersz Abecadło. Następnie
proponuje im wykonanie „smacznego” alfabetu. Najpierw
wszyscy przyporządkowują kolejnym literom nazwy jedzenia,
np. A jak arbuz, B jak banany, H jak herbata. Nauczyciel notuje
wszystkie propozycje. Następnie pokazuje dzieciom, jakie
produkty przygotował (przygotowane wcześniej produkty
spożywcze, których nazwy zaczynają się na odpowiednie
litery, np. świeży ogórek, żeby wykleić „O”, kawa do wkleje-
nia „K”, dżem do wymalowania „D” itd.). Każde z dzieci (lub
para) dostaje karton formatu A5 z naszkicowaną literą i ma ją
wykleić lub pomalować. Następnie na kartce z bloku tech-
nicznego dzieci przyklejają gotowe litery jedna pod drugą,
a obok nauczyciel zapisuje wszystkie pomysły dzieci, np. „H”
jak herbata, herbatniki; „P” jak pomidor, papryka, powidła.
Oczywiście alfabet powinien zawisnąć w przedszkolnej lub
szkolnej sali.
2. „Sam jeszcze nie wiem, co się w nich mieści”
Dzieci siadają przed lokomotywą i wspólnie z nauczycielem
przypominają sobie, kto i co podróżowało wagonami w
wierszu. Następnie nauczyciel dzieli dzieci na pary lub 3-oso-
bowe grupy (podział np. przez dzielenie na sylaby krótszego
lub dłuższego wersu z wiersza). Każda para dostaje swój
wagonik, na którym rysuje pastelami to, co jeszcze mógłby
przewozić pociąg Tuwima.
Pomoce:
• Wiersz Lokomotywa nagrany na płycie;
• Lokomotywa i wagony wycięte z bloku technicznego i
połączone w długi pociąg;
• Pastele;
• Kleje;
• Wikol;
• Pędzelki;
• Małe, kolorowe koperty;
• Kartki z opisem kolejnych zadań
• Parzyste wersy z trzech wierszy, każdy na osobnym pasku
papieru;
• Kartki z tytułami różnych wierszy;
• „Wierszowe” pudełko.
3. „A dokąd? A dokąd?”
W czasie pracy dzieci odkrywają, że na kilku wagonach, po
drugiej stronie, przyczepione są zaklejone koperty. Podczas
dorysowywania nauczyciel prosi dzieci, żeby tych kopert nie
odrywały i nie otwierały. Po skończonej pracy prowadzący
tłumaczy dzieciom, że w tych kopertach kryją się zadania
zostawione im przez Pana Tuwima. Można otwierać je losowo
lub ponumerować, tak, żeby kolejność była z góry ustalona.
4. „A skądże to, jakże to”?
Z koperty nauczyciel wyciąga tekst wiersza bez tytułu, czyta
go dzieciom (np. Figielek i/lub Cuda i dziwy). Pyta dzieci,
jaki tytuł mógłby nosić ten utwór? Nauczyciel na jednym z
wolnych wagonów dokleja wiersz i zapisuje wszystkie propo-
zycje. Następnie ujawnia prawdziwy tytuł.
Materiały:
• „Dziurawe” tekst trzech wierszy;
• Bloki techniczne białe;
• Bloki techniczne kolorowe;
• Produkty spożywcze do wyklejenia alfabetu;
Literatura:
• J. Tuwim Lokomotywa i inne wiersze, Wydawnictwo Zielona
Sowa, 2008.
5. „I każdy nie wiem jak się wytężał”
W kolejnej kopercie dzieci odkrywają zwitki papieru z
tytułami różnych wierszy. Nauczyciel dzieli dzieci na 2-3 oso-
bowe grupy. Każda grupa losuje jeden tytuł i ma go panto-
mimicznie pokazać reszcie grupy, która zgaduje.
6. „I spieszy się, spieszy”
W kolejnej kopercie znajduje się napis „szukajcie wierszowe-
go pudełka”. Dzieci szukają ukrytego w sali pudełka (może
być np. pokryte fragmentami wierszy). W pudle znajdują
się pocięte na wersy trzy wiersze Tuwima (np. Okulary,
Spóźniony słowik, Ptasie plotki, przy czym z każdego wiersza
są wypisane tylko wersy parzyste: 2, 4, 6 itd.). Na stole leżą
tytuły tych wierszy. Dzieci kolejno losują wersy i wspólnie
decydują, z którego wiersza pochodzą. Następnie nauczyciel
726147994.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin