WYNIKOWY PLAN PRACY WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNEJ
PRZEWIDYWANY DLA DZIECI 2.5- 3 LETNICH
NA MIESIĄC GRUDZIEŃ 2011
„Nasze Przedszkole”- Program edukacji przedszkolnej wspomagający rozwój aktywności dzieci
M. Kwaśniewska, W. Żaba- Żabińska
HASŁA Z PODSTAWY PROGRAMOWEJ:
Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku. Wspomaganie rozwoju mowy u dzieci. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia. Wychowanie przez sztukę- dziecko widzem i aktorem. Wychowanie przez sztukę- muzyka i śpiew, pląsy i taniec. Wychowanie przez sztukę- różne formy plastyczne. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
TREŚCI EDUKACYJNE:
- wypowiadanie się prostymi zdaniami,
- doświadczanie na konkretnych przykładach,
- odpowiadanie na pytania,
- maszerowanie w rytmie muzyki,
- wypowiadanie się na temat wysłuchanego tekstu,
- odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,
- układanie prostych kompozycji z figur geometrycznych według podanego wzoru,
- rozpoznawanie różnych przedmiotów za pomocą dotyku,
- wykonywanie prostych prac plastycznych,
- poprawne nazywanie części ciała,
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela
- wymienianie poglądów na temat ulubionych zabawek,
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,
- rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku,
- uczestniczenie w zabawach sprzyjających koncentracji uwagi przez krótki czas,
- rozwiązywanie prostych zagadek,
- budowanie danego szeregu w toku praktycznego działania,
- liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika,
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie,
- poznanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich;
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela,
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych ruchowych,
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
- nazywanie podstawowych barw,
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi,
- zabawa ruchowa rozwijająca duże grupy mięśniowe Bawimy się śnieżkami;
- zabawa ruchowa o charakterze integracyjnym Bałwanek do Bałwanka,
- zabawa ruchowo- naśladowcza Lepimy bałwana
- zabawa muzyczno- ruchowa Jedziemy na saneczkach
- zabawy ruchowo- naśladowcze Choinka na wietrze, Ubieramy choinkę
SPACERY I WYCIECZKI
- spacery po najbliższej okolicy- dostrzeganie zmian w otaczającym krajobrazie,
- spacer do ogrodu przedszkolnego lub w najbliższej okolicy w celu obserwacji zmian- zauważenie zmian w otoczeniu związanych z nastąpieniem nowej pory roku,
- spacer po osiedlu-obserwacja witryn sklepowych i ich dekoracji,
- obserwacja topnienia śniegu oraz wody powstałej ze śniegu,
- spacer do ogrodu przedszkolnego- lepimy bałwana ze śniegu
Ø oparte na słowie: opowiadanie, pogadanka, dyskusja, opis
Ø metody oparte na obserwacji: pokaz
Ø metody oparte na praktycznej działalności uczniów: zajęcia praktyczne
Ø metody aktywizujące: metoda sytuacyjna, gry dydaktyczne
BLOK TEMATYCZNY: BAWIMY SIĘ GRZECZNIE
TEMATY ZAJĘĆ
OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE
UWAGI O REALIZACJI
PODSTAWOWE
ROZSZERZAJĄCE
01.12.2011 (czwartek)
Inscenizacja opowiadania Cz. Janczarskiego „Puff, puff, puff”
-potrafią wymienić głównych bohaterów opowiadania
-odpowiadają na pytania zadawane przez nauczycielkę
-rozumieją potrzebę pomagania innym, akceptowania innych takimi jakimi są
02.12.2011 (piątek)
Malowanie palcem umoczonym w farbie konturów ulubionych zabawek dzieci
-potrafią stawiać pieczątki palcami na określonej powierzchni
-nazywają kolory podstawowe
-wiedzą że chcąc zmienić kolor farby muszą wytrzeć paluszek w gąbkę
05.12.2011 (poniedziałek)
Słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego „Naprawiamy misia”
-próbują znaleźć odpowiedź na pytania: kto mógł zepsuć misia i co zrobić żeby miś był znowu ładny oraz co zrobić żeby uniknąć sytuacji konfliktowych
- rozwijają myślenie przyczynowo- skutkowe, wyciągają wnioski
06.12.2011 (wtorek)
„Ubieramy lalę”- wyklejanka
-przyklejają brakujące elementy,
- estetycznie wykonują swoją pracę
- utrwalają pojęcie „para”
07.12.2011 (środa)
Zabawa przy piosence „Moje ciało”
-potrafią pokazywać wymieniane części ciała w trakcie śpiewu piosenki
-wiedzą do czego służą ręce, nogi i usta
-potrafią same wymyślać słowa piosenki
OBSZARY PODSTAWY PROGRAMOWEJ
BLOK TEMATYCZNY: MIKOŁAJ
08.12.2011 (czwartek)
Słuchanie wiersza T. Fiutowskiej pt. „ Idzie Mikołaj”.
-uważnie słuchają wiersza
- swobodnie wypowiadają się na temat treści wiersza
-stwarzają radosny nastrój oczekiwania na Mikołaja
-swobodnie wypowiadają się w grupie na bliskie im tematy
09.12.2011 (piątek)
Wykonanie Mikołaja- wyklejanka
- dzieci potrafią nazwać poszczególne części z których składa się Mikołaj
-rozwijają sprawność manualną
scully29