ARTYKULACJA
1. W językoznawstwie - ruchy oraz układ narządów mowy (warg, języka, podniebienia miękkiego, wiązadeł głosowych) w trakcie wymawiania poszczególnych głosek. Artykulacja mowy jest podstawą melodii zdania (melodii języka).
2. W muzyce - jeden z elementów określający sposób wzbudzania dźwięków (np. legato, staccato). Wpływa na kolorystykę utworu, instrumentację, frazowanie oraz czyste i wyraźne realizowanie dźwięków (śpiew).
ARTYKULACYJNE NARZĄDY - (narządy mowy) zespół narządów będących elementami anatomicznymi organizmu ludzkiego, współdziałających bezpośrednio lub pośrednio w wytwarzaniu artykułowanych dźwięków (np. jama ustna z językiem, podniebieniem twardym, dziąsłami i zębami, wargi i krtań z wiązadłami głosowymi, podniebienie miękkie z języczkiem).
CELE ĆW. ARTYKULACYJNYCH
· Wyczucie ruchu, i położenie narządów mowy – nauka kinestezji,
UWAGI METODYCZNE DO ĆWICZEŃ
ĆWICZENIA ŻUCHWY
ĆWICZENIA WARG
jak przy ,,f,, ,
ĆWICZENIA JĘZYKA
ĆWICZENIA PODNIEBIENIA MIĘKKIEGO
RODZAJE ĆW. ARTYKULACYJNYCH (Mających na celu doskonalenie artykulacji głosek)
· Ćw. w artykulacji głosek
Celà utrwalanie poprawnej wymowy głosek już wymawianych lub uzyskanie ich prawidłowej artykulacji
Te głoski stwarzają duże trudności dzieciom z zaburzona percepcją słuchową i wzrokową,
dotyczącą wyrazów zawierających:
- głoski tracące dźwięczność,
- zmiękczenia,
- dwuznaki,
- różnicowanie pisowni - ą, ę, od em, om, on,
- różnicowanie pisowni - i, j,
- różnice ortograficzne – ż – rz; u – ó; ch - h,
Wymagają ćwiczeń słuchu fonematycznego, ćwiczeń artykulacyjnych Wskazując na prawidłowe ułożenie języka.
Polegają na dokładnym wypowiadaniu każdej z nich: szeptem, na głos, każdą osobno i razem
Ćw. wykonuje się przed lustrem, kontrolując układ warg.
· Utrwalanie i automatyzacja artykulacji głosek
Automatyzacja – wykonywanie ruchów bez udziału świadomej kontroli, dzięki samoczynnej funkcji
ośrodków nerwowych poza korą mózgową,
Celà utrwalanie i automatyzacja ruchów narządów mowy charakterystycznych dla nowo nauczanej głoski.
Rodzaje à etapy
· Ćw. w różnicowaniu głosek opozycyjnych
Celà ćwiczenie słuchu fonematycznego, kształcenie umiejętności różnicowania słuchowego
Ćw. rozróżniania głosek opozycyjnych
Ćw. różnicowania samogłosek
Należy łączyć je z ćw. fonacyjnymi i usprawniającymi narządy mowy o charakterze
słuchowo-gestowym.
- zabawy: PAN PYTALSKI, POKŁON KRÓLOWI
Demel G. ,,Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola,, WsiP, W-wa,1994, str.19, 46
Skorek E. ,, Z logopedia na ty- podręczny słownik logopedyczny,, IMPULS, K-ów, 2002, str.23, 37,
Chmielewska E. ,,Zabawy logopedyczne i nie tylko,, MAC , Kielce 1995 str.12,
wmciolek