5-latki, wrzesień.doc

(98 KB) Pobierz

 

 

 

PLAN PRACY

WYCHOWAWCZO – OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ

W GRUPIE V DZIECI 5 – LETNICH

NA MIESIĄC – WRZESIEŃ

 

 

TEMATYKA :

 

I   TYDZIEŃ                            -              To ja - jestem pięciolatkiem.

II  TYDZIEŃ              -              Znowu w przedszkolu. 

III TYDZIEŃ              -              Uliczne sygnały.

IV TYDZIEŃ              -              Powitanie Pani Jesieni.

 

 

 

 

 

 

I TEMAT KOMPLEKSOWY – To ja - jestem już pięciolatkiem.

 

EDUKACJA UMYSŁOWA :

 

§         Rozmowa z wykorzystaniem wiersza L. Ignaszewskiego „Z jednego pudełka – dziecko rozpoznaje i nazywa większość kolorów, liczy w zakresie pięciu.

§         Słuchanie opowiadania M. Kownackiej pt. „O naszych wieszaczkach i pięknych znaczkach” – wymienia kilka form zachowania, które świadczą, że ktoś jest grzeczny; używa zwrotów grzecznościowych. Właściwie interpretuje poznane pojęcie: osobisty znaczek.

§         Zabawy integracyjne „ Taki jestem”, „Gest powitania”, „Imię i ruch” -   autoprezentacja, przełamanie onieśmielenia, integracja grupy, umiejętności komunikacyjne.

 

§         Słuchanie wiersza D. Gellner „Nasz dom - słucha ze zrozumieniem nowego wiersza. Wie, jak wygląda jego dom.

 

§         Zabawa  ćwicząca  słuch  fonematyczny  „Moje  imię  brzmi....”  –  wyodrębnia

     pierwszą głoskę z własnego imienia i nazwiska. Wyklaskuje swoje imię dzieląc na sylaby, dokonuje analizy i syntezy słów.

§         Opowieść matematyczna „Co jest wyższe, a co niższe” - porównuje swój wzrost z innymi kolegami lub koleżankami. Próby przechodzenia od porównania do twórczego działania .

 

 

EDUKACJA RUCHOWA:

§         Zestaw ćwiczeń porannych nr 1 - kształcenie zwinności i ogólnej sprawności ruchowej.

 

§         Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr I (wł.) P: szarfy. Szybka reakcja na sygnały dźwiękowe i wzrokowe.

 

 

§         Zabawy ruchowe: 

 

    - ruchowo - naśladowcza Rób tak jak ja –  dziecko doskonali orientację                        w schemacie ciała i przestrzeni.

 

- z elem. biegu „Hop - bęc” – dziecko doskonali szybką reakcję i orientację.

 

- zabawa integracyjna „Podaj dłonie” - wzbudzanie pozytywnych emocji, bliższe poznanie siebie nawzajem.

 

§         Zabawy dowolne w ogrodzie przedszkolnym - bezpiecznie korzysta ze sprzętu ogrodowego.

 

 

 

 

 

 

 

EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność muzyczna)

 

§         Osłuchanie z nową piosenką do nauki „Kolorowe światła” – dziecko rozumie treść piosenki, pamięta melodię oraz słowa I zwrotki i refrenu nowej piosenki.

 

§         Słuchanie piosenki „Podajmy sobie ręce– rozpoznaje nastrój piosenki, stara się wyklaskać podany przez nauczyciela rytm.

 

§         Zabawa „Ile dźwięków słyszysz?” – doskonali percepcję słuchową – liczy dźwięki. Gra na instrumentach perkusyjnych.

 

§         Zabawa muzyczno – ruchowa „Jesteśmy razem” – wspólna  zabawa przy muzyce w celu bliższego, wzajemnego poznania się z nowymi dziećmi.

 

§         Taniec integracyjny do piosenki „Czy chudzi, czy grubi” wg B. Wapińskiej – radosny i rozumny odbiór utworu, zapamiętuje układ choreograficzny do nowego tańca.

 

 

EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność plastyczna)

 

 

§         „Balon wizytówka” – wykonywanie wizytówki. Koncentrowanie uwagi na wykonywanej czynności – szybkie przykładanie kartki do bąbelkowej mieszanki kolorowej.

 

§         Zabawy konstrukcyjne w kąciku klocków „Budujemy domy” – używanie pojęć określających położenie przedmiotów : „na górze”, „na dole”, „z prawej”,        „z lewej”.

 

§         Praca przestrzenna wg Doroty Dziamskiej „Mój rodzinny dom” – dziecko potrafi złożyć kartkę na poszczególne etapy: książka, szafa, koperta. Rysuje w środku postaci, dorysowuje brakujące elementy.

 

§         Rysowanie swojej postaci – praca z książką „Pięciolatek – bawię się i uczę str. 3. potrafi określić wybrane cechy swojego wyglądu, potrafi narysować postać ludzką.

§         Ćwiczenia grafomotoryczne – praca dziecka z książką str. 4, 5, 6, - niwelowanie napięcia mięśniowego – wykonywanie prac w pozycji siedzącej z uniesionym         i opartym przedramieniem.

 

 

 

 

Wyrazy do globalnego czytania: imiona dzieci.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II TEMAT KOMPLEKSOWY – Znowu w przedszkolu.   

 

 

EDUKACJA UMYSŁOWA :

 

§         Układanie kontraktu grupowego potrafi przestrzegać ustalonych reguł.

§         Wesołe zabawy w przedszkolu – dziecko potrafi nazwać emocje na twarzach przedstawionych na obrazkach.

§         Słuchanie opowiadania D. Niewoli „Kolorowe przedszkole – bajka nie tylko dla dzieci”. Dziecko potrafi być tolerancyjne.

§         Zabawa dydaktyczna „Czy znasz tę baśń potrafi zilustrować fragment wybranej baśni. Rozumie kierowane do niego polecenia: proste i coraz bardziej złożone.

§         Słuchanie fragmentów książki Z. Siewak – Sojka „Ania na wakacjach” – uważnie słucha tekstu literackiego.

§         Zabawa dydaktyczna „Pamiątka z wakacji” – wyodrębnia podzbiory danego zbioru. Przelicza je i porównuje ich liczebność.

 

EDUKACJA RUCHOWA:

§         Zestaw ćwiczeń porannych nr 2 – doskonalenie umiejętności współpracy                    w zespole.

 

§         Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr I (wł.) (powt.) P: szarfy. Dziecko ćwiczy zwinnie, zręcznie z przyborem.

 

§         Zabawy ruchowe: 

       - orientacyjno – porządkowa  „Dotknij  – dziecko słucha i rozumie polecenia.

          -  z elem. czworakowania „Koty i myszki” – zapewnienie bezpieczeństwa     fizycznego i emocjonalnego w zabawie.

         -  z elem. toczenia „Czy trafisz” - uzyskuje umiejętność płynnego ruchu.

 

 

EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność muzyczna)

 

§         Zagadki słuchowe i zabawy ruchowe – określa odgłosy, np. koncert żab, szum morza, odgłosy lasu; określa środowiska (ląd, woda, powietrze)                                    i przyporządkowuje do nich zwierzęta. Wyklaskuje rytm piosenki „Wracamy           z  wakacji”.

 

§         Zabawy w rymowanki – tworzy rymowanki, improwizuje za pomocą tworzonych dźwięków.

 

§         Nauka piosenki „Kolorowe światła c. d – omówienie i graficzne przedstawienie budowy piosenki. Dz. potrafi spostrzec i nazwać niektóre elementy budowy piosenki.

 

§         Zabawa naśladowcza „Echo” – rozróżnia trzy rodzaje tempa: wolne, średnie, szybkie i potrafi je nazwać.

 

§         Ćwiczenie ortofoniczne „Strumyk” – wypowiada sylabę „szu” na znak dotykowy.

 

 

EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność plastyczna)

 

§         „Mój obrazek z figur geometrycznych” – dziecko pracuje z klockami Denisa; doskonali umiejętność stosowania określeń dotyczących nazw figur geometrycznych.

 

§         Wycinanie obrysowywanych konturów dłoni – potrafi wycinać.

 

§         Praca z książką – str. 10 - 13 – dostrzega różnice i podobieństwa, starannie wykonuje ćwiczenia.

 

§         Ćwiczenia grafomotoryczne dziecko kalkuje proste rysunki przygotowane przez nauczyciela.

 

§         „Wakacyjne wspomnienia” – malowanie farbą akwarelową. Prawidłowo rozplanowuje pracę na całej powierzchni, dostrzega piękno krajobrazu ziemi polskiej.

 

Wyrazy do globalnego czytania: w dalszym ciągu imiona swoje      i kolegów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III TEMAT KOMPLEKSOWY – Uliczne sygnały.

 

EDUKACJA UMYSŁOWA :

 

§         Wycieczka na pobliskie skrzyżowanie – wie, do czego służy sygnalizacja świetlna, potrafi chodzić prawą stroną chodnika, przechodzi przez ulicę w wyznaczonym miejscu; utrwala określenia: „chodnik”, „jezdnia”,  „zebra” i  „sygnalizator”.

§         Słuchanie wiersza E. Piechy – Pietrzyk „Zwierzęta na wycieczce” – zna wybrane zasady ruchu drogowego.

§         Zabawa dydaktyczna „Jedziemy na wycieczkę” – mówi wyraźnie.

§         Historyjka obrazkowa do opowiadania H. Łochockiej pt. „Jak wróbelek Elemelek leśną dróżką szedł w niedzielę....

Zgłoś jeśli naruszono regulamin